MOL bubi – avagy a MOL megette Budapestet bringás reggelire
A BKK régóta (amióta van) ellenszenves vállalkozás. Ennek egyik oka, hogy Vitézy egy huszonéves fiatal srác, aki a miniszterelnök unokaöccse, és ez élete első komoly munkahelye. Ez alapjaiban egy korrupt szituáció, és ha valaki azzal jön, hogy „jó-jó, de Vitézy jó” – akkor is. A korrupció ott kezdődik, hogy egy erősember unokaöccse megkapja a BKV-t, hogy legyen a vezérigazgatója. Vitézi persze lehet „jó”, de mivel a hatalom tette oda, nyilván azt fogja csinálni, amit a hatalom akar, és nem azt, ami Budapestnek jó – a többi pedig PR, image építés, hogy BP elhiggye, „Vitézy jó”, azaz, tulajdonképpen szerencsések vagyunk, hogy a jelenlegi miniszterelnöknek ilyen szuper unokaöccse van.
BKVK
A másik baj BKK-val a BKV. A BKV lelepleződött, hogy az 1990-2010 közötti 20 év legkorruptabb óriásvállalata volt. Óriási szükség volt (lett volna) egy BKV-reformra, ehelyett kaptuk a BKK-t. Budapest érdeke az lett volna, hogy a korrupciót kivizsgálják, és a korrupt óriáscégből valami mást csináljanak. Nekik, ott fent, pedig az volt az érdekük, hogy egy spanyolfalat húzzanak a lelepleződött, mintegy meztelenné vált korrupciós monstrum köré, és hogy többé ne is legyen róla szó. Elvileg Budapest is megkapta a magáét, de ők, ott fönt, sokkal inkább, lásd, a BKV nagy átvilágítása elmaradt, az élet megy tovább, az ismert BKV ügyek nem lettek felgöngyölítve, újabb ügyekre pedig nem derült fény. A BKK spanyolfalként eltakarja a BKV-t, s közben, mint Moszkvát a hó, a BKK-ól szóló beszélgetések örökre maga alá temetik a BKV-ről szóló beszélgetéseket. Reform helyett egy átnevezést és arc- és arculatváltást kaptunk, látszólag (illetve a reklám-szólamok alapján) egy új közlekedési stratégiával, amiről aztán folyton bebizonyosodott, hogy igaziból nem új stratégia csak most már több benne a zöld elem, plusz, amit adnak engedményként, azt utána rendszeresen visszaveszik, lásd a híres úttesten való biciklizést a Margit hídon, felfestettek 50 fillérért pár PR matricát, aztán később visszavették, azzal hogy atombiztos korlátot építettek a biciklisek biztonsága érdekében a járda szélére, ami az eredeti koncepció visszavonásával egyenlő, mert ki megy e az útra, ha ott annyira veszélyes? :)
Közben megépült az új Kossuth Lajos utca, ahol nemcsak a villamost nem indították újra (Vitézy azzal a mozgalommal futott be, VEKE, amelyik a „Villamost a Rákóczi útra” projektet is vitte), de egyetlen biciklisáv nélkül sikerült megépíteni, és a monopol biciklis szervezet (MK + CM) egy szót sem szólt, nem lett belőle se tüntetés, se sajtóvita, semmi, pedig az eredeti „látvány”-tervekben szerepelt biciklisáv, plusz, Demszky már 10+ éve megígérte, hogy Budapest többé nem épít új utat biciklisáv nélkül.
ami BUBI-t illeti ...
Sokáig izgultunk, hogy a budapesti Citybike tényleg az lesz-e, aminek lennie kell: egy félóráig ingyen használható közösségi bicikli szolgáltatás, ami forradalmasítja a közlekedést a biciklizés elterjesztésével. Felkapod, odamész valahova, lerakod, és köszi. Két éve, vagy hogy, még mi is lelkes követői voltunk a facebook-on a BKK-nak (akkor szálltunk ki, amikor kiderült, hogy ez nem egy a társadalmat kiszolgáló, a BKK-t emberközelivé, áttekinthetővé, nyitottá, számon kérhetővé, közösségivé tevő web2 felület, hanem egy propagandagépezet felülete). Akkoriban leírták, hogy ingyenes lesz az első félóra. No, megnyugodtunk.
az átvitel technikája
keresztül akarnak valamit vinni ..
mindenfélét ígérnek, hogy a viták mind a projekt javára dőljenek el ..
később módosítanak (igazítanak), de a viták akkor már nem indulnak újra ..
azaz: a projekt átment ... (így kell ezt csinálni) lásd a biciklisávot a Kossuth Lajos utcán, vagy a biciklisávot a Margit hídon ...
hogy kerül a MOL az asztalra?
Később újabb aggályunk támadt, éspedig a MOL. Hogyan kerül bele egy biciklis projektbe az egyik benzinkút-vállalat? A benzinkutak abból csinálnak „hasznot”, hogy eladják most, fillérekért, azt, amire 10-12 év múlva óriási szükség lesz az akkor élőknek. Nekünk is – persze, akik most eladják, tudják, hogy a haszon lehetővé teszi majd a számukra, hogy amíg élnek, legyen benzinjük.
A MOL egy benzinkút vállalat, abból él, hogy rengetegen autóznak – totálisan ésszerűtlen módon (mert miért közlekedik valaki a városban úgy, hogy egy egytonnás vasat visz magával, amit benzinnel hajtott motorral képes csak mozgatni, és közben maga is abban ül?). A MOL az autózásból él, abból, hogy a józan ésszel dacolva még mindig autók teszik ki a forgalom 90%-át. Ez nonszensz. Ebből él a MOL, ez az állapotot hosszabbítja meg, ameddig csak lehet (igen, a katasztrófába sodorják ezzel az embereket). Ez a fenntarthatóság a MOL számára.
Az, hogy a MOL rányomhatta a nevét a budapesti citybike-ra, orcátlanság, elképesztő hatalmi arrogancia és cinizmus. A MOL megvette Budapestet, a budapesti bringásokat. Pedig a mol gáz. Lásd MOL bringapontokat, a leszedőhelyeket, mármint ahol leszedik a pénzt a biciklisekről (lásd e cikkünket erről). A MOL megtette – és senki nem tiltakozott. The powers that be ...
mi a legnagyobb baj a MOL bubi-val?
A MOL bubi egy reklámfelület a MOL számára, ez óriási GÁZ, de nem ez a legnagyobb baj. Az igazi gebasz az, hogy a BUBI (a nevet egyébként a BUBIFESZT-esek találták ki) nem lehet az, aminek lennie kellene. Nem katalizálja a biciklizés terjedését. Mert tudniillik ez a harcok tétje, hogy mennyivel terjed gyorsabban a biciklizés, évről évre.
Normális esetben évről évre duplázódnia kellene a bicikliseknek, és feleződniük az autósoknak (nem az embereknek, hanem az emberek közlekedési módozatainak az eloszlásának :)))). A terjedés azonban nem indul be. Azaz, mindig sikerül elfojtaniuk és szinten tartaniuk, visszaszerezni a kontrollt. Ez is olyan, mint a coca-cola: ha nem az folyna a csapból is, mármint coca-cola reklám, akkor nem inná senki. De folyik, a médiában ott van, az jön mindenhonnan, és az emberek isszák. Nem gondolkodnak, hanem isszák – illetve bicikli és villamosok helyett autóval közlekednek a saját városukban ... Fenntarthatóvá téve a benzinkutakat.
A MOL bubi-val a legnagyobb gáz az, hogy a biciklizés terjedésének a lehetséges felgyorsulását „profin” kivédték.
Hogyan csinálták?
Először is, vártak egy plusz évet (az x év után). Miért kellett 2014-re tenni a beruházást? 2012-ben már tudták, hogy akarják (azaz, tudták, hogy majd csinálnak nekünk egy ilyet, a közös pénzünkből), akkor hogy lett ebből 2014? Hát igen, a kampány és a választások. Április 6-án volt először, hogy rengeteg MOL-os biciklist lehetett látni.
Aztán ismét befagyott a MOL bringa (miért hívnánk bubinak azt, ami MOL?). Nem történt semmi, nem is működött. Június elején volt, hogy kirakták a sárga ragasztószalagokat a készülékekre, hogy „service test / próbaüzem” :) Addig mindenki, akit érdekelt, bepróbálkozott vele, és konstatálhatta, hogy ez sem működik. Profin kitalált stratégia, hogyan idegenítsük el a közösségi biciklit a budapestiektől.
S mellesleg, a próbaüzem csak magyarul és BKK-ul jelenti azt, hogy nem üzemel, így egészen augusztus végéig tartott az elidegenítő frusztrációs kampány, amely során a budapestiekben rögzül, hogy a MOL biciklik gázok és nem igazán használhatóak.
A végeredmény: egy egész nyár eltelt. Immár kb. 2 hónapja fut a próbaüzem, és kb. augusztus óta mol-tesztpilóta bringások tekernek a MOL bicikliken városszerte. A MOL biciklisek általában (100-ól 90) életükben nem láttak még bringát, tök bénák, iszonyat gáz módon közlekednek. Ennek köszönhetően már mindenki megutálta a MOL bicikliket, és mindenki végérvényesen a BÉNA bicikliseket kapcsolta hozzájuk.
További durvaság a MOL és Vitézy és társai és a BKK részéről, hogy a MOL bicikliket gyakran biciklitárolók helyére telepítették. A város veszít, a biciklisek veszítenek, sőt, idegeskednek, mert az arrogáns MOL még az is ráírta a MOL biciklik melletti kikötőre, hogy "csak a MOL-Bubi lerakáshoz" használhatják. Ilyen, basszus, nincs! Mellesleg, Oslo-ban majdnem minden Citybike mellett van egy ugyanakkora bicikliparkoló, a citybike-ot pedig nem egy olajtársaságról, egy benzinkútról nevezik el, hanem a városról (Oslo Bysykkel), nem gy, mint nálunk, ahol Budapest be sem került a Budapest Bike nevébe, de a MOL nagyon is.
Szeptember közepe van, és vége a nyárnak ... A negatív reklámon felül nyertek egy egész évet ...Ezek után már nem kell félni, hogy a BUDAPEST MOL biciklik a napi szintű városi biciklizés terjedését felgyorsítanák ... Gratulálunk a rengeteg pénzzel rendelkező cégnek: megcsinálták, feltörték Budapest biciklis társadalmát, szervezeteit és a sajtót, és elérték, hogy a MOL névre keresztelt citybike garantáltan ne kavarjon be az üzletükbe azzal, hogy naponta százak döntenek úgy, hogy autó helyett inkább bringával közlekednek... Mit mondhatnánk: szép volt, fiúk :(
Budapest továbbra is a korrupció fővárosa, töretlenül az ...