microcspv    "time is not money"
logo Marilyn



2007-02-12

Stop Szmog! - tüntetés a szmog ellen

Bringások és zöldek


A Critical Mass bringás tüntetései eddig inkább felvonulások voltak, hisz mindig inkább valamiért, azaz "pro" tüntettek, és nem valami ellen, "versus". Február 11-én, vasárnap azonban ez a jég is megtört, és immár konkrétan a budapesti SZMOG ellen tüntetőleg tekertek végig a városon, amely nem embernek való. A tüntetést a Critical Mass, a Greenpeace, a Levegő Munkacsoport, a Magyar Kerékpáros Klub, a VBB, és a ZÖFI együtt szervezték és bonyolították le.

Budapest eddig ügyesen megbújt, elkerülve a közvélemény figyelmének reflektorfényét, annak ellenére, hogy embertelen SZMOG uralja a várost, e tény az emberekhez alig jutott el, és akárki is panaszkodott arra, hogy a belváros "büdös", az adott mondatból mindig hiányzott a tény, hogy ez túllépi az EU normákat, és életveszélyes. Hát igen, amikor valaki büdösségre panaszkodik, enyhén szólva szépíti a tényeket, büdös lehet talán egy disznóól vagy a lósz*r, ám azok egyáltalán nem szennyezik sem a környezetet, sem az emberek által beszippantott levegőt. Budapest levegője nem büdös, hanem mérgezett, szennyezett és mérgező. Erre a tényre hívja fel a figyelmet a CM és társszervezeteik által szervezett február 11-ei bringás felvonulás.





Maga a bringás menet Sinya SK népszámlálási adatai alapján 620 lélekre rúgott, ami 620 pár tüdőt jelent, melyeknek nem kellene annyira mérgező levegőt belélegeznie, ha a dolgok a rendes menetet követnék. A társszervező Greenpeace szószólói elmondták, hogy Budapest városvezetése rendelkezett arról, hogy a légszennyezettségi adatokat normalizálják, azaz bizonyos érték alá nyomják. Erre határidőt is megadtak, de nem történt semmi változás (magától nem is fog). Így, a Greenpeace által megfogalmazott tények fényében Budapest városvezetése 2 éve folyamatosan törvényt szeg.

A felvonulás végcélja volt a Városház téri, beépítésre váró műpark, ahol a résztvevők egy-egy képeslapot dobtak be a helyszínen felállított postaládákba. E képeslapok arra szólították fel a városvezetést, hogy járjon el az ügyben.

Maga a bringás menet egy picit komolyabb hangulatú volt a megszokottnál, ezt a komolyabb alaphangot a műjégpályánál megjelenő rendőrségi csapatszállító autó, illetve a kiosztott bringás minimál gázmaszkok adták meg. Eddig az ember, amikor a fehér gázmaszkot látott valakinek az arcán, arra gondolt, hogy az illető biztos higiénia mániás, ez a délután azonban kijózanító volt, megtanultuk, hogy a levegővel együtt belélegzett gázok és nehézfémek konkrétan mérgezőek, és hogy ezek ellen nemcsak lehet, de kell is tenni. Kijózanító látvány volt 4-5 éves kis-skacokat gázmaszkban látni. Mi már kijózanodtunk, a sor most már a városvezetésen van.

Normális esetben a városvezetés azt teszi, amivel a városlakók megbízzák, vagy amit a városlakók érdeke kíván, vagy maguk a városlakók személyesen. A tüntetés fénypontja az volt, amikor a Városház térre megérkezett a főpolgármester helyettes, egy háromkerekű kerékpáron, a maga 150 kilójával, és tetejébe mindennek e háromkerekűre hatalmas zöld színű reklámtábla volt erősítve, amely azt hirdette, hogy a városvezetés a tiszta levegőért küzd. A politikusok pimaszságát nehéz überelni, ez a jóember például nem egyebet tett, mint odatolta magát és a műbringáját a tüntetésre, amit ellene szerveztek, illetve az általuk elkövetett felelőtlen, törvényszegő városvezetési ügyvitel ellen. Odatolta a műbringáját, és az országos tévécsatornáknál előre levajazott interjúkat is adott, így az ügyben, amelynek ők az okozói, a közvélemény végül az ő véleményük alapján tájékozódhatott az országos tv-csatornákból. Ez olyan, mintha egy vadász elmenne a vadászat ellenes tüntetésre, és politikai kapcsolatait felhasználva elérné, hogy végül a tévében ő mondhassa el, miről is szól ez a tüntetés. Az illető városvezető azonban nem önmaga volt a nap fénypontja.

A fénypont igaziból Sinya volt, aki természetes lazaságának köszönhetően megdöbbentő profizmussal kezelte a pimasz politikus felbukkanásának, jelenlétének, nyilatkozatának tényét. Sinya a hangosbemondóján keresztül folyamatosan arra hívta fel a bringások (a barátai - úgy értve, minden bringás a barátjának tekinti őt) figyelmét arra, hogy itt van egy politikus. Azt mondta a megafonjába, hogy tudjátok, miről lehet megismerni a politikust, arról, hogy háromkerekű biciklivel érkezett, és azon egy hatalmas reklámtábla látható. A főpolgármester-helyettes maga is beszédet mondott, és ahelyett, hogy sajnálatát fejezte volna ki, elkezdte pimasz kamu-szónoklatát arról, hogy ő a 8-kerből származik, és tudja, mi az a szennyezett levegő, plusz még azt sem átallotta elmagyarázni, miért jött háromkerekű biciklivel, és hogy azon miért van reklámtábla. Ha már beszédet mondott, nem mulasztotta el cáfolni, hogy a felelősség őket terhelné - mi pedig választhattunk, hogy vajon kinek higgyünk, és kiről feltételezzük, hogy egy eldobhatós, egyszer használatos hazugsággal élt. Vajon a Greenpeace-es srác úgy építette volna fel a beszédét, az egész tüntetést, hogy az egy hazugságon alapuljon, vagy esetleg a pimasz politikus, akire a vádak hullottak, döntött úgy, hogy igazság helyett valami mást mond? Sokat filóztunk, hogy eldöntsük ezt a kis dilemmát :)



Sinyára azonban roppant büszkék vagyunk, mert a bringások nevében meghúzta a határt, hogy mi az a politikai pimaszság, amit már nem kell tolerálni.



Amúgy, ami Budapest levegőjét illeti, ne feledjük, a megoldás az autóforgalom csökkentése a belvárosban, és ez az a cél, aminek jegyében a Hajtás Pajtást alapították, illetve ez az a cél, amit egész egyszerűen a bringázással lehet megoldani. Budapest azonban kettős játékot játszik, és miközben színleg támogatja a bringázás ügyét, tetteivel, rendelkezéseivel eléggé gyakran azt üzeni az embereknek, hogy a bringázás nem egy támogatott létforma. Konkrétan, adva van a belváros, amely a Főpolgármesteri Hivatal által megrajzolt bringaút-térkép alapján úgy tűnik, mint egy bringázható belváros. Számos piros pöttyökkel jelölt bringaút szeli át, ami a bringázhatóság benyomását kelti az emberben. A valóság azonban az, hogy a Nagykörút által határolt belváros egy bringa-ellenes blokádon belüli terület. A belváros pesti része a Bajcsy 3/4 részben megcsinált - a bringások által nem igazán használt bringaútja, valamint az Andrássy teljesen használhatatlan bringaútja kivételével egészen egyszerűen bringával járhatatlan. Miközben a Hajti Pajti alapítója által megfogalmazott cél, illetve a jelen pillanatban is legértelmesebb cél az, hogy a belvárosból kopjanak ki az autók, éppenséggel a biciklisek azok, akik számára a traktorokkal együtt kitehettek volna egy bringával is tilos behajtani táblát.

Amikor valaki megveszi a bringáját, pár hét után megkérdez valakit, akit biciklizni lát a városban, hogy "de hol mentek?", "hol lehet menni?". Erre a válasz általában az, hogy "hát ott a rakpart, Budán, meg egy csomó helyre el lehet jutni. Közben a valóság természetesen az, hogy a bringások, akik abban a reményben vettek biciklit, hogy majd használják is, hamar szembesülnek a ténnyel, hogy a bringaút-térképre rajzolt pöttyök a járdát jelentik, azaz olyan helyet, ahol nincs semmiféle bringaút. A kezdeti sokk után aztán elgondolkodik az illető, hogy mi az erősebb benne, a bringázási vágy, vagy a józan ész, s ha nem az utóbbi, akkor pár hét alatt megtanul egy új nyelvet beszélni, és beleveti magát az adrenalin-dús belvárosi közlekedésbe, a lá Alleycat. A gond csak az, hogy a bringázás így extrém sport lesz, és nem valami olyasmi, ami tömegek számára jelent sportot, életstílust, élvezetet, egészséget.

Pedig a bringázás olyan, mint a bölcsek köve, szinte minden problémára megoldást kínál. Ha valaki le akar fogyni, mert úgy néz ki, mint egy főpolgármester-helyettes, bringázzon, és megoldódik a problémája. Zavar téged a klímánk elcseszettsége? Bringázz, és minden egyes tekeréssel javítasz a jövőn, mert jó példát is mutatsz. Zavar téged a mérgező levegő a városban? Bringázz, és megoldódik a helyzet. Ilyen egyszerű. Ahhoz azonban, hogy a bringázás tényleg tömegjelenség lehessen, fontos, hogy a városvezetés lehetővé tegye a belvárosi bringázást, különben senki nem fogja otthon hagyni az autót, és az autómentes belváros csak politikai utópia lesz, amit időről-időre elő lehet kapni. A helyzet végtelenül egyszerű, el kell dönteni, hogy a városvezetés politikája a bringás belvárost támogatja-e, vagy az autós belvárost. Vagy- Vagy. Nincs mellé-duma.

A dolog szépsége, hogy a bringás belváros, a jó levegővel, sok ültetett fával, a légszűrős diesel autókkal az autósoknak is ugyanúgy kedvez, mert egyrészt a levegő mindenkié, másrészt meg ki örül a ténynek, hogy az autó belsejében, amelyben gyermekeiket hurcolják oviba, isibe, 4x akkora a mérgező anyag tartalom, mint odakint, az utcán (porszívó porzsák effekt)? Senki. Valószínűleg mindenki örülne a jónak, ami mindannyiunk közös, csak még nem eléggé jól felfogott érdeke .. E tüntetés, mint egyfajta zöld kick-off a lehető legjobb dolgot indította el, és az immár amúgy is zöld színben pompázó Critical Mass-t is konkrétan átitatta zöld töltéssel .. Nem győzünk elegendően örülni a Greenpeace és a CM (no és Daryl Hannah) közös megmozdulásának, egy nagyszerű kezdet, egy jó és vadiúj korszak eleje lehet ez a tüntetés...
-jepe-
2007-02-12

Címkék:




fotó galéria