microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Honey (2003)
Honey

. . . . . . . . . . 7.79
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 5.8
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 94 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  romantikus, táncfilm
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 14+
c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
Honey Daniels (Jessica Alba, akit a Sötét angyal címû tévésorozatból ismerhetünk) egész életében arra vágyott, hogy tánctudását megmutathassa a világnak. Most már csak egyetlen lépés választja el attól, hogy ez a vágya teljesüljön.
Lelkierejének köszönhetõen éveken át keményen kitartott ezen a nehéz pályán, pedig még a hozzá legközelebb állók is kételkedtek abban, hogy erõfeszítéseit siker koronázza, és elismert táncos-koreográfus lesz. Honey nem azonosult szülei hozzáállásával, akik egész életükben kis kihívásokat vállaltak a biztos jövõ reményében: a metropolisz központjába költözött, ahol az utcák a fények és a zene ritmusára lüktetnek - neki éppen erre volt szüksége.
Nehéz életet választott, de Honey minden akadályon átverekszi magát, mert tudja, hogy nagy álma megéri az erõfeszítést. Napközben hip-hop táncot tanít környékbeli gyerekeknek egy kulturális központban. Este pultosként dolgozik egy bárban, és alig várja, hogy lejárjon a munkaideje, mert végre elmehet kedvenc klubjába, ahol új életre kel a táncparketten.
Egyszer csak rámosolyog a szerencse. Egy videó klip rendezõ felfigyel rá a klubban, és felajánlja neki, hogy legyen a tánckar tagja legújabb klipjében. Innen már gyorsan szalad a szekér: Honey tehetsége elemi erõvel tör felszínre, és végre megvalósulhat régóta dédelgetett álma. A hip-hop és a R&B legnagyobb sztárjainak tervezhet koreográfiát (Missy Elliott, Ginuwine, Jadakiss & Sheek, Tweet), s Honey úgy érzi, a sors elkényezteti õt.
Ám amilyen gyorsan valóra vált, az álom szélsebesen szertefoszlik. Honey visszatér a hétköznapok világába, és megint azzal foglalkozik, amihez a leginkább ért: a környékbeli srácok hihetetlen energiájának köszönhetõen ismét fölfedezi magában a tánc szeretetét.
E feszült zenés dráma másik sztárja Lil’ Romeo, aki 2001-ben elnyerte a Billboard Music Award Az Év Rapmûvésze díját. Egy hip-hopos srácot, Bennyt játszik, aki még inkább ki akar törni a hétköznapokbõl, mint Honey. Mekhi Phifer (8 mérföld) Honey barátját alakítja - õ az a racionális ember a lány életében, aki csak anyit akar, hogy boldog legyen, és mellette maradjon. A legjobb barátnõt, Ginát, aki meglehetõsen szkeptikusan fogadja Honey hirtelen jött sikerét, Joy Bryant alakítja. A fiatal szereplõgárda további erõsségei: David Moscow, Zachary Isaiah Williams, valamint Lonette McKee, és a hip-hop/R & B nagy sztárjai is felbukkannak a filmben (Missy Elliott, Ginuwine, 3rd Storee, Shawn Desman, Jadakiss & Sheek, Tweet).
A nagyjátékfilmes rendezõként most debütáló Bille Woodruff korábban számos zenés videóklipet rendezett olyan sztárokkal, mint Usher, Britney Spears és Toni Braxton. A forgatókönyvet Alonzo Brown és Kim Watson írták. A film producerei Marc Platt és André Harrell zeneipari mogul, az executive producer Billy Higgins.
A film izgalmas zenei anyaga napjaink legjobb R&B és hip-hop elõadóinak válogatott dalaiból áll. Új számmal jelentkezik Missy Elliott, Fabolous, Tweet, Yolanda Adams, Knocturnal, Amerie és Nate Dogg, s közremûködik Sean Paul, Blaque feat. Chingy, Lil’Mo, Mark Ronson és Jadakiss & Sheek.
Az operatõr John R. Leonetti (A Skorpiókirály), a látványtervezõ Jasna Stefanovich, a vágók Mark Hefrich, A.C.E. és Emma E. Hickox, A.C.E., a jelmeztervezõ Susan Matheson, a zeneszerzõ Marvyn Warren, a koreográfus Lauireann Gibson. A Honey-ban felcsendülõ valamennyi dal Rodney Jerkins dalszerzõ-producer a film számára írt eredeti szerzeménye.


Egy kincsesbánya kiaknázása

André Harrell nagy sikereket ért el a zeneiparban több hip-hop projekt beindításával, ezért elérkezettnek látta az idõt arra, hogy új területeket fedezzen fel magának. A filmipar kézenfekvõ választásnak bizonyult, hiszen pontosan tisztában volt vele, hogy a hip-hop kultúra valóságos kicsesbánya a film számára: tele van izgalmas figurákkal és lendületes történetekkel. Nem tellett sok idõbe, és már össze is állt a forgatókönyv egy táncosról, aki többre vágyik, mint amit saját természetes közegében elérhetne.
- A zeneipar szinte teljes egészében arról szól, hogy váltsd valóra az álmaidat - magyarázza Harrell. - Csupa ilyen mûvésszel dolgozom nap mint nap. Dobd be magad, tûzz ki célokat magad elé, válassz helyesen - én magam is ilyen kihívásokkal találkoztam a pályafutásom során. Az álmok nem jönnek maguktól, hanem te magad hozod létre õket. Ez a Honey címû film történetének a mozgatórugója.
Marc Platt producert nem kellett sokáig gyõzködni, amikor Harrell megkereste õt a Honey forgatókönyvével. Jól tudta, hogy a hip-hop már jócskán kilépett abból a közegbõl, ahol megszületett, s rengeteg rajongót szerzett magának más szubkultúrák kedvelõi között is.
Platt csatlakozása után a rendezõ megtalálása volt a következõ feladat. Harrell Billy Woodruffra gondolt, aki már több sikeres zenés klip megrendezésével bizonyította rátermettségét (Britney Spears, Usher, Blackstreet Boys).
- Arra gondoltam, hogy ha néhány perc alatt egy egész világot tud megteremteni, akkor mire lesz képes másfél óra alatt - meséli a producer.
Nyilvánvaló volt, hogy Woodruff kliprendezõi tapasztalatai hatalmas elõnyt jelentenek majd a Honey elkészítésekor. - Tökéletesen ismeri ezt a világot, az õszinteségét és a kirobbanó energiát, és át is tudja adni mindezt a közönségnek - teszi hozzá Platt.
Woddruff kezdetben nem volt egészen biztos abban, hogy kliprendezõként neki mindjárt egy hip-hopról szóló produkcióval kellene debütálni a nagyjátékfilmesek között, de amint alaposabban megismerkedett a projekttel, kétségei eloszlottak.
- Végül is rájöttem, milyen nagy elõny, ha olyan történetet kell elmesélnem, amit nagyon jól ismerek. Persze tisztában voltam azzal is, hogy kézben kell tartanom a cselekményt, és mindvégig fenn kell tartanom a nézõ érdeklõdését a történet iránt - világít rá Wodruff.
A Honey alapsztorija - legyõzzük az akadályokat, hogy valóra válthassuk álmunkat - mélyen megérintette a rendezõt, mert saját gyermekkori álmaira emlékeztette õt. - A forgatókönyv nagyon megtetszett, mert olyan filmek jutottak róla eszembe, mint a Szombat esti láz, a Hírnév, a Flashdance és a "Breakin’". Amikor kissrác voltam, elõször híres táncos akartam lenni, aztán énekes, utána meg rocksztár - mondja Woodruff.
Az egyik legnehezebb feladatot a megfelelõ színésznõ kiválasztása jelentette, akinek kellõen érzékenynek és intelligensnek kellett lennie, miközben fizikailag is meg tud felelni az elvárásoknak. A film készítõi csak hosszas keresés után bukkantak rá az ideális jelöltre. Amikor Jessica Alba megjelent Marc Platt irodájában, azonnal nyilvánvaló volt, hogy Honey Daniels érkezett meg. - Jessica megtestesítette mindazt az erõt és elszántságot, amit mi a címszereplõnkrõl elképzeltünk - mondja Platt.
- Aki Jessicával találkozik, azonnal érzi, mennyire erõs személyiség, mennyire magabiztos és közvetlen - veszi át a szót Woodruff. - Tudtam, hogy õ az a színésznõ, aki magával tudja majd ragadni a nézõt, és elvezeti egészen a történet végéig. Ráadásul az is hamar kiderült, hogy ugyanúgy képzeltük el magunknak Honey figuráját, és ugyanazt akartuk kihozni belõle.
Jessica Alba gyermekkorában szintén nagy Flashdance-rajongó volt, és amikor megkapta a Honey fõszerepét, számára maga volt a megvalósult álom. - A történet egyik fõ erõssége, hogy a nézõk teljesen azonosulni tudnak a hõsnõvel - magyarázza a színésznõ. - Honey nagyon okos lány - rájön, hogy nem a fényes zeneipari karrier a lényeg, hanem az, hogy átadhassa a tánc szeretetét a környékbeli srácoknak. Ezek a srácok könnyen bûnözõvé vagy narkóssá válhatnak, és Honey pozitív mintákat közvetít nekik.
Bár Alba nagyon sportos alkat, korábban soha nem vett táncórákat. Laurieann Gibson koreográfusnak ráadásul kevés ideje volt arra, hogy begyakoroltassa vele Honey lágy mozdulatait. Platt azonban igen elégedett a színésznõ teljesítményével: - Teljesen átadta magát a feladatnak. Hónapokkal a forgatás elõtt elkezdett aerobikozni, aztán rengeteg táncórát vett. Ugyanolyan elszántan küzdött a sikerért, mint Honey. A tánc a lételemévé vált, és képes lett pusztán mozdulatokkal kifejezni a karakter lényegét.
Alba azt javasolta, hogy filmbeli barátja, Chaz szerepére Mekhi Pfifert kérjék fel. - Mekhi elképesztõen jó fej. Úgy éreztem, õ az egyetlen, aki jól el tudná játszani Chazt. A jóindulata, a meleg szíve valósággal ragyog róla.
A film alkotóinak kemény munkába került, amíg elrendezték, hogy a forgatás ütemezése összeférjen Phifer munkájával a Vészhelyzetben, ahol az egyik fõszerepet alakítja.
Phifer örült, hogy ilyen remek szerepet kapott. - Chaz nagyon hálás szerep, mert õ az az ember, akire Honey mindig számíthat - szögezi le az ifjú színész. - Sikeres abban, amit csinál, ezért nem kell megtalálnia önmagát, így jut energiája a lány lelkének ápolására. Ráadásul ez az elsõ olyan film, amelynek a forgatására már a fiamat is elhozhattam!
A producerek arra gondoltak, hogy a Honey szereplõgárdájában néhány feltörekvõ tehetségnek is feladatot adnak. - Éppen Lil’ Romeo apjával, Master P-vel dolgoztam egy projekten, amikor találkoztam a sráccal - emlékszik vissza Platt. - Ahogy a Honey kezdett alakot ölteni, egyszercsak belémcsapott a villám: hiszen Lil’ Romeo szakasztott Benny!
- Rettentõ jó táncos, de hajlik arra, hogy a huligán haverjaival különféle balhékban vegyen részt - mutatja be Bennyt a 14 éves Lil’ Romeo. - Honey jelenti számára a jó alternatívát. Rendes srác akar lenni, de a bandatagok folyton rosszra csábítják.
Joy Bryant játssza Honey legjobb barátnõjét, Ginát. - Joyt azonnal megszereti mindenki, mert csodálatos, túláradó temperamentumú egyéniség - magyarázza Woodruff. - Õ is komoly támasza Honey-nak, mert nagyon praktikus észjárású. Ráadásul egy csomó remek poénja is van a cselekmény során.
Woodruffnak pontos elképzelése volt arról, milyen színész játssza Michael Ellist, a kliprendezõt, aki eljuttatja Honey-t a siker csúcsára, hogy rögtön szét is foszlassa álmait. - Olyasvalakire volt szükségünk, aki az elején rokonszenves, de aztán kiderül róla, milyen szemét alak. Nem akartuk, hogy a közönség azonnal rájöjjön, mekkora gazember, mert akkor elõre kitalálható lett volna az egész film története.
David Moscow ideális választásnak bizonyult a feladatra, ráadásul a történet közegét is jól ismerte, hiszen Bronxban és Harlemben nõtt fel, és ma is New Yorkban él. - Honey számára megváltásként érkezik ez a férfi - mutatja be a karaktert Moscow. - Meg tudja változtatni a lány sorsát, amit meg is tesz, aztán rögtön szét is rombol mindent. A film nagy kérdése az, Honey mindezt túl tudja-e élni, és képes lesz-e tovább küzdeni.
Woodruff gyorsan megtapasztalta, mi a különbség a klipkészítés és a filmezés között. - A videónál te irányítasz minden folyamatot, a filmben viszont másokat kell megkérned a részfeladatok megoldására, aztán bíznod kell abban, hogy tényleg mindenki jól teszi a dolgát.


A film zenéje

Rodney Jerkins Grammy-díjas producer irányította a film zenei munkálatait, zenei executive produceri minõségben. Pályafutása során olyan szupersztárokkal dolgozott, mint Jennifer Lopez, a Destiny’s Child, Britney Spears és más hírességek.
Jerkins mindig is meg akarta vetni a lábát a filmiparban: - Amikor 19 éves voltam, egy interjúban megkérdezték tõlem, mi az életcélom. Azt feleltem: miután meghódítottam a zeneipart, irány a mozi. Szóval úgy érzem, a sors keze munkált abban, hogy a Honey elkészítésében részt vehettem.
Mielõtt Jenkins csatlakozott volna a produkcióhoz, Woodruffnak sokat fõtt a feje a zenei fõtéma miatt. - Hoztak nekem számokat, de ezeket leginkább diszkóban lehetett volna játszani. Nem tartottak sehonnan sehová, nem volt ívük, nem volt bennük érzelem. Nem gondoltam volna, hogy ilyen nehéz lesz, hiszen adtam nekik mintákat, például a What a Feelinget a Flashdance-bõl meg a Hírnév zenei anyagát. Valami ilyesminek a modern változatára lett volna szükségem, de majdnem lehetetlen volt rábírni a szerzõket arra, hogy egy kicsit megerõltessék magukat. De hát mégiscsak valami tartalmasabb melódiára volt szükségünk!
Woodruff a könnyekig meghatódott, amikor meghallgatta Jerkins I Believe címû számát. - Rodney tökéletesen felfogta, mirõl van szó, és pont azt szállította, amire szükségünk volt. Soha nem felejtem el, eljátszotta a számot, és nekem könnyek jelentek meg a szememben - emlékszik vissza a rendezõ.
Jenkins végül összesen 16 dalt írt a filmhez olyan szoros munkarendben, hogy egyetlen szabadnapot sem tartott. A Honey címû szerzeménnyel direkt meg is lepte a rendezõt, aki nem fukarkodott a dicsérettel: - Quincy Jones igazi nagyágyú a filmzene terén, és én úgy látom, hogy van már utánpótlás, méghozzá Rodney személyében.


A helyes mozdulat és a látvány

Számos látványos táncjelenet látható a filmben, a diszkótánctól a videóklipen és a Broadway-meghallgatáson át egészen a külváros hip-hop táncóráig. A film készítõi természetesen tudták, hogy ennyi táncbetéthez a lehetõ legjobb koreográfusra van szükség. Laurieann Gibsont választották, aki a mûfaj egyik legnagyobb tekintélye, és számos neves mûvész személyi koreográfusa.
Laurieann nem egyszerûen a film koreográfusa, hanem akár a fõszereplõ példaképe is lehetne, hiszen nagyon hasonlít Honey-ra - magyarázza Woodruff. - Régóta a szakmában van, és sokféle dolgot csinált már, Broadway-elõadásoktól Puff Daddy klipjeig. Olyan dolgokat talált ki, amelyek szinte azonnal átmentek a modern tánc köztudatába.
- Arra törekedtem, hogy minden minél valószerûbb legyen a filmben - mondja Jasna Stefanovich látványtervezõ. - Minden filmem esetében alaposan utánajárok a témának. A hip-hopról keveset tudtam, ezért megvettem az összes magazint, és megrohamoztam a boltokat. Begyûjtöttem egy csomó független produkcióban készült hip-hop kazettát is, és addig elemeztem õket, míg a véremmé nem vált ez a világ.
Mivel a filmet Torontóban forgatták, Stefanovich olyan helyeket keresett, amelyek leginkább emlékeztettek a New York-i Lower East Side-ra és Bronxra. Azt akarta, hogy azok a helyszínek, ahol Honey nap mint nap megfordul (a klub, ahol dolgozik, az utca és a központ, ahol tanít), éles ellentétben legyenek a zeneipar kiglancolt világával. - Honey világában a táncosok izzadnak, és ez az izzadság jól látható - jegyzi meg Stefanovich. - A videóklipekben viszont mindenki üde és friss. A valódi utcák tele vannak szeméttel, és a házak ablakai mocskosak. Ilyen hiteles környezetet akartam létrehozni a film számára.
A film alkotói nagy hangsúlyt helyeztek arra, hogy érzékeltessék, a srácok mekkora szenvedéllyel vetik bele magukat a hip-hopba, és ez mennyire különbözik a videóklipek profi táncosainak munkavégzésétõl. Honey világa nagyon színes és élénk, míg a klipeké szárazabb és fakóbb.
Hat videóklipet forgattak a film számára, ebbõl kettõt nagyon nagy díszletben. - Ha egy videóklip látványkoncepcióját készíti el az ember, visszajelzésre van szüksége, különben vákumban dolgozik - magyarázza Stefanovich. - A Honey-ban az volt a nagyszerû, hogy Bille komoly klipes tapasztalatokkal bír, így nem voltak különösebb gátlásai. Mivel mindig hallgathattam rá, kitûnõen ment a munka.
Az egyik legnagyobb kihívást jelentõ díszlet az volt, amelyet Tweed klipje számára készítettek. - Jó néhány táncos drótokon lógott, hogy szabadon ki-be röpködhessenek - magyarázza Stefanovich. - Emiatt aztán nem állíthattunk fel falakat, így a padlóra kellett fókuszálnunk. A klip elején föntrõl látható a padló, a fények hirtelen megvilágítják, és minden irányból fénycsóvák pásztáznak, amint a táncosok ide-oda röpködnek. Aztán Tweedet leeresztjük a plafonról...



szereplők:
Jessica Alba ... Honey Daniels
Lil' Romeo ... Benny
Mekhi Phifer ... Chaz
David Moscow ... Michael Ellis
Zachary Williams ... Raymond
Joy Bryant ... Gina
Missy 'Misdemeanor' Elliott ... Önmagaként
Anthony Sherwood ... Mr. Daniels
Lonette McKee ... Mrs. Daniels
Wes Williams ... B.B.
Judi Embden ... Mrs. Strom
Laurie Ann Gibson ... Katrina
Scott Neil ... Lenny
Alison Sealy-Smith ... Marisol
Jull Weber ... Joey


fényképezte:
John R. Leonetti

vágó:
Mark Helfrich
Emma E. Hickox

látvány:
Jasna Stefanovic

jelmez:
Susan Matheson

zene:
Mervyn Warren

művészeti rendező:
Anastasia Masaro

szereposztó:
Aisha Coley
Michelle Morris

díszlet:
Steven Essam

producer:
Nicole Brown
Andre Harrell
Marc E. Platt