cspv logo
cspv szám: 69 / 04 tartalom
keresés

cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím Latinovits Zoltán emléke cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 05 00664
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2004-11-18

Kidobós - Sok Flúg Disznót Győz

Dodgeball : A True Underdog Story 2004.

A lazák és a lila kobrák
Ben Stiller néha nagyon furcsa filmekben képes feltűnni, de a Nyakunkon Az Élet óta, amit mellesleg ő is rendezett, tudjuk, hogy van tehetsége a vígjátékokhoz, és azt is, hogy öniróniában nagyon otthon van. Most egy olyan remekül sikerült vígjátékban játszik egy béna lúzert, ami pont olyan, mintha ő írta és rendezte volna, pedig nem is.

A Kidobós c. filmet egy 29 éves srác, Rawson Marshall Thurber írta és rendezte, de a film stílusa, a gegjei és az elröppent, hosszú percekig tartó párbeszédei annyira a megtévesztésig emlékezetnek Ben Stillerre, hogy tényleg furcsa, hogy ő csak producerként és főszereplőként jegyzi a filmet.

A játék, amiről szól a film, a dodgeball, alias kidobós még az USA-ban is csak az általános iskolákban ismert, vagyis egy igazi gyerek-időtöltést dolgoz fel a film, de azt nagyon alaposan. A humor alapja ezúttal maga Ben Stiller, aki mintha maga írta volna saját magának a szerepét, az egészségőrült, teljesen szétgyúrt, gonosz és ostoba White Goodman figuráját. Mert Ben Stiller ha elengedi magát, és nem olyan szörnyű filmekhez adja éppen a nevét, mint a Tenenbaum, a Háziátok, vagy a még rosszabb Jószomszédi Iszony, akkor egy valódi, csak rá jellemző, remek öniróniával dúsított humorforrásként képes funkcionálni.

Ezt az önironikus humort ’94-ben, a Nyakunkon Az Életben kezdte el, ahol rendezőként egy fantáziátlan, és némileg műveletlen pénzember szerepét osztotta magára, aki Ethan Hawke-kal szemben mindig alulmarad, ha párbeszédre kerül sor közöttük. Aztán egy nagyobb ugrással ott vagyunk a 2001-es Zoolander, a Trendkívüli c. filmjében, amit szintén ő rendezett, és amiben végképp bevezette az “ostoba, de külsőre szép pasi” kategóriáját, a világon először. Bár mi személy szerint nem tartjuk elég jó filmnek a Zoolandert, az tény, hogy felszabadító volt nézni, ahogy a modell srácok az egyik jelenetben azzal dobják fel magukat, hogy egy benzinkútnál egymást locsolják a benzines slaggal, mígnem az egyik “agytröszt” modell rá nem gyújt egy cigire. Vagy amikor a két legszebb fiú-modell (Ben Stiller, és Owen Wilson) szó szerint darabokra szétszed egy komputert, mert azt a feladatot kapták, hogy szedjék ki belőle az adatokat. Ez a buta-szépfiú-vonal mindenképp egy eredeti ötlet, és a legjobb, hogy ezt Ben Stiller először is magán próbálta ki.

A Kidobós ezt e remek hagyományt folytatja tovább, itt Ben Stiller (White Goodman) egy régen nagyon kövér, most már csúcsformában levő fitnesz-edzőt alakít, aki egy olyasfajta edzőterem-lánc tulajdonosa, aminek a tagjai kb. “sokkal jobbak másoknál, tudják ezt, és büszkék rá”. White Goodman egy ostoba és hiú perverz, akinek egy fánk vagy egy pizza a szexuális kielégülésének a csúcsa, és aki egy szó nélkül képes kirúgatni a neki dolgozó ügyvédnőjét (Christine Taylor, az életben Mrs. Ben Stiller), csak hogy utána szabadon randizhasson a lánnyal. Goodman vetélytársa és tökéletes ellenpontja Peter LeFleur (Vince Vaughn), akinek már a neve is beszédes, jelzi, hogy ez a 2 méteres, végletekig ellazult fickó nemcsak helyes, de kedves személyiség is. Vince Vaughn tökéletes választás volt LaFleur szerepére (hogy hívhatnak “virágnak” egy ilyen mackós srácot?), a 34 éves színész profin játszott, de már az alap-kisugárzása is arról szólt, amilyen LaFleur maga: laza, nemtörődöm, nagyon jószívű és vicces. Adott tehát 2 remek karakterünk, 2 abszolút humor-képes színész alakításában, ehhez jön még egy nagyon jól megírt karakterű lány-szereplő (Kate/Christine Taylor), és néhány vicces mellékszereplő, illetve ne feledkezzünk el a lényegről, a kidobós játékról, mint főszereplőről.

A kidobós játék úgy csúszik be a forgatókönyvi képbe, hogy LaFleur elveszíti a saját kis lepusztult kondi-termét, ha nagyon hamar nem szerez 50 ezer dollárt, amivel kifizethetné a konditerem-habzsoló, gátlástalan Goodmant. Erre a pénzszerzésre nem túl sok épkézláb ötlete van a konditerem törzsvendégeinek (akik amúgy már 13 hónapja nem fizetnek bérleti díjat LaFleurnek), csak az az egyetlen egy, hogy nevezzenek be a helyi kidobós-versenyre, mert a több fordulós bajnokság fődíja éppen 50 ezer dollár. Így hát az esélytelenek teljes nyugalmával elindul az Average Joe nevű kis konditerem (magyar fordításban: a kispályások) a Kidobós bajnokságon, mi pedig egy perc alatt megismerjük a játék szabályait (mind a kettőt), és kb. ennyi idő alatt szeretjük meg magát a játékot is.

Akármit is gondolt a néző előre a filmről, az biztos, hogy sokkal viccesebb és ötletesebb, mintsem azt élből gondolhatnánk, a kidobós pedig, mint kiderül, még látványnak is izgalmas. A Kispályások hamar White saját csapatával, a Globo Gym Lila Kobrákkal kerülnek szembe, úgyhogy miközben rengeteget szórakozhatunk a labdák becsapódásain, Ben Stiller őrült stílusán, és a Kispályás csapat szétszórtságán, természetesen a “nagy végső összecsapást” is megkapjuk, ahogy azt kell. Ben Stiller pedig remekel, olyan idióta és agyament párbeszédeket képes elindítani Vince Vaughn-nal szemben, amitől nemcsak a többi szereplő képed el, hanem mi is kész leszünk, a szó jó értelmében. A humor szinte minden percben ott van a filmvásznon, vagy apró nyelvi humorok formájában (Kate megkérdezi, ki kopog az ajtaján, mire a fehérbe öltözött, de amúgy belül sötét White azt válaszolja: “Hógepárd”, a létező hópárduc helyett), vagy pedig látványban, ami lehet fura helyzetekben becsapódó labdák, lehet Ben Stiller udvarlási próbálkozásai, vagy éppen a lila kobrák törzsi táncának látványa. Christine Taylor érthető módon minden Ben Stiller-filmben szerepel a házasságuk óta (vagyis 2000-től), ami aktuálisan azt jelenti, hogy ez a második közös filmjük, de mivel már van összehasonlítási alapunk, megállapíthatjuk, hogy most a Kidobósban sokkal elengedettebben, humorosabban és jobban játszott, mint a Zoolanderben annak idején. Az egyik legjobb gesztusa az, ahogy egyik pillanatról a másikra spontán a falhoz csapja White-ot (vagyis a saját férjét), csak mert annyira rosszul van tőle, és mert White megpróbált hozzáérni a karjához.

Tulajdonképpen pontosan azt kapjuk a Kidobóstól, amit egy jó filmtől, ami mellesleg egy vígjáték, várni szoktunk: remek szórakozást, végig a film végéig, sok nevetést, kellő mennyiségű izgalmakat, némi szerelmet, megfelelő jellemábrázolást (és jellemfejlődést), és még egyszer: sok-sok felszabadult nevetést. És ha ez még nem lett volna elég, a mindössze 20 millió dollár körüli költségvetésű film csak az USA-ban 114.3 millió dollárt termelt, vagyis a Kidobóst tényleg szerették a nézők, és szinte meglepően sokat nézték meg. Mi ezen utólag már cseppet sem csodálkozunk, sőt, mi magunk is szívesen megnéznénk bármikor még egyszer, vagy akár többször is.

-lid-
2004-11-18
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15