microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: cikkek -> filmekről

2011-02-02

Csak Szexre Kellesz

laza srác és cápalány


Abban nincs semmi meglepő, ha egy-egy film elsősorban bulvárt ad el, például azt, hogy Ashton Kutcher és Natalie Portman, khm ... izé. Ez benne van a mozipakliban, hiszen az embereket a jegypénztáraknál is a kíváncsiság mozgatja leginkább. Ezzel együtt a kamera nem hazudik, és ahhoz, hogy elégedettek legyünk egy filmmel, az is kell, hogy az illető összeboronált páros a vásznon tényleg működjön. Jelen esetben Natalie Portman óriási csalódás volt, egy darabig azt hittük, az egész filmet magával rántja majd ...
Az "ilyen" kapcsolatos sztorik borzasztó banálisak tudnak ám lenni, lásd Matthew McConaughey filmjei közül az ex-Csajosat (úh!). A Csak Szexre Kellesz, ha belegondolunk, kifejezetten jól van kitalálva és megírva - na jó, az átlagosnál érzékelhetően jobban. A probléma csak az, hogy ebbe bele kell gondolnunk, mert ha csak simán nézzük, Natalie Portman gyakorlatilag szétcsapja az élményt.


Natalie Portman-nek semmi oka, hogy megrökönyödjön Kutcher kedves gesztusán

Portman (akit a Leon, a Profi, azaz gyerekkora óta nagyra tartunk, sőt!) egy olyan barátnőt alakít, aki nagyon jól megvan Kutcher-rel, de csak szex közben. Mármost itt jön be Hollywood anti-zsenialitása, szigorú művészetmentessége: jegyeladásban gondolkodnak, abban, hogy kire mennek be többen a moziba, illetve milyen párosításra - eközben pedig az az apróságra, hogy az illető színész(nő), hogyan képes megformálni a karaktert, oda sem figyelnek. Márpedig Natalie Portman ezt a szerepet egy amatőr színi társulatnál sem kapná meg. Egyszerűen nem megy neki. Totál idegen tőle.



Két dolgot kellene hoznia (kellett volna).
Egyrészt egy lányt, akiben van egy kapcsológomb, és amint bekapcsolják vagy bekapcsolódik (szex), a doktornőből előugrik a Hyde - majd a szex után visszakapcs, mintha mi sem történt volna. Tény, hogy ez egy eléggé komoly szindróma, és hogy a forgatókönyvírónak sem ártott volna egy pszichológussal beszélnie, hogy rendesen meg tudja írni - lásd, az elején Portman-t mint mindenki másra is gerjedő lányt ábrázolják, de aztán átváltanak egy egész más karakterbe, a munkamániás frigid, merev lányba. Ezzel együtt Portman még a tökéletes forgatókönyvet is elrontotta volna. Az első jelenet még csak-csak. Ekkor is szerencséje van, mert két másik lány tulajdonképpen eljátszotta helyette a jelenet felfutását (szexig felfutását), és neki már csak a konkrét ágyjelenetet kellett előadnia. Itt még nem bukott le - de a következő adandó alkalommal annál inkább.



Egyszerűen nem tudta előadni a beindult tinilányt (tini ma: 18-26, tini tini: 13-18). Különböző filmekben (kb. '90-es évek) látott szexistennő karaktereket próbált utánozni, de teljesen idegen volt tőle. Ráadásul még a diáklány-karakter sem jött össze neki (mert ezzel is próbálkozott). Tetejébe mindennek, a doktornő karakter sem állt össze - még rezidens orvoslányt, még orvostan hallgatót sem tudott előadni, nemhogy orvost, amit mondjuk Reese Witherspoon tökéletesen alakított a .. - nem a Doktor Szösziben, hanem a Ha Igaz Volna-ban :).

Portman fiatal lánynak túl merev és hideg, doktorlánynak pedig túlságosan súlytalan, így összességében a Jekyll és Hyde-ból egyiket sem tudja eljátszani. Néz ki a fejéből, és nem értjük, mire gondol, mit érez, miért csinálja azt, amit. Elmennek minigolfozni, minden színészlány álma, hogy ilyen barátságos, romantikus klip-jelenetekben előadhassa magát. Portman ... kb. mint egy gép. semmi játékosság, semmi. Még csak nem is kedves. Nem is aranyos. Nem értjük az érzelmeit, s nem is érezzük, hogy vannak neki.



Kutcher persze nagyon jó, egyedül is elviszi a filmet. Minden benne van, ami Portman-ből hiányzik: laza, beindult, izgalmas - kicsit fura, hogy őt kell favorizálnuk Natalie Portman ellenében, akit tényleg szinte unokahúgunkként kedvelünk, amióta felbukkant. Ráadásul jellemző, hogy Kutcher tényleg Portman ellenpárja - tényleg rendre felmutatja azokat a tulajdonságokat, amik Portman-ből hiányoznak. Az egész film így olyan, mintha Kutcher tanítaná Portman-t - hogy lazuljon el. Teszi ezt mindhiába.

Pedig a forgatókönyvíró (a történetet Mike Samonek-kel találták ki, de a forgatókönyvet már Elizabeth Meriwether írta meg) egy idő után belejött, és egészen remek jeleneteket írt, amikből bármely színészlány óriásit alakított volna -megbújni egy bokorban, miközben a srác hazajön egy másik lánnyal, vagy kiszállni egy autóból fánktól porcukros arccal (ami revitalizációja Tarantino remek kokainos jelenetének a Tiszta Románc-ban) - úristen, a színészlányok csak ilyenre várnak, és ezer van belőlük (oké, 80:)) minden nagyvárosban. Portman azonban csak mint gép tud részt venni ezekben a szuper jelenetekben.

Bár a film poszterét alaposan megrendezték, kiretusálták, az egész filmet nem lehet kozmetikázni: Portman egyáltalán nem az, akit a poszteren látunk., közelébe nem ér a plakátra "rajzolt" lánynak. A kamera tényleg nem hazudik (ami valójában azt jelenti, hogy vizuálisan óriási mennyiségű információt dolgozunk fel, és átláttunk a szándékon, és megfejtjük, mi a szitu valójában, azaz helyesen: a kamera hiába is próbál hazudni). Van egy jelenet, amelyben Portman felhívja Kutchert. Portman a húga esküvőjére készül, és nincs kivel mennie. Már a húga boldogsága is elég volna ahhoz, hogy szerencsétlennek érezze magát amiatt, hogy lekoptatta a tuti pasit, ezen felül azonban ez egy rendezvény is, ahol egyedül nem a legjobb megjelenni. Ekkor felhívja Kutchert - amire Kutcer tökéletesen megmondja neki, hogy ez gáz, hogy most hívja fel, a húga esküvője előestéjén. A forgatókönyvíró ekkorra már nagyon belejött :)) Kutchernek tökéletesen igaza volt: Portman átlátszó volt és gépies. Tetejébe mindennek, a következő jelenetben, amint elrendeződött ez a kis feszültség köztük, mit mond? Akkor eljössz velem a húgom esküvőjére? Mint egy gép :)


A film, illetve a forgatókönyv egy idő után tényleg beindul, és ekkor már Portman sem zavarja az embert. Egyszerűen elvonatkoztatunk tőle, ami nem nehéz, mert NAGYON komoly lány mellékszereplőkkel van körbebástyázva. Egyszerűen minden mellékszereplő lány jobb nála, sőt, briliáns. Kezdve az indiai (Mindy Kaling) barátnőjével, meg a szőke lánnyal is (Greta Gerwig) - aki a háttérben is, néhány villanásban is képes szinte egy egész filmet előadni. Aztán ott van Portman húga (Vedette Lim) - aki nagyon jól van kitalálva és nagyon jól is csinálja (olyan, mint kedvencünk, Anna Kendrick), a túl fiatalon férjhez menős, hamar-érett polgári lányt alakítja, aki amikor be van tépve, nagyon profin intézkedik. A csúcs azonban egy tévésorozatban a főnök asszisztense, Lucy, akit Lake Bell alakít. Lake Bell - egy Amanda Peet és Sarah Silverman koktél. Maximálisan üdítő. Ráadásul, lévén, hogy a forgatókönyvet lány írta, azt lehet gondolni, hogy kicsit saját magát írta bele - ezért ennyire vicces, valóságos, Lake Bell pedig csúcs - egy béna szemüveggel kellett lebutítani, nehogy elvigye az egész filmet :)).


Lake Bell  mint első asszisztens a tévés forgatáson

Összességében, amint a Portman-problémát megtanulja kezelni a néző, egy kifejezetten gazdag film, olyan, amelyik valódi képet ad a jelenlegi kultúráról - ez pedig ritka. Ebben a filmben az egyik nagy kultúra-terjesztő jelenet, amikor 3 lány (plusz a meleg lakótársuk) együtt menstruálnak. Kutcher becsenget a kaputelefonon - és a beindult szőke barátnő csak annyit mond (Greta Gerwig), hogy menj el. Erre Kutcher: hoztam mensi sütit. csodálatos jelenet, és hálistennek a kevésbé fejlett országokba is eljut, ahol a menzesz-bunkóság még nagyban tombol (lásd ..) :)))


Greta Gerwig a film egyik rövid-villanás jelenetében

Elizabeth Meriwether remek forgatókönyvet írt, igazán jó részletekkel, beleértve azt, amikor Kevin Kline, a nagy tévésztár beugrik a tévéforgatásra, ahol a fia, Kutcher asszisztens, és a stábbal együtt szülinapi meglepit csinálnak neki . ami picit megdobja a karrierjét ... Vagy vegyük azt, amikor Natalie Portman jól megírt karaktere azt mondja, és folyton nyitott ajtónál fogok pisilni. Mire Kutcher: ne már!:) Mire Portman: de, folyton ez fogom csinálni. Mindezt azért említjük, mert Elizabeth Meriwether e film részleteibe tényleg több olyan dolgot is belevitt, amikkel fürgén előretekerte a filmtörténelem kismutatóját ...

Egyszóval, ahogy így belegondolunk - bár az érzéseink vegyesek, köszönhetően a Portman-problémának, a film mégis abszolút pozitív élmény ... és minden bizonnyal maradandó is :))

-jepe-
2011-02-02

Címkék: Elizabeth Meriwether, Greta Gerwig, Lake Bell, Portman, Kutcher



:::::::
  LÁSD: Csak Szexre Kellesz info-file
:::::::  (No Strings Attached 2011.)