microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Nyílt Tengeren (2003)
Open Water
Nyílt Tengeren
rendezte:
Chris Kentis

írta:
Chris Kentis

. . . . . . . . . . 6.34
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 2.8
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 79 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  dráma, katasztrófa, psycho-thriller
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 18+
c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
A megtörtént eseményeken alapuló Nyílt tengeren egy fiatal pár, Daniel és Susan (Daniel Travis és Blanchard Ryan) vakációjának története a karib-tengeri szigetvilágban. Még mielõtt elindulnának a repülõtérre, kiderül, hogy Daniel és Susan kapcsolatát alaposan megsínylette munkamániás életmódjuk, és sokkal inkább szükségük van erre a közös szabadságra, mint azt sejtenék.

Másnap reggel a pár megérkezik egy hajóra, hogy egy mélytengeri búvárcsoporthoz csatlakozva merülésre induljon. A csónakon rengeteg a hozzájuk hasonló vakációzó. A túravezetõ ártatlan félreértések sorozatát követõen hátrahagyja a két fõszereplõt, akik addigra kb. 40 percet töltöttek a víz alatt.

Innentõl a film a pár viszontagságait mutatja be: a fiatalok mérföldekre a szárazföldttõl a cápáktól nyüzsgõ nyílt vizekre sodródnak.

A NYÍLT TENGEREN rávilágít, mennyire magától értetõdõnek tekintjük kényelmes mindennapjainkat és kapcsolatainkat, és arra emlékeztet, milyen törékeny és sebezhetõ a modern ember a természet hatalmas és kíméletlen erejének kiszolgáltatva.


A PRODUKCIÓRÓL

Az író-rendezõ Chris Kentis és a producer Laura Lau valós eseményeken alapuló történetbõl indul ki - a karibi vizeken már valóban hagytak magára egy búvárkodó part - és lélegzetelállítóan izgalmas, hátborzongató thrillert kreált belõle. A hétvégeken és szabadnapokon forgatott NYÍLT TENGEREN nem alkalmaz egyetlen különleges effektust vagy számítógéppel manipulált képet sem. A forgatás alatt a színészek, Blanchard Ryan és Daniel Travis több mint 120 órát töltöttek a vízben, húsz mérföldnyire a parttól, a nyílt tenger nyüzsgõ életvilága között, hús-vér cápák között: a film így vérfagyasztóan hiteles.
A film az óceán színeinek lélegzetállítóan széles skáláját ragadja meg, a valószínûtlen akvamarintól a vészjósló feketéig; emlékeztet, milyen élmény saját legõsibb félelmeinkkel szembesülni, milyen, ha feltör a tudatunk mélyén lappangó szorongás.
A NYÍLT TENGEREN rávilágít, mennyire magától értetõdõnek tekintjük kényelmes mindennapjainkat és kapcsolatainkat, és arra emlékeztet, milyen törékeny és sebezhetõ a modern ember a természet hatalmas és kíméletlen erejének kiszolgáltatva.

A film alkotói Susanhoz és Danielhez hasonlóan képzett mélyvízi búvárok, és szintén egy pár. A fõszereplõkkel ellentétben azonban van egy lányuk is. “A filmben bemutatott párkapcsolat feszültségeinek semmi köze a mi házasságunkhoz!", nyilatkozta Lau a Salon-nak a 2004-es Sundance Filmfesztiválon.

Lau és Kentis remek filmkészítõ párost alkot: bár feladataik között gyakoriak az átfedések, Lau a film producere és operatõre, Kentis pedig a forgatókönyvíró, rendezõ és vágó-gyártásvezetõ. Kentis felel a vízi és vízalatti felvételekért is.

Blanchard Ryan színésznõ szerint a Lau és Kentis által képviselt csapatszellem és dinamizmus a film forgatásának fontos aspektusa. “Azáltal, hogy egy párral dolgoztunk, jobban éreztük magunkat, hiszen a film több síkon is kockázatos: a meztelenség, a cápák, a nyílt tenger, a tény, hogy a szereplõpáros mindkét tagja teljesen ismeretlen színész. Bíztunk bennük és tudtuk, hogy nem lesznek köztünk összetûzések, mint más forgatásokon, ez pedig adott egyfajta lelki nyugalmat".

A NYÍLT TENGERben a víz is egyfajta címszereplõ: az óceán vize és a víz színei, a fények mindenütt jelenlévõek, folyamatosan változnak, gyönyörûek és ijesztõek: õk adják a film közegét és az alkotók ihletforrását. A tenger lett az aprócska stáb egyik legfontosabb tagja: (a “csapat" tagjai: Kentis, Lau, Lau nõvére és a hajóskapitány), a víz határozta meg a forgatás menetét, derengõ, tükörfényes vagy tajtékzó felületén megtörtek a nap és az égbolt fényei, a holdsugár, sõt idõnként egy-egy vészjósló villám is. Az óceán szelei és áramlatai szállították a stábot egyik forgatási helyszínrõl a másikra. És néha a tenger volt a díszlettervezõ is, moszatokat, egy medúzarajt és egyszer egy fûrészfogú barrakúdát is “szállítva" a forgatásra.
De voltak napok, amikor Lau és Kentis egyszerûen menesztette volna a tengert, ha a stáb tagja lett volna: “A forgatás gyors iramban zajlott", mondja Lau. “Az ég megváltozott, és azonnal át kellett ugranunk egy másik jelenetre." A forgatás végén a csapat még vesztegelt is néhány napot, “mert a fantasztikus idõ, a felhõtlen kék ég, a napsütés egyszerûen túl idilli volt a megmaradt jelenetekhez."
“De a természet legtöbbször a mi oldalunkon állt", mondja Kentis. “Például azon a napon, amikor a medúzás jelenetet akartuk felvenni. Egyszer csak feltûnt egy medúzaraj - ez volt egyébként az egyetlen alkalom a forgatáson, amikor medúzákat láttunk. Eredetileg úgy terveztem, hogy egy bizonyos helyre megyünk majd felvenni ezt a jelenetet, ahol sok a medúza, de egyszer csak feltûntek a semmibõl."

A NYÍLT TENGEREN alapötlete egy híradásra épül, mely néhány éve jelent meg az újságokban és búvármagazinokban. Néhány búvár valahogy kisodródott a nyílt vizekre. Kentis, aki maga is búvár, megpróbált utánajárni, hogy ilyesmi gyakran megtörténik-e vagy elszigetelt jelenségrõl van szó. Kiderítette, hogy bár az ilyen balesetek nagyon ritkák, volt már néhány példa ilyesmire. Olyan emberekkel is beszélt, akiket a háború idején hagytak sorsukra a nyílt tengeren, és megtudta, milyen testi és lelki változásokon mehet keresztül a magára hagyott és végletekig kiszolgáltatott ember a nyílt tengeren.

“Amikor elkezdtem írni a film forgatókönyvét, nem azokat az embereket akartam bemutatni, akikkel valóban megtörtént ilyesmi.", magyarázza Kentis. “Nem tanulmányoztam õket. Nem az õ életüket és kapcsolataikat akartam filmre vinni, egyrészt tapintatból, másrészt pedig azért, mert nem volt igazán lényeges a történet szempontjából. A forgatás pontos helyszínét se határoztuk meg, hiszen nem akartam egy bejáratott turistaútvonalon forgatni. A tény foglalkozott, hogy ilyesmi megtörténhet és meg is történt már, a rettegés érzése, a kiszolgáltatottság, az, hogy milyen lehet egyedül a nyílt tengeren - és úgy gondoltam, figyelmeztetõ történetnek sem utolsó."

Chris Kentis szerint “Betörünk valami egzotikus helyre, lebetonozzuk és italokat szolgálunk fel egymásnak rajta. Arroganciával tekintünk az ilyen helyekre, rég elfeledtük, hogy mi is csak láncszemek vagyunk a táplálékláncban."

A tápláléklánc - és az ember helye a láncban - a NYÍLT TENGEREN visszatérõ motívuma, és a tápláléklánc manipulálása fontos szerepet játszott a forgatásban is. Kentis és Lau a Bahamák környékén, nyílt tengeren forgatott, a dráma központja egy magára hagyott pár, amint lassanként maga is a tápláléklánc részévé válik. Egy helyi cápaszakértõvel dolgoztak együtt, aki megismertette õket a szigetek lakóit számtalanszor megtámadó cápapopulációval.

A cápaszakértõ és a film készítõi úgy manipulálták a cápák mozgását, hogy véres tonhaldarabokat dobtak a vízbe, gyakran a színészek közelében. “Csalit dobtunk a vízbe, hogy a cápák megmozduljanak. De ha túl sok volt a vízben a húscafat, a cápák túlságosan is elevenné váltak és ilyenkor a színészeknek ki kellett jönniük a vízbõl. Laura pedig ilyenkor is folytatta a felvételt, egy himbálózó állványon ülve, mely idõnként egészen közel hajolt a víz felszínéhez, ahol csak úgy nyüzsögtek a cápák. Néha úgy forgatott, hogy a lábait a vízbe lógatta."

“Blanchard ilyenkor nagyon aggódott miattam," teszi hozzá Lau. “Kiabált, Laura vigyázz, óvatosan", fõleg, amikor a vérrel borított állványról hajítottuk be a csalit. De én bíztam a szakértõkben és tudtam, hogy nem érdeklem a cápákat."
“A legjobb szakértõkkel dolgoztunk", erõsíti meg Kentis is. A rendezõt idõnként körülnyüzsögték a cápák, õ mégis tökéletes biztonságban érezte magát. “A vízben, a kamerával, állandóan nekem ütköztek", meséli Kentis “Néha, ha lenéztem, a víz szürkének tûnt, nem kéknek."

A filmben 45-50 tagú cáparaj jelenik meg, zömmel szürke szirticápák és bikacápák hét-tizenegy láb (2-3 m) testhosszal.
Az egész filmforgatás a cápás jelenetek köré épült. “Az érzelmi megnyilvánulásokat, a kiáltozást és a vergõdést biztonsági okokból hetekkel azután vettük fel, hogy befejeztük az igazi cápákkal történõ forgatást", mondja Kentis. De még így sok olyan jelenetre volt szükség, ahol a színészek nagyon közel voltak a cápákhoz.

Ha egy filmben cápákkal forgatnak, a legeslegfontosabb feltétel a biztonság. “Bár kis költségvetésbõl gazdálkodtunk, nagy hangsúlyt fektettünk a stáb biztonságára.", mondja Lau. “A színészeink ma már képzett “nyíltvízi" búvárok, a filmet pedig a Bahamák közelében forgattuk, mert ott élnek a cápákkal való filmezés legelismertebb szakértõi."

A színészek, Blanchard Ryan és Daniel Travis láncszemekbõl készült védõpáncélt viseltek a búváröltözék alatt, mely megóvta volna õket egy csonkítástól, de a harapástól valószínûleg nem. Szerencsére egyiküket sem harapta meg cápa, viszont Ryan-t már a forgatás elsõ napján megharapta egy barrakúda.

“Erõsen vérzett a kezem", mondja Ryan. “Kérdeztem is, ‘felvettétek’? Mert ha már megharapott, legalább fel lehessen használni egy jelenetben."

Kentis nem vette fel a harapást, bár azon a napon történt, amikor a Ryan és Travis által megformált búvárpár a korallok, angolnák és angyalhalak között cikázott.
“Daniel nem félt annyira a cápáktól, de én rettegtem", mondja Blanchard Ryan színésznõ. “A felvétel elsõ napján Chris beugrott a vízbe, majd Daniel is. Ott úszkáltak, a cápák meg ették a tonhalat, és egyáltalán nem zavarták egymást. Azt gondoltam: nem lehetek ilyen gyáva! Be kell ugranom a vízbe! Erõt vettem magamon, de még így is rémisztõ volt az egész."

Daniel Travis hozzáfûzi: “Amikor azt akarták, hogy a cápák egészen közel ússzanak hozzánk, közvetlenül mellénk dobták a tonhalakat. Én meg csak kiabáltam: még közelebb!"

Laura Laua producer hangsúlyozza, hogy a színészek a vérfagyasztó élmény ellenére, biztonságban voltak a cápák között. “Ez egy ismert cápapopuláció, és a munkatársaink nap mint nap merülnek a cápák között. A cápák, akárcsak a nagyvárosi galambok, tudják, hogy enni kapnak, és hozzászoknak, hogy ne törõdjenek a búvárokkal. Tény, hogy Daniel és Blanchard nem csapkodhattak túlságosan, mert véletlenül megharaphatták volna õket. De egy pillanatig sem éreztem úgy, hogy bármelyikünk komoly veszélyben volna."

“Számomra a film kulcsfontosságú elemei a víz alatti felvételek, igazi cápákkal", fûzi hozzá Kentis. “Úgy tûnik, hogy a legtöbb mostanában készült film megelégszik a CGI-vel (komputerrel készült képek), és nem keltik bennem azt a veszélyérzetet, mint a ’70-es és ’80-as évek filmjei, mikor kaszkadõröket láttunk a filmekben.

“Fontos volt, hogy igazi cápákkal dolgozzunk, hogy felvegyünk, hogyan csapkodnak a farkukkal a vízben, mint valami nagy patkányok; ellentétben azzal, amit a hollywoodi filmekben megszoktunk: a víz felületén lágyan suhanó cápahátakat“.

A SZEREPLÕKRÕL

Blanchard Ryan (Susan) - New England-ban született és nõtt fel, a New Hampshire- Egyetemen szerzett fõiskolai diplomát politikai filozófiából. Színészi karrierjét reklámfilmekkel kezdte, New York-ban tanult színészetet és improvizációt. A NYÍLT TENGEREN Susan-ja elõtt több független filmben is szerepelt, mint pl. a “My Sister’s Wedding", “Remembering Sex" és ‘Exceed", és látható a Fox Searchlight-féle “Broken Lizard’s Super Trooper"-ben és Kevin Smith filmjében, a “Big Helium Dog"-ban.

Ryan szerepelt az HBO produkciójában, A szex és New York-ban, és többször volt vendég az NBC népszerû Connan O’Brien által vezetett showmûsorában.

Ryan hokirajongó, kedveli az állatkerteket és akváriumokat, szívesen olvas bûnügyi regényeket.

Daniel Travis (Daniel) - A michigani Clarkston-ban nõtt fel, az oxfordi (Ohio) Miami Egyetemen tanult színpadi színészetet és szerzett fõiskolai diplomát. Ezt követõen a Mason Gross School of Arts hallgatója volt a Rutgers Egyetemen, ahol megszerezte az egyetemi diplomát is.

Ismertebb színpadi szerepei: John Buchanan a Summer and Smoke-ban, Richmond grófja a III. Richárd -ban és Paul Bratter a Mezítláb a parkban -ban. A szex és New Yorkban is szerepelt, a “The Education of Max Bickford"-ban pedig Richard Dreyfus partnere.

A NYÍLT TENGEREN Daniel elsõ nagyjátékfilmje.

A FILM KÉSZÍTÕI


A NYÍLT TENGEREN Chris Kentis forgatókönyvíró/rendezõ/vágó második játékfilmje, az 1997-es “Grind" után, melynek fõbb szerepeiben Billy Crudup, Adrienne Shelly és Amanda Peet látható. Kentis díjnyertes reklámfilmes és trailer-készítõ. A New York Egyetem Tisch School of the Arts filmes szakán szerzett képesítést.

Kentis felesége, Laura Lau a NYÍLT TENGEREN producere és társoperatõre, akárcsak a “Grind" esetében. A Columbia Egyetemen szerzett oklevelet.

A házaspár New York-ban él és dolgozik.


szereplők:
Blanchard Ryan ... Susan
Daniel Travis ... Daniel
Saul Stein ... Seth
Estelle Lau ... Estelle
Michael E. Williamson ... Davis
Cristina Zenarro ... Linda
John Charles ... Junior


fényképezte:
Chris Kentis
Laura Lau

vágó:
Chris Kentis

zene:
Graeme Revell

producer:
Estelle Lau
Laura Lau