microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: urban / enviro -> városkoncepció, öko, környezet

2014-09-07

MOL bubi – avagy a MOL megette Budapestet bringás reggelire

fenntarthatóság MOL stílusban ...


Ebben a nagy média generálta kormánypártisági-ellenzékiségi káoszban az ember nem is tud érdemben gondolkodni, vitatkozni arról, ami valójában történik. Ha kritizálsz valamit, nyilván azért teszed, mert utálod a kormányt (és nem fordítva :)), és ha már kritizálsz, akkor valószínű, hogy sosem tudna neked olyat „adni” (a közös pénzből) a kormány, aminek örülnél. Ha a BKK-t kritizálod, még durvább, akkor „Vitézyt ekézed”, amely tevékenységet a CM és az MK szemétségként bélyegezte meg. Ennek ellenére ki kell mondanunk pár dogot – éljen a sajtószabi!

A BKK régóta (amióta van) ellenszenves vállalkozás. Ennek egyik oka, hogy Vitézy egy huszonéves fiatal srác, aki a miniszterelnök unokaöccse, és ez élete első komoly munkahelye. Ez alapjaiban egy korrupt szituáció, és ha valaki azzal jön, hogy „jó-jó, de Vitézy jó” – akkor is. A korrupció ott kezdődik, hogy egy erősember unokaöccse megkapja a BKV-t, hogy legyen a vezérigazgatója. Vitézi persze lehet „jó”, de mivel a hatalom tette oda, nyilván azt fogja csinálni, amit a hatalom akar, és nem azt, ami Budapestnek jó – a többi pedig PR, image építés, hogy BP elhiggye, „Vitézy jó”, azaz, tulajdonképpen szerencsések vagyunk, hogy a jelenlegi miniszterelnöknek ilyen szuper unokaöccse van.

BKVK

A másik baj BKK-val a BKV. A BKV lelepleződött, hogy az 1990-2010 közötti 20 év legkorruptabb óriásvállalata volt. Óriási szükség volt (lett volna) egy BKV-reformra, ehelyett kaptuk a BKK-t. Budapest érdeke az lett volna, hogy a korrupciót kivizsgálják, és a korrupt óriáscégből valami mást csináljanak. Nekik, ott fent, pedig az volt az érdekük, hogy egy spanyolfalat húzzanak a lelepleződött, mintegy meztelenné vált korrupciós monstrum köré, és hogy többé ne is legyen róla szó. Elvileg Budapest is megkapta a magáét, de ők, ott fönt, sokkal inkább, lásd, a BKV nagy átvilágítása elmaradt, az élet megy tovább, az ismert BKV ügyek nem lettek felgöngyölítve, újabb ügyekre pedig nem derült fény. A BKK spanyolfalként eltakarja a BKV-t, s közben, mint Moszkvát a hó, a BKK-ól szóló beszélgetések örökre maga alá temetik a BKV-ről szóló beszélgetéseket. Reform helyett egy átnevezést és arc- és arculatváltást kaptunk, látszólag (illetve a reklám-szólamok alapján) egy új közlekedési stratégiával, amiről aztán folyton bebizonyosodott, hogy igaziból nem új stratégia csak most már több benne a zöld elem, plusz, amit adnak engedményként, azt utána rendszeresen visszaveszik, lásd a híres úttesten való biciklizést a Margit hídon, felfestettek 50 fillérért pár PR matricát, aztán később visszavették, azzal hogy atombiztos korlátot építettek a biciklisek biztonsága érdekében a járda szélére, ami az eredeti koncepció visszavonásával egyenlő, mert ki megy e az útra, ha ott annyira veszélyes? :)

Közben megépült az új Kossuth Lajos utca, ahol nemcsak a villamost nem indították újra (Vitézy azzal a mozgalommal futott be, VEKE, amelyik a „Villamost a Rákóczi útra” projektet is vitte), de egyetlen biciklisáv nélkül sikerült megépíteni, és a monopol biciklis szervezet (MK + CM) egy szót sem szólt, nem lett belőle se tüntetés, se sajtóvita, semmi, pedig az eredeti „látvány”-tervekben szerepelt biciklisáv, plusz, Demszky már 10+ éve megígérte, hogy Budapest többé nem épít új utat biciklisáv nélkül.

ami BUBI-t illeti ...

Sokáig izgultunk, hogy a budapesti Citybike tényleg az lesz-e, aminek lennie kell: egy félóráig ingyen használható közösségi bicikli szolgáltatás, ami forradalmasítja a közlekedést a biciklizés elterjesztésével. Felkapod, odamész valahova, lerakod, és köszi. Két éve, vagy hogy, még mi is lelkes követői voltunk a facebook-on a BKK-nak (akkor szálltunk ki, amikor kiderült, hogy ez nem egy a társadalmat kiszolgáló, a BKK-t emberközelivé, áttekinthetővé, nyitottá, számon kérhetővé, közösségivé tevő web2 felület, hanem egy propagandagépezet felülete). Akkoriban leírták, hogy ingyenes lesz az első félóra. No, megnyugodtunk.

az átvitel technikája

  • keresztül akarnak valamit vinni ..

  • mindenfélét ígérnek, hogy a viták mind a projekt javára dőljenek el ..

  • később módosítanak (igazítanak), de a viták akkor már nem indulnak újra ..

azaz: a projekt átment ... (így kell ezt csinálni) lásd a biciklisávot a Kossuth Lajos utcán, vagy a biciklisávot a Margit hídon ...
 

hogy kerül a MOL az asztalra?

Később újabb aggályunk támadt, éspedig a MOL. Hogyan kerül bele egy biciklis projektbe az egyik benzinkút-vállalat? A benzinkutak abból csinálnak „hasznot”, hogy eladják most, fillérekért, azt, amire 10-12 év múlva óriási szükség lesz az akkor élőknek. Nekünk is – persze, akik most eladják, tudják, hogy a haszon lehetővé teszi majd a számukra, hogy amíg élnek, legyen benzinjük.



A MOL egy benzinkút vállalat, abból él, hogy rengetegen autóznak – totálisan ésszerűtlen módon (mert miért közlekedik valaki a városban úgy, hogy egy egytonnás vasat visz magával, amit benzinnel hajtott motorral képes csak mozgatni, és közben maga is abban ül?). A MOL az autózásból él, abból, hogy a józan ésszel dacolva még mindig autók teszik ki a forgalom 90%-át. Ez nonszensz. Ebből él a MOL, ez az állapotot hosszabbítja meg, ameddig csak lehet (igen, a katasztrófába sodorják ezzel az embereket). Ez a fenntarthatóság a MOL számára. 

Az, hogy a MOL rányomhatta a nevét a budapesti citybike-ra, orcátlanság, elképesztő hatalmi arrogancia és cinizmus. A MOL megvette Budapestet, a budapesti bringásokat. Pedig a mol gáz. Lásd MOL bringapontokat, a leszedőhelyeket, mármint ahol leszedik a pénzt a biciklisekről (lásd e cikkünket erről). A MOL megtette – és senki nem tiltakozott. The powers that be ...

 

mi a legnagyobb baj a MOL bubi-val?

A MOL bubi egy reklámfelület a MOL számára, ez óriási GÁZ, de nem ez a legnagyobb baj. Az igazi gebasz az, hogy a BUBI (a nevet egyébként a BUBIFESZT-esek találták ki) nem lehet az, aminek lennie kellene. Nem katalizálja a biciklizés terjedését. Mert tudniillik ez a harcok tétje, hogy mennyivel terjed gyorsabban a biciklizés, évről évre.

Normális esetben évről évre duplázódnia kellene a bicikliseknek, és feleződniük az autósoknak (nem az embereknek, hanem az emberek közlekedési módozatainak az eloszlásának :)))). A terjedés azonban nem indul be. Azaz, mindig sikerül elfojtaniuk és szinten tartaniuk, visszaszerezni a kontrollt. Ez is olyan, mint a coca-cola: ha nem az folyna a csapból is, mármint coca-cola reklám, akkor nem inná senki. De folyik, a médiában ott van, az jön mindenhonnan, és az emberek isszák. Nem gondolkodnak, hanem isszák – illetve bicikli és villamosok helyett autóval közlekednek a saját városukban ... Fenntarthatóvá téve a benzinkutakat.

A MOL bubi-val a legnagyobb gáz az, hogy a biciklizés terjedésének a lehetséges felgyorsulását „profin” kivédték.

Hogyan csinálták?

Először is, vártak egy plusz évet (az x év után). Miért kellett 2014-re tenni a beruházást? 2012-ben már tudták, hogy akarják (azaz, tudták, hogy majd csinálnak nekünk egy ilyet, a közös pénzünkből), akkor hogy lett ebből 2014? Hát igen, a kampány és a választások. Április 6-án volt először, hogy rengeteg MOL-os biciklist lehetett látni.

Aztán ismét befagyott a MOL bringa (miért hívnánk bubinak azt, ami MOL?). Nem történt semmi, nem is működött. Június elején volt, hogy kirakták a sárga ragasztószalagokat a készülékekre, hogy „service test / próbaüzem” :) Addig mindenki, akit érdekelt, bepróbálkozott vele, és konstatálhatta, hogy ez sem működik. Profin kitalált stratégia, hogyan idegenítsük el a közösségi biciklit a budapestiektől.
S mellesleg, a próbaüzem csak magyarul és BKK-ul jelenti azt, hogy nem üzemel, így egészen augusztus végéig tartott az elidegenítő frusztrációs kampány, amely során a budapestiekben rögzül, hogy a MOL biciklik gázok és nem igazán használhatóak.

A végeredmény: egy egész nyár eltelt. Immár kb. 2 hónapja fut a próbaüzem, és kb. augusztus óta mol-tesztpilóta bringások tekernek a MOL bicikliken városszerte. A MOL biciklisek általában (100-ól 90) életükben nem láttak még bringát, tök bénák, iszonyat gáz módon közlekednek. Ennek köszönhetően már mindenki megutálta a MOL bicikliket, és mindenki végérvényesen a BÉNA bicikliseket kapcsolta hozzájuk.

További durvaság a MOL és Vitézy és társai és a BKK részéről, hogy a MOL bicikliket gyakran biciklitárolók helyére telepítették. A város veszít, a biciklisek veszítenek, sőt, idegeskednek, mert az arrogáns MOL még az is ráírta a MOL biciklik melletti kikötőre, hogy "csak a MOL-Bubi lerakáshoz" használhatják. Ilyen, basszus, nincs! Mellesleg, Oslo-ban majdnem minden Citybike mellett van egy ugyanakkora bicikliparkoló, a citybike-ot pedig nem egy olajtársaságról, egy benzinkútról nevezik el, hanem a városról (Oslo Bysykkel), nem gy, mint nálunk, ahol Budapest be sem került a Budapest Bike nevébe, de a MOL nagyon is.



Szeptember közepe van, és vége a nyárnak ... A negatív reklámon felül nyertek egy egész évet ...Ezek után már nem kell félni, hogy a BUDAPEST MOL biciklik a napi szintű városi biciklizés terjedését felgyorsítanák ... Gratulálunk a rengeteg pénzzel rendelkező cégnek: megcsinálták, feltörték Budapest biciklis társadalmát, szervezeteit és a sajtót, és elérték, hogy a MOL névre keresztelt citybike garantáltan ne kavarjon be az üzletükbe azzal, hogy naponta százak döntenek úgy, hogy autó helyett inkább bringával közlekednek... Mit mondhatnánk: szép volt, fiúk :(
Budapest továbbra is a korrupció fővárosa, töretlenül az ...

-jepe-
2014-09-07

Címkék: MOL, BUBI, Vitézy, Budapest, Oslo, CityBike