microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Young Adam (2003)
Young Adam

. . . . . . . . . . 6.12
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 3.9
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 93 perc
nemzetiség:  angol, francia
műfaj:  dráma, thriller
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 18+
c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
A PRODUKCIÓRÓL


A Young Adam a skót beat író, Alexander Trocchi regényének szép és hiteles adaptációja, a forgatókönyvet írta és a filmet rendezte a díjnyertes rövidfilmíró, David Mackenzie.
A film fõbb szerepeiben olyan neveket láthatunk, mint Ewan McGregor, Tilda Swinton, Peter Mullan és Emily Mortimer. A Young Adam Glasgow és Edinburgh csatornáin, az ’50-es években játszódó érzéki-szeszélyes thriller. A ’40-es és ’50-es évekbeli Hollywood film noir- jainak hangulatát idézõ produkció a kortárs brit film egyik legeredetibb alkotása.

Trocchi, barátja és szerzõtársa, William Burroughs jellemzése szerint "az 1950-es és ’60-as évek irodalmának kulcsfontosságú, sokat vitatott alakja". Young Adam címû regénye az angolszász irodalom egyik elfeledett remekmûve, amely - hála az izgalmas filmes adaptációnak - újra életre kelt.

Az ötvenes évek elejének ködös-füstös Glasgow-jában játszódó film a gyökértelen fiatal hobó, Joe (McGregor) története, aki a földhözragadt Les (Mullan) és titokzatos felesége, Ella (Swinton) uszályhajóján talál munkát. Egy délután Joe és Les egy fiatal nõ hulláját pillantja meg a vízben. Baleset? Öngyilkosság? Bûntény?

A rendõrség nyomozásba kezd, a gyanúsítottat letartóztatják, és az is nyilvánvalóvá válik, hogy Joe többet tud a vízbe fúlt nõrõl, mint amennyit elárul. A gyilkossági ügyben folytatott nyomozás kulisszái mögött Joe és Ella között szenvedély, intim viszony alakul ki.

Jeremy Thomas producer úgy érzi, hogy a történet ereje ellenállhatatlanul magával ragadó: "Ilyen filmmel csak kivételes esetben találkozik az ember. Izgalmas, vakmerõ kaland", jelenti ki. "Szeretem a történet erejét, a fõszereplõt pedig diszfunkcionális antihõsnek, egzisztencialista kalandornak tartom. Camus "Outsider"-éhez (Közöny) hasonló figura. Sehonnan nem jött és nem is tart sehova: nincsenek gyökerei."

"Alakja izgalmas kérdéseket vet fel. Megpróbálja élni az életét annak ellenére, hogy gátlástalan önzése miatt rémálmok és bûntudat gyötri. Sok ilyen ember él közöttünk, de csak ritkán látni ilyen figurát a filmvásznon."

"Számomra a történet az ártatlanság fokozatairól szól egy képmutatóan moralizáló környezetben" mondja a rendezõ, David Mackenzie. "Trocchi regénye éles bírálat egy társadalomról, melyet megkeseredettnek, pletykaéhesnek mutat be, az újságok képmutató erkölcseivel beetetett, lincselésre mindig kész, elnyomott tömegnek, amely hajlamos egyenlõségjelet tenni a szex és a bûntény fogalma közé. Az ötvenes évekrõl beszélünk, de a cinikusabbak talán felfedezik a jelenkori párhuzamokat is."

"Újra felébredt a lelkesedés Trocchi iránt", jelenti ki Thomas. "regényei felüdülést jelentenek a mainstream közönségkultúra és a romantikus fikció után. Egyre nõ az érdeklõdés a beatkorszak más írói iránt is, film készült pl. Jack Kerouac könyvébõl, az "Országúton"-ból (On the Road) is. Ezek a regények máig hatásosak, hiszen öntörvényû, szabadszellemû figurákat mutatnak be, akiket nem tart fogva a mindennapok kisszerûsége. Itt van például Joe. Lenyûgõzõ személyiség: kívülálló, de végtelenül intelligens is."

Thomas büszke, hogy ilyen elsõosztályú színészeket sikerült megnyernie a forgatás számára, különösen örül a csodálatos Ewan McGregornak: "Talán õ nemzedéke legnagyobb színésze", mondja a producer. "Ha valaki skót filmet forgat, Skóciában, egy skót szerzõ regényébõl, nem is jöhetne más szóba, mint Ewan. Joe szerepében egyszerûen tökéletes."

Thomas lelkesedését a társproducer Alexandra Stone is osztja: "Amint elolvastam a regényt, tudtam, hogy ma már ritkán találkozni Joe-hoz hasonló figurával. A forgatókönyv pedig pont olyan, amilyennek látni akartam - különleges hangulatú történet, egy kétes jellemû antihõssel. Próbál rátalálni saját magára, de valahogy tudjuk, hogy soha nem sikerülni neki."
Joe alakja olyan filmhõsökére emlékeztet, amilyeneket Montgomery Clift, James Dean és a fiatal Marlon Brando tett halhatatlanná. Ewan ideális erre a szerepre. Szavak nélkül is képes érzelmeket kelteni és kifejezni. Eszköztelenségében is urallja a jeleneteket."

Thomas az ígéretes fiatal filmes Mackenzie forgatókönyvével is nagyon elégedett. "Remekül megírt forgatókönyv. Szép és mértéktartó. Az igazi jó forgatókönyvekhez hasonlóan nincs túlbonyolítva. Jól bemutatja a korszakot, anélkül, hogy túlcirádázná hosszú leírásokkal. Igazi hangulatot teremt."

Nick O’Hagan társproducer helyesel: "David hihetetlenül jó rendezõ. Könnyedén megtalálja a hangot a sokéves tapasztalattal rendelkezõ élvonalbeli színészekkel. Brilliánsan igazgatja õket és érti a "momentumok" hihetetlen fontosságát is. Akkor is képes megragadni a fontos pillanatokat, ha tucatnyi ember nyüzsög körülötte a forgatáson. Egy pillanatra sem veszti el a fejét. Kivételes tehetségû rendezõ, tudom, hogy ezt az elsõ játékfilmjét sok más követi majd."

Mackenzie így magyarázza lelkesedését: "Úgy láttam, hogy az erkölcs egy máig felfedezetlen régióját térképezhetjük fel. Érdekesnek találom a kétes erkölcsû és jellemû figurákat. A Young Adam erkölcstelenségében morális történet, ez az, ami izgalmassá teszi. Joe folyton menekül: saját maga elõl, rossz lelkiismerete elõl. Lázadó, felelõtlen és veszélyes. De szemlélõdõ, érzékeinek élõ ember is, és mint ilyen, nagyon sebezhetõ: folyamatosan vívódik magában, töpreng, hogy mit tehetne. A legkevésbé sem ártatlan figura, de nem is bûnös."

Stone hozzáfûzi: "mindannyian kicsit kívülállónak érezzük magunkat. Mind azt gondoljunk: ’hogyan kapcsolódunk a világhoz?’ Ezért különösen hatásosak az olyan filmek, mint az Ok nélkül lázadó (Rebel without a Cause), a Badlands és a Bonnie és Clyde. Az embereket vonzzák a Joe-hoz hasonló antihõsök. Joe izgalmas, mert kiszámíthatatlan - soha nem tudod, mi lesz a következõ lépése."

A könyvben sok a leírás, az ötvenes évek Skóciájának szénportól fekete munkásvilága elevenedik meg benne: a rakpartok, a folyó, a csatorna. Izgalmas, szuggesztív, õszinte képi világ - nem hat túlfényezettnek.

A filmbeli Joe kétségbeesetten keres valamiféle élvezetet, szexuális kalandok egész sorába bonyolódik, de egy sem hoz számára kielégülést. "Joe a szex segítségével próbálja kitölteni az érzelmi életében tátongó ûrt.", folytatja Mackenzie, "de igazán semmi sem képes pótolni a hiányt."

Thomas szintén úgy látja, hogy a szexualitás a Young Adam kulcsmotívuma. "Ha felnõttnek szánt filmet forgat az ember, szinte törvényszerû, hogy a szex központi téma. Ez az, amirõl annyit gondolkodunk és beszélünk. A film nagyon testi. A szexjelenetek képezik a film érzelmi struktúráját. Joe a szexualitásba menekül saját maga elõl. Számára ez létkérdés."

A film egyik szexjelenete bizonyára sokkolja majd a közönséget. Mackenzie errõl is beszél. "Ez a jelenet Cathie és Joe felidézett flashback történetének utolsó elõtti jelenete - a maga kétértelmû módján a film legromantikusabb jelenete. Kettejük kapcsolatának végletességét mutatja be, azt a pontot, amikor az írásra képtelen, frusztrált Joe szenvedélye szexuális brutalitássá fokozódik. Cathie kétértelmû nevetése, passzív beleegyezése ellenére nyilvánvaló, hogy ez az aktus messze túllépi az egy kapcsolatban elfogadhatóak határát, még akkor is, ha ez a kapcsolat olyan túlfûtött szexuális kaland, mint az övék. Ez a jelenet akkor játszódik le, amikor Joe leginkább érzékeli saját bûnös voltát - a célunk az volt, hogy érzékeltessük: lehet, hogy Joe vádolható a gyilkosság bûntettével, de annyi biztos, hogy nem ártatlan. A nézõk visszataszítónak találják majd a fõszereplõt, majd, alighogy ez megfogalmazódik bennük, a film újra emlékeztet mindenkit, mennyire sokat jelentett Cathie Joe számára.

Vakmerõen brutális erotikus jelenetet akartunk forgatni. Megbeszéltük és elpróbáltuk, amennyire csak lehetett, de egy ilyen jelenetre nem lehet igazán felkészülni. Aztán bekapcsoltunk a kamerát és kétszerre felvettük az egészet. Ewan és Emily bátrak voltak, és belevetették magukat a mélyvízbe."

O’Hagan helyesel: "A britek hajlamosak félni a szextõl és szégyenlõsen húzódoznak. Hagyományosan ilyen a társadalmunk, visszafogottak vagyunk. De ez a film minden, csak nem visszafogott."

Stone meg van gyõzõdve arról, hogy a film nagy hatást kelt majd: "Felnõtt film", hangsúlyozza. "Ma már ritkán látni ilyeneket. A brit filmgyártás gyakran igyekszik felülmúlni a hollywoodi filmeket, és megbukik. A Young Adam erõs, érett alkotás, kockázatos vállalkozás, mely megtestesíti a brit film legfõbb erényeit."

INTERJÚ EWAN MCGREGORRAL


Ewan McGregor játssza Joe-t, a Young Adam egzisztencialista antihõsét. A film Joe vívódását mutatja be, miután a Clyde folyóban egy fiatal nõ holttestére bukkannak. Joe elmenekül mindenfajta felelõsségvállalástól és intenzív szexuális kapcsolatba bonyolódik fõnöke feleségével, Ellával.

Ahogy elolvasta David Mackenzie forgatókönyvét, Ewan rögtön tudta, hogy nem utasíthatja vissza a szerepet. "Egyike azoknak a forgatókönyveknek - és nem sok ilyet ismerek - amelyek azonnal magukkal ragadják az embert."

A színészt különösen megragadta a történet eredetisége: "Tökéletesen új", jelenti ki McGregor, aki olyan filmek után, mint a Moulin Rouge, a Trainspotting és a Csillagok háborúja trilógia, a világ élvonalbeli fiatal színészei közé tartozik. "Legfõbb ideje, hogy készítsünk egy ilyen jellegû filmet - nagyon hiányzott már nekünk itt, Nagy-Britanniában"
Különösen izgalmasnak tartja Joe alakját, az elidegenedés tökéletes megtestesítõjét. "A történet a függõségrõl szól. Alexander Trocchi heroinfüggõ volt, és a heroinfüggõ egyik tapasztalatból a másikba menekülve próbál találni valamit, ami érzelmeket kelt benne. Joe éppen ilyen - soha nem találja meg azt, amit keres. Soha nem nyer semmiféle kielégülést. Állandóan frusztrált - olyan figura, akit egyformán izgalmas eljátszani és végignézni."

McGregor szerint Joe-ban semmi sem képes érzelmeket kelteni: "Amikor azt a jelenetet forgattuk, amelyben Les rajtakapja a feleségét, Ellát Joe-val az ágyban, minden egyes mondat után az jutott eszembe ’Nem, Joe itt sem érez semmit’. Saját érzelmeitõl is eltávolodott. Ugyanígy, amikor Cathie a vízbe esik, Joe elsõ érzelme a bosszúság."

McGregor úgy érzi, hogy Joe figurájával bárki képes azonosulni, hiszen mindannyian életében volt olyan pont, amikor kívülállónak éreztük magunkat. "Az emberek azonosulnak majd Joe-val", mondja a színész. "Azt kérdik tõlem: ’Szeretnünk kellene Joe-t?’, de nem ez a lényeg. Szerettük Marlon Brando-t az Utolsó tangó Párizsban fõszereplõjeként? Nem kell szeretnünk vagy gyûlölnünk: Joe kétségbeesetten keresi az érzelmet, de soha nem fogja megtalálni. Hogy szerethetõ vagy gyûlölhetõ alak, az nem fontos. Megdöbbentõ, hogy soha nem érzi magát felelõsnek a tetteiért. Amikor Les az ágyban találja a feleségével, Joe ennyit mond neki, ’sajnálom, csak úgy megtörtént, nem volt semmi személyes.’ Nem akar közel kerülni az emberekhez. Igazi egzisztencialista. Csak a pillanatnak él."

McGregor úgy érzi, hogy igazi öröm volt eljátszani ezt a látszólag üres és közönyös, megfoghatatlan karaktert. "Imádom, hogy Joe nem beszél sokat - eljátszod a szerepet, és kész, nem kell szavakkal összezavarni. Csodálatos, hogy nincs minden túlmagyarázva. Néhány felvétel után beletanul az ember."

A színész biztos benne, hogy a film szexjelenetei sokkolják majd a közvéleményt. "A sajtó õrjöngeni fog", nevet, "de szerintem ezek a jelenetek hihetetlenül erotikusak. Az emberek meglepõdnek majd, mert többet ismernek fel magukból ezekben a jelenetekben, mint amennyit a hollywoodi filmekben valaha is felismertek. Olyan valódi, olyan ’antimozi" szex. Hihetetlenül erõteljes, éppen azért, mert annyira realisztikus."
McGregor hangsúlyozza, hogy a szexjelenetek nem öncélúak. "Nem azért mutatjuk be õket, hogy botrányt okozzunk - a szex a történet kulcsfontosságú eleme. Minden szexjelenet továbbviszi a cselekményt. Joe minden szexuális kapcsolata más - a bukását térképezik fel. Joe a szexuális kielégülést keresi, de tudja, hogy soha nem fogja megtalálni. Például amikor Ella arról kezd beszélni, hogy telepedjenek le és költözzenek a külvárosba, ezzel tönkreteszi egészséges szexuális kapcsolatukat. Hasonlóképpen Les távozásával Joe és Ella kapcsolatából eltûnik a veszély izgalma. Joe csak úgy besodródik az emberek életébe, hogy újra kisodródjon, piszkos csíkot vonva maga után."
A Young Adam-ból nyers erõ árad, melyet McGregor olyan kulcsfontosságú ’50-es és ’60-as évekbeli brit filmek hatásával állít párhuzamba, mint a Saturday Life, Sunday Morning, This Sporting Life, A Taste of Honey és a Room at the Top. "Azok a filmek olyan realisztikusak.", hangsúlyozza "vagányak, sötét férfi karakterekkel és nagyszerû nõkkel. Veszélyes emberekrõl szólnak, akik áttörtek minden korlátot".

"A Young Adam visszatérés az ilyen filmek realitásához. Itt az idõ, hogy visszanyerjük ezt a valóságot. A film jeleneteibõl olyan õszinteség árad, amilyet még soha, egyetlen forgatáson sem tapasztaltam. Sokkoló, mert a közönséget a valami valószerûvel szembesíti."

McGregor úgy véli, hogy a Young Adam az utóbbi néhány év pihepuha brit filmjeinek ellenpólusa lesz: "Valahogy elfelejtettük a lényeget itt, Angliában", állítja, "fontos, hogy olyan filmek is készüljenek, mint a Young Adam - kockázatos, felkavaró történetek. Ha a brit filmipar továbbra is árasztja magából a házasságról szóló mézédes romantikus komédiákat, a közönség elõbb-utóbb unatkozni kezd. Egész filmeket készítenek olyan emberekrõl, akik csak arra vágynak, hogy megházasodjanak. Kit érdekel? Nem ismerem õket. Kik õk? Hol élnek? Szerintem a Notting Hillen!"

A színész véleménye szerint a Young Adam, bár cselekménye az ’50-es években játszódik, örökérvényû kérdéseket vet fel. McGregor rávilágít, hogy Joe története lerántja a leplet a világ képmutatásáról. "Lázadás ez a film értelmetlen erkölcsök ellen, és ez hihetetlenül aktuális téma. Az egész bulvársajtó olyan erkölcsökre épül, amelyeket senki nem vall magáénak.", jelenti ki McGregor."Az erkölcs valaha a templomból származott, ma már a pletykalapokból árad. Olyanok ezek az újságok, akár a vénkisasszony nagynénik, akik a sarokban ülve mindenre és mindenkire rosszmájú megjegyzéseket tesznek: a világ legidegesítõbb zaja."

"A magazinok újságírói unalmas, szürke egyenfigurákat akarnak teremteni, de ha mindenki úgy viselkedni, ahogy õk szeretnék, szörnyû unalmassá válna a világ, õk pedig elveszítenék a munkájukat! Minden nap bejövök a lakókocsiba és hallgatom, ahogy a rádióból áradó pletyka-hírek üldözõbe vesznek valakit, aki nem illik bele a világképükbe. Ettõl bûzlik az a világ is, amit Joe megvet. Ötven év telt el azóta, és még mindig ugyanaz a szemét. Idióták prédikálnak erkölcsökrõl."
McGregor annak is nagyon örül, hogy olyan filmben szerepelhet, mely hazájában, Skóciában készül. "A mai filmek között rengeteg a szájbarágós: a közönséget teljesen hülyének nézik.", mondja. "Fantasztikus, hogy találtunk egy forgatókönyvet, amely nem magyaráz túl mindent. A Young Adam arra ösztönzi a közönséget, hogy maguk döntsenek a dolgokról. Szerintem ez igazi áttörés."


szereplők:
Ewan McGregor ... Joe Taylor
Tilda Swinton ... Ella Gault
Peter Mullan ... Les Gault
Emily Mortimer ... Cathie Dimly
Jack McElhone ... Jim Gault
Therese Bradley ... Gwen
Ewan Stewart ... Daniel Gordon
Stuart McQuarrie ... Bill
Pauline Turner ... Connie
Alan Cooke ... Bob M'bussi
Rory McCann ... Sam


fényképezte:
Giles Nuttgens

vágó:
Colin Monie

látvány:
Laurence Dorman

jelmez:
Jacqueline Durran

zene:
David Byrne

művészeti rendező:
Stuart Rose

szereposztó:
Des Hamilton

díszlet:
Judy Farr

producer:
Jeremy Thomas
Jim Reeve