microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: cikkek -> filmekről

2006-12-07

Füles

Isteni Woody


Ennek a filmnek egyetlen baja van, és ez a címe, na nem mintha a "Füles"nem lenne egy izgalmas szó, csupán csak arról van szó, hogy minden másra gondol az ember (pl. a macira, egy fejhallgatóra), és csak legvégső esetben a fülesre - mint hallomás útján szerzett tippre. A "Tipp" cím (bár a Füles és a Scoop szebb szavak) azért lett volna jobb, mert jobban tükrözné, mennyire isteni filmről van szó.

Nincs viccesebb és izgalmasabb élmény, mint amikor azt látjuk, hogy valaki valamivel újra próbálkozik, függetlenül attól, hogy korábban hányszor járt már sikerrel. Akárki is az illető, olyan, mintha kedvencünket látnánk, ahogyan újra beáll a sorba a menzán, pár pillanatig másnak adva ki magát, mintha egy teljesen új ember lenne, miközben persze ugyanaz, mint az előbb. Káprázatos dolog a művészi megújulás. Woody Allen amúgy is nagyon-nagy kedvencünk, elképesztő látni, mit művel egy-egy új filmjénél, mert szemben sok-sok filmessel, köztük a legtöbb magyar rendezővel, Woody Allen, aki sorozatban gyártja a filmeket, tökéletesen képtelen a sorozatgyártásra. A megújulás azért is külön izgalmas Woody Allen esetében, mert ő már 1935 óta, azaz 71 éve osztja meg társaságát az emberiséggel, és ez azért eléggé hosszú idő, megviseli az emberek szkafanderjét. Bármelyik percben, bármelyik új filmnél előfordulhat, hogy egyszer csak ránézünk az isteni Woody-ra, és azt gondoljuk, megöregedett, amihez természetesen neki is joga van.

A Füles mindenesetre nem az öregségről szól, hanem a mindenkit zavarbaejtő megújulásról. A film úgy kezdődik el, hogy szinte észre sem vesszük, aztán máris benne vagyunk a közepében. Angolok beszélgetnek egy bárban, egy újságíróra isznak, aki jobblétre szenderült, azt mondják, igyunk rá, akárhol is van. Itt lendül mozgásba Woody Allen elméje. Következő kép, Cháron, a révész viszi át utasait a túlvilágra, és az illető újságíró éppen itt van. Az emberek (egyszerűen nem létezik briliánsabb elme Woody Allen-nél) dumcsizgatnak, az újságíró próbál szóba elegyedni a révésszel, de semmi siker. Mellette egy angol nő jelzi, hogy semmi értelme, ő is próbálta már, de nem válaszol. A jelenet azért még kétszer elképesztőbb, mint bármelyik másik Woody Allen-film azonosan fantasztikus jelenete, mert ekkor a filmben még nem is láttuk Woody Allen-t, plusz az egész film most angol, lévén, hogy Woody Allen most ott éldegél (vagy legalábbis ott forgat folyamatosan). A film tehát angolul kezdődik, angol emberekkel, Woody Allen-nek még színét sem láttuk, és mégis, ez az angol nő, ahogyan megszólal, pont olyan, mintha Woody Allen beszélne belőle. Hihetetlen, hogy hogy lehet valakinek ennyire erős a szellemi jelenléte.

Akárhogyan is, az újságíró elkezd csevegni a nővel, aki arra a kérdésre, hogy ″és maga hogy halt meg″, úgy felel, hogy azt hiszem, megmérgeztek. Szó szót követ, és mivel egy újságíró a túlvilágon is újságíró, másodpercek alatt rádöbben, hogy egy roppant horderejű sorozatgyilkosság megoldását találta meg. Bárcsak még élne. Az újságíró leül a komp oldalára, lábát a vízbe lógatja (mintha Woody Allen-t látnánk), próbál szórakozottságot színlelni, majd egyszer csak csobbanás. Ez idáig az elképzelhető legjobb filmkezdet, vajon lehet fokozni? Röviden: igen.

A következő jelenetben Woody Allen-t látjuk, lágyan-ősz hajával, egy olcsó és ronda öltönyben bűvészként bohóckodik egy színpadon. Woody Allen új találmánya, hogy nem igazán emeli fel a fejét, nem néz a közönség szemébe, helyette kicsit mindig kicsit elbámul a levegőbe. Ezt az újfajta nézést csodálhatjuk meg, miközben egy önként jelentkezőt (Scarlett Johansson) atomjaira bont le bűvészdobozában. Scarlett, miközben atomizálják, találkozik az újságíró szellemével, és megkapja a "fülest", hogy ki a tarot kártyás sorozatgyilkos.

Minden Woody Allen-film egy-egy "következő élete" Woody Allen-nek. Az ember úgy ül be egy új Woody-filmre, hogy és most vajon miként jelenik meg nekünk? Ez az új "következő élete", ennek a fura bűvészfazonnak a bőrében, meglehetősen izgalmas találmány. Teljesen anti-konfrontatív, nem néz senki szemébe, és közben ezerrel folytatja szociopata nyomulását. További nagy lelemény e bűvész-karakterrel kapcsolatban, hogy Woody Allen a Woody-cicákhoz (most Scarlett Johansson-hoz) főződő viszonya ismét tökéletesen férfias. Nyilván icipicit fura lett volna, ha Woody a bombázó huszonévessel sima pasi-csaj viszonyt élvez, a "régóta házasok" felállás sem működőképes Scarlett zsenge kora miatt, ám Woody Allen lazán hidalta át mindezt. A nyomozást a tarot-kártyás gyilkos után Scarlett és Woody együtt folytatják, és Scarlett úgy mutatja be őt, mint az apját, ami természetesen nem igaz. Így Woody Allen ismét tökéletesen fesztelen, vicces, civódós, zsörtölődős, féltékenykedéstől sem mentes viszonyt ápolhat a Woody-cicával.

A film másik nagy húzása, ha már itt tartunk, maga Scarlett Johansson. Scarlett egész egyszerűen élete legjobb szerepét kapta meg e filmben - pedig a Magyar Rapszódia és az Elveszett Jelentés meglehetősen jó szerepei és meglehetősen jó filmek voltak. Scarlett itt egy fura szőke csajt alakít. Nem buta - de érzelmileg totál labilis. Nem ügyetlen, bár a 10 pontos stylist munkával ráadott cipőjében folyton ki akar fordulni a bokája. Scarlett legfontosabb hendikepje, hogy végzetesen szétszórt. Helló !:) Ez Woody Allen legjellemzőbb tulajdonsága. Scarlett szemüvegben hunyorgós, bénázós, de félelmet nem ismerő, pimasz, kíváncsi, de könnyű szerrel megvesztegethető karaktere bizony (vegyük észre) ikerpárja Woody Allen bármely karakterének, Woody Allen legbelsőbb énjének. Ez rengeteget ad hozzá a filmhez, most, hogy Woody és Scarlett így együtt, gyakorlatilag duplikálva jelenítik meg mindazt, amitől a Woody Allen-filmek isteniek, értsd: Woody Allen agyát, a film maga is isteni lesz.

Mit lehet mondani? Nagy élmény! Minden perce, minden jelenete kincs, az ember a film után, a mozi előcsarnokában (kerülve a szemkontaktust) megpróbál észrevétlenül leírni egy 180 fokos rendőrkanyart, és sebtiben visszasomfordálni, hogy a következő előadáson is ott lehessen. Nem is csoda, mert ez a legjobb filmes ajándék idén.
-zé-
2006-12-07

Címkék:



:::::::
  LÁSD: Füles info-file
:::::::  (Scoop 2006.)