microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Az Utolsó Éjjel (2002)
The 25th Hour
Az Utolsó Éjjel
rendezte:
Spike Lee

írta:
David Benioff

. . . . . . . . . . 8.13
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 8.4
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 134 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  dráma
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 16+
c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
Monty (Edward Norton) mindig arról álmodott, hogy tûzoltó lesz, mint az apja volt. De végül inkább a több pénzt választotta és a könnyebb életet. Kábítószerrel kereskedik. Az álmait nem adta fel, csak kicsit késõbbre halasztotta õket. És így telnek az évek. A végeredmény rendõrségi rajtaütés, majd a bírósági ítélet: hét év börtön! Montynak csak egy utolsó szabad éjjel marad: másnap reggel jelentkeznie kell a börtönben. Szeretné emlékezetessé tenni a hátralévõ néhány órát, és két legjobb barátját valamint gyönyörû barátnõjét hívja magával, hogy elbúcsúzzon mindattól, amit szeretett. De a barátok gyanakszanak, hogy a lány adta fel haverjukat. Monty pedig készül valamire, amit nem árul el senkinek: de a hajnal nagy meglepetésekkel fog virradni. A film alapjául szolgáló regény megjelent a GABO kiadó gondozásában.


"Mindig is tetszett az alapötlet, hogy egy film a nap 24 óráját mesélje el" - állítja a rendezõ, Spike Lee. Miután az egy teljes nap történéseit felölelõ Szemet szemért forgatókönyvét Oscar-díjra jelölték, Lee elhatározta, hogy továbbviszi az alapszituációban rejlõ lehetõséget.
A film alapjául David Benioff 2001-ben megjelent, elismert regénye szolgált, amelyre még annak kiadása elõtt felfigyelt Tobey Maguire és az Industry Entertainment. A mû Julia Chasman producernél és Nick Wechsler executive producernél is támogatásra talált, akik lehetõséget adtak az elsõ regényét jegyzõ írónak, hogy mûvét forgatókönyvvé dolgozza át.
Az Oscar-jelölt Edward Norton által játszott kulcsfigura, a drogdílerként elítélt Monty Brogan jellemének romlottsága cseppet sem rettentette vissza a rendezõt. "Nem aszerint választom a filmjeimet, hogy hõseik szimpatikusak-e - vallja Lee. - Monty Brogan valóban egy drogdíler, és ezt az emberek visszataszítónak fogják találni. De gyakran az antipatikus figurákra épülnek a legjobb filmek, a legjobb történetek. Én e szempont szerint választom a munkáimat: olyan történeteket keresek, amelyek érdekesek számomra."
"Monty kábítószerrel kereskedik, de nem feltétlenül rossz ember - állítja a fõszereplõ, Edward Norton. - A barátai és a családja vegyes érzelmekkel viseltetnek õ és a munkája iránt. Számomra a történet a való életet idézte, ami ritka."
Az utolsó éjjel persze legalább annyira szól a Monty Brogant körülvevõ mellékszereplõkrõl, mint magáról a fõhõsrõl. "Rendkívül foglalkoztatott nem csupán Monty, de a körülötte lévõ szereplõk gondolkodása is - vallja be Lee. - Számukra legalább olyan nehéz szembesülni a ténnyel, hogy a barátjuk 24 órán belül a börtönben köt ki. Mit is mondjanak neki? Hogyan viselkedjenek vele az utolsó órákban? Beszéljenek-e az egészrõl, vagy inkább csak rúgjanak be, és bulizzanak egyet?"
"Ez a film mindannyiunk számára ismerõs témáról beszél - vallja Norton. - Mindannyiunknak vannak mára elveszett, egykor volt barátai. Néha leülsz valakivel, akivel hosszú ideje ismeritek egymást, és úgy látod, hogy ha most találkoznátok, biztos nem lennétek barátok. De az emlékek összekötnek. A film arról beszél, hogy a barátság fennmaradhat csupán a múlt élményein is, és hogy az ember változhat, még ha elismerni nem is képes ezt."

A SZEREPLÕK KIVÁLASZTÁSA

Az utolsó éjjel kedvéért Lee és a producerek, Tobey Maguire és Jon Kilik, valamint Nick Wechsler executive producer többszörös díjnyertes színészeket trombitáltak össze. A film középpontjában természetesen az Amerikai história X és a Legbelsõ félelem címû filmekben nyújtott alakításáért Oscarra jelölt Edward Norton áll.
"Ed rendkívül sokoldalú mûvész, és Monty Brogan figurája olyan embert igényelt, akinek mind az élettapasztalata, mind a mûveltsége adott. Olyasvalakit, aki bonyolult személyiség, megnyerõ, de egyben veszélyes is" - magyarázza Kilik.
Norton így összegzi a film témáját: "Az erkölcsi tétlenség következményeirõl szól, vagyis hogy nem figyelünk rá eléggé, amikor morálisan zavaros területekre tévedünk. Ez a film egy figyelmeztetés."
Filmbéli karakterérõl pedig így vall a színész: "Monty bonyolult személyiség. Küzd mindazzal, amit tett, és a felelõsség súlyával, amelyet vállal, ahelyett, hogy másokat hibáztatna. A történet az õ fejlõdésérõl szól, amely során eljut oda, hogy felelõsséget vállaljon a tetteiért."
A film már a rendezõ személye miatt is vonzónak tûnt Norton számára: "Mint az általam ismert hasonszõrû fiatal színészek legalább fele, én is évek óta reménykedtem benne, hogy egyszer majd Lee-vel dolgozhatom. Pályája kezdetétõl kedvenc alkotóim egyike volt."
A Monty barátnõjét, Naturelle-t alakító Rosario Dawson korábban A játék ördöge címû filmben dolgozott együtt a rendezõvel, és a közös munka folytatását mindketten várták. Nem csoda, Naturelle szerepére szinte kézenfekvõ választásnak tûnt a színésznõ, aki a nehéz döntésekre kényszerülõ lány személyében részben önmagára ismert. "Naturelle-t rendkívül bonyolult, intelligens és érdekes lánynak ismertem meg, akinek az életét ugyanakkor több döntés nehezíti meg. Ahogyan öregszem, igyekszem fiatal és ártatlan maradni, csak élvezni az életet és szabadulni minden felelõsségtõl. Naturelle-nek elõször kell szembenéznie az élettel és eldöntenie, hogyan akar élni, és ezt teljesen megértem."
Naturelle és Monty kapcsolatát beárnyékolja, hogy a férfi sejtése szerint a lány árulta el. "A feszültség fennáll köztük emiatt, de nem beszélnek róla. Hat vagy hét hónap is eltelt, de Monty még meg sem említette a lánynak, aki ezért megpróbál mellette lenni, hogy a váltást minél könnyebbé tegye számára" - meséli Dawson.
Dawson szakmai megközelítése Nortont is meggyõzte. "Természetes érzéke van hozzá, hogy kevés eszközzel sokat mondjon. A játék ördögében már meggyõzõ volt a játéka, így örültem, hogy õ lesz a partnerem."
A film további két kulcsfigurája Monty két középiskolai jóbarátja, Jacob és Slaughtery, akikkel az utolsó éjjelen újra találkozik.
Philip Seymour Hoffman alakítja Jacobot, a középiskolai tanárt, akit erkölcsileg megviselnek egyik tanítványa iránt táplált erõs érzelmei. A színész filmbéli mását sokoldalú emberként jellemzi, aki azonban megragadt a múltban: Hoffman számára különösen az a folyamat volt érdekes, amelyen filmbéli mása keresztülmegy: "Ez a film a felnõtté válás felé vezetõ, kihívásokkal teli útról beszél. Rendkívül kreatív és eredeti történet."
Slaughtery szerepét Barry Pepperre osztotta a rendezõ. A fiatal színész a Ryan közlegény megmentése és a "*61" címû filmekben nyújtott teljesítményével gyõzte meg Lee-t kivételes képességeirõl. Pepper így írja le elsõ találkozásuk meglehetõsen furcsa körülményeit: "Éppen New Yorkban voltam egy sajtótájékoztatón, amikor megtudtam, hogy Spike beszélni szeretne velem. Elvitt a Madison Square Gardenbe, hogy megnézzük a Knicks és a Raptors kosárlabdacsapatának meccsét, de valójában a filmrõl beszéltünk. Még soha nem találkoztam ilyen rendezõvel."
Pepper szerint "Slaughtery élete maga egy valószerûtlen sikertörténet. Talán kicsit kilóg a többi rámenõs figura közül, a legtöbbjükhöz hasonlóan azonban az õ temploma is a Wall Street, vallása pedig a pénz." Az életet nagykanállal faló Slaughtery megformálása eddigi karrierjének legnagyobb kihívását jelentette a magánéletét tisztes családapaként töltõ Pepper számára.
Monty édesapját, a nyugdíjas tûzoltóból bártulajdonossá avanzsált James Brogant a veterán színész, Brian Cox alakítja, aki így látja filmbéli fiával való szeretetteljes, ám nehézségekkel terhelt kapcsolatát: "James felelõsséget érez a fiú iránt, ahogy mindannyian éreznénk, ha a gyermekünk drogdílerként végezné. A helyzetet pedig csak bonyolítja, hogy a bár fenntartásához kölcsönkért a fiától, így az õ keze is sáros. A kapcsolatuk így nagyon, de nagyon bonyolult."
Az Oscar-díjas Anna Paquin játssza Mary D’Annunziot, aki iránt tanára, Jacob gyengéd érzelmekkel viseltetik. Paquin Maryt egy koránál érettebb 17 éves lánynak látja, aki ügyesen használja a szexualitást, hogy bármit elérjen az embereknél. Mary szereti az embereket manipulálni, és igyekszik tanárát minél kényelmetlenebb helyzetbe hozni.
Hoffman szemében a kapcsolat annak a jele, hogy Jacobnak végre fel kell nõnie. "Jacob rendkívül zavart, egyfolytában azt hiszi, hogy valami nem stimmel vele. Aztán lassan ráébred, hogy végre fel kell nõnie. El kell fogadnia a felnõttkorral járó felelõsséget, és búcsút kell mondania a tinédzser éveknek."
A Nemzeti Futball Liga volt játékosa, Tony Siragusa épp egy barkácsboltban vásárolt, amikor Lee felhívta a kérdéssel, lenne-e kedve elvállani Kosztya, a Montyt kísérõ ukrán gorilla szerepét. A korábban színészként soha nem dolgozó Siragusa aggódott, hogy nem lesz képes felnõni a feladathoz, de a rendezõ bizalma végül átsegítette a nehezén. Az új szerepkörben bemutatkozó sportoló szárnypróbálgatásait Edward Norton figyelõ tekintete kísérte, aki néhány színészi trükkre is megtanította Siragusa-t. "Ed a szárnyai alá vett és a megjegyzéseivel sokat segített a forgatás során. Például, hogy ne nézzek a kamerába - ez nagyon fontos volt. De a legnehezebb mégis az volt, hogy minden alkalommal észben kellett tartanom, mit is csináltam az elõzõ snitt felvételekor, hogyan mozogtam, hogyan artikuláltam, mivel a vágáshoz új szögbõl kellett ugyanazt eljátszanom."

A FORGATÁSRÓL

Spike Lee számára a filmkészítés a közös alkotói munka eredménye: "A stábnak ugyanazt a tiszteletet és figyelmet adom meg, mint a színészeimnek - meséli. - Az operatõri, a jelmez- és díszlettervezõi munka, a zene és a vágás mind-mind a filmkészítés szerves részét alkotja."
A Lee oldalán dolgozó stáb több tagja, köztük Terrence Blanchard zeneszerzõ, Sandra Hernandez jelmeztervezõ és Barry Alexander Brown vágó filmrõl-filmre követik a rendezõt. Amikor valamelyik állandó munkatársa egyéb elfoglaltságai miatt nem áll Lee rendelkezésére, a rendezõ nagy gonddal választ megfelelõ mûvészt az illetõ helyére. Az utolsó éjjelnél Lee egy számára új operatõrrel dolgozott, aki azonban nem volt más, mint a 2001-es esztendõ nemzetközi sikereként értékelt Korcs szerelmek révén Oscar-jelölt operatõr, Rodrigo Prieto.
Prieto feladata egy olyan látványvilág megtervezése volt, amely egyszerre klasszikus és progresszív. "Valahányszor egy operatõrrel dolgozom, megpróbálunk valami újat létrehozni. Öröm volt számomra, hogy Rodrigóval dolgozhattam. Nem sértõdõs és nyitott a javaslataimra, ugyanakkor olyan ötletei vannak, amelyekre én sohasem gondoltam volna. Remekül összedolgoztunk - minden klappolt, és ez a filmen is meglátszik - dicséri munkatársát Lee."
A zene mindig központi szerepet játszott Spike Lee filmjeiben. Az elismert dzsessztrombitás-zeneszerzõ Terrence Blanchard a Dzsungelláz óta komponál zenét filmjeihez, melyeket gyakorta õ és zenekara ad elõ (a Mo’ Better Bluesban például õ játssza Denzel Washington trombitaszólamait.) A drámai hangulat támogatására a filmzene most ismét kulcsszerepet kap Lee filmjében. A Blanchard által komponált soundtracket Londonban rögzítette egy, a Royal Philharmonic Orchestra és a Londoni Szimfónikusok tagjaiból összeállított nyolcvan fõs zenekar.
A mindössze 24 órát felölelõ történet nem kis feladatot rótt a jelmeztervezõ Sandra Hernandezre is, hiszen a szereplõk a film alatt egyetlen váltás ruhában tûnnek fel. A Hernandez által tervezett ruhák zömében egyszínûek, a szürke, a fekete és a kék árnyalataiból állnak. Ezeket a Monty sorsának fordulóját jelzõ jelenetekben élénkebb színek váltják fel.

SPIKE LEE ÉS NEW YORK

A New York öt kerületében, Brooklynban, Queensben, Staten Islanden, Bronxban és Manhattanben forgatott film egy olyan várost jelenít meg, amely Montyhoz hasonlóan nehéz idõket él. "New York mindig is fontos szerepet játszott a filmjeimben - meséli Lee. - És ebben a munkámban még inkább jelen van. Amikor az emberek megkérdik tõlem, mirõl is szól Az utolsó éjjel, azt szoktam mondani: »Edward Norton egy drogdílert játszik, aki utolsó szabad napját tölti a szeptember 11. utáni New Yorkban.«
Bár a regény és a forgatókönyv megírása még szeptember 11. elõtt történt, úgy gondoltuk, hogy a tragédiának szerepelnie kell a filmben - teszi hozzá a rendezõ. - Úgy éreztük, hogy felelõtlen mûvészek lennénk, ha egy olyan várost mutatnánk be, amelyben az emberek úgy sétálnak, mintha azok a tragikus események meg sem történtek volna."
"Az egyik jelenetben például az ablak a WTC egykori helyére néz. A terület jól látható, ahogy a bulldózerek és az emberek dolgoznak és minden ki van világítva - emlékszik vissza Barry Pepper. - Csodálatos látványt nyújtott. És ez egyike azon pillanatoknak, amelyeket a nézõnek is magába kell szívnia. Hiszen annyira jól kifejezi mindazt, amivel globálisan mindannyiunknak szembe kell néznünk."

A RENDEZÕRÕL

Spike Lee több filmjét is Oscar-díjra jelölte az Amerikai Filmakadémia, több szerzett széleskörû kritikai elismerést, illetve talált kedvezõ fogadtatásra a nézõk körében. Lee eredményeit elsõsorban annak köszönheti, hogy sokat ad színészei véleményére és rendszeres próbákkal szoktatja össze a stábot.
"Véleményem szerint minden színésznek tudnia kell, hogy a közremûködésére szükség van, hogy a véleményük számít, hogy figyelsz rájuk - véli a rendezõ. - Jómagam nem szõrözök annyit a párbeszédekkel. Ha valami olyat mondasz, ami jobban hangzik, mint amit a forgatókönyvben leírtunk, nem vagyok ellene. Megnézzük, mûködik-e, és ha igen, semmi gond."
"Színészként keresve sem találsz jobb rendezõt Spike-nál - állítja Norton. - Remekül felkészült, és tudja, mit akar csinálni, ami rendkívül fontos, hiszen nem állhatsz ott a rendezõre várva, míg eldönti, mit vegyünk, vagy éppen egy rakás használhatatlan anyagot rögzítünk. Teret ad mindenkinek és bátorít minket; nem akar a részletekbe menõen irányítani. És úgy érzem, hogy a játék iránti érzéke ösztönös, a zsigereibõl jön. Ehhez hasonló az alkotói módszere is: rendkívül ösztönös, mint egy remek atléta, aki tisztában van a képességeivel és jobbára figyeli, ahogy a jelenet kibontakozik. Nem is vagyok benne biztos, mennyire készül a sztoriborddal egy jelenetre, azt hiszem, ez is csak ösztönösen megy nála, hiszen annyira biztos a keze.
Spike munkáit egyfajta képi dinamika jellemzi és reménykedtem benne, hogy a könyv egyes szürreális képeit át tudjuk menteni a filmbe - folytatja a színész. - Nem jelenetekre gondolok, hanem gondolatokra, amelyeket a könyv sugall és amelyeket a mozgókép nyelvére átültethetünk. Monty tükör elõtti monológja remek példája ennek."
"Eddel egy hétig kellett együtt dolgoznunk, mielõtt a kamera elé álltunk - meséli Barry Pepper. - És ez az egy hét rendkívül intenzív próbákkal telt. Átvettünk a forgatókönyv minden egyes nüanszát, minden mozzanatot a legapróbb részletekig átgondoltunk."


A film alapjául szolgáló regény, mely David Benioff mûve, magyarul a GABO könyvkiadó gondozásában jelent meg.

A SZEREPLÕK

EDWARD NORTON (Monty Brogan) nemrég Anthony Hopkins és Ralph Fiennes oldalán tûnt fel A vörös sárkány (Red Dragon) címû filmben, nemsokára pedig a "Frida" címû moziban láthatjuk. Szintén nemrégiben fejezte be a Signature Theater Company társulatával három hónapig teltház mellett játszott "Burn This" elõadássorozatát.
Norton korábban olyan filmekben játszott, mint a Legbelsõ félelem (Primal Fear), a Varázsige: I Love You (Everyone Says I Love You), a Larry Flynt, a provokátor (The People vs. Larry Flynt), a Pókerarcok (Rounders), az Amerikai história X (American History X), a Harcosok klubja (Fight Club), az Ég velünk! (Keeping the Faith - rendezõként és producerként is), A szajré (The Score), valamint a "Death to Smoochy."
Az Amerikai história X fõszerepéért a legjobb férfi fõszereplõ, a Legbelsõ félelemért pedig a legjobb mellékszereplõ kategóriában jelölték Oscar-díjra. Utóbbi alakításért Arany Glóbusszal jutalmazták, és további elismeréseket gyûjthetett be a National Board of Review-tól, illetve a Los Angeles-i, a Bostoni és a Texasi Filmkritikusok Szövetségétõl.
Norton a New York-i Signature színház és az alacsony jövedelmû családok lakáshelyzetén enyhítõ Enterprise Alapítvány kuratóriumának tagja.

PHILIP SEYMOUR HOFFMAN (Jacob Elinsky) a közelmúltban a "Punch Drunk Love" kapcsán dolgozott együtt negyedik alkalommal P.T. Anderson rendezõvel. Korábban A szerencse zsoldosai (Hard Eight), a Boogie Nights és a Magnólia (Magnolia) címû filmek jelezték együttmûködésüket. Az utolsó éjjelt megelõzõen A vörös sárkányban (Red Dragon) már láthattuk Edward Norton partnereként. Hamarosan a "Love Liza", az "Owning Mahowny" és a "Cold Mountain" címû filmekben, valamint a "Last Party 2000" címû dokumentumfilmben láthatjuk újra.
Hoffman további munkái: Majdnem híres (Almost Famous), Ennyi! (State and Main), A tehetséges Mr. Ripley (The Talented Mr. Ripley), Hibátlanok (Flawless), Patch Adams, A boldogságtól ordítani (Happiness), A nagy Lebowski (The Big Lebowski), Csodaország, Végállomás (Next Stop Wonderland).

BARRY PEPPER (Francis Xavier Slaughtery) nemrég Mel Gibson partnereként játszott a kritikailag elismert Katonák voltunk (We Were Soldiers) címû moziban, valamint az HBO "61*" címû filmjében tûnt fel, melynek rendezõje Billy Crystal volt. Emellett John Malkovich, Dennis Hopper, Vin Diesel és Seth Green mellett bukkant fel a "Knockaround Guys"-ban.
Egyéb filmjei: Ryan közlegény megmentése (Saving Private Ryan), Halálsoron (The Green Mile), A közellenség (Enemy of the State), Háború a Földön (Battlefield Earth), Városi szafari (Urban Safari) és Tûzvihar (Firestorm).

ROSARIO DAWSON-t (Naturelle Rivera) Spike Lee A játék ördöge (He Got Game) címû filmjében, továbbá Will Smith és Tommy Lee Jones partnereként a Men in Black - Sötét zsaruk 2.-ben (Men In Black II) és az Ethan Hawke által rendezett "Chelsea Walls"-ban láthatta a közönség. Nemrég Ed Burns "Sidewalks of New York" és "Ash Wednesday" címû munkájában szerepelt.
További filmjei: "Love in the Time of Money", Hallasd a hangodat (Light It Up), Rád vagyok kattanva (Down to You), "Josie and the Pussycats" és Pluto Nash. Színészként Larry Clark Kölykök (Kids) címû mozijában mutatkozott be.
Jelenleg a Szikla néven ismert pankrátorcsillag és Seann William Scott oldalán készíti a "Helldorado" címû filmet, a "Shattered Glass" címû mozi forgatása Hayden Christensen és Chloe Sevigny fõszereplésével pedig a közelmúltban fejezõdött be.

ANNA PAQUIN (Mary D’Annunzio) hamarosan két új játékfilmben tér vissza: Joaquin Phoenix oldalán a "Buffalo Soldiers"-ben, Ed Harris partnereként pedig az X-Men várva-várt folytatásában láthatjuk majd. Az utóbbi években a Fedezd fel Forrestert (Finding Forrester), a Majdnem híres (Almost Famous), a Zûrzavar (Hurlyburly), A csaj nem jár egyedül (She’s All That), a Séta a Holdon (A Walk on the Moon), a Repülj velem! (Fly Away Home) és a Jane Eyre címû mozifilmekben tûnt fel.
Paquin a Zongoraleckében (The Piano) debütált a vásznon, alakításáért mindössze 11 évesen a legjobb mellékszereplõnek járó Oscar-díjjal jutalmazták. Színpadi bemutatkozása nem kevésbé jól sikerült: Rebecca Gilman a New York-i MCC Theaterben bemutatott "The Glory of Living" címû darabjáért a legjobb színpadi színészként jelölték a Drama Desk díjára.

BRIAN COX (James Brogan) nemrég A kör (The Ring) címû kasszasikerben, valamint Spike Jonze "Adaptation"címû filmjének egy rövid szerepében tûnt fel, ez év nyarán pedig az X-Men 2 gonoszának, William Strykernek a szerepében láthatjuk majd. A "L.I.E." címû moziban nyújtott alakításáért az AFI és az Independent Spirit Award díjára jelölték és Golden Satellite Awarddal jutalmazták.
Cox további filmjei: A Bourne-rejtély (The Bourne Identity), A zöldfülû (The Rookie), A királyné nyakéke (The Affair of the Necklace), Okostojás (Rushmore), Mocskos zsaruk (The Corruptor), A bunyós (The Boxer), Utánunk a tûzözön (The Long Kiss Goodnight), A rettenthetetlen (Braveheart), Rob Roy, Elrejtett napirend (Hidden Agenda), Embervadász (Manhunter).
Televíziós szerepei közül kiemelkedik Emmy-díjas és Arany Glóbuszra jelölt alakítása a TNT "Nuremberg" címû minisorozatában, illetve a "Frasier" címû sorozatban nyújtott teljesítménye.
Színpadi szerepei között említésre méltó a Titus Andronicus és a "Rat in the Skull", mely utóbbiért a legjobb színész Olivier-díjával jutalmazták.

TONY SIRAGUSA (Kostya Novotny) az "Arliss" címû népszerû sorozat szereplõje és az HBO "Inside The NFL" címû sorozatának alkalmi mûsorvezetõje, mely utóbbiban - mint a Baltimore Ravens futballcsapatának játékosa - riportalanyként is feltûnt.

AZ ALKOTÓK

SPIKE LEE (rendezõ/producer) egyike Hollywood legjelentõsebb filmrendezõinek. 1986-ban bemutatott debütáló filmjével, a független Nola Darlinggal (She’s Gotta Have It) Cannes-ban a zsûri nagydíját nyerte el. Második munkája, a Suli láz (School Daze) több fekete színész karrierjének adott kezdõ lökést, az 1989-es Szemet szemért (Do The Right Thing) pedig a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriájában kapott Oscar-jelölést, emellet több neves díjat nyert (köztük a Los Angeles-i Filmkritikusok Szövetsége legjobb filmnek és legjobb rendezõnek járó díját).
Hasonló szakmai sikert aratott Lee a Dzsungelláz (Jungle Fever), a Mo’ Better Blues, a Nepperek (Clockers) és a "Crooklyn" címû mozija is.
További filmjei: "Bamboozled", Egy sorozatgyilkos nyara (Summer of Sam), Girl 6 - A hatodik hang (Girl 6), Ha megy a busz (Get on the Bus), illetve "Malcolm X".
A nagyjátékfilmek mellett Lee a kommersz mûfajokban is sikerekkel vette az akadályokat. Zenei videókat készített Miles Davis, Chaka Khan, Tracy Chapman, a Public Enemy, Bruce Hornsby, Michael Jackson, a Naughty by Nature és az Arrested Development, reklámfilmeket pedig a Nike, a Levi’s, az AT&T és az American Express számára.
Dokumentumfilmjeit az MTV, a Saturday Night Live, az HBO vagy a Real Sports mûsorán láthattuk, melyek közül kiemelendõ az Emmy- és Oscar-díjra jelölt "4 Little Girls" (HBO).
A filmkészítés mellett hat könyvet is megjelentetõ Lee kreatív energiáit saját reklámügynöksége, a DDB Needhammel együttmûködésben alapított Spike/Needham élén is kamatoztathatja.

DAVID BENIOFF (forgatókönyvíró) novellái a GQ, a Seventeen és a Zoetrope címû magazinokban, továbbá a The Ex-Files és a Best New American Voices 2000 címû antológiákban jelentek meg. A New York-i születésû Benioff ma Los Angelesben él. A saját regényébõl készült Az utolsó éjjel az elsõ forgatókönyve.

JON KILIK (producer) munkái: "Skins", "Bamboozled", Mielõtt leszáll az éj (Before Night Falls), Egy sorozatgyilkos nyara (Summer of Sam), Broadway 39. utca - Ring a bölcsõ (Cradle Will Rock), Pleasantville, A játék ördöge (He Got Game), Szentek és bûnösök (Saints and Sinners), A graffiti királya (Basquiat), Girl 6 - A hatodik hang (Girl 6), Ments meg, Uram! (Dead Man Walking), Nepperek (Clockers), "Crooklyn", Pret-a-porter - Divatdiktátorok (Prêt-à-Porter), Bronxi mese (A Bronx Tale), Malcolm X, Mo’ Better Blues, Szemet szemért (Do the Right Thing), "The Beat."

TOBEY MAGUIRE (producer) számára Az utolsó éjjel jelenti produceri bemutatkozását. Kétéves produceri szerzõdés köti a Sony Pictureshöz, melynek keretében executive producerként mûködik közre a saját fõszereplésével készült "Seabiscuit" címû filmben.
Maguire nemrégiben a népszerû Pókember képregénybõl készült kasszasiker fõszerepét játszotta, valamint hangját kölcsönözte a Kutyák és macskák (Cats and Dogs) címû animációs filmhez.
Egyéb munkái színészként: Wonder Boys - Pokoli hétvége (Wonder Boys), Árvák hercege (The Cider House Rules), A pokol lovasai (Ride With the Devil), Pleasantville, Jégvihar (The Ice Storm), Agyament Harry (Deconstructing Harry), Félelem és reszketés Las Vegasban (Fear and Loathing in Las Vegas), valamint Ez a fiúk sorsa (This Boy’s Life).

JULIA CHASMAN (producer) legismertebb munkái: a National Board of Review legjobb filmnek járó díját megszerzõ Sade márki játékai (Quills), a "The Invisible Circus", a "Polish Wedding", valamint a Táncõrület (Shag). Executive producerként közremûködött a Bizsergés (Crush), a Bízd a hackerre! (AntiTrust), a "Lovejones" és A Perez család (The Perez Family) címû filmek elkészülténél.

NICK WECHSLER (executive producer) hírnevét olyan mozifilmeknek köszönheti, mint a Drugstore Cowboy, a Szex, hazugság, videó (Sex, lies and videotape), valamint A játékos (The Player). Legutóbbi produkciói pedig a 15 perc hírnév (15 Minutes), valamint a "The Invisible Circus" voltak. További filmjei: Bízd a hackerre (AntiTrust), Sade márki játékai (Quills), "The Yards" és "Lovejones."
Wechsler executive producerként a következõ alkotásoknál bábáskodott: Rekviem egy álomért (Requiem for a Dream), "Polish Wedding", "Eve’s Bayou", Bárbajnokok (Trees Lounge).

RODRIGO PRIETO (operatõr) a 2000-es Cannes Filmfesztivál Kritikusok Díjával jutalmazott Korcs szerelmek (Amores Perros) fényképezéséért kapott kedvezõ kritikai visszajelzéseket, továbbá átvehette a Camerimage Arany Béka-díját, illetve az Ariel-díjat.
A mexikói születésû Prieto két további ezüst Ariel-díjat nyert az "Un Embrujo" és a "Sobrenatural" címû filmekkel. Elõbbi kapcsán a San Sebastian-i Nemzetközi Filmfesztivál legjobb operatõrének járó elismerést, az utóbbival pedig a Cartegena Colombia Filmfesztivál díját és a Diosa De Plata Díjat is begyûjthette.
További, angol nyelven forgatott filmjei: Eredendõ bûn (Original Sin), "Ricky Six", valamint a rapper Eminem színészi bemutatkozását jelzõ 8 mérföld (8 Mile) és az emigráns kubai festõnõ életét bemutató "Frida."

JAMES CHINLUND (látványtervezõ) nemrég az "Auto Focus" címû film látványvilágán dolgozott. Egyéb munkái: Helyzetek és gyakorlatok (Storytelling), "Lift", Rekviem egy álomért (Requiem for a Dream).

SANDRA HERNANDEZ (jelmeztervezõ) legutóbbi feladata a "Pinero" címû független siker ruháinak megtervezése volt. Munkáját olyan mozifilmek viselik magukon, mint A szívem érted RAPes (Save the Last Dance), A játék ördöge (He Got Game), a Ha megy a busz (Get On the Bus), a Girl 6 - A hatodik hang (Girl Six), valamint az "I Like It Like That".

BARRY ALEXANDER BROWN (vágó) a közelmúltban a "Ten Minutes Older: The Trumpet." címû filmen dolgozott. Egyéb munkái: "The Original Kings of Comedy", Egy sorozatgyilkos nyara (Summer of Sam), "Freak", Betti néni (Cousin Bette), A játék ördöge (He Got Game), "Crooklyn", "Malcolm X", illetve "Madonna: Truth or Dare."

TERENCE BLANCHARD (zeneszerzõ) mestere, Art Blakey szárnyai alól nõtte ki magát trombitajátékosból nemzedéke egyik legjelentõsebb zenész-zeneszerzõ-zenekarvezetõjévé. Blanchard több mint harminc filmhez írt aláfestõ zenét, köztük számos Spike Lee-filmhez: "Bamboozled", Egy sorozatgyilkos nyara (Summer of Sam), "Malcolm X", Ha megy a busz (Get on the Bus), "4 Little Girls".
Egyéb filmes munkái: "Barbershop", "People I Know", Erdendõ bûn (Original Sin), Glitter - Ami fénylik (Glitter), "Love and Basketball", Péntek esti gáz (Next Friday).
Blanchard 11 saját albumot rögzített, többszörös Grammy-díjas. 1990-ben a legjobb hangszeres jazz produkció kategóriában jelölték Spike Lee Mo’ Better Blues címû filmjének zenéjéért, valamint 1996-ban a "The Heart Speaks"-ért a legjobb latin jazz elõadóként. 2000-ben a Down Beat az év trombitajátékosaként, és az év mûvészeként is díjjal jutalmazta, emellett albuma is díjat nyert.




szereplők:
Edward Norton ... Monty Brogan
Philip Seymour Hoffman ... Jacob Elinsky
Barry Pepper ... Frank Slaughtery
Rosario Dawson ... Naturelle Riviera
Anna Paquin ... Mary D'Annuzio
Brian Cox ... James Brogan
Tony Siragusa ... Kostya Novotny
Levani Outchaneichvili ... Nikolai bácsi (mint Levani)
Tony Devon ... Allen ügynök
Misha Kuznetsov ... Senka Valghobek
Isiah Whitlock Jr. ... Flood ügynök
Michael Genet ... Cunningham ügynök
Patrice O'Neal ... Khari
Al Palagonia ... Salvatore Dominick
Aaron Stanford ... Marcuse


fényképezte:
Rodrigo Prieto

vágó:
Barry Alexander Brown

látvány:
James Chinlund

jelmez:
Sandra Hernandez

zene:
Terence Blanchard

producer:
Julia Chasman
Jon Kilik
Spike Lee
Tobey Maguire
Edward Norton
Jeff Sommerville
Nick Wechsler