cspv logo
cspv szám: 28 / 01 tartalom
keresés

hírek Videók I Love Budapest Szívem Érted Rapes Rossz Álmok Tizenhárom Nap Patkánymese reklámok Szelek Szárnyán Lábad Között Az Élet Csodái Talpig Majom Szeretném, Ha Szeretnél Beépített Szépség Ellenség a Kapuknál Sacra Corona Hé, Haver, Hol a Kocsim?! INTERJÚ Christopher Gans-val Anna Mouglalis Interjú Lionel Deplanque-vel, a Mélyen Az Erdőben rendezőjével, és Alexia Stresivel, a film egyik színésznőjével Lulu A Hídon Rémségek Könyve 2. Urban Legends - The Final Cut 2001 A Sziget Foglya Ízlés Dolga Bíbor Folyók Mélyen az Erdőben Köszi a Csokit ! Farkasok Szövetsége Harry Csak Jót Akar

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 25 00473
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2000-11-30

Ízlés Dolga

Gout Des Autres , Le 1999.
Az Ízlés Dolga egy fiatal francia forgatókönyvíró-színésznő, Agnes Jaoui első rendezése, amellett pedig egy nagyon szórakoztató vígjáték.

Nincs is jobb, mint egy jó francia vígjáték, amiben hétköznapinak tűnő emberek (vagy legalábbis számunkra nem sztárként ismert színészek) fura helyzeteket bolondoznak végig, európai megoldásokat alkalmaznak a problémákra, és életközeli humorral hatnak ránk. Ilyen volt például a tavalyi Francia Filmnapok keretében bemutatott Az Én Szép Kis Vállalkozásom c. film, ami a könnyedéségével és remek stílusával a tavalyi év egyik legjobb filmjévé vált (legalábbis a CsPV szemében). Az Ízlés Dolga stílusa egy kicsit az Altman-filmekre (Short Cuts-Rövidre Vágva) emlékeztett, legalábbis ami a dramaturgiai "fogást" jelenti, vagyis, hogy az összes szereplő főszereplőnek számít a filmben, mindenki hasonló súllyal szerepel a történetben, és a karakterek között többszörös kapcsolódás van. Agnes Jaoui filmjében egy vállalati igazgató és egy színésznő ismerősei találkoznak össze a történet bizonyos pontjain, és ezeknek az eltérő kulturális-társadalmi hátérrel rendelkező figuráknak az érdekes kapcsolódásain fogunk derülni 112 percen keresztül.

Castella (Jean-Pierre Bacri) egy középkorú vállalatigazgató, akinek zökkenőmentesen telnek a hétköznapjai, a felesége vigyáz rá, hogy ne egyen túl sokat, a menedzsere kijavítja a hibáit, amikor egy tárgyaláson kicsit túl faragatlanul nyilatkozik meg, van egy testőre és egy sofőrje, szóval minden rendben van vele. Igen, talán csak a stílusa bárdolatlan kissé, bármilyen közegben megenged magának egy laza "hülye buzik" kifejezést, de ezeken a megnyilvánulásain a környezete általában keresztülsiklik. Hamar kiderül, hogy Castella nem végzett sok iskolát, általában véve is keveset olvasott, valószínűleg természetes üzleti adottságai révén gazdagodott meg, és most már azért fizeti meg jól a topmenedzserét, hogy továbbra se kelljen foglalkoznia stílusbeli dolgokkal. Aztán egyik nap az unatkozó háziasszony-felesége elcibálja egy színházi előadásra, amiben az unokahúga kapott egy hárommondatos szerepet, és ezen az estén történik Castellával valami: élvezi a klasszikus darabot, és szerelmes lesz a főszereplő színésznőbe, Clara-ba (Anne Alvaro).

Castella állítja, hogy nem szereti a színházat (el is fogadjuk tőle), de mégiscsak a színházban történhetett valami vele, mivel Clara-val aznap délelőtt már találkozott egyszer (a nő angoltanárnak jelentkezett hozzá), és akkor még észre sem vette. Ezután elkezd kicsit csapongani a cselekmény, bemutatkoznak még eddig nem ismert szereplők: egy kávézóban dolgozó lány, Manie (Agnes Jaoui, a rendezőnő), aki szabadidejében drogdíler, Clara homoszexuális barátai, Castella nővére, és közben egyre többet tudunk meg a sofőrről (Deschamps-Alain Chabat) és a testőrről (Moreno-Gerard Lanvin) is. Szóval egy pár percre elszabadulnak a történet-szálak, aztán lassan kitisztul a kép, és látjuk, hogy ki kivel, milyen kapcsolatban áll.

Manie egyszer régen lefeküdt a sofőrrel, és miután ismét találkoznak, megint együtt töltenek egy éjszakát, úgy, hogy közben Deschamps várja vissza az USA-ból a barátnőjét, Manie pedig minden másra vágyna, csak nem még egy egyéjszakás kalandra nem. A film akkor válik igazán érdekessé, amikor Castella kezd kicsit megváltozni a Clara-hoz fűződő érzelmei miatt. Elkezd angolórákat venni a nőtől, és úgy viselkedik, mint egy reménytelenül szerelmes kamasz. Egyre többet van együtt Clara társaságával, egyre kevesebbet dolgozik, megpróbál elvegyülni a művészvilágban. Egyszerre megható és vicces, ahogy igyekszik igazodni Clara világának a beszédtémáihoz, és mivel nem rendelkezik egy átfogó műveltséggel, ezért lépten-nyomon bakot lő. A film során lesz még egy-két pont, amikor percekig megint nem tudjuk követni, hogy ki kivel van, de ez nem annyira zavaró, mert érdekesek közben a párbeszédek, meg amúgy is mindig történik valami.

Agnes Jaoui 1987 óta dolgozik együtt a férjével, Jean-Pierre Bacri-val (Castella), több sikeres filmnek is ők írták a forgatókönyvét, és most az Ízlés Dolgát szintén együtt írták, mindketten szerepelnek benne, Jaoui pedig még rendezi is. Sikerült nekik egy jó forgatókönyvet írni, azt a néhány történetszál-elcsúszást pedig magyarázhatjuk Jaoui túlterheltségével is, végülis nem könnyű egy személyben írni, szerepelni, instruálni, rendezni, főképp, ha elsőfilmes rendezőről van szó. De mindennel együtt igazán szórakoztató és mulatságos lett a film, valódi karakterekkel és érdekes jellemfejlődéssel, már ami Castellát illeti.

A film közönségsiker volt Franciaországban, és az USA-ban is kedvező fogadtatásra talált: a jó jegyeladási adatok mellett jelölték az idei Oscarra is, a "legjobb idegennyelvű film" kategóriában. Hazájában is letarolt néhány César-díjat: a legjobb filmnek, és a legjobb forgatókönyvnek járó díj mellett Anne Alvaro és Gerard Lanvin is megkapta a legjobb női, illetve férfi mellékszereplőnek járó díjat.

Jaoui és Bacri az ízlésbeli előítéletekről szeretett volna filmet csinálni, a "kulturális szektákról", amelyek közt nagyon nehezen működik az egymáshoz való kapcsolódás. A humorral a legmegfelelőbb eszközt találták meg ezek bemutatására, mert miközben jókat derülünk Castella angol nyelvi - és irodalomértő próbálkozásain, közben ráismerünk a különböző életstílusokra (unatkozó háziasszony, homoszexuális művész, fásult biztonsági őr), amelyek tényleg ritkán kerülnek keveredésbe egymással. Kivéve ebben a filmben, mert itt éppen ez működik a leginkább.

-F16-


Budapest Film

cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30