microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: cikkek -> filmekről

2007-04-30

Topmodell a Barátnőm

A klisék bosszúja


A francia filmesek is tudják, és a mozinézők is világszerte, hogy létezik az un. könnyed francia vígjáték, amely nem a komoly mondanivalójáról híres, mégis folyton az igazán kellemes moziélmények között landol. A könnyed francia vígjáték tuti befutó - ám vigyázat, hamisítják, maguk a franciák is...

A könnyed francia vígjáték műfaját legeslegtökéletesebben a Besson által írt és producelt Taxi 1 képviseli, a maga igazán tökéletes stílusával (amelyet a Taxi 2, 3 és 4 már egyáltalán nem mondhatnak magukénak). A kivételesen jó Taxi 1 a Louis de Funes-i alapokig nyúlt vissza, és sebészi pontosságú beavatkozással élesztette újra a francia vígjáték legüdítőbb mélyrétegeit. Ha a Taxi 1-re gondolunk, kitűnő és követendő példaként lehet rá tekinteni, és így is tekintenek rá oly sokan, mind a nézők, mind pedig a filmesek sorában. A nézők ilyen remek francia vígjátékokat szeretnének még kapni, a filmesek pedig azt szeretnék, ha az ő filmjük lenne a következő könnyed francia vígjáték - és az elsöprő közönségsiker. A francia filmek úgy szeretnék, ha illene rájuk e kedvező műfaji besorolás, ahogyan Hamupipőke mostoha nővérei szerették volna, ha illeszkedik rájuk az a bizonyos cipellő.

A Topmodell a Barátnőm tipikus aspiráns, amely szeretne csatlakozni a könnyed francia vígjátékok boldog köréhez. Adva van két vesztes srác, akik a 70-es évek egyszerű munkáját végzik, parkoló-sofőrök, akik drága autókban ülnek, bár mindig csak 1-2 percig, mivel az autó nem az övék. Manapság, ha valaki ilyen munkát végez, azt átmeneti munkának nevezik, csak egy munkának, és nem az illető életét kitévő foglalkozásnak - mint ebben a filmben, ahol e két srácot mint két örökös parkoló-sofőrt mutatják be. E két vesztes fickó és a foglalkozásuk valóban emlékezteti az embert a 70-es évek könnyed francia vígjátékaira - ám mindez egyszerű megtévesztés, hiszen ez a foglalkozás semmi, de semmi jelentőséget nem kap a filmben, és nyugodtan lehetnének akár hentesek is, vagy bármi.

A film azon alapul, hogy az egyik vesztes srác véletlenül rákerül egy magazin címlapjára, amin paparazzik lekaptak egy korrupt minisztert, amint egy topmodellel civódik az utcán, akivel a feleségét csalja. A terv az, hogy a fotó bal oldalán szereplő férfit becserkészik,és ráveszik, hogy játssza el, hogy tényleg ezzel a topmodellel jár, ez a férfi pedig nem más, mint az egyik parkoló-sofőr.



A filmre legesleginkább az jellemző talán, hogy össze-vissza tekerik, kavarják a történetet - ész nélkül. Kezdetben adva van egy kapzsi, és szenyó csaj, akivel vesztes barátunk össze akar házasodni, ám a csaj nemet mond, sőt, kineveti a srácot, amúgy meg általában keresztül néz rajta. Ez az egyik konfliktus, és ha azt várjuk, hogy ez a lány megkapja a büntetését, tévedünk. Akkor is tévedünk azonban, ha arra számítunk, hogy ez a lány majd később rádöbben, hogy mégis szereti ezt a srácot - önmagáért. Ehelyett egyszer jól felhúzza magát irigységből, amikor meglátja kirúgott vesztes kérőjét a topmodellel - és ez minden. Innentől kezdve vágás, filmszakadás, és a történet átmegy abba, hogy ez a lány tulajdonképpen mindig is szerette a vesztes parkoló-sofőrt. Ez így eléggé gyenge dolog, és nehogy azt higgyük, hogy a film többi motívuma nem ehhez tökéletesen hasonló módon van elkontárkodva.

A topmodell lány például fülig szerelmes a korrupt és nős politikusba - hogy miért? Ki tudja, a film kedvéért. Azzal senki se törődjön, hogy a nős férfiakkal barátkozó, a válás hiú ábrándját kergető nők sztorija nem illik egy szabad, szép és gazdag topmodellre. Ezen túlmenően a feleség és a topmodell közül valamelyik pozitív kell, legyen, a másik meg negatív - különben a suttyó anti-feminista szitut kapjuk, az öregecske feleségek lecserélésével, amit a korrupt politikusok űznek. Mi következik ebből? Ha ez egy vígjáték, a korrupt politikus nem válhat el végül a feleségétől, sőt, a korrupt voltát is le kell vetkőznie (vissza kell vonulnia a politikától, vagy hatalmát végre az emberek érdekében alkalmaznia, amire egy gyenge próbálkozást látunk is a filmben, de ez megmarad próbálkozásnak).

Ha a korrupt politikus végül leküzdi korruptságát, és megmarad a felesége mellett, akkor elvileg van egy jó forgatókönyvünk - egy fél jó forgatókönyvünk, hiszen nem mindegy, hogy mi történik a topmodell lánnyal és a sráccal. A film elején szenyóként bemutatott lány, aki durván kikosarazta a srácot, jelezve, hogy nemcsak nem akar összeházasodni, de még ha akarna, akkor sem pont vele akarna, hiszen ő csak egy gyerekkori barát, az oviból. Adódik tehát a lehetőség, hogy a film címével összhangban a srác és a topmodell lány tényleg jöjjenek össze, és a srácnak tényleg legyen egy topmodell a barátnője - mint Hugh Grant-nek Julia Roberts a Notting Hill-ben.

A film azonban nem hajlandó megtenni ezt a szívességet, és helyette össze vissza csavarja a sztorit - minden értelem nélkül. A néző végül úgy áll föl, hogy na jó, köszi, ennél jobban elszúrni talán nem is lehetett volna egy filmet. Méghogy Taxi 1, méghogy francia vígjáték - primitív imitáció csupáncsak. Sajnos. Pedig a cím jó, és az alapkonfliktus az, ezekből kiindulva pedig már egy csapat iskolás is könnyű szerrel megírt volna egy jó francia vígjátékot.
-zé-
2007-04-30

Címkék:



:::::::
  LÁSD: Topmodell a Barátnőm info-file
:::::::
 Doublure, La 2006.