microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Argo (2004)
Argo

. . . . . . . . . . 8.00
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 5.35
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 103 perc
nemzetiség:  magyar
műfaj:  akció, krimi
eredeti nyelv: magyar
korhatár 16+

c  cikk 1  |  cikk 2 tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
Kulcsszavak: szórakoztató, suttyó, pörgõs, látványos, véres, kincskeresés, kaland-humor

Rövid szinopszis

Egy igazi profi mindenre fel van készülve - kivéve a Magyar Valóságot.
Fekete Versace öltönyben és csúcstechnológiával felszerelve érkezik Magyarországra az az "ügyintézõ", akit a szakmájában csak a Tejesembernek hívnak. Feladata, hogy végrehajtson egy újabb különleges megbízást: egy titokzatos ókori kincset kell megtalálnia. A "rutinmunka" azonban hamar élete legnehezebb küldetésévé válik. Nem számolt néhány zavaró tényezõvel: Balogh Tibivel, és ex-biztonsági õrökbõl álló csapatával, akik szintén szemet vetettek a kincsre - ezzel véresen keresztülhúzva terveit; valamint a kincsvadászatba akaratlanul belecsöppenõ lúzer diákokkal, akik úgy gondolják - nekik is járna egy kisebb sikerélmény. A hajsza Budapestrõl a Balaton parton keresztül egészen a Puszta közepéig vezet, ahol hirtelen mindenki szembe találja magát a másikkal - na meg sok, sok puskacsõvel...

Tartalom

Egy kétezer éve, Magyarországon elrejtett római kincset hajszol három különleges kincsvadász csapat. A szupertechnikával felszerelt külföldi mûkincscsempészek (Oszter Sándor, Mucsi Zoltán, Balogh Ádám), a lecsúszott biztonsági õrökbõl verbuválódott agresszív, ámde primitív szerencsevadászok (Kovács Lajos, Scherer Péter, Kiss József), és azok a hõseink, akik között megtalálható az ógörög-latin szakos bölcsészhallgató (Görög László), a kiugrott fiúzenekar-tag (Steiner Kristóf) és Héraklész (Honti György). Ezen kívül sok karakter színesíti a cselekményt, akik így-vagy úgy belebonyolódnak a kincsért folyó harcba (Jáksó László, Nagy Feró, Csuja Imre stb.).

Hõseink keresztül-kasul bejárják Magyarországot, és közben a cselekmény szálai is találkoznak, átszövik egymást. A mesés kincs nyomára két tárgy vezet, egy barbár fejedelem palástja és egy római centurió naplója.

A biztonsági õrök Balog Tibi, egy kirúgott rendõr vezetésével, egy leselejtezett páncélautóval Balaton felé veszik az irányt (tévesen). Náluk van a napló szövegét tartalmazó pergamentekercs, amit a Történeti Múzeumból loptak el. (Az elkövetés során egy társuk ott marad, mert bezárja magát egy kiállított kalodába.) Problémamegoldó képességük csekély, vagyis lépten-nyomon lövöldözni kezdenek. Kiváltképp titkos fegyverük, Pszichó (Bitskey Lukács), aki egy szót sem szól egész film alatt, és még a társai is félnek tõle.

A profi mûkincscsempészek birtokolják a másik útjelzõt, a palástot. Megbízójuk, egy angol mûkincskereskedõ. Mozgó bázisuk egy kamion, amelynek a hátsó, tanker részében kialakított multimédia-központ a legfõbb támaszuk. Mûholdas kapcsolat, lehallgatás, nyomkövetés számukra nem probléma. Mivel azonban a dákok útvonalát követik végig Magyarországon éppen a csúcstechnika válik feleslegessé.

Tézeusz, Orfeusz, Héraklész - az Argo fantázianevû kopott kisbuszban - és a hozzájuk csapódott újságírónõ nem rendelkezik nyomravezetõ tárggyal, viszont velük van a tudás. Náluk a gyakorlati érzék teljes hiánya okoz fennakadásokat, illetve az újságírónõ, akivel a fiúk enyhén szólva nehezen találják a hangot.

Magyarország legszebb és legismertebb helyszíneit bejárva hõseink végül találkoznak. De ehhez sem a hely sem az idõ nem volt alkalmas...



Az Argo rövid statisztikája:

A "római csata" költségvetése és forgatási ideje: 3,000,000 HUF, 7 óra
Forgatókönyv változatok: 14 (4 évig írták)
Mûvér: 11 liter
Komoly sérülések: 4 (1 kar 3 fejsérülés. Ez utóbbiakat ugyanaz az ember szenvedte el.)
Forgatási napok: 35
Leghidegebb forgatás: -18 fok (puszta)
Legforróbb forgatás: 34 fok (gõzfürdõ)
Illegális forgatások száma: 4 nap
Túlórák: 58 óra (átlag majdnem napi 2)
Bomba energiaital fogyasztás: 2875 flakon
kávé: 27 liter
Stábtagok száma: 68
Helyszínek száma: 30
Beállítások száma: átlag napi 35 (játékfilmeknél általában átlag napi 12)
Vágások száma: 3962 (magyar játékfilm átlag 1500)
Vágási idõ: 4 és fél hónap
Nyersanyag: 39,000 m
Leadott Lövések száma: 1217
Benzin-gázolaj: 24,000 liter
Szétroncsolt autók: 4 ( 3 benne van a filmben 1 pedig tényleg baleset volt)
Legtöbb lámpa egy jelenetben: 285 kw energiát igényelt
Kábel fektetve: 16,000 méter
költségvetés: 195,000,000 HUF
Fõszerepek: 15

ÁRPA ATTILA
- Interjú -


Elmesélnéd, hogyan született meg a fejedben az az elmebeteg ötlet, hogy készíts egy ARGO címû filmet?

A
1996-ban, két barátommal, Huszár Péterrel és Trunkó Bencével vetettük fel elõször az ötletet, hogy megcsináljuk az elsõ magyar akciófilmet. Akkor még más világ volt, a terv még lehetetlenebbnek tûnt, mint ma. De elkezdték írni a forgatókönyvet, és meg is született egy 250 oldalas mû egy kincsvadászatról, egy sok szálon futó kalandról, ami majd nagy agymunka elé állítja a nézõket.

Q
Ez tehát eléggé távol állt a mai verziótól?

A
Hét évvel késõbb, amikor kilátásba helyezõdött a tényleges megvalósítás, rengeteget változtattunk.

Q
Miért kellett hét évnek eltelnie?

A
Hát, mert közbejött az én kereskedelmi televíziós vargabetûm.

Q
Megbántad?

A
Nem, dehogy, sokat tanultam. Elsõsorban azt, hogy hogyan kell bánni az emberekkel, hiszen a tévében sok különös figurával kerültem kapcsolatba. Ezen kívül rájöttem, hogy fel tudom magamtól mérni, mi tetszik a népnek, tudok egyet s mást a szórakoztatásról. És hát persze hírnévre és kapcsolati tõkére tettem szert, ami nélkül nem tudtam volna összehozni ezt a filmet.

Q
Az elsõ dolgod mégsem az volt, hogy filmet csinálj a kilépésed után, hanem írtál egy könyvet.

A
Ez így nem teljesen igaz. Már 2001-ben volt egy ARGO-verzióm, pályáztam is vele az MMK-nál, csak nem nyertem. Ha nyerek, nem készül el a Való Világ... gondolj bele! A könyv egyébként három hét alatt született meg, és azzal ér véget, hogy fogok csinálni egy filmet.

Q
Már elõre reklámoztad az ARGO-t?

A
Nem csak ezért lett a könyv, de nyilván errõl is szó volt. A könyv azért lett, mert egy igazi képet akartam mutatni magamról azoknak, akik egyébként csak a stáblista végérõl ismerték a nevem.

Q
És 2003-ban újra belevágtál a filmbe...

A
A meggyõzött befektetõktõl 2003-as határidõt kaptam, úgyhogy gyorsan kellett szereznem egy forgatókönyvet, ha meg akartam csinálni. Nem csak az ARGO jött szóba, de egyszerûen nem jutott a kezembe ennél jobb sztori! Nekem az kellett, hogy olyan filmet készíthessek, ami a nagyközönségnek bejön, és ami egyáltalán nem olyan, mint bármi más. És mivel sürgettek, ez meg tetszett, hát nekiültünk az átalakításának. 2003 májusában már folytak az elõkészületek, nyáron a castingok.

Q
Mibõl állt az "átalakítás"?

A
Alapvetõen nagyon hosszú volt. Gondolj bele, hogy a teljes megrövidítésbõl is eredetileg 180 percet forgattunk le. Mostanra maradt 100.

Q
A színészek kiválasztása hogyan történt?

A
2001-ben már castingoltunk egyszer. Amikor már nagyjából tudtam, milyen filmet akarok, elkezdtem amerikai színészeket elképzelni az egyes szerepekben. A Sofõrnek Benicio del Torót például. Vagy Katalinnak Cameron Díazt. Azután átültetni az egészet Magyarországra. Eleinte Pindroch Csabában, Gesztesi Károlyban, Balázsovits Editben gondolkodtunk.

Q
Õk 2003-ban is szóba kerültek?

A
Amikor tavaly meglett a pénz, elkezdtük bújni a színészlexikonokat, és casting-archívumokat nézegettünk. Sok szereplõt veszítettünk azok egyéb elfoglaltságai miatt. Gesztesi elment Amerikába leforgatni a Getnó-t, Kaszás Attila nagyon le volt kötve a színházban, Nagy Ervin a Szezonban is és a színházban is. Mára sikerült elérnem, hogy a színházigazgatók ne igazán tartozzanak a rajongó-táboromba. Sokat ültünk az irodáikban alkudozva, hiszen vidéki forgatásra az évad közepén nem szívesen engedtek el embereket. Plusz én nem akartam rohanásban lévõ, betáblázott színészekkel dolgozni.

Q
Mégis megtaláltad a tökéletes szereplõket.

A
A legjobbak az utolsó pillanatban futottak be. Kovács Lajos például fantasztikus volt a próbafelvételen! Mondtam neki, hogy jöjjön fel az irodámba, hogy személyesen is megismerhessem. És várom, várom, nem jön. Egyszer csak látom az erkélyrõl a Kovács Lajost, aki elfelejtette a házszámot, hogy az úttest közepén üvöltve jön, és azt kiabálja, hogy "Attila, Attila! Itt jön a Tibi!" Ennyi nekem bõven elég volt, tudtam, hogy õ kell nekem. És elõérzetem beigazolódott: ennél az embernél ugyanaz a biztosíték égett ki, mint nálam, hihetetlenül egy hullámhosszon voltunk, és lelkileg nagyon közel kerültünk egymáshoz. És persze õ csodálatos színész, teljes természetességgel mozog a kamera elõtt. És én még az elején féltem, hogy egy ilyen komoly, drámai színész, mint õ, egyszerûen nem fogja elvállalni a szerepet.

(Az interjút készítette Gát Anna.)
Történetek a forgatásról


Chili Boyz
A filmben megjelenõ fiúzenekar a valóságban is létezik. Õk a Chili Boyz, Árpa Attila legújabb projectje. Tagjai: a VIVA Plusz mûsorvezetõjeként népszerûvé vált Steiner Kristóf, a VV 1 gyõztese Mészáros Szabolcs, Árpa Attila és Balogh Ádám Gomez, akit a Kész átverés show-ból ismerhetünk. Utóbbi a film szereplõje és társproducere is.
A zenekar repertoárja ez idõszerit még nem túl bõ. Van egy lassú számuk és egy gyors.

Túlbuzgó kellékesek
A történet szerint Balog Tibiék magukkal hurcolnak egy szerencsétlen történészt, aki reményeik szerint latin tudásával segít nekik a kincs megtalálásában. Amikor a kincs nyomára utaló feliratokat kell keresniük a professzor - akinek más vágya sincs, mint megszökni Tibi karmaiból - kamuzik egyet, és Hévíz felé irányítja a csapatot. Ezért azt hazudja, hogy talált egy táblát, amire az van írva: "In vido vedele, therma fürdere." A professzor szabadfordításában ez annyit tesz, hogy "aki sok bort ivott gyógyulást nyer a thermában", azaz fürdõben. Az egész kamu, viszont a lelkiismeretes kellékesek a többi valóban megjelenõ felirattal együtt gyönyörûen legyártották, és hosszas munkával "leöregítették" ezt a feliratot is.


A masszív kocsi
Az egyik jelenetben egy Audi S8-as lebukfencezik a szakadékba. Legalábbis a forgatókönyv szerint. Mert a valóságban sehogy sem akart. Az egész stáb - hat beélesített kamerával - várta egy rohadt hideg kõbányában, hogy a kocsi átbucskázzon és lezuhanjon. A kezdõ lökést még egy buldózer is megadta neki, azzal, hogy alányúlt és átfordította. Az autó viszont - a megbízható német márka - egy pördülés után megkapaszkodott a szakadék peremén, majd fenékkel elõre, szép komótosan lecsúszott. A stáb ismét megpróbálta. Az autó ismét talpon maradt. Harmadik nekifutásra sikerült legördíteni a kocsit a szakadékba.



Kommandósok
Szükség volt rájuk. Jöttek. Azt nem árulhatjuk el melyik szervtõl. A szereplésük annyira titkos volt, hogy a szünetekben sem vehették le a csuklyájukat, ezért a büfébuszban nyújtott teljesítményük - úgymint evés-ivás - látványosságszámba mentek. Képzeljünk el egy profi kommandóst, ahogy símaszkban és fekete kulimásszal az arcán birkózik egy sonkatekerccsel. Érdekes. A kérdés az volt, hogy mikor hívják õket éles bevetésre, mert akkor a velük való forgatásnak vége és csúszunk. Amikor ez valóban megtörtént egy vigaszunk maradt: abban a pillanatban tudtuk meg, hogy akció van, amikor õk és a központ.


A tûzpiros Corvette
Úgy adódott, hogy - ki tudja már kinek a hibájából - de nagyon kellett volna egy Corvette azon a forgatási napon, és nem volt. Megesik az ilyesmi. Történetesen egy Pusztakotkodácsnál alig nagyobb község közelében folyt a forgatás, ezért a feladat megoldása a lehetetlenhez konvergált. A gyártás elzarándokolt a polgármesterhez azzal a szürreálisnak tûnõ kérdéssel, hogy nem-e volna-e egy jelen pillanatban nélkülözhetõ tûzpiros Corvette a faluban? Vagy a környéken? Vagy egyáltalán? Megjegyzem a falufõnök megtalálása nem volt nehéz, mivel a populáció egésze kint állt a határban és figyelte hogyan készül egy mozi. A polgármester - nagybajuszú, joviális parasztember - nyugalomra intette a stábot, majd eltávozott a forgatás helyszínérõl. Hipp-hopp visszatért, ki nem találják mivel. Egy tûzpiros Corvette-et vezetett. A kocsi a saját garázsából származott.


Paparazzi
A bulvár lecsapott az Argora. Egy szomorkás késõ este történt, amikor a stáb - mint oly sokszor a forgatás alatt - a teljesítõképességének és fõként a toleranciának határához ért. Ezen a szomorkás késõ estén (éjszaka volt már az) az egyik helyszínen tartózkodó társproducer felkapta a fejét arra a kitüntetett figyelemre, ami a forgatást övezi. Nevezetesen egy fürge kis autó állt meg a közelben és sofõrje egy barom nagy optikával felfegyverzett fotóapparátot kattintgatott. A történethez tudni kell, hogy nem csak az alkotók, de fõleg a szponzorok és egyéb befektetõk milyen komolyan veszik azt, hogy ne kerüljön ki semmiféle információ mielõtt az "hivatalos" megjelenést nyerne. Ennek megfelelõen a producer szelíden ámde határozottan - hangsúlyozottan a verbalitás szintjén maradva - elhessegette a bérkukkolót. Kisvártatva megjelent a rendõrség rohamkocsija és a belõle kiugráló vezér a következõ meglepõ kérdést szegezte a rendezõ mellének: "Ki az aki elvette a kamerájukat?" Némi zavarodottság után tisztázódott, hogy minden kamera megvan. "Ki vette ki belõle a filmet?" hangzott az újabb szigorú keresztkérdés. Lassan kiderült, hogy a paparazzo feljelentése szólt úgy, hogy õt inzultálták, elszedték a gépét és kivették belõle a filmet. A dolog abszurditását fokozta, hogy a fotós digitális kamerát szorongatott.


Gyilkos tehenek
Annak ellenére, hogy az Argo címû filmnek kevés köze van az agráriumhoz, egy jelenetben valódi tehenek is szerephez jutottak. A gond csak az volt, hogy a stáb tagjainak még kevesebb köze van a mezõgazdasággal akár csak felszínesen is kapcsolódó dolgokhoz, mint a filmnek. Ezért amikor a csorda megjelent a helyszínen - valamely vicces stábtag által terjesztett pletyka alapján - már elterjedt a pánikhangulat. Ezt valószínûleg a "Nem tudta ezt Mehemed, felrúgták a tehenek" típusú gyermekkori memóriaszilánkok alapozták meg, de racionális magyarázat nincs. "Jönnek a gyilkos tehenek!" "Vigyázz velük nagyon!" és más effélék terjedtek és dagadtak páni félelemmé. A bátrabbak azért megpróbáltak messzirõl fotót készíteni erre alkalmas telefonjaikkal a szörnyû állatokról. Megérkeztek a pásztorok. A derék parasztok értetlenül fogadták a szituációt: rettegõ filmesek az egyik, békésen legelészõ kérõdzõk a másik oldalon. A félreértések eloszlatása után megkezdõdhetett a munka, és csak egyik tehén ijedt meg nagyon, amikor Kovács Lajos színmûvész átugrott a hátán.

Illegalitásban
A forgatásra szánt idõ szûk volt. A forgatásra szánt pénz pedig kevés. E két tényezõ indokolta, hogy egyszer-egyszer a stáb kénytelen volt engedély nélkül dolgozni. Az illegális forgatásnak megvannak a maga szabályai. Elõször is nincs felesleges teher, mert néha el kell futni. Így értelemszerûen kiesik a catering busz (magyar nevén büfékocsi), mert az lassítaná a haladást. Ennek megfelelõen ilyenkor mindenki azt eszi, amit otthonról hozott. Másodszor: a helyszínbiztosítást magadnak kell megoldanod. Vagyis valaki kiáll az útra és irányítja a forgalmat. Harmadszor pedig, pár ember arra figyel, hogy jön-e a rendõr? Ha mindezt sikerül megoldani (jelen esetben sikerült) akkor rengeteg pénzt, idõt és energiát lehet megtakarítani.


szereplők:
Kovács Lajos ... Balogh Tibi
Oszter Sándor ... Tejesember
Görög László ... Tézeusz
Ruttkay Laura ... Kun Katalin
Scherer Péter ... Bodri
Nagy Feró ... Pro
Jáksó László ... Sült krumpli
Balogh Ádám ... Tejföl
Bicskey Lukács ... Psycho
Kiss József ... Tyson
Mucsi Zoltán ... Sofõr
Csuja Imre ... Traktor
Geréd Gyárfás ... Svéd
Kókai Zoltán ... Walter
Steiner Kristóf ... Orfeusz
Honti György ... Hercules
Csuha Lajos ... Prof. Garas


fényképezte:
Christoph Vitt

vágó:
Váradi Zoltán

látvány:
Ráczkevy-Eötvös Attila

jelmez:
Parádi Gabriella

zene:
Nemes Csaba

producer:
Balogh Ádám
György Péter
Szekeres Dénes
Árpa Attila