
|
VMA-
MTV VIDEO MUSIC AWARDS 2000
-hideg
music celebrity háború
Az
ABBA együttes valamikor 78
táján kezdett el music video-kat kiadni, (3 évvel az MTV létrejötte előtt),
a céljuk az volt, hogy anélkül juthassanak el rajongóikhoz, hogy koncertet
kellene adniuk az adott helyen. A műfaj (számukra is) bevált, hiszen a
fárasztó turnék helyett összesen 3-4 forgatási napot kellett letudniuk,
és máris eljutottak a közönséghez, ráadásul nem is csupán egyszer, egy-egy
koncert alkalmával, hanem tetszőleges gyakorisággal, plusz nem is egy-egy
koncert-csarnokban, (ahova a közönségnek először oda kell mennie), hanem
otthonaikban találták meg őket, a világ bármelyik országában, területén.
Ezen a kiemelt példán keresztül is jól látható, mekkora forradalmi változást
hozott a zenék reklámozásában és forgalmazásában a "music video" műfaja.
Csoda-e, hogy
éppen a legforradalmibb csatorna, az MTV ünnepli évente külön díjjal a
music video-kat, a Video Music Awards keretében? Az MTV tényleg nem tétlenkedett,
és 1984-ben máris lefuttatta az első VMA-t. Azóta mintegy 16 év telt el,
és mindegyik év egy-egy Video Music Awards-ot is magában foglalt, így
ez a mostani kereken a 18. volt, szeptember 7.én, este 8-től a NY-i Radio
City Music Hallból.
Tényleg nemes
törekvés, hogy ne "csak" a zenéket díjazzák, hanem a videókat is, bár
a kettő oda-vissza nehezen elválasztható egymástól, hiszen ha valaki rajongója
egy zenének, ha meglátja a videóját, biztos, hogy nem talál benne kivetni
valót, sőt, egyből a kedvence lesz, legalább is az emberek nagy tömegét
véve alapul. Ennek megfelelően kaphatta a fura elnevezést a díj, hogy
Video Music Awards, hiszen a normális verzió kb. úgy hangzana, hogy Music
Video Awards, tehát úgy tűnik, a VMA-ba bele van komponálva, hogy nők
és gyerekek, illetve zenék előre.
A
2000-res VMA grandiózus ünnepségét szemlélve
mégis pont ez a zenék dominanciája vált kissé zavaróvá. Az Oscar-ral,
és méginkább az MTV Movie Awards-zal ellentétben ugyanis a közönség soraiban
helyet foglaló zenészek csak látszólag tudtak (vagy tudnak) egymással
békésen és vidáman keveredni, valójában azonban mintha mindenki egy külön
világot és egy külön nyelvet képviselne, illetve lenne a harcosa. Mielőtt
a nálunk is hamarosan látható Scary Movie két fiatal sztárja, (a Ray-t
és Shorty-t alakító Shawn és Marlon Wayans) mint az est házigazdái színpadra
léptek volna, Chris Rock előadott egy magánszámot. Színpadra lépett, mintha
ő lenne az est házigazdája, és elkezdett humorosnak álcázva, illetve humoros
formában fikázni mindenkit, Britney
Spears-től Puff Daddy-ig, mi nézők pedig meglepetten tapasztaltuk, hogy
az elsőként célbavett Spears kicsit meglepetten hallgatja, és nem volt
neki mosoly az arcán. Mindez persze nagyítás, de utólag elég jellemzőnek
tűnik, mindenesetre a kis beszéde után a fikázott művészek beöltöztetett
hasonmásai a színpadra nyomultak, és Chris Rock baját jól ellátták. Ekkor
jött a két fiatal sztárunk, mint az est véglegesnek tűnő házigazdái, (azok
is maradtak), és nagy döcögve elkezdtek poénkodni, Marlon pedig pár percen
belül, mintha csak biztosra akart volna menni, a kamerák előtt letolta
a nadrágját, hogy mindenki jól láthassa az ő fenekét. Persze ez is humor
volt, csak mi, akik most kezdünk ismerkedni a South Park-kal, (mint sorozattal
az HBO-n), a "dagi" szavaival élve nem értjük, "miért mindenki azzal van
elfoglalva, ami a fenekét ilyen vagy olyan irányban már megjárta", (idézet
az első epizódból). De tényleg, az "ass" kifejezés mindegyik zenész fenegyerek
száját igyekezett beszédenként legalább egyszer elhagyni, akár úgy, hogy
"my black ass", akár
úgy, hogy "my white ass". Ez is nagyítás, amit csak arra használunk, hogy
valamit érzékeltessünk. És ez a valami olyan, mint hazánkban a politika
síkján a "hideg polgárháború", és fantáziátlan módon "hideg music celebrity
háborúnak" neveznénk el, és reméljük, nem tart sokáig.
Talán ez az a korszak kicsi bolygónk történetében,
amikor a kedves zenészekről kiderül, hogy ők is csak emberek, és azért
vannak itt, hogy pénzt csináljanak, (we are here for making money). Természetesen
mindez nem is jöhetne elő máskor mint most, amikor a Napster
pere ágyúgolyóként robbant a zenei világban, nagyon sokan utálják, mások
pedig, mint a Limp Bizkit direkt szimpatizálnak vele, és mivel az egész
meccs a rajongók szeme előtt játszódik, nem kétséges, hogy a zenészek
nem a spontán véleményüket hangoztatják, hanem Napser-politikai megfontolásokat
alkalmazva viszonyulnak a jelenséghez, illetve most már ügyhöz, próbálva
számukra minél előnyösebben meglovagolni az Internet és a zene történelmének
legnagyobb volumenű pere által kavart hullámokat.
Ha ezt a Napster-szitut
figyelembe vesszük,
mindjárt kiderül, hogy mégiscsak egész jól volt megszervezve ez a mostani,
kicsit kakukktojásnak tűnő VMA. Mindjárt a show elején az egyik bekonferáló
maga a Napster alapítója volt, aki egy Metallica-s pólóban lépett az emelvényre,
amely pólóval kapcsolatban közölte, hogy nem az övé, egy
haverjáé, de gondolkozik rajta, hogy majd ő is vesz egyet. Ez sem egy
kis beszólás volt, de ne felejtsük, alperes és felperes között hangzott
el. Később, ezt a Napster szimpátiát rekompenzálandó, egy betétjelenettel
kedveskedtek a Metallica-nak, és a Napster-ellenességnek, amelyben Marlone
Wayans egy kollégiumi szobában ücsörgött a gépe előtt, és Lars, a Metallica
énekese beugrott hozzá látogatóba. Kérdi, hát te mit csinálsz a PC-d előtt?
"Megosztok", (sharing), hangzott a válasz. Erre Lars kikapta Marlon kezéből
a joghurtot, és a kérdésre, hogy most meg ő mit csinál, ugyanazt válaszolta,
hogy "megosztok". A kollégistát alakító Marlon ekkor még örült, "de jó,
egy joghurtot iszom Lars-szal!", de Lars tovább ment, és elkezdte módszeresen
kipakolni Marlon szobáját, és mindenre azt mondta, hogy "megosztok". Végül
még Marlon éppen akkor érkező barátnőjét is jól lestipi-stopizta. Ez a
két jelenet máris ékesszólóan bizonyítja, mi és milyen mértékben jár a
zenei biznisz képviselőinek fejében, (nevezetesen a Napster ügy).
És ahogy lenni
szokott a "hideg háborúkban",
mindig van valaki, aki "jófejsége" révén könnyedén emelkedik a magasba,
miközben a többiek belebonyolódtak a politikai meccsekbe. A nagy emelkedő
pedig nem más, mint Eminem. Eminem, a fehér Rapper, akit a nagyszerű Dr.
Dre fogadott kegyeibe, (hitelesített), és aki gyakorlatilag agyas hip-hop
paródiákat játszik, és amikor Dr. Dre mellett áll, eléggé kicsinek tűnik,
arcán a hiteltelenség összes ismert kifejezésével, mint egy túl nagyra
nőt paródia. Magyarországon is történt már hasonló "emelkedésre" példa,
a század 19-20-as éveinek környékén, amikor is a konkrét háborús feszültség
egész komoly méreteket öltött, és ennek köszönhetően az irodalmárok és
költők zöme rendesen elakadt, és a Nyugat hasábjain egyre másra egy olyan
Goethe vers megfelelő műfordításáról vitatkoztak, (Vándor Éji Dala), amely
így meglepő módon a magyar irodalomkönyvekben szinte a legismertebb Goethe
vers pozícióját nyerte el, (vagy 15 verzió biztosan készült belőle), miközben
egy németországi német szakos hallgató külön nem is fog emlékezni erre
a versre. A Vándor Éji Dala úgy nőtt nagyra nálunk, hogy mivel arról,
ami valóban foglalkoztatta költőinket, nehéz volt vitázni meg írni, erről
a mondvacsinált fordítási problémáról értekeztek folyton, mintegy pótcselekvésképpen.
Körülbelül ebben látszik lenni Eminem Real Slim Shady-jének a szerepe,
amely a legjobb videó díját nyerte el. Nem közömbös, hogy ezt a videót
Dr. Dre rendezte, így egyből két szektát díjaznak, ha ezt díjazzák, a
fekete és a fehér remélhetőleg csupán szimbolikus ellentétpárjait.
Színpadra lépett
Jim Carrey,
aki pár grimaszt vágott, majd közölte, hogy nem érti, mit keres itt, mert
semmi köze a zenéhez, persze mindezt áttételesen és jópofán tette, és
persze még a képernyő előtt ülő legkisebbek is tudták, mit keres ott,
éppen egy 300 milliós közönség előtt próbálja tovább növelni a népszerűségét.
Mark Wahlberg és Robert De Niro is megjelentek mint prominens személyiségek,
Wahlberg, csakúgy mint Carrey rendesen affektált, De Niro szolid volt,
és ő konferálta be a legjobb rendezés díját, amit hálistennek a Red Hot
Chili Peppers Californication-je
kapott, csak úgy, mint a legjobb művészeti rendezését is. Jobb lett volna,
ha ez a klip nyeri meg a legjobb videó díját, de ahogyan két ével ezelőtt
nem a Garbage Push It c. száma nyert, most sem a legjobb nyert, és kezdünk
hozzászokni, (bár ez nem teljesen igaz, hiszen tavaly pont a kedvencünk,
a Blur együttes Coffe & TV-je lett a legjobb videó). A Red Hot Chiliék
egyébként felléptek, éspedig igazi tarajos punkokként, ami nem paróka
volt, hanem a speciális estére szabott frizurájuk, nem isznak bort, ha
már vizet prédikálnak, ez a megdöbbentő punk kiszerelés tényleg meggyőz
minket arról, hogy komolyan gondolják, amit a Californication c. számukkal,
(és az összes többivel) mondanak.
Kellemes meglepetés
volt, hogy Aaliyah "barátnőnk",
új kedvencünk Try Again c.
klipje megkapta a legjobb női videó és a legjobb filmzenei videó díját
is, (mint ismeretes a Romeo Must Die c. filmről van szó, amely hamarosan
nálunk is látható lesz). Azért volt meglepetés, mert mi is szívesen neki
adtuk volna, viszont a Red Hot Chili mintájára nem számítottunk rá, hogy
így is lesz. Egyben azonban biztosak voltunk, hogy a legjobb koreográfia
díja Aaliyah-hoz kerül, illetve ehhez a kliphez. Persze nem így történt,
és az NSYNC Bye, bye, bye c. számának a klipje nyerte, amely, mondanunk
sem kel, még csak közelről sem tartozik a kedvenceink közé. Érdekes meglepetés
volt Björk "All Is Full of Love" c. klipjének kettős győzelme, hiszen
elég régi klipről van szó, a Csapnivaló tavaly júniusban írt erről a klipről,
vagyis tavaly már nyerhetett volna, ha akar(ják). Ugyanígy volt fura,
hogy tavaly szeptember előtt írtunk Lauryn Hill "Everything Is Everything"
c. remek klipjéről, melyet a tavalyi VMA-n a művésznő elő is adott, most
viszont jelölték, de nem nyert. És ha már a furcsaságoknál tartunk, a
legfurább minden közül az volt, ahogy Jennifer Lopez megnyerte a legjobb
tánczenei videó díját a "Waiting for Tonight"-tal, ha ilyen egy MTV-vel
kapcsolatban nem lenne elképzelhetetlen, egyből arra gondolnánk, hogy
Puff Daddy vet neki egy díjat. Ezzel a videóval az a baj, hogy nagyon
régi, és hogy Jennifer Lopez azóta sem csinált semmi izgalmasat, és hogy
ez a klip, amit már maga Puff Daddy producelt, visszatekintve már a lejtő
kezdete volt, és nem az első klip, a "If You Had My Love" utáni enyhe
visszaesés. De így is úgy is, ha Jennifer Lopez egyetlen videója szóbajöhet
díjaszásra, akkor az az "If You Had My Love" lehetett volna - szerintünk.
Jó volt azonban
Britney Spears
fellépése,
aki először előadta az "I Can't Get No Satisfaction"-t, majd levetette
a fekete frakkját és kalapját, és testszínű, átlátszó ruhában rátért,
hogy "Ooops, I Did It Again". Britney egyetlen díjat sem kapott, ami fura,
de most már tényleg hagyjuk a furaságokat.
Na jó, még egyet,
az est végén, miután Whitney Huston bekonferálta a legjobb videó díját,
a Blink 182 lépett a színpadra, mintegy záróprodukcióként, vagy 50 mélynövésű
ember özönlött a színpadra mint táncos, amit persze nehéz lenne megfogalmazni,
hogy miért morbid dolog, (talán esetleg úgy, hogy emberek fogyatékosságát
tömegszerűen, látványosságként alkalmazni), de a két házigazda utólagos
megjegyzése, hogy "olyan volt, mint valami Mini Me (Miniségem) fesztivál",
magától rávilágít a helyzetre. És ha már a záróakkordoknál tartunk, első
ránézésre nem igazán értettük, miért ál fel mindenki, amikor Whitney Huston
besétált a színpadra, és nem akarunk butaságot mondani, de hirtelen az
jutott eszünkbe, hogy Whitney Huston többszöri megszédülése a színpadon
az utóbbi időkben esetleg valami (ne adj isten) betegség velejárója lehetett,
és hogy a zenészek társadalma esetleg tud valamit, amit mi nem, de tegyük
hozzá, reméljük, hogy ez az egész mondat egy butaság. Amúgy a legfurcsább
az volt, hogy amikor valakit bekonferáltak, egyetlenegy embertől eltekintve,
(aki a "please welcome .."-ot használta), mindenki a "give
up for .." kifejezést használta. MOst, így végül azonban vegyük észre,
hogy kb. ugyanazt csináltuk ennek a rövid cikknek a keretein belül, mint
Chris Rock a show elején .. - úgy látszik ragadós.
De lássuk a jelöltek
és nyertesek listáját..
|