microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Szakítópróba (2003)
Just Married
Szakítópróba
rendezte:
Shawn Levy

írta:
Sam Harper

. . . . . . . . . . 8.07
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 4.2
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 97 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  romantikus, vígjáték, tini-film
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 14+
c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
A PRODUKCIÓRÓL

A történetet Sam Harper saját olaszországi nászútja inspirálta, mely 15 évvel ezelõtt a filmbelihez hasonlóan zaklatottra sikerült. "Rögtön az elsõ napon összebalhéztunk a feleségemmel - meséli nevetve a forgatókönyvíró. - Csodálatos helyek és élmények vártak ránk egy teljes hónapon át, de mi végig egymást martuk. Az út végén a feleségem meglehetõsen kétkedõ pillantásokat vetett rám, hogy talán jól bevásárolt velem. Szerencsére a mai napig együtt vagyunk. Akivel eddig errõl a témáról beszéltem, mind azt mondta, hogy legalább egy napig vagy pár óráig volt hasonlóan furcsa érzése a nászútján, amikor ránézett a mellette fekvõ emberre, és közben azt gondolta magában: ’Úristen, mit csináltam?’"
Az új házasok gyakran nagyon is mulatságos küzdelmeirõl szóló sztori évekkel késõbb körvonalazódott Harper elõtt. A forgatókönyv Robert Simonds producer kezébe került, aki történetesen éppen akkor tért vissza - olaszországi nászútjáról! "A Szakítópróba forgatókönyve is ott lapult abban a kötegben, melyet a hosszú hazafelé úton olvasgattam a repülõn - mondja. - Alig huszonöt oldal után felhívtam Samet a géprõl, hogy meg van véve az ötlet. Rendkívül humorosnak és eredetinek találtam a forgatókönyvet; Sam története érzelmileg zavarba ejtõ, éppen úgy, ahogy egy intenzív kapcsolat zavarba ejtõ lehet.
Az a célunk, hogy egy érzelmi mélységet hordozó történetet meséljünk el vígjátéki elemekkel tarkítva - folytatja. - Az ismerõseim közül sokan éltek át hasonló élményeket a nászútjukon vagy romantikus vakációkon, melyek végül teljes zûrzavarba fulladtak. Arra gondoltunk, érdekes lenne olyan szereplõket helyezni a szituációba, akiket a környezetük túl fiatalnak tartott a házasságra, ráadásul amikor elindulnak a nászútra, az egész annyira félresikerül, hogy kezdik megkérdõjelezni a döntésüket és az érzéseiket."
Miután Harper a végsõ finomításokat is elvégezte a forgatókönyvön, a fõszereplõt alakító színész személyén kezdtek töprengeni. Tom Leezak egész addigi világa feje tetejére áll, amikor véletlenül belebotlik egy bájos, fiatal nõbe. Ez bizony szerelem elsõ látásra mindkettõjük számára, és hamarosan el is határozzák, hogy családjuk és barátaik tanácsa ellenére összeházasodnak. A filmesek elsõ és egyetlen jelöltje Tom szerepére Ashton Kutcher volt. "Ashtonnak kitartó rajongótábora van a ’That ’70s Show’ és a Hé, haver, hol a kocsim? óta - mondja Simonds. - Szerencsére most éppen egy olyan munkára vágyott, melyben sokoldalúságát és komikusi képességeit egyaránt megmutathatja."
"Számomra a szerep maga is szerelem volt elsõ látásra - mondja a színész. - A forgatókönyv már az elsõ három oldal után teljesen levett a lábamról. A történet egyéni módon festi le a kapcsolatok és a házasság sajátosságait. A nõk és a férfiak nagyon eltérõen kezelik ezt a dolgot, a film mindkét nézõpontot látni engedi, és igazán megtalálja azt, akinek már volt kapcsolata, vagyis gyakorlatilag mindenkit."
A fõszereplõ után a rendezõ kiválasztása következett. Erre a feladatra olyan személyt kerestek, aki a történet helyzetkomikumait és romantikus szálát ügyesen egyensúlyban tudja tartani. A rendezõi széket Shawn Levy foglalhatta el, õ korábban a Minden hájjal megkent hazug címû nagy sikerû filmmel debütált. "Az a film az érzelmes és a vígjátéki helyzetek érdekes kombinációja volt, és ugyanezt szerettük volna viszontlátni a mi filmünkben is - mondja a producer. - Van egy régi mondás, miszerint a filmek felveszik az alkotójuk személyiségét. A Szakítópróbához erõs, energikus megközelítésre volt szükségünk, és úgy gondoltam, Shawn mindazt tudja hozni, amit szeretnénk megvalósítani."
Levy úgy kezeli a film komikus elemeit, hogy eközben nem engedi ki a kezébõl az intenzív érzelmi szálat. "Vicces és szívhez szóló, de nem csöpögõsen szentimentális vígjátékot szerettem volna készíteni - így a rendezõ. - Ashton nagyon jól érzi magát a bõrében, s ez a vonás fontos Tom Leezak esetében is. A film és ez a figura újabb fontos állomás Ashton pályáján. Azt már tudjuk, milyen karizmatikus, vonzó és szellemes, de a nézõk meg fognak lepõdni, mennyire érzelmes is tud lenni."
A nõi fõszereplõ fiatal írónõ, aki megpróbál kitörni gazdag és kényes ízlésû családja elvárásainak és életformájának szorításából. Tomban a szabadságát találja meg, vele képes olyan életet felépíteni, mely nem a családja, hanem a saját vágyai alapján formálódik. A filmesek olyan színésznõt kerestek a szerepre, akinek adottságai hasonlóak Kutcher komikusi képességeihez, lépést tud tartani vele, másrészt pedig jól kiegészíti õt a történet gyengéd, érzelmes pillanataiban. "Nem volt egyszerû megtalálni az erre legalkalmasabb színésznõt - magyarázza Levy. - Ha egy ilyen vicces emberrel kerülsz össze a színen, akkor az a természetes reakciód, hogy odébb állsz az útból. A nálunk megfordult színésznõk közül csak Brittany Murphyben volt meg a kellõ erõ. Meglepõ a vásznon megnyilvánuló õszintesége; képtelen hamisan játszani. Természetes pezsgése és energiája tökéletes ellenpontot jelentett Sarah mesterkélt családtagjaival szemben. És bár Sarah kiváltságos környezetben nõtt fel, sikerült megõriznie azt az energikusságot, melyet Tom olyan vonzónak talál benne. Mivel Brittanyben ezek a tulajdonságok eredendõen megvannak, ideális jelölt volt a szerepre."
Murphy korábban többször is játszott sodródó figurákat drámai filmekben, így nem csoda, ha egy könnyed, romantikus vígjáték különösen vonzó feladatot jelentett most számára. "Izgalmas dolog olyan filmben részt venni, ahol lehetõségem nyílik megnevettetni az embereket - mondja. - Ki ne akarna eljátszani egy tetõtõl talpig szerelmes nõt, aki éppen férjhez ment? Mindig nagy rajongója voltam a romantikus vígjátékoknak, ez a szerep pedig lehetõvé teszi, hogy új fejezetet nyissak a pályámon."
Sarah ugyan fülig szerelmes Tomba, de a család is választ számára kérõt, egy gazdag üzletember, Peter Prentiss személyében, akit Christian Kane játszik. "Peter mindig is kiváltságos környezetben élt, és annyira hozzászokott a vagyonhoz és a hatalomhoz, hogy már egyáltalán nem értékeli kiváltságos helyzetét - mondja Levy. - Õ korántsem a színtelen, jelentéktelen rivális sematikus figurája; ellenkezõleg, magabiztos, könnyed és karizmatikus, ami nagyon is vonzó tud lenni a nõk szemében."
"Peter Prentiss az fajta fickó, aki mindig a legrosszabbkor bukkan fel - magyarázza Kutcher. - Jársz egy lánnyal, de õ mindig megjelenik. A lány barátságosan viselkedik vele, de mindig zavarba is jön egy kicsit, ha a pali közelében van, amit viszont te gyanúsnak találsz. Érzed, hogy ez az a pasi, akivel a lány akár összejöhetett volna, de túlságosan tartasz attól, hogy megkérdezd a szerelmed véleményét róla..."
Mikor Tom és Sarah nehézségei elkezdõdnek a nászúton, Peter "véletlenül" felbukkan ugyanabban a szállodában. Mint mondja, "üzleti úton" van, valójában azonban azzal a hátsó szándékkal érkezett, hogy éket verjen a házastársak közé. "Peter hozzászokott, hogy megszerzi, amit akar, mert olyan sok a pénze - mondja Christian Kane. - De életében elõször most valami olyasmire vágyik, amit nem kaphat meg, mert Sarah már férjhez ment. Túlságosan megszállottjává válik a gondolatnak, hogy valamiképpen mégis visszaszerezze õt."

A FORGATÁSRÓL

"Tom és Sarah idilli nászútját fokozatosan beárnyékolják az események, és egyre jobban idegesítik egymást - mondja Harper. - Ehhez kerestünk olyan romantikus hátteret, mely ellensúlyozza az új házasok közt eluralkodó rossz hangulatot."
Harper és Simonds mindketten Olaszországban töltötték a nászútjukat, így nem véletlen, hogy ezt a helyszínt választották fõszereplõik számára is. A megpróbáltatásokkal teli nászút Velencében, sokak szerint a világ legromantikusabb városában játszódik. Shawn Levy a külföldi forgatásban újabb lehetõséget látott arra, hogy a film még inkább különbözzön a mûfaj többi darabjától. "Úgy éreztük, a film nagy részét külföldön kell rögzíteni - mondja -, mert a legtöbb romantikus vígjáték általában visszafogott a tér ábrázolása tekintetében. Szerettük volna látni, mi történik, ha a történetet egy hangsúlyosan festõi környezetbe helyezünk."
A velencei forgatás azzal az elõnnyel is járt, hogy közel voltak az olasz Alpok festõi tájai. A hegyek ideális kiindulási pontként szolgált az ifjú pár házaséletének elsõ napjaihoz éppúgy, mint a bekövetkezõ kellemetlenségekhez, melyek a növekvõ feszültséget tetézték. Ahogy elkezdõdött az olaszországi forgatás, rögtön kiderült, hogy az alapos forgatási menetrend milyen nagy segítséget jelent, ha úrrá kell lenni azon a zavaron és frusztráción, mellyel egy idegen országbeli tartózkodás jár. "Kezdetben ott volt az a kis félelemérzet, mely abból fakad, hogy az ember idegen országban tartózkodik, kívül érzi magát mindenen, és teljesen ismeretlen a környezete - magyarázza Simonds. - Ez az energia beszivárog a filmbe is, és segít közvetíteni Tom és Sarah érzéseit, akik képtelenek úrrá lenni a kapcsolatukat próbára tevõ helyzeteken."
"Nem könnyû elfedni a káoszt - teszi hozzá Kutcher. - Ha nem tudod, mi történik körülötted, az határozottan segít, hogy hitelesebben játssz. Nem beszélek olaszul, tehát fogalmam sem volt arról, hogy a stáb és a statiszták között mirõl folyik a szó. Ettõl tényleg kívülállónak éreztem magam, pontosan úgy, ahogy az általam játszott szereplõ is érez."
Az olaszországi forgatás északon, Cortina hósapkás hegyei között és a Campo Tures völgyének évszázados kastélyai között zajlott, ezt követõen költözött a stáb Velencébe. A csatornák és a vízi jármûvek utánozhatatlan hangulatot adnak a városnak, ám egy filmes stáb számára mindez rendkívüli kihívást jelent, és a hagyományosnál sokkal rugalmasabb filmkészítési megközelítést igényel. Elég, ha csak arra gondolunk, hogy a nehéz felszereléseket szûk gondolákon kellett szállítani a normál forgatásokon megszokott trailerek és kamerakocsik helyett. A velencei forgatás viszontagságai a rendezõt kezdõ filmes tapasztalataira emlékeztették. "Az Egyesült Államokban, ha úgy döntesz, hogy egy jelenetet megváltoztatsz, csak odébb teszel néhány dolgot, és 15-20 percen belül megvan az egész - magyarázza. - Velencében ugyanez három órába kerül: el akarsz mozdítani néhány csónakot, de a csatornákon egyszerre csak egy hajó fér el. Minden idõigényes, tehát arra kényszerül az ember, hogy felidézze magában a régi gerilla filmkészítési mentalitást, amikor mindenki több feladatot látott el, és bármit megtett, csak hogy befejezhesse a felvételt."
A nehézségek ellenére a stáb ügyesen manõverezett át Velencén. Levy nem felejti el egyhamar az itáliai forgatást. "A világ legszebb helyeit láttuk - mondja. - Olyan helyeken jártunk, ahol eddig még sosem forgattak, templomokban és palazzókban, vagy a Dolomitok szikláin."
Miután az olaszországi jelenetekkel végeztek, a stáb visszautazott Los Angelesbe, hogy befejezze a filmet. Elégedetten látták, hogy a két fõszereplõ közötti kölcsönhatás remekül átjön a vásznon, ahogy filmbeli alteregóik a friss szerelem és házasság rögös útjain haladnak. "Ashton és Brittany között kezdettõl megvolt ez a sajátos, szexis és romantikus vibrálás - mondja Levy. - A köztük levõ kölcsönhatás adja a film lényegét."
Alapvetõ fontosságú volt tehát, hogy Levy és Jonathan Brown operatõr a kettõjük közti dinamikát a látványban is megragadják. "Van egyfajta vizuális folyamat, melyet a színekkel, a szûrõkkel, a kameramozgással és a lencsékkel igyekeztünk megvalósítani a film különbözõ részeiben - magyarázza Brown. - A komikus részekben szélesebb lencséket és nagyobb világosságot alkalmaztunk, a romantikus jelenetek ennél is kicsit melegebbek, míg a drámai pillanatokban ridegebbek, keményebbek a színek és a fények. Utóbbiakat hosszabb lencsékkel és agresszívabb kameramozgással egészítettük ki."
Nina Ruscio látványtervezõ díszletei szintén kulcsszerepet játszottak Tom és Sarah kapcsolatának kifejezésében. A forgatási terv nem könnyítette meg Ruscio dolgát. A velencei Hotel Giana díszletet a Los Angeles-i mûteremben kellett felépítenie, és ennek hibátlanul illeszkedni kellett felelnie az itáliai helyszínhez, azaz újra kellett alkotnia a szálló bejáratát és elõcsarnokát.
Miután visszatértek Los Angelesbe, Murphy és Kutcher összegezték forgatási élményeiket. "Alig várom, hogy újabb romantikus vígjátékot készíthessek - mondja Murphy. - Legmerészebb álmaimban sem gondoltam, hogy ebben a mûfajban olyan szoros kölcsönhatásban tudok dolgozni a partneremmel, mint Ashtonnal sikerült. Nagy élmény volt olyasvalakivel dolgozni, akivel állandóan összhangban vagyok, és akitõl folyamatos visszajelzést kapok. Sokat tanultam tõle a vígjátékról, és õ volt a legjobb filmbeli férj, akit kívánhattam."
"Brittany és én mindketten nagyon nyitottak vagyunk, az idõk végezetéig el tudnánk üldögélni és beszélgetni - mondja Kutcher. - Nagyon jól tudtunk együtt dolgozni, mert Brittany egy kapcsolat érzelmi oldalát ragadja meg, én viszont ugyanannak a kapcsolatnak a komikus elemeit tudom kiemelni."
"Jó néhány látványos helyszín látható a filmben - mondja a rendezõ -, de leginkább a két fõszereplõre és az összes résztvevõre vagyok büszke, akik olyan csodás munkát végeztek. Az õ erõfeszítésük tette számomra lehetõvé, hogy nem csak a szívbõl jövõ komédiázást tudtam megragadni, hanem hús-vér emberek között végbemenõ igaz pillanatokat is meg tudjak mutatni."



szereplők:
Ashton Kutcher ... Tom Leezak
Brittany Murphy ... Sarah McNerney
Christian Kane ... Peter Prentis
David Moscow ... Kyle
Monet Mazur ... Lauren
David Rasche ... Mr. McNerney
Thad Luckinbill ... Willie McNerney
David Agranov ... Paul McNerney
Taran Killam ... Dickie McNerney
Raymond J. Barry ... Mr. Leezak
Toshi Toda ... Yuan
George Gaynes ... Robert atya
Massimo Schina ... Fredo
Valeria ... Wendy
Alex Thomas ... Fred


fényképezte:
Jonathan Brown

vágó:
Scott Hill
Don Zimmerman

látvány:
Nina Ruscio

jelmez:
Debra McGuire

zene:
Christophe Beck
Michelle Branch

producer:
Guido Cerasuolo
Josie Rosen
Ira Shuman
Robert Simonds
Tracey Trench