microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: cikkek -> filmekről

2011-06-03

X-Men - Az Elsők

.. az X-edik rész


Az akciófilmek leginkább abban különböznek a normál narratív filmektől, hogy viszonylag rövidke történetet tök hosszan mesélnek el, s bár rengeteg látnivaló van, végül az egészet meglehetősen tömören össze lehet foglalni. Az X-men új epizódja a szó klasszikus értelmében természetesen nem akció-film, sok tekintetben mégis hasonlóan működik ...
Az X-Men sorozat 5. epizódja egy prequel, azaz egy előzmény-epizód, amely a sorozat első része előtti időkben játszódik (az előző epizód is előzmény volt, de kihagytuk :)).



Az X-Men a sok-sok lehetséges megtekintésre váró film között a színvonalasabb szórakozás kategóriájában indul a versenyben, amit a sorozat alaptémája (amelyben a másság alapgondolat), illetve a képregény sikere támogatnak - manapság pedig már természetesen az eddigi részek nagy anyagi sikere, és pozitív kritikai fogadtatása is. Ezzel együtt (vagy ennek ellenére), az új X-Men epizód hol máshol kezdődne, ha nem egy náci haláltáborban?

Az olyan filmeket, amelyek a Holokauszttal mint szimpla akciófilm-klisével operálnak, egyből az alacsonyabb szintű szórakozás kategóriájába soroljuk (ideértve természetesen az egykori tehetség, Tarantino szadista Holokausztos bosszúfilmjét is). Az ilyen filmek nemcsak egy szörnyű és valóságos eseményt változtatnak filmgyári műanyaggá - azaz nem-valóságossá, de közben azt se felejtsük el, hogy a németeket (2011-ben) még mindig a nácikkal azonosítja. Ha németek lennénk, tuti nem örülnénk, és jegyezzük meg, Besson német-gúnyolása a Taxi 1-ben teljesen rendben van, nem említve az Ötödik Elem klasszikus mondatát: "are you German?" :)) A humor abszolút rendben van - de minden egyes film, amelyik értelmes indok nélkül mint klisét szerepelteti a nácizmust és a Holokausztot, valamilyen nagyságrendben tuti kárt okoz a kultúrának.


Az új epizód a deja vu jegyében keletkezett. A karakterek, akiket látunk, a már ismert karakterek előképei, s mint ilyenek, már ismerősek - Mistique feje egy ízben átváltozik Rebecca Romijn - fejévé (korábbi nevén Rebecca Romijn-Stamos, és jegyezzük meg, hülyeség felvenni a férfiak nevét, lásd a  "valaki-né" nevet viselő magyar lányokat - hülyeség, mert utána, ha elválnak, nevet kell változtatniuk, és egyáltalán, vagy egyenjogúság van, vagy nem :))


A deja vu-k, illetve a hasonlóságok csúcsa a főszereplő Michael Fassbender, aki valami miatt Arnold Schwarzeneggerre emlékeztet (persze ez szubjektív), de a másik főszereplő, James McAvoy is ismerős, őrá a castingosok választása valószínűleg Tobey Maguire miatt esett, hogy tudniillik enyhén hasonlít rá (a mozifilmek pszichológiailag nagyon keményen megkomponált termékek, és egy-egy sztár szerepeltetése gyakran annak köszönhető, hogy korábban milyen filmekben szerepelt, illetve, hogy milyen más színészekre emlékeztet - hiszen a főszereplő által kiváltott asszociációk döntőek a jegyvásárláskor (manapság ezért vált jelentékeny karrierformáló erővé a színészek magánélete - lásd Tom Cruise - hiszen az asszociációk, a színész előélete, az idők során összeszedett konnotatív "jelentése" abszolút döntő :)))


A film a náci haláltáborban kezdődik, ahol Michael Fassbender mint kisgyerek végignézi, ahogy lelövik az anyukáját, ami miatt elegendő oka lesz egész életében a bosszúra Kevin Bacon-nel szemben - aki a film kellemes meglepetése. Kevin Bacon nagyszerű színész, és ismét remekül alakít - már ameddig van neki mit alakítania (a film vége felé sajnos, elveszti a súlyát). Kevin Bacon a főgonosz szerepét nyilván a Sleepers - Pokoli Leckében nyújtott emlékezetes szereplésének köszönheti (a konnotáció nála nagyon komoly főgonoszságot halmozott fel :)). A kis Michael Fassbender aztán bosszút esküszik, és ezzel kezdetét veszi a történet.


A filmben a hangsúly a kirakós játékon van, azon, hogy a már ismert epizódok motívumainak megfelelően kirakják ezt az előzmény-részt. Amíg a film az ismert motívumok felbukkantatására fókuszál, sajnos, épp a lényeg vész el, a másság megvilágítása. Ez a rész akkor lenne jól sikerült, ha a másságot minimum úgy világította volna meg, mint az X-Men 1, sőt, még jobban, még eredetibb módon, még intenzívebben. A másság azonban pontosan úgy van jelen ebben a filmben, mint egy ötödik részben - már nem újdonság, sajnos.


Ami jó ebben a részben, az az, hogy megmutatja, hogyan tér el az egyes emberek elképzelése, felfogása egy közös erőfeszítés, egy közös harc során - nevezetesen Magneto-é és Xavier prof-é. A jellemfejlődés ábrázolásáról beszélünk, ami sok-sok filmnek a lelke, és ami itt meglehetősen látványosan és profin van megoldva. Ami George Lucas-nak nem igazán jött össze a Csillagok Háborúja sorozatban (a kis Anakin Skywalker értlmesen indokolt átváltozása Darth Vader-be :)), az az X-Men stábnak bravúrosan sikerült. Pontosan ez a jellemfejlődés az, ami miatt a film végül (ha neccesen is) mégis kiérdemli a "színvonalasabb típusú moziszórakozás" kategóriáját ...

-jepe-
2011-06-03

Címkék: Michael Fassbender



:::::::
  LÁSD: X-Men - Az Elsők info-file
:::::::  (X-Men: First Class 2011.)