információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
"Minden dolog, aminek kezdete van, véget is ér"
A Mátrix - Újratöltve meghökkentõ végkifejletében Neo (KEANU REEVES) egy lépéssel elõrébb került az igazság felé vezetõ rögös úton, és nagyon messzire jutott azóta, hogy a nyúl üregének megismerését választotta a Mátrix csalóka csodaországa helyett - de ez az átalakulás megfosztotta az erejétõl és a senkiföldjén rekedt, félúton a Mátrix és a gépek világa között.
Miközben Trinity (CARRIE-ANNE MOSS) Neo öntudatlan teste fölött õrködik, Morpheus (LAURENCE FISHBURNE) gyötrõdik a lehetõségtõl, hogy a Kiválasztott, akibe minden reményét és az élet fennmaradásának hitét helyezte, a Mátrix világának foglyaként a rendszer ellenõrzése alá került.
A Mátrix - Forradalmakban, a Mátrix-trilógia harmadik, befejezõ részében az emberek és gépek közti elkeseredett háború katasztrófával fenyegetõ záróakkordjához érkezik: Zion katonái, bátor civil önkéntesekkel az oldalukon mint Zee (NONA GAYE) és a Kölyök (CLAYTON WATSON) kétségbeesetten harcolnak, hogy visszaverjék az õrszemek támadását, amikor a géphadsereg fúrásai már a rejtekhelyük közelébe érnek.
A teljes megsemmisüléssel szembesülve az emberiség utolsó bástyájának lakói nem csak saját életükért, de magáért az emberiség jövõjéért küzdenek.
Csakhogy egy ismeretlen elem megmérgezi a belsõ soraikat is: Smith (HUGO WEAVING), az immár öntudatra ébredt program ravaszul elrabolja Bane-t (IAN BLISS), a hajóflotta egyik tagját. Smith már kikerült a gépek ellenõrzése alól, és minden egyes másodperccel erõsebbé válik, az a célja, hogy elpusztítsa a birodalmat a való világgal és a Mátrixszal együtt.
Az Orákulum (MARY ALICE) végleges útmutatást ajánl Neónak, de õ fenntartásokkal fogadja a szavait, mert attól tart, hogy a nõt is csak egy program irányítja.
Niobe (JADA PINKETT SMITH) segítségével Neo és Trinity messzebbre merészkednek, mint eddig bármelyik ember - egy végzetes és mindent eldöntõ utazásra indulnak a föld felperzselt felszínén a gépek városának szívébe. Ebben a hatalmas mechanikus metropoliszban Neo szemtõl szembe kerül a gépek legfõbb vezérével, a Deus Ex Machinával, és alkut köt vele, hiszen ez a haldokló világ egyetlen reménye a túlélésre.
Ma így vagy úgy, de véget ér a háború, de addig még hátravan a végsõ összecsapás Neo és Smith között: ez dönt két civilizáció pusztulásáról vagy fennmaradásáról.
FORRADALMAK - A BEFEJEZÕ RÉSZ
A Wachowski testvérek és Joel Silver producer 1999-ben rukkoltak elõ a Mátrix címû filmmel. Az alkotók nem csak a látványos vizuális megoldásokkal sokkolták a közönséget, hanem egy komplex filozófia felvázolásával, ami a világ és a létezés esszenciájára, a legalapvetõbb kérdésekre keresi a választ, új megvilágításba helyezve döntéseinket, és a minket mozgató erõket.
Az alkotók az 1999-ben útjára indított epikus történetet trilógiának álmodták meg. A 2003-ban bemutatott Mátrix - Újratöltve címû második résszel az író-rendezõ páros még mélyebbre ásott a szerteágazó mitológiában, és forradalmian új vizuális hatásokat mutatott be, új dimenziókat nyitva ezzel a filmkészítésben. A második rész a filmtörténetben elsõként már a nyitóhétvégén több mint 100 millió dollárt hozott, és eddig 735 millió dollárt termelt világszerte. Ezzel a 2003-as év legsikeresebb filmjének számít.
Az elsõ két rész elképesztõ sikere nem a véletlen mûve. "Andy és Larry kitaláltak egy hõstörténetet, egy önálló világot, és olyan hatásosan sikerült elmesélniük, hogy kitágították a filmkészítés határait, és új mûfajt teremtettek az akciófilmen belül - magyarázza Joel Silver, a trilógia producere. - Pusztán zsigeri szinten is nagyon élvezetesek ezek a filmek, de ha mélyebbre akarunk ásni, találunk odalent néhány igazán mélyenszántó gondolatot."
"Az igazság keresése, a tudás ára, létünk értelmének kutatása és az ezért hozott áldozatok állnak ezeknek a filmeknek a középpontjában - mondja Keanu Reeves. - Az evolúció a trilógia másik fontos eleme. Az elsõ részben az ember a gép ellen harcol, próbálva kiszakítani magát a Mátrix világából, ahova a gépek számûzték a valóságból. A második és harmadik részben gépek által alkotott programok próbálnak elrejtõzni a Mátrixban, hogy ne tudják õket törölni. Közben a gépek veszélyesen közel kerülnek Zionhoz, ezért az embereket a kipusztulás veszélye fenyegeti, de végül a gépek világa ugyanúgy veszélybe kerül, ezért embernek, programnak, gépnek közösen kell megtalálni a módot a túlélésre."
Az elsõ két részben felvezetett vizuális és intellektuális alapvetések a trilógia harmadik darabjában, a Forradalmakban csúcsosodnak ki. "A záródarab hátborzongatóan erõs - jelenti ki Silver. - A befejezés átszellemült, intelligens, humoros és szórakoztató, emellett valódi válaszokkal szolgál a korábban felvetett kérdésekre."
A második rész végén elég nyugtalanító helyzetben hagytuk el Neót: teste öntudatlanul fekszik az ellenállók hajóján, miután - számára is váratlanul - a valódi világban is használni tudta hatalmas erejét, és az utolsó pillanatban elhárította az õrszemek támadását. Tudata viszont bent ragadt a Mátrix és a valóság közti senkiföldjén. A befejezõ részben Neo megérti, honnan ered az ereje, és hogy miért tudja a valódi világban is használni. Útja során egy óriási energia csatornájává lesz, ami emberfeletti erõvel ruházza fel.
Ahogy Neo ereje növekszik, vele együtt nõ a gonosz Smith ügynöké is - egészen addig a pontig, amikor már nagyobb fenyegetést kezd jelenteni az õt létrehozó gépek számára, mint a függetlenségéért és fennmaradásáért harcoló zioni hadsereg. Neo rájön, hogy ha meg akarja akadályozni, hogy Smith elpusztítsa a valódi világot a gépekkel és az emberekkel együtt, messzebbre kell mennie, mint valaha képzelte. "Ez az utolsó ismeretlen, ez az utolsó megválaszolatlan kérdés az útján - mondja Reeves. - Végig kell néznie ezt a küzdelmet egész a végéig, akármi is lesz a végeredménye. Ez az, amit a legjobban szeretek Neóban. Békét akar, és ezért bármire képes."
Miközben Neo követi végzetét a végkifejlet fele, a kétségekkel küszködõ Morpheus továbbra is hiszi, hogy egykori tanítványa meg fogja találni a módját, hogy véget vessen a háborúnak, annak ellenére, hogy hallotta a második részben az Építész megdöbbentõ kijelentését, miszerint az Orákulum jóslata egyszerûen csak egy a gépek ellenõrzése alatt tartott programok közül. "A harmadik részben Morpheus emberi arca jobban felszínre kerül - jegyzi meg Laurence Fishburne. - Morpheus még mindig a vezetõ, akit követnek, mert hisznek benne, és mert biztonságban érzik magukat mellette, de már nem az a félelmetes figura, akivel az elsõ részben találkoztunk. A hite többször is összezavarodott, és az önmagával folytatott harcban sokkal emberibbé változott."
Trinityt, akinek hite hasonlóan megingathatatlan Neo kiválasztottságát illetõen, a kettejük közt kialakult mély kapcsolat készteti arra, hogy a saját útját járja. "Az egyik dolog, amit a legjobban szeretek a figurában, a végtelen és megkérdõjelezhetetlen ragaszkodás a Neo iránti szerelméhez és hitéhez, és hogy ez a szerelem hogyan erõsíti és gyengíti egyszerre" - mondja Carrie-Anne Moss.
"Wachowskiék nagyon jól dolgozták ki Neo és Trinity kapcsolatát - teszi hozzá Silver. - Ez a kapcsolat a trilógia egyik legerõsebb eleme, és a Forradalmakban különösen fontos."
A második részben Trinity kap még egy lehetõséget az élettõl, és most ismét Neo kezébe helyezi a sorsát, amikor úgy dönt, hogy vele tart a gépek városába. "Trinity nem az a nyugis típus, mint tudjuk - nevet Moss. - Neki aztán nem lehet elmagyarázni, hogy nincs mit tenni, üljön csak a fenekén, és várja meg, mi történik Neóval. Megtalálja a módját, hogyan tud neki segíteni."
Zion ellenállóinak egy másik kulcsfigurája is úgy dönt, hogy segít Neónak, de Niobe döntése egy belsõ fejlõdés következménye, amit a második részben láttunk elindulni. "Amikor megismerjük Niobét, nincs hite. Nem hisz semmiben, csak önmagában - magyarázza a Niobét alakító Jada Pinkett Smith. - Az egója hatalmas, és elég arrogáns. Az események hatására egyre inkább hinni kezd Neóban és Morpheusban, és kezdi megérezni, hogy létezik valami felsõbb tudás, felsõbb akarat, felsõbb logika, ami fölötte és az egója fölött áll."
Noha Niobe nem hisz az Orákulum jóslatában, amikor Neo elhatározza, hogy elmegy a gépek városába békét kérni, felajánlja neki a hajóját. "Niobe respektálja Neót, és mellé áll. Nem hiszi, hogy õ a Kiválasztott, de azt igen, hogy ha valaki meg tudja menteni õket, akkor Neo az."
Eközben Smith ügynök pusztítás utáni vágya egyre nõ és nõ, ahogy a hatalma és az ereje is. "Az elsõ részben Smith kérlelhetetlen, rideg figura, egy gép, akinek küldetése van - meséli Hugo Weaving. - Idõközben azonban emberi érzések támadnak benne. Érezni kezdi, milyen a düh és a féltékenység. Érezni kezdi a szagokat, és mind jobban megismeri, szinte megérti az emberi lélek természetét. És ezt gyûlöli. Gyengeségnek tartja. A második részben egyre inkább elfogadja ezeket az erõs érzéseket, és kezd rákapni az ízére. Az egója kiterjeszkedik, és a szó szoros értelmében felszabadítja magát. A harmadik részben az egója elszabadul, és már rég nem a Mátrixból való szabadulás vágya, hanem a világ feletti uralom megszerzésének szándéka mozgatja."
Mivel Smith egójának és erejének növekedése azzal fenyeget, hogy felülkerekedik mind a való világon, mind a Mátrixon, az Orákulum úgy dönt, hogy Neo segítségére siet - ezért a döntésért drágán kell fizetnie. Mint az kiderült, az Orákulum megjelenését a bosszúszomjas Merovingi irányítja, és a Forradalmakban új alakot ölt.
A folytatás kidolgozása során a szerzõpáros eredetileg úgy tervezte, hogy az Orákulum alakot fog váltani, de végül úgy döntöttek, hogy továbbra is GLORIA FOSTER alakítsa a szerepet. Miután Foster elhunyt a második rész jeleneteinek leforgatása után, a Wachowski testvérek visszatértek az eredeti elképzelésükhöz. "Gloria remek asszony volt: tehetséges, karizmatikus, és különlegesen büszkék vagyunk arra, hogy sikerült két ilyen emlékezetes alakítást összehozni vele - mondja Silver. - A sors úgy akarta, hogy a rendezõpáros megváltoztassa az Orákulum útját, amiért le kellett mondanunk Gloriáról, de ennek következtében még inkább el lehetett mélyíteni a figura történetét, ami szerintem nagyon jól nyomon követhetõ."
Az alkotók a színpadi és filmszínész Mary Alice-t választották az Orákulum szerepéhez. "Nem vagyok nagy sci-fi rajongó, de a Mátrix-filmekben van valami, amit nagyon spirituálisnak érzek" - vallja be Alice, aki 1995-ben együtt játszott a Broadwayn Fosterrel a "Having Our Say" címû darabban.
FORRADALMI ELÕKÉSZÜLETEK
A fõszereplõk, miután egyszer már végigcsinálták az emberpróbáló tréninget a Mátrix elsõ részéhez, és elsajátították a kung-fu harcmodort, most újrakezdték a felkészülést korábbi mesterük, YUEN WO PING segítségével, és öt hónapot töltöttek edzéssel és próbákkal egy Santa Monica-i repülõgéphangárban.
"Erre a két filmre sokkal nehezebb volt felkészülni, mint az elsõre, pedig az is elég kemény volt" - állítja Reeves, aki napi hétórás kung fu edzéseken vett részt. Az elsõ rész forgatásakor éppen egy nyakmûtétbõl épült fel, ami eléggé behatárolta, milyen mozdulatokat tehet, ezért Wo Ping inkább a karjaira építette a harcok koreográfiáját, mint a testére és a rúgásokra. Ez alkalommal azonban nem voltak ilyen akadályok. "Minél többre voltam képes, annál többet követeltek. Ha valami már jól ment, rögtön jött a következõ. Nagyon élveztem, de kemény munka volt. És fájdalmas - a jég volt a legjobb barátom" - vallja be Reeves, aki a tréning szüneteiben állítólag többször üldögélt jéggel teli kádban. A harmadik részben látható verekedések technikailag a lehetõ legmagasabb szinten kivitelezettek. "Wo Ping harcmodora nagyon jól illeszkedik a rendezõpáros elképzeléseihez a történetmesélés szempontjából - mondja Joel Silver. - Az alapvetõ védekezõ és támadó stílus mellett a figurák jellemfejlõdését is bele tudja vinni a különbözõ verekedésekbe. Az új részben Neo és Smith addig a pontig növelik a képességeiket, amíg egyenlõ erõsek nem lesznek, az erejük pedig hatalmas."
A film egyik legnagyobb harcjelenete - amit a stáb Super Burly Brawlként emleget, a második rész emlékezetes, Burly Brawlnak nevezett jelenete után, amikor Neo a megsokszorozódott Smith-szel harcol -, a Neo és Smith közti végsõ összecsapás a koreográfus, az alkotók és a színészek együttmûködésének köszönhetõen fantasztikusan sikerült. "Olyan, mintha egy képregény elevenedne meg, amiben két szuperhõs feldúlja a földet. Ilyen élményben még soha nem lehetett részünk játékfilm esetében" - állítja Silver.
Ezt a jelenetet 8 héten keresztül forgatták, de elõzõleg hónapokig dolgoztak a technikai háttér kiépítésén, hogy a Wachowski testvérek fantasztikus vízióit maradéktalanul meg lehessen valósítani. A forgatókönyv alapján a jelenetnek szakadó esõben, egy elárasztott útszakaszon kellett kezdõdnie, amit több sorban szegélyeznek a felsorakozott Smith-hasonmások, majd a szereplõk felszökkennek a villámokkal tarkított égbe, egy üres felhõkarcoló körül cikáznak és neki-nekicsapódnak, majd hatalmas krátert szakítva a talajban földet érnek ismét. A jelenethez külön esõgépet csináltattak, megvilágítható vízfüggönnyel és hatalmas esõcseppekkel, ami sokkal hitelesebb és erõsebb, mint a hagyományos filmes esõgép.
"Nagyon felemelõ érzés volt ott állni az ömlõ esõben, valahogy erõsebbnek és energikusabbnak éreztem magam ebben a lehetetlen helyzetben - emlékszik vissza Hugo Weaving. - Az esõ olyan sûrûn zuhogott, hogy megszólalni is alig tudtunk, mert a szánkból és az orrunkból is ömlött a víz. Elég nehéz volt megtalálni a megfelelõ hangsúlyokat, hiszen még a saját hangomat sem hallottam."
Hogy a légi jelenetekhez megteremtsék a súlytalanság hitelességét, a részlegek közösen kifejlesztettek egy "Tuning Forks" (hangvilla) névre keresztelt szerkezetet, ami egy speciális kötélzet, amivel repülés közben súlytalanságot lehet szimulálni. (A korábbi tesztek alapján elvetették az eredeti elképzelést, miszerint ezeket a részeket egy speciális NASA-gépen forgassák, ahol az ûrhajósok a súlytalansághoz tréningeznek.) A jelenet felvétele "a tojás" névre hallgató, blue-boxba csomagolt hatalmas, kockaszerû szerkezetben zajlott, és késõbb digitálisan került mögé a romos, esõáztatta város képe.
Számos további elmés szerkezetet kellett a kaszkadõröknek és a speciális effektekért felelõs csapatnak kitalálnia a bonyolult mozgások megvalósításához. Ilyen volt pl. a Twisty Belt" (szíjfonat), aminek segítségével bonyolult, többirányú fordulatokat lehet összehangolni, vagy a "Yak Rig" (jak-fogat), ami arról kapta a nevét, hogy a szereplõk és kaszkadõrök rendszeresen hányingerrel szálltak ki ebbõl a pörgettyû-szerû szerkezetbõl, amivel szabadesést lehet szimulálni.
A másik lélegzetelállító jelenet a Club Hellben játszódik, amikor Trinity, Morpheus és a Szeráf beszivárognak a Mátrix egyik baljós night klubjába, hogy találkozzanak a Merovingivel, aki mindegyikük fejére vérdíjat tûzött ki.
"Hatalmas a nyomás az emberen, minden mozdulatnak másodpercre pontosnak kell lennie, szinkronban a robbanásokkal és becsapódásokkal - magyarázza Moss, aki a felkészülés alatt eltörte a lábát. - Ideges voltam a lábtörés miatt, féltem ettõl a felvételtõl, de a kaszkadõrcsapat nagyon türelmes volt velem és sokat segített. Végül egy-két mozdulatot sikerült olyan jól kivitelezni felvételben, hogy Wachowskiék hangosan hurráztak, ami nagyon ritka. A Club Hell-jelenet volt az egyik legnagyobb kihívás számomra."
"Carrie-Anne nagyon-nagyon jó, és mindig próbáltam bátorítani, hogy bízzon jobban a képességeiben - meséli Wo Ping. - Kitaláltam egy különlegesen gyors, erõteljes rúgást neki, amit mi skorpiórúgásnak hívtunk. A második rész nyitójelenetében használta ezt, és most itt a Club Hell-jelenetben. Csak ezt az egy rúgást több mint hat hónapig gyakoroltam vele. A végeredmény egy gyönyörû, tökéletesen kivitelezet mozdulat.
Ez a jelenet még jobban kiaknázza a kötélzet segítsével való forgatás lehetõségeit, mint az elsõ film híres elõcsarnok-jelenete - folytatja Wo Ping. - Izgalmas látni azt az ívet, ami az elsõ filmhez kidolgozott mûvészi koncepció alkalmazásától a Forradalmakban tökéletesített módszerekig vezet."
A filmben dolgozó kaszkadõrök és speciális részlegek tudásuk legjavát adták a produkcióhoz, talán egy kicsit még annál is többet. "A végére már darabokban voltunk - meséli R:A RONDELL kaszkadõrszakértõ. - Ezekkel a filmekkel olyan szintû teljesítményt vittünk véghez, hogy ezután már minden munka gyerekjáték lesz a csapatom számára. Rájöttünk, hogy a képességek és a szakértelem határai akármeddig feszíthetõk. Naponta akár 70 felvételt is csináltunk, hogy a végeredmény tökéletes legyen, hogy megragadhassuk a mágikus pillanatot."
FORRADALMIAN ÚJ VIRTUÁLIS MOZI
A vizuális effektek elõkészítése 2000 márciusában kezdõdött, azóta JOHN GAETA, a trilógia vizuális effektekért felelõs szakértõje a folytatásokhoz összesen majdnem 4000 snitt létrehozását felügyelte. Ha tekintetbe vesszük, hogy az eredeti filmhez csupán 412 VFX-snittet készítettek, ez a hatalmas szám önmagáért beszél.
Gaeta elsõ újítása a Mátrixhoz "bullet time" néven lett ismert, ez a forradalmi technika a filmes akció kimerevítését, lassított felvételét jelenti a japán animáció, az anime stílusában. Ez a módszer a Mátrix virtuális valóságán belüli állapot bemutatásához volt szükséges, amiben egy-egy figura - elsõsorban Neo - képes a Mátrix valóságán felülemelkedni, és az elméjébõl kiiktatni a materiális világ törvényeit. Hogy ezt a pillanatot a vászonra lehessen vinni, Gaeta és az alkotók kifejlesztették az ún. virtuális fényképezést: miközben lassított felvételben látjuk a mozdulatot, a kamera normál sebességgel halad. Ez lehetõséget adott arra, hogy a képeket bármilyen sebességgel manipulálják az élesség elvesztése nélkül.
Ám Gaetának a késõbbiekben még ennél is nagyobb ívû elképzelésekre kellett megoldást találnia. "Az világos volt, hogy a bullet time-technika kiaknázásában már nem tudunk ennél tovább menni" - mondja Gaeta, akit a Mátrix elsõ részében végzett munkájáért Oscar-díjjal jutalmaztak. A folytatásban leírt akciójelenetek olyan technikát igényeltek, ami nem létezett még. Ez ugyan ismerõs kihívás a Mátrix alkotói számára, de ez alkalommal az volt az ambiciózus terv, hogy a virtuális fényképezés területén olyan messzire merészkedjenek, amit eddig el sem tudtunk képzelni. "Eldöntötték, hogy olyan képeket készítenek, amit senki nem tud utánozni - meséli Joel Silver. - Ehhez nagyon sok pénzre, idõre és tehetségre van szükség. Az eredmény lélegzetelállító. Nemcsak kitágították az akciófilm, a vizuális történetmesélés határait, de mindent elértek, ami vizuálisan lehetséges, megszüntették ezeket a határokat."
Létrehozták a figurák virtuális, háromdimenziós mását, aminek segítségével olyan pontosan és aprólakosan lehet megmutatni egy-egy mozdulatot, ahogy valósi felvételekkel soha. Ehhez a "motion capture" nevû technikát dolgozták ki, aminek elsõ lépése, hogy a színész vagy a kaszkadõr fényvisszaverõ ruhában eljátszik egy mozdulatot, és a mozgás adatait különleges kamerákkal rögzítik, majd ezekbõl az adatokból számítógépen háromdimenziós testeket hoznak létre, izomzattal és ruhával látják el. Ezután öt nagyteljesítményû, ultrafelbontású kamerát helyeznek félkörben a színész arca elé, és a színész érzelmeit és reakcióit a Sony HDW 900-as kamerák a legapróbb részletekig rögzítik - egészen az utolsó pórusig és hajszálrezdülésig. Ebbõl az öt különálló felvételbõl maximálisan élethû digitális arcot készítenek, amit hozzáillesztenek a már meglevõ testhez - ezzel a módszerrel eddig elképzelhetetlen életszerûséggel képesek a digitális figurát mozgatni. Ha a kívánt képnek már minden vizuális elemét hasonló módon rögzítették és digitalizálták, az anyagból végtelen számú kameramozgás és vágáslehetõség variálható, megteremtve azt, amit a VFX-csapat virtuális mozinak nevez.
"A második résznél arra koncentráltunk, hogy hiperreális virtuális mozit hozzunk létre, lásd például azon epizódot, amelyben Neo a sok Smith-szel verekszik, vagy az autópálya-jelenetet, illetve Neo repülését - magyarázza Gaeta. - A befejezõ részhez arra fókuszáltuk az erõnket, hogy óriási összeütközéseket produkáljunk ember és gép között, valamint hiteles környezeteket teremtsünk a való világon belül, mint pl. a gépek városa és Zion. Remélem, hogy a munkánk újabb fejezet a sci-fi történetében a Szárnyas fejvadász és A nyolcadik utas: a halál óta, valamint mérföldkõ az akciófilm mûfaján belül."
A FORRADALOM ARCULATA
A Wachowski testvérek által megálmodott eposz második epizódját, ami két részben kerül a közönség elé, 270 napon keresztül forgatták. 2001 tavaszán kezdték Kaliforniában, majd a rövid nyári szünet után Sidneybe költöztek, ahol 2002 augusztusáig folytatták a felvételeket, többnyire a Fox stúdióiban.
A Mátrix-trilógia egyik legelsõ és meghatározó alkotója GEOF DARROW volt, akinek képregényeibõl, mint pl. a Hard Boiled merítettek inspirációt az alkotók, amikor megalkották a saját posztapokaliptikus univerzumukat. Darrow precíz, aprólékosan kidolgozott rajzokat készített a film mechanikus lényeirõl és helyszíneirõl, és most a folytatáshoz is az õ tervei alapján valósult meg a burjánzó gépek városa az összes masináival és Zion városa is.
Hogy életre keltse ezeket a rajzokat, a mûvészeti részleg több mint 400 embert foglalkoztatott OWEN PATERSON látványtervezõ vezetése alatt. Az elsõ rész 30 díszletéhez képest most a két részhez összesen majdnem 150 díszletet kellett megterveznie és felépítenie csapatával. "Ez tényleg hatalmas szám, és emberfeletti munkát igényelt, különösen, ha figyelembe vesszük a stúdiók limitált számát - magyarázza Paterson. - A díszletek némelyikét mindössze néhány napig használtuk. Elképesztõ szervezést igényelt, hogy idõveszteség nélkül építsünk, forgassunk és bontsunk, hogy helyet csináljunk a következõnek."
A legnehezebb feladat Zion városának földalatti, vertikális szerkezetének létrehozása volt. "Zion pontosan a Mátrix ellentéte: nem egy high-tech hely" - magyarázza Paterson.
"A végleges látványterv Larry és Andy képzeletében született meg - teszi hozzá Paterson. - Végigvinni ezeket a víziókat a leírt szótól a papírra vetett rajzon keresztül a fizikai megvalósulásig vagy a virtuális létrehozásig csodálatos dolog. Büszke vagyok arra, hogy ilyen tehetséges csapatom volt, és részese lehettem ennek a produkciónak."
A LEGNAGYOBB KALAND
Reeves így tekint vissza a 1997 telén kezdõdõ kalandra, amikor a Mátrix elsõ részéhez kezdett tréningezni Neo szerepére, hogy megfeleljen a kihívásnak, ami elé a Wachowski testvérek és ambiciózus tervük állították: "Szeretek velük dolgozni, nagyra értékelem, hogy lehetõséget kaptam tõlük és értékelem az ötleteket és fantáziát, ami ebben a sztoriban rejlik - meséli Reeves. - Mindenkinek a legjobbat kellett kihoznia magából, aki belekerült ebbe a projektbe, és ez nagy kihívás, de igazán nagyszerûvé az tette, hogy nekigyürkõztünk és megpróbáltuk megvalósítani ezt a fantasztikus álmot. Mindenki rettentõen izgatott volt, de hogy a fenébe ne lett volna az, ha tudja, hogy valószínûleg élete legnagyobb lehetõségével szembesül ebben a munkában?"
"Szemléletformáló élmény volt ennek a filmnek a készítése - vallja be Moss. - Nagyon sokat tanultam magamról, az életrõl és a munkáról. Csodálatos része lenni egy olyan filmnek, ami a meggyõzõdésrõl, a hitrõl és a hitért való harcról szól."
Jada Pinkett Smith hasonlóan el volt ragadtatva az élménytõl. "Nagyon érdekes volt ez a szerep, mert teljes mértékben a saját alteregómat kellett játszanom - meséli nevetve. - Tényleg sokat tanultam magamról Niobén keresztül. Ez a munka segített megerõsíteni a hitemet."
Morpheus kulcsszerepet játszik a trilógiában, õ az, aki megingathatatlan hitével katalizátorként viszi elõre Neót, a Kiválasztottat. "Nem hiszem, hogy csak a véletlen mûve, hogy belekerültem ebbe a filmbe. Lehet, hogy ez a sorsom része - jelenti ki Fishburne. - Imádom Morpheust. Õ az a figura, amirõl talán a leginkább fognak rám emlékezni. És minden egyes ember, akivel együtt készítettem ezt a filmet, az énem részévé vált a hátralevõ életemre."
Silver, aki többek között olyan megasikerek producere volt, mint a Drágán add az életed és a Halálos fegyver-széria, a Mátrix-filmeket szintén pályája jelentõs állomásaként értékeli. "A Mátrix-trilógia befejezésével lezárul egy szakasz. Hihetetlen kaland volt. Monumentális vállalkozás volt ezeknek a filmeknek az elkészítése. Ennek a hihetetlen saga elmesélésének szenteltem az életem egy részét, és mint mindenkinek, aki részese volt, nagyon fog hiányozni."
A SZEREPLÕK
KEANU REEVES (Neo) Hollywood egyik legfoglalkoztatottabb színésze. Hamarosan újra láthatjuk a "Something’s Gotta Give" címû romantikus vígjátékban Jack Nicholson és Diane Keaton oldalán. Jelenleg a Warner "Constantine" címû eposzát forgatja.
Nagyjátékfilmjei: "River’s Edge", "Permanent Record", Pennsylvania hercege (The Prince of Pennsylvania), Veszedelmes viszonyok (Dangerous Liaisons), "Parenthood", "I Love You To Death", Drakula (Bram Stoker’s Dracula), Otthonom, Idaho (My Private Idaho), Holtpont (Point Break), Bill és Ted haláli utazása (Bill and Ted’s Bogus Journey), Bill és Ted nagy kalandja (Bill and Ted’s Excellent Adventure), A kis Buddha (Little Buddha), "Tune in Tomorrrow", Johnny Mnemonic, Séta a fellegekben (A Walk in the Clouds), Féktelenül (Speed), Az ördög ügyvédje (Devil’s Advocate), Láncreakció (Chain Reaction), Féktelen Minnesota (Feeling Minnesota), "The Last Time I Committed Suicide", "Hardball", Sok hûhó semmiért (Much Ado About Nothing), Mátrix, "Sweet November" és "The Replacements".
Reeves Torontóban nevelkedett, s itteni színpadokon kezdte pályafutását, mielõtt Los Angelesbe költözött.
LAURENCE FISHBURNE (Morpheus) Ike Turnert formálta meg a Tina (What’s Love Got To Do With It) címû filmben - alakításáért Oscar-díjra jelölték.
Tízévesen kezdte színészi karrierjét, s tizenöt évesen már Francis Ford Coppola híres Vietnam-drámájában, az Apokalipszis, most (Apocalypse Now) címû filmben játszott. Coppola további három filmjében szerepelt: Rablóhal (Rumble Fish), A fájdalom kövei (Gardens of Stone), Gengszterek klubja (The Cotton Klub).
Fishburne John Singleton két munkájában, a Fekete vidék (Boyz N The Hood) és a Megoldatlan egyenletek (Higher Learning) címû filmekben is látható volt. Elõbbi alkotásban nyújtott teljesítményéért NAACP Díjat kapott a legjobb színész kategóriában. További filmjei: Othello, A bajnok (Searching for Bobby Fischer), Egy igaz ügy (Just Cause), Rossz társaság (Bad Company), Személyes ügy (Class Action), Az alvilág mélyén (Deep Cover), Ámokfutam (Fled), A megtörhetetlen (Cadence), New York királya (King of New York), Vörös zsaru (Red Heat), "Band of the Hand", Suliláz (School Daze), Bíborszín (The Color Purple), Gengszter (Hoodlum), Halálhajó (Event Horizont), Mátrix, "Biker Boyz".
Fishburne a televízióban is komoly sikereket aratott. Többször jelölték Emmyre, Arany Glóbuszra és CableACE díjra, és NAACP díjat nyert a "The Tuskegee Airmen" címû HBO-produkcióban nyújtott alakításáért. Emmy-díjat kapott a "Tribeca" címû sorozat elsõ epizódjában nyújtott teljesítményéért. 1997-ben Emmyre jelölték legjobb férfi fõszereplõ kategóriában a "Miss Evers’ Boys" címû HBO-produkcióért, amelynek õ volt az executive producere is. A film öt Emmyt nyert.
Fishburne 1992-ben négy rangos színházi elismerésben részesült - Tony-díj, Drama Desk, Outer Critics Circle Award, Theatre World Award - a "Two Trains Running" címû darabban nyújtott alakításáért. August Wilson drámájában Sterling Johnson figuráját formálta meg.
1994-es "Once in the Life" címû filmjének írója, producere, direktora és fõszereplõje is volt. Legutóbb Clint Eastwood Titokzatos folyó (Mystic River) címû filmjében volt látható, Kevin Bacon, Sean Penn és Tim Robbins oldalán.
CARRIE-ANNE MOSS (Trinity) a kanadai Vancouverben született, és eredetileg manöken volt. A középiskola elvégzése után Európába költözött, és a Barcelonában forgatott "Dark Justice" címû tévésorozatban játszott. Amikor a sorozat színhelyét Los Angelesbe tették át, Moss is ide települt.
Színésznõi pályafutásának elsõ hat évében számos tévésorozatban játszott, amelyek egyike a nagy sikert aratott Topmodellek (Models Inc.) volt. 1996-ban a "Due South" címû sorozat vendégsztárja volt, és elnyerte a legjobb nõi vendégszereplõnek járó Gemini-díjat.
A nagy áttörést a Mátrix hozta meg számára, legutoljára a második, Mátrix - Újratöltve címû részben láthattuk a mozikban. A színésznõ további mozifilmjei: "Sabotage", "The Secret Life of Algernon", Friss vér (New Blood), A vörös bolygó (Red Planet), Csokoládé (Chocolat), Memento. Utóbbiért Moss elnyerte a legjobb nõi mellékszereplõnek járó Independent Spirit Awardot.
Legközelebb a "Suspect Zero" címû thrillerben láthatjuk.
HUGO WEAVING (Smith ügynök) Ausztrália egyik legnépszerûbb színésze. 1981-ben szerzett diplomát a Nemzeti Drámaintézetben, s azóta filmen, televízióban és a színpadon egyaránt sikereket arat. 1998-ban elnyerte az Ausztrál Filmintézet Díját a "The Interview" címû film fõszerepéért. 1991-ben ugyanezt a kitüntetés kapta meg a "Proof" fõhõsének bravúros megformálásáért. 1994-ben szintén jelölték e díjra a Priscilla, a sivatag királynõje egyik transzvesztitájának alakításáért.
Nemrégiben A Gyûrûk Ura - A Gyûrû Szövetsége (The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring) címû filmben láthattuk Elrond szerepében. További filmjei: Hálószobák és elõszobák (Bedrooms and Hallways), "True Love and Chaos", "Frauds", "The Custodian", "Exile", Kerge Kelly (Reckless Kelly), "Wendy Cracked A Walnut", "The Right Hand Man", "For Love Alone", "The City’s Edge", "The Old Man Who Read Love Stories", "Strange Planet", Mátrix.
Televíziós munkái: "Bodyline", "Halifax f.p.", "The Bite", Bangkok Hilton (ebben a minisorozatban Nicole Kidmannal játszott), "The Dirtwater Dynasty", "Naked - Coral Island", "Barlow and Chambers - A Long Way From Home", "Melba".
A Melbourne Theater Company színpadán többek között olyan klasszikus darabokban szerepelt, mint a Macbeth, a Sok hûhó semmiért vagy A makrancos hölgy.
JADA PINKETT SMITH (Niobe) egyike lett a legkeresettebb színésznõknek Hollywoodban a Mátrix - Újratöltve sikeres Niobe-alakítása után. Nemrégiben az Oscar-díjra jelölt Ali címû filmben szerepelt Will Smith oldalán, illetve Whoopi Goldberggel a Békés családi tûzfészek (Kingdom Come) címû vígjátékban. Nagyjátékfilmjei: "Bamboozled", "Woo", Sikoly 2. (Scream 2), Visszatérés a Paradicsomba (Return to Paradise), Bölcsek kövére (The Nutty Professor), "Set It Off".
Pinkett Smith 1993-ban kezdte filmes pályáját az Allen és Albert Hughes rendezte "Menace II Society" címû filmben. Marylanden született, eredetileg táncot tanult, majd az NBC "A Different World" címû sorozatában kezdett játszani.
MARY ALICE (Orákulum) erõs és visszafogott nõalakításairól ismert, elsõsorban tévéfilmekben és színpadi munkákban láthatta a közönség.
Filmes karrierje a "The Education of Sonny Carson" címû filmmel kezdõdött, ezt követõen láthattuk a "Beat Street", "Teachers", "The Inkwell", "To Sleep With Anger" címû filmekben, valamint az Ébredésekben (Awakenings), a Rózsaágyban (Bed of Roses) és a Malcolm X címû filmben.
MONICA BELLUCCI (Persephone) leginkább Giuseppe Tornatore Malena címû filmjének címszereplõnõjeként ismert. A színésznõ karrierjét modellként kezdte, emellett jogot tanult a perugiai egyetemen. Dino Risi fedezte fel 1990-ben, és szerepet adott neki a "Vita Coi Figli" címû sorozatban. Bellucci elsõ nagyjátékfilmje Francesco Laudadio "La Riffa" címû filmje volt.
Francis Ford Coppola egy apró mellékszerepet osztott rá a Drakula (Bram Stoker’s Dracula) címû horrorban, melyben a fõbb szerepeket Gary Oldman, Winona Ryder, Anthony Hopkins és Keanu Reeves játszották. Bellucci ezt követõen Gene Hackman és Morgan Freeman oldalán játszott az Ideális gyanúsított (Under Suspicion) címû filmben. Késõbb szerepet kapott a Farkasok szövetsége (Le Pacte des Loupes) címû francia filmben. Jelenleg is vetítik a mozik Gaspar Noé nagy botrányt kavart mûvét, a Visszafordíthatatlant (Irréversible), valamint Antoine Fuqua A Nap könnyei (Tears of the Sun) címû filmjét - a színésznõ mindkettõben fõszerepet alakít. Bellucci nemrégiben fejezte be Mel Gibson "The Passion" címû filmjének forgatását.
AZ ALKOTÓK
LARRY és ANDY WACHOWSKI (forgatókönyvíró/rendezõ/executive producer) testvérek, akik gyermekkoruk óta együtt dolgoznak. A Mátrix elõtti egyetlen munkájuk a Fülledtség (Bound) címû film volt, amely nagy szakmai és közönségsikert aratott. A thriller fõbb szerepeit Gina Gershon, Jennifer Tilly és Joe Pantoliano játszották.
JOEL SILVER (producer) az amerikai filmipar egyik legkiemelkedõbb személyisége. Az általa gyártott filmek nyeresége megközelíti a 3 és fél milliárd dollárt. 1999-es produkciója, a Mátrix több mint 456 millió dollár bevételt hozott világszerte. Õ volt a producere a Mátrix - Újratöltve címû epizódnak és executive producere az Animátrix címû animegyûjteménynek és az "Enter the Matrix" nevû videojátéknak, ez utóbbiban Jada Pinkett Smith és Anthony Wong játszották a fõszerepeket.
Pályafutását a Lawrence Gordon Productionsnál kezdte, ahol végül a mozgóképekért felelõs igazgató lett. Társproducerként vett részt olyan mozisikerek létrehozásában, mint a "The Warriors", a 48 óra (48 HRS), a "Streets of Fire" és a Brewster milliói (Brewster’s Millions).
Hamarosan önálló céget alapított Silver Productions néven. Elsõ önálló filmje a Kommandó (Commando) volt, amelyet a Spiclik, sipirc! (Jumpin’ Jack Flash) és a Ragadozó (Predator) követett. Silver látta el - a filmeket rendezõ Richard Donnerrel együtt - a példátlanul sikeres Halálos fegyver-sorozat (Lethal Weapon 1-4) produceri teendõit is. További fontosabb produkciói: Drágán add az életed! (Die Hard), Még drágább az életed (Die Hard 2: Die Harder), Az utolsó cserkész (The Last Boy Scout), A Pusztító (Demolition Man), Richie Rich, valamint az Összeesküvés-elmélet (Conspiracy Theory), amelynek rendezõje és társproducere megint csak Donner volt. Silver executive producerként társult Donnerhez, Robert Zemeckishez, David Gilerhez és Walter Hillhez a két Mesék a kriptából-nagyfilmek elkészítésekor: ezek a Démonlovag (Damon Night) és a Vérbordély (Bordello of Blood).
Silver és Robert Zemeckis nemrég új, közös filmgyártó céget hoztak létre. A Dark Castle Entertainment elsõ produkciója a Ház a Kísértet-hegyen (The House on Haunted Hill) címû horrorfilm volt, amely William Castle azonos címû klasszikusának remake-je. A rendezõ William Malone, a fõszereplõ az Oscar-díjas Geoffrey Rush (Ragyogj! - Shine). Silver további produceri munkái: Bölcsõd lesz a koporsód (Cradle 2 the Grave); Kardhal (Swordfish), Sebhelyek (Exit Wounds), Öld meg Rómeót! (Romeo Must Die).
Silver jelenleg Mathieu Kassovitz a Dark Castle Entertainment égisze alatt készülõ "Gothika" címû filmjének produceri teendõit látja el.
GRANT HILL (executive producer) volt a producere Terrence Malick Az õrület határán (The Thin Red Line) címû filmjének, ezért a munkájáért az Akadémia Oscar-díjra jelölte. Ezt megelõzõen producerként mûködött közre James Cameron Titanic címû mozisikerében és a Ragadozók (The Ghost and the Darkness) címû filmben.
Miután 1978-ban megszerezte jogi diplomáját Melbourne-ben, Hill Thaiföldre költözött. 1983-ban visszatért Ausztráliába, és elvégzett egy filmes fõiskolát Sydneyben, majd egy filmgyártó cégnél kezdett dolgozni produkciós menedzserként. 1992-ben telepedett át az Egyesült Államokba, ahol hamarosan a Village Roadshow Pictures Los Angeles-i irodájának igazgatója lett. 1999 óta az Elizabeth Bay Productions elnöke.
BRUCE BERMAN (executive producer) pályafutása kezdetén Jack Valenti, az Amerikai Mozgóképszövetség elnökének asszisztense volt Washingtonban. Késõbb Los Angelesbe költözött, ahol elõször a Casablanca Filmsnél dolgozott, majd átment a Universal Pictureshez, ahol idõvel gyártási igazgatóhelyettes lett.
Berman ezután átigazolt a Warner Bros.-hoz, szintén produkciós aligazgatónak. Hamarosan kinevezték a mozifilmgyártás élére. Mûködése alatt a következõ sikerek készültek a Warnernél: Miss Daisy sofõrje (Driving Miss Daisy), Nagymenõk (GoodFellas), Ártatlanságra ítélve (Presumed Innocent), Robin Hood, a tolvajok fejedelme (Robin Hood: Prince of Thieves), Mindörökké Batman (Batman Forever), Malcolm X, Több mint testõr (The Bodyguard), JFK, A szökevény (The Fugitive), Dave, Ha ölni kell (A Time to Kill), Twister.
1996-ban létrehozta a Plan B Entertainmentet, amely a Warner leányvállalataként függgetlen produkciók létrehozására szakosodott. A céget késõbb megvette a Village Roadshow Pictures.
A Village Roadshow, amelynek Berman jelenleg az elnök-vezérigazgatója, ez idõ tájt 21, különbözõ stádiumban lévõ produkciót készít a Warnernél. Berman executive produceri munkái: Csak egy kis pánik (Analyze This), Átkozott boszorkák (Practical Magic), Pletyka (Gossip), Sivatagi cápák (Three Kings), Háborgó mélység (Deep Blue Sea), Ocean’s Eleven - Tripla vagy semmi, Ûrcowboyok (Space Cowboys), Kiképzés (Training Day), Kutyák és macskák (Cats & Dogs), Mátrix.
Legközelebbi munkái: a "Troy", Brad Pitt-tel a fõszerepben, a "Taking Lives", Angelina Jolie-val és Ethan Hawke-kal, az Ocean’s Eleven - Tripla vagy semmi folytatása, az "Ocean’s Twelve", valamint a "Catwoman", Halle Berryvel.
BILL POPE, A.S.C. (operatõr) a Fülledtség (Bound) címû, Larry és Andy Wachowski rendezte thriller óta együtt dolgozik a testvérpárral. A Mátrix három epizódjának fényképezése elõtt dolgozott a Spinédzserek (Clueless) és A sötétség serege (Army of Darkness) címû filmekben. Jelenleg a Pókember 2.-t (Spiderman 2) forgatja.
ZAECH STAENBERG (vágó) a Mátrix vágásáért Oscar-díjat kapott. Kommunikációelméletbõl szerzett diplomát a wiconsini egyetemen, majd Brian DePalma produkciós asszisztense lett az Õrjöngés (The Fury) címû film forgatásán. Az Ómen 2. (The Omen II) készítésénél vágóasszisztens volt, s ez a tapasztalat arra sarkallta, hogy ezentúl erre a területre koncentráljon.
Fontosabb filmjei: Rendõrakadémia (Police Academy), "The Tender", "Eyes Of An Angel", Nincs menekvés (Nowhere To Run), Filmszakadás (Blackout), "Stripped To Kill".
Wachowskiék elsõ filmjét, a Fülledtséget (Bound) is õ vágta, majd Danny Cannon "Phoenix" címû filmjében dolgozott.
1997-ben megkapta a legjobb vágásért járó Eddie-díjat a Gotti címû tévéfilmben végzett munkájáért. Fontosabb televíziós munkái: A tömegpusztítás fegyverei (Weapons of Mass Distraction), Cisco Kid, "Connagher", "La Pastorela".
OWEN PATERSON (látványtervezõ) a Priscilla, a sivatag királynõje látványaiért elnyerte az Ausztrál Filmintézet díját. További munkái: Woop Woop - Az isten háta mögött (Welcome To Woop Woop), "Race The Sun", "Minnamurra", "Travelling North", A vörös bolygó (Red Planet), Mátrix, "The Place at the Coast", "Traveling North", "Bliss" és "The Coolangatta Gold". Televíziós látványtervei: "Noriega: God’s Favorite", "The Beast" "The Riddle of the Stinson".
DON DAVIS (zeneszerzõ) már a Fülledtségben (Bound) is együtt dolgozott a Wachowski fivérekkel, késõbb pedig õ szerezte a trilógia mindhárom darabjának, az animesorozatnak, illetve az "Enter the Matrix" címû videojátéknak a zenéjét is. Zeneszerzõként jegyzi a következõ filmeket: "Warriors of Virtue", "Rute 9", "The Lesser Evil", "Session Man", Filmszakadás, Jurassic Park 3., "AntiTrust", "The Unsaid", Ház a Kísértet-hegyen, Valentine.
Davis zenekarra dolgozta át és hangszerelte a következõ filmek zenéjét: Egy bogár élete (A Bug’s Life), Titanic, Pleasantville, Lost in Space, Michael, Váltságdíj (Ransom), A bátrak igazsága (Courage Under Fire), "James and the Giant Peach", "Balto", Toy Story - Játékháború, Apollo 13, Végveszélyben (Clear and Present Danger), Maverick, Szenvedélyek viharában (Legends of the Fall), A Pelikán-ügyirat (The Pelican Brief), Az utolsó akcióhõs (The Last Action Hero), Jól áll neki a halál (Death Becomes Her), Robin Hood, a tolvajok fejedelme (Robin Hood: Prince of Thieves), Még drágább az életed (Die Hard 2: Die Harder).
Televíziós munkái között olyan sikerek szerepelnek, mint például a Star Trek: The Next Generation vagy a Szépség és szörnyeteg (Beauty and the Beast).
JOHN GAETA (vizuális effekt supervisor), miután a Mátrixban nyújtott teljesítményéért az Akadémia Oscar-díjjal jutalmazta, elkészítette a Wachowski testvérek két új Mátrix-epizódjának vizuális effektusait. Elsõ nagyjátékfilmes munkáját az Aranypolgárban (Citizen Kane) kapta mint produkciós asszisztens. Késõbb áttért a számítógépes grafika és a vizuális trükkök területére, azóta többnyire reklám-, független és dokumentumfilmeket készített. Jelentõsebb munkái közé tartoznak a "How to Subvert a Friendly Well-Meaning Population" és a "Why Being Struck by Lighting Is Fun"címû dokumentumfilmek, melyeknek rendezõje volt; valamint a "Nude Law Enforcement", amelyben hangmérnökként mûködött közre.
KYM BARRETT (jelmeztervezõ) nemrégiben A pokolból (From Hell) címû film látványtervét készítette el. Ezt megelõzõen dolgozott a Warner Bros. három filmjében, a Sivatagi cápákban (Three Kings), A vörös bolygóban (Red Planet) és a Mátrixban. Utóbbiért CDG Awardra jelölték. Baz Luhrmann Romeo + Júlia (Romeo+Juliet) címû filmjéért Saturn-jelölést kapott. Továbbá õ készítette a "Zero Effect" címû film jelmezterveit.
YUEN WO PING (harcmûvészeti szakértõ) volt az Oscar-díjas Ang Lee Tigris és sárkány (Crouching Tiger, Hidden Dragon) címû filmjének szakértõje is. Õ koreografálta a Wachowski testvérek elsõ Mátrix-filmjét, ez hozta meg Wo Ping számára a világhírnevet.
1945-ben, Kínában született, 12 gyermekes családban. Pekingi operát és kung-fut tanult édesapja, Yuen Siu Tin irányításával, aki egyébként Jackie Chan mentora is volt.
1971-ben koreografált elõször önállóan, a "Mad Killer" címû filmben. Õ jegyezte a mûfaj nagymestere, Ng See Yuen szinte összes korai filmjének harci jeleneteit.
1978-ban rendezett elõször, Ng See Yuen cége, a Seasonal Films égisze alatt. A "Snake In The Eagle’s Shadow", akárcsak az azt követõ Részeg karatemester (Drunken Master), Jackie Chan fõszereplésével készült.
A tradicionális kung-fu kilencvenes évekbeli reneszánsza ismét fontos feladatokhoz juttatta Wo Pinget. Õ koreografálta a Jet Li fõszereplésével készült, Tsui Hark rendezte mozisikert és még számos hongkongi szuperprodukciót. 1994-ben a "Fist Of Legend" harci koreográfusa volt, ezzel a filmmel keltette fel a Wachowski testvérek érdeklõdését.
Jelenleg Quentin Tarantino Kill Bill címû filmjében csodálhatjuk meg kiváló mesterségbeli tudását.