nyomtatóbarát verzió

























 
Ezzel a jelenettel egyidőben egy kritikus, aki férfi a legkeményebb formában az arcába mondja, hogy mindent megtesz azért, hogy ne tudjon érvényesülni, és hogy a sárga földig le fogja húzni a cikkében. Ekkor lép a terembe Alfred de Musset, a fiatal (Sand-nál hat évvel fiatalabb) és zseniális író. Gyakorlatilag egyből egymásba szeretnek, de ennél több is megjelenik a filmben. Látható például, hogy nem kell őket egymásnak bemutatni, vagyis mindketten pontosan tudták, ki kicsoda. Mire erre a találkozásra sor kerül, a film már azt is megmutatta nekünk, hogy miféle fickó ez az Alfred de Musset, és hogy miféle korban él. Alfred De Musset
Feleségek, (nők hozománnyal, később pedig gyerekekkel), prostituáltak és színésznők, mint a  két mező közötti átmeneti sáv képviselői. A barátnő, aki George háta mögött kiselőadást tartott pont szerepelt ebben a jelenetben, mint színésznő, csak hogy értsük, minek mi a háttere. 
Ami általában jellemzi a filmet az a komoly odafigyelés, amivel a részleteket kezeli az író és rendező, Diane Kurys, aki természetesen nő, és aki a film producere is egyben.  Egy "sima" fikciós filmet megírni és megrendezni viszonylag könnyű, mert az író úgy alakítja a történetet, ahogy csak akarja, a történelmi filmeket is szokás ezzel a módszerrel kezelni, lásd Anna és a Király, de ezek nem képviselnek semmi izgalmasat. A Század Gyermekei ehhez képest Egy -ópium- ittas hajnal ...egészen más utat kell, hogy járjon, minden egyes jelenetnek az egykori valóságon kell alapulnia. Az ilyen történet-hű filmek általában mindig unalmasabbak, mint egy ismeretterjesztő tévésorozat az adott témában, mert, ugye mégiscsak egyszerű halandók életéről van szó, és ha nem úgy éltek, mint Bonny és Clyde, (mint igazi mozihősök), akkor utólag már nem lehet, és nem is szabad őket feljavítani. Sand és Musset élete szerencsére nagyon sok filmszerűt hagyott ránk, ésUgorjunk le - egy halálosan szép pillanat... Diane Kurys szerencsére nagyon ügyesen kezelte ezt az örökséget, ezt a történetet, mi pedig szerencsére egy szép, jó és tartalmas filmet kaptunk itt, a táplálkozási lánc legvégén. Szépen, és pontosan van ábrázolva, ahogyan lassan-lassan korrodálódik a kapcsolatuk, és az is, ami miatt ez a romlás bekövetkezik. Az ok egyrészt a Sand által is felvázolt férfi női egyenlőtlenség, másrészt Musset féltékenysége, amivel kapcsolatban megintcsak nagyon finoman ábrázolva láthatjuk, hogy nem volt alaptalan, mert Sand írónő azért gyakorlatilag nagyon be volt gyorsulva az összes híres művészférfira.   És végül az is remekül kiderül, hogy ennek ellenére tényleg nagyon szerették egymást, gyakorlatilag egész életükben. Vagyis: minden kiderül, és ez jó. 
-zé-
Az Évszázad Gyermekei
 LES ENFANTS DU SIÉCLE (1999)
 

George Sand nem férfi, hanem nő, írónő, és a korszak, az 1820-as évek egyik kiemelkedő nőalakja, akit most Juliette Binoche jelenít meg nekünk.
George sand a kamera előtt - Juliette BinocheAz, hogy egy nőalak kiemelkedő, akkoriban teljesen mást jelentett, mint ma, például Madonna esetében. Akkoriban a nők nemhogy egyetemen nem tanítottak, de még csak nem is járhattak oda, politikából gyakorlatilag ki voltak rekesztve, és írónők sem hemzsegtek a színen. Az irodalom illetve a művészet híres nőalakjai gyakorlatilag a (férfi) művészek nagy szerelmeiből álltak össze. Akkoriban természetesen a szerelem is mást jelentett, hiszen amíg a férfiak simán eljárhattak bordélyházakba, addig a nők részéről akár egy válás is, (nemhogy egy viszony) végzetes csapást tudott mérni, a társadalmi ranglétrán való süllyedés, sőt "bukás" révén. A legtöbb "nagy szerelem" egy egész életen át nem jutott el oda, ahova a szívtipró gimi bármelyik szereplője eljut esténként. Szinte akármennyit is tanulnánk történelmet, a nők helyzetét egyszerűen nem tudnánk ép ésszel felfogni, és maximum úgy tudjuk kezelni, mint a Sliders egyik fura világát, ahova a szereplők véletlenül átcsúsztak. 
George Sand kiemelkedő személye korának, és ha életrajzi filmet látunk róla, akkor az egyben a francia történelem egy egész periódusát is lefedi. Az Évszázad Gyermekei pontosan egy ilyen kosztümös, történelmi, életrajzi film, középpontjában George Sand-dal és Alfred de Musset-vel, akik nemcsak írók voltak mind a ketten, hanem egymás nagy szerelmei is. A film látványos és pazar, tele van mozgalmas jelenetekkel, kedvencünk az a rész, amikor George Sand, (illetve akkori nevén még d'Aurore Dudevant) Párizsba érkezik. A város éppen lángokban áll, katonák lőnek az emberekre, mindenki fut, rohan, és természetesen nem létezik közvilágítás a mai értelemben.Így élt Sand (lakása egy átjáró ház volt) Musset előtt Geroge Sand lepakolja két gyermekét a kocsiról, és az a pár másodperc, amíg felmászik a kocsi tetejére, hogy a zavaros helyzetben legalább a regényét kimentse a csomagok közül, majdnem elég arra, hogy a két kis lurkót egy életre elveszítse. Utána látjuk ahogy kitalálja az írói álnevét, amely persze nem igazán álnév, hiszen felolvasó esteket tartott, vagyis mindenki láthatta, hogy ki ő. Felolvasó estjei és az, hogy gyakran férfi ruhában járt, és hogy pipázott, nemcsak híresé tették, hanem a társasági pletykák célpontjává is. Az egyik ilyen felolvasó estjébe is bepillanthatunk a film jóvoltából, George Sand kerek perec kimondja, hogy a kor férfija számára az ideális feleség egy prostituált, és hogy a feleségeiket megcsalják, ahelyett, hogy kielégítenék őket. Gyakorlatilag megdöbbentő gondolatok ezek abban az időben, és annyira csak csíráját képezik egy emancipációs majd feminizálódási folyamatnak, ami éppen napjainkban éri el a célját, hogy gyakorlatilag nem is a nőkben, hanem elsősorban a művész vagy művészet-kedvelő férfiakban talált célközönségre. Ezután a felolvasás után például egyik közeli barátnője egy szomszédos szobában női titkait pletykálta ki, mármint George Sand-éit, mondván, hogy ha már olyan dolgokat publikál, amiket nem szokás, akkor nyilván nem bánja, ha magánéletének egyéb részleteit is kiteregetik.
 
BEST HOLLYWOOD

 

oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23