microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Kényszerszünet (2003)
Intermission
Kényszerszünet
rendezte:
John Crowley

írta:
Mark O'Rowe

. . . . . . . . . . 7.80
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 4.7
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 105 perc
nemzetiség:  ír
műfaj:  krimi, dráma
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 16+
c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
A PRODUKCIÓRÓL
Mark O’Rowe forgatókönyvének egyedisége abban rejlik, hogy tizenegy összefonódó történet, és ötvennégy, szerelmet keresõ szereplõ felvonultatásával mutatja be az élet egy szeletét. Bûnözõk, és álmodozók, zsaruk és tolvajok, való élet és televízió, szerelmesek és ellenségek csapnak össze ebben a sokszínû, fordulatos utazásban.
A filmet John Crowley rendezte, a fõbb szerepekben többek között COLIN FARRELL, COLM MEANEY, CILLIAN MURPHY, KELLY MACDONALD, SHIRLEY HENDERSON, David Wilmot és Bryan F. O’Byrne látható.
A Steve Woolley, Neil Jordan és Alam Moloney producerek által fémjelzett filmet Írországban forgatták 2002. szeptemberében októberében.
Az Intermission genézise a fiatal ír színházban gyökerezik, itt ismerkedett meg egymással a film rendezõje és forgatókönyvírója. Számos színésznek küldték el a forgatókönyvet, és mindenki lelkesedéssel fogadta. Colin Farrell-nek eredetileg a romantikus fõszerepet szánták, de miután a színész elolvasta azt, Lehiff, a rossz fiú szerepét választotta. Sok igen tehetséges, és foglalkoztatott színész is - Cillian Murphy, Colm Meaney és Kelly MacDonald - , elfoglaltságai ellenére szívesen vállalta a szereplést.

SZEREPLÕK A SZEREPEKRÕL
Az Intermission egy szerelmespár szakítása, és kibékülése közti idõszak történéseirõl szól. John (Cillian Murphy) próbára akarja tenni kedvese, Deirdre (Kelly MacDonald) szerelmét, nagyot csalódik. Összetört, haragos szívvel marad magára. Szakításuk indítja el az eseménysorozatot, ami minden körülöttük állóra másképpen hat.

"Átlagemberek, akik a szerelmet keresik, mindegyik a maga módján, de szükségtelenül bonyolítva az életet. Mindenkinek hosszú utat kell bejárni addig, amíg megkapják, amit akarnak, mert nem látják a nyilvánvalót, azt ami a szemük elõtt van" (Mark O’Rowe)

"A film olyan, akár egy kulcslyuk, amin át bekukkanthatunk a mindennapi életbe. Mulatságos, és erõszakos, nevettet, és rémületet kelt; tele van meglepetéssel, és fordulatokkal." (Colin Farrell ’Lehiff’)

"Amikor elõször olvastam, majd’ kiugrottam a bõrömbõl. Színészként úgy éreztem, hogy ezt a szerepet el kell játszanom. Minden karakter alaposan megformált, és teljes." (Colm Meaney ’Jerry, a nyomozó’)

"Az Intermission tizenegy egyidejû történet, melyekben minden szereplõ felfedezõúton jár. Szerepem, John, szakít barátnõjével, és útnak indul, hogy visszaszerezze, csakhogy a legrögösebb, legkilátástalanabb utat választja. Számos kalandon megy keresztül, míg története egy félresikerült bankrablásban fut össze a többiekével." (Cillian Murphy ’John’)

John romantikus szerepével szemben Lehiff (Colin Farrell) magányos farkas, aki kisstílû módon, bûnözéssel keresi a bûnbõl kivezetõ utat, és élete nagy dobására készül, ami rendbehozhatja anyagi helyzetét.
"Lehiff egy igazi balfék. Bármit megtenne néhány fontért, de nem olyan okos, mint amilyennek hiszi magát. Akárcsak a többiek, õ is szerelmet, vagy valamiféle kapcsolatot keres, úgy, hogy az általa elképzelt ideális életminõségre törekszik Így fordulhat elõ, hogy konyhai eszközöket nézeget, remélve, hogy egyszer õ is vehet egy jó kis cuccot, esetleg összedobhat otthon egy kis kenyeret. Az ábrándozó korszakát éli, és romantikus elképzeléseket dédelget arról, hogy milyen is egy igazi férfi" (Colin Farrell).

Lehiff útjába sok akadályt gördít Jerry Lynch nyomozó (Colm Meaney), aki minden mozdulatát figyeli. A törvény oldalán álló magányos farkas személyes kereszteshadjáratának érzi az utcák megtisztítását.
"Jerry kicsit megszállott, és bár jól funkcionál, rendszeresen túlreagálja a helyzeteket. Tudatában van annak, hogy munkája bizonyos mértékig lealacsonyította, és egyetlen engedménye az érzelmekkel szemben a kelta miszticizmus iránt tanúsított érdeklõdése. A zenével igyekszik semlegesíteni a mindennapok mocskát, és ez a két szélsõséges pólus rengeteg humor forrása." (Colm Meaney)
Amikor kiderül, hogy Lehiff nem csak kirabolta és felgyújtotta Jerry autóját, de kelta kazettáit is magával vitte, Jerry akcióba lendül, hogy az igazságszolgáltatás kezére adja.

"A történet szereplõi próbálkoznak, életük szétesett, közülük sokan kellemetlenek, nevetségesek. Deirdre makacs lány, s bár John összetörte a szívét, szent elhatározása, hogy lábra áll. Ez nála azt jelenti, hogy összeköltözik az elsõ férfival, aki az útjába esik. Ezzel akarja bizonyítani, hogy elfelejtette John-t. Érzékeny, de ellentmondást nem tûrõ lélek. A szakítás után látszólag mindenkinek rosszul alakul az élete, de sokmindent megtudnak önmagukról, mire útjuk végére érnek." (Kelly MacDonald)
A nyitó képsorok megtört életeket mutatnak be, melyeknek látszólag nincs köze egymáshoz, de ahogy utazás közben összegyûlnek, és egymásba kapcsolódnak a mozzanatok, a szereplõk fogaskerekekként illeszkednek egymáshoz..
"Mark O’Rowe sok nagyszerû, intim pillanatot és kedves jelenetet talált az ellentétes szereplõk között. Érezhetõvé válik az a fajta érzelmi sérülés, amit ez emberek egymásnak képesek okozni. " (Cilin Farrell)

Shirley Henderson játssza Sally-t, Deirdre húgát, aki szintén átesett egy szakításon.
"Sok õrült dolog történik a filmben, amit persze felnagyítanak a nézõk számára, de a szerelem ábrázolása a valóságon alapul. Sally nagy érzelmi megrázkódtatáson ment keresztül, és szörnyû kisebbrendûségi érzéssel küzd. Olyannyira elhagyja magát, hogy még a testápolással, és a szõrtelenítéssel sem törõdik. Ha kegyetlenek, és durvák hozzánk az emberek, magunkba fordulunk, haszontalannak, és csúnyának érezzük magunkat. Így érzi magát Sally is, és valószínûleg mindenki, aki maga alatt van. (Shirley Henderson)

Maura, Sally és Deirdre anyja boldog házasságot követõen vált özveggyé, így a szeretetet képviseli, és egyfajta érzelmi intelligenciát. Odaadóan vigyáz családjára, és az utazás nehéz idõszakaiban kézenfogva vezeti õket. "Ger Ryan ’Maura’)

A szakítás után Deirdre összeakad Sam-mel (Michael McElhatton), egy középkorú, köszéposztálybeli bankigazgatóval, aki férfiklimax-korát éli, és azonnal elhagyja feleségét, hogy összeköltözzön a fiatal lánnyal. Deirdre új kapcsolata rádöbbenti John-t, hogy mennyire szereti a lányt, de szerelme kinyilvánítása helyett bosszút esküszik.

"John tipikus ír férfi, vagyis óvakodik attól, hogy kiöntse a szívét. Szavak helyett tettekkel fejezi ki érzelmeit, ami egyre inkább zavarja a körülötte lévõket, leginkább a barátnõjét. Semmilyen szinten nem használja ki a lehetõségeit: egy szupermarket dolgozójaként tengeti napjait, és büszkeségbõl eltaszítja magától a lányt, akit szeret. Nagy utat kell megtennie, mire megismeri önmagát, és rájön, hogy ha szeretünk valakit, akkor ki kell mondanunk az érzéseinket." (Cillian Murphy)

John legjobb barátja és kollégája Oscar (David Wilmot) csalódott a fiatalok szakítása miatt, s korholja barátját, hogy az nem vette észre,milyen szerencsés ember. Bevallja John-nak, hogy nõ nélkül milyen magányos és szomorú az élete. Amikor egyszer csak egy szingli-bárban kötnek ki, Oscart azonnal leveszi a lábáról Noleen, Sam volt felesége, és egy szexuálisan mûködésképtelen táncba viszi. A kudarc után a már másodszor is visszautasított Noleen elveszíti az önuralmát.

Oscar, aki ismét csalódott a szerelemben, mit sem sejtve arról, hogy útjára engedte a dühöngõ dervist, egy váratlan pillanatban kiönti a szívét Sally-nek.
"Szerelmet keresni? Nem könnyû. És ijesztõ. Sok a zsákutca, a csalódás lehetõsége, de ki kell tartani. Muszáj."
Az õ szavai visszhangzanak - több jelentéssel felruházva - a végsõ jelenetben, amikor a történet a tetõponjára hág.

Jerry hastáji utazásai alaptalan elragadtatással töltik el a fiatal TV producert, Ben-t (Tom O’Sullivan), aki dokumentum-szereplõnek akarja használni Jerry-t, ám a fõnöke hallani sem akar errõl.
"Amikor Jerry veszni látja a megerõsítés veszélyét, arra biztatja Bent, hogy legyen õ a ’maverick’. Így Ben fû alatt dolgozik Jerry-vel, de pofonként éri, amikor szemtõl szembe találja magát Jerry világának valóságával.

A való világ és a televízió ellentéte tükrözi azt a különbséget, ahogy a szereplõk magukat, illetve a saját valóságukat látják. Ben rádöbben, hogy nem képes megbirkózni a sötét oldal valóságával, még akkor sem, ha a kamera lencséje távol tartja tõle. Sally-nek pedig azt jelenti, hogy megérti, hogyan látják a körülötte élõk, így képes lesz megrázni magát, és továbbmenni.

John és barátja belekeveredik Lehiff õrült tervébe. Úgy gondolják, hogy ezáltal megtalálják a megoldást problémáikra. Deirdre-t és Sam-et a véletlen sodorja az emberrablás közelébe. Jerry, miközben Bennel filmez, belebotlik Lehiff-be, aki éppen végrehajtja nagy akcióját. És miközben minden félresikerül, a szereplõk fordulóponthoz érkeznek az önmegismerés útján.

AZ ELSÕFILMES RENDEZÕ

"Könnyû volt ilyen kaliberû színészekkel együtt dolgozni. A forgtókönyv lelkét a szoros dialógusokra épülõ elõadás volt, ami nagyon alapos rendezést kíván, de színházas múltam miatt ez nem jelentett nehézséget.
A másfél hetes próbaidõ elég rövidnek tûnt a színházban szokásos három-hat héthez képest. Egy film esetében a határidõ megváltoztathatlan. Meglepõ volt számomra, hogy milyen gyorsak a színészek, milyen hamar beleélik magukat az adott helyzetekbe.
A legnagyobb kihívást az jelentette, hogy a kamera lencséjén át lássam a jeleneteket, hiszen egészen másképp kell színpadon megrendezni egy jelenetet, mint a kamera elõtt. Ebben nagy segítségemre volt Ryszard Lenczewsky, operatõr.
Szeretném még több filmet készíteni, de a színháztól sem akarok elszakadni, Úgy látom, hogy a film és a színház nagyon jól tud egymásból táplálkozni, és mindkettõbõl nagyon sokat lehet tanulni." (John Crowley)

"John igazi színészbarát-rendezõ. Pontosan tudni lehet, hogy mit akar, így könnyen lehet követni az instrukcióit. Ez, és a remek szereplõgárda segített létrehozni ezt a nagyszerû alkotást." (Alan Moloney)

"John nagyon jól ismeri a színészeket. Mindennek értelme van, minden a helyén van. Segítõkész, jó meglátásai vannak, és mindenkibõl kihozza a legjobbat. A színészek ragyogóan tudnak együtt dolgozni vele, mi több, mindenki vele akar dolgozni." (Colm Meaney)

"Crowley színházi múltja igazi fõnyeremény. Kapcsolata a színészekkel rendkívüli. Mi vagyunk az elsõk és a legfontosabbak. Remélem, még sokáig a film világában marad. "Brian O’Byrne)


szereplők:
Cillian Murphy ... John
David Wilmot ... Oscar
Kelly Macdonald ... Deirdre
Shirley Henderson ... Sally
Colin Farrell ... Lehiff
Colm Meaney ... Jerry Lynch
Neilí Conroy ... Helen
Owen Roe ... Mr. Henderson
Deirdre O'Kane ... Noeleen
Michael McElhatton ... Sam
Ger Ryan ... Maura
Barbara Bergin ... Karen
Ruth McCabe ... Celia


fényképezte:
Ryszard Lenczewski

vágó:
Lucia Zucchetti

látvány:
Tom Conroy

jelmez:
Lorna Marie Mugan

zene:
John Murphy

művészeti rendező:
Susie Cullen

szereposztó:
Jina Jay

producer:
Neil Jordan
Alan Moloney
Stephen Woolley
Jonathan Sehring