microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: cikkek -> filmekről

2009-10-24

Utolsó Jelentés Annáról

Egy kitartó nő


Bár egy nagyon komoly életművel rendelkezik Mészáros Márta, az a helyzet, hogy leginkább a 2004-es Temetetlen Halott c. Nagy Imre-film kapcsán figyeltünk fel rá. Történelmi film egy jelentős magyar személyiségről - úgy tűnik, ezt a műfajt remekül műveli a rendezőnő. Nagy Imre után most a szociáldemokrata Kéthly Anna élete és alakja került filmre.

A főszereplő Eszenyi Enikő, akit viszonylag régen láthattunk filmszerepben, de ez nem jelent semmit, Eszenyi jó színésznő, valószínűleg bármit el tud játszani, és most is pompás alakítást nyújtott. A filmmel, a forgatással kapcsolatos anyagokban, és Eszenyi szavaiból is kiderül, hogy milyen technikai dolgok segítették őt a fiatalabb és idősebb Kéthly Anna bőrébe bújni, hogyan készült a szerepére idősebb hölgyekkel beszélgetve, de ez mind nem osztana-szorozna, ha lelkileg valóban nem tudna belehelyezkedni valakinek az életébe, átérezni karaktere döntéseit, elveit és választásait, az érzéseit, vagyis ha nem tudná annyira felpörgetni a színészi empátiáját, hogy a filmben átváltozzon Kéthly Annává. Eszenyinek ez láthatóan könnyen ment, és emiatt érzelemdús és jó tud lenni a film.

Többféle idősíkkal dolgozik a rendezőnő, van benne 1989, Nagy Imre újratemetése, van benne Kéthly fiatalkora a század elején, a történet jelene a 70-es években, de nem zavaró ezek váltakozása. A cselekmény keretét egy fiatal irodalomtanár, Faragó Péter kiküldetése adja, akit a pártállami titkosszolgálat azzal bíz meg a 70-es évek elején, hogy csábítsa haza az emigrációban élő Kéthly Annát, hogy a rendszer őt is fel tudja mutatni, mint a kommunista diktatúrához "visszatért" híres politikust.

A kettejük találkozása felidézi Kéthly és Faragó Péter nagybátyjának, Faragó Lászlónak a szerelmét, a régi szociáldemokrata párti megnyilvánulásait Kéthly Annának, és a sokféle idősíkban tett kiruccanásunk révén a film közepére már egészen jól képben leszünk a főhősnőnkkel, a nyugati emigráció hétköznapjaival és Kéthly Anna világszemléletével kapcsolatban, azon túl pedig egészen jó képet kapunk a "puha diktatúra" működéséről is, és az emberek hétköznapjaiba behatoló korrupcióról is.


Jó nézni a filmet, elég ritkán akad olyan jelenet, ami talán kicsit megakasztaná az események sodrát, Eszenyi gesztusai (és a hangja is!) a helyükön vannak, ami pedig külön élvezetes, az az, hogy többször mesélnek el szavak helyett mozdulatok és pillantások egész háttértörténeteket vagy érzéseket, és ezzel a gesztus-dramaturgiával több helyet adnak a nézők fantáziájának, mint amúgy történne.

Ami a Faragó Pétert játsszó Fekete Ernőt ileti, el tudtunk volna képzelni nála tehetségesebb fiatal színészt is erre a szerepre, de az is igaz, hogy végülis jobban játszotta s szerepét, mint ahogy vártuk.



Igaza van Mészáros Mártának, hogy ezt a filmet Eszenyi Enikőre kellett alapozni, az ő művészi attitűdje és remek játéka rengeteget dobott a film minőségén. És az sem gond, ha a néző a film előtt nem is sejti, ki volt Kéthly Anna - mire véget ér a film, már többek közt róla is lesz egy konkrét képünk, ami elég jó dolog...
-lid-
2009-10-24

Címkék: Kéthly Anna, Nagy Imre, Mészáros Márta, Eszenyi Enikõ



:::::::
  LÁSD: Utolsó Jelentés Annáról info-file
:::::::