microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Közelebb (2004)
Closer
Közelebb
rendezte:
Mike Nichols

írta:
Patrick Marber

. . . . . . . . . . 7.71
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 5.7
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 104 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  dráma, romantikus
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 16+
c tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
RENDHAGYÓ SZERELMI TÖRTÉNET

"A KÖZELEBB! azzal a ténnyel foglalkozik, hogy a szerelemben mindig a kezdetekre és a befejezésre emlékezünk, és hajlamosak vagyunk elfelejteni, mi történt közben - mondja Mike Nichols rendezõ. - Ez olyan érdekes kérdéseket vet fel, hogy valóban emlékszünk-e a dolgokra és ténylegesen milyen is számunkra az élet?"
Patrick Marber darabja 1997-ben debütált Londonban, hatalmas sikert aratva. Az író szerelmi történetként írja le a KÖZELEBB!-t. "Természetesen másról is szól. Féltékenységrõl, hazugságokról, amiket magunknak, illetve a hozzánk legközelebb állóknak mondunk, a módokról, ahogy emberek (ki)használják egymást. És, mint a legtöbb szerelmi történetben, a dolgok rosszra fordulnak..."
A cím, állítja Marber, szabadon értelmezhetõ. "Valami homályosat akartam, ami sejtet egy hangulatot anélkül, hogy lezárná a lehetõségeit annak, hogy mit takarhat a történet."
Hét évvel ezelõtt, amikor John Calley producer elõször olvasta a történetet, azonnal fantáziát látott benne. "Ez egy figyelemre méltó dokumentum korunkról, szellemes, mérhetetlenül romantikus, és - úgy gondolom - nagyon fontos" - állítja Calley.
Ami kíváncsivá tette Calleyt és Amy Pascalt (mindketten a Sony Pictures Entertainment elnökei), az Marber szellemes és pontos elemzése, ahogy egy modern korba helyezett szerelmi viszonyt boncolgat. "Marber megközelítésmódja igen sajátos - jelenti ki Calley. - Az emberek a szerelembe esés narkósaivá válnak nála, és nehezen tudnak leszokni errõl a drogról..."
Azonban amikor Calley és Pascal megkeresték Marbert, hogy megfilmesíthessék a darabot, Marber elutasította õket.
Szerencsére évekkel késõbb, miután sikeresen játszották a Broadway-n, a darab felkeltette a rendezõ, Mike Nichols érdeklõdését. Nichols szerint a meghitt kapcsolatokkal foglalkozó, humoros és egyben komplex darab nagyon jól adaptálható, mert struktúrája filmszerû a négy fõszereppel, melyek érdekesek és a változó személyiségek a történet folyamán bontakoznak ki.
Nichols tûnt a történet ideális rendezõjének, mivel a KÖZELEBB! sztorija hasonlóságokat mutat a rendezõ korábbi filmjeivel, mint a Nem félünk a farkastól és a Testi kapcsolatok, amelyekben a rendezõ már bizonyította érzékét a férfiak és nõk közti kapcsolatok ábrázolásában. A férfi és nõ közti dinamika "életünk középpontja a Földön. Errõl szól a legtöbb vicc, a legtöbb novella, ezzel foglalkozik leginkább a zene. Ez - jobb szó híján - az élet. És ez végtelenül érdekes" - állítja Nichols.
Nichols Calleyt kérte fel a produceri munka ellátására. Õk ketten negyven éve barátok, Calley volt a producere Nichols Joseph Heller novella-adaptációjának, A 22-es csapdájának, 1970-ben.
Nichols szerint a KÖZELEBB!-t az teszi könnyen megfilmesíthetõvé, hogy "a történet oly módon van elõadva, ahogy az emberek emlékeznek... Nehéz az intimitást élõ közönség elõtt megjeleníteni, míg a moziban a nézõ egyedül van a sötétben a szereplõkkel, ez sokkal megfelelõbb az intimitás, a szex és a szerelem megjelenítésére."
Nichols Marbert kérte fel a forgatókönyv megírására, aki örömmel dolgozott együtt a rendezõvel. "Azt kérte, hogy maradjak hû a darabhoz - meséli Marber. - Azt a szabályt állította fel, hogy majdnem úgy fogjuk elõadni a történetet, ahogy azt a színpadon tették - meglehetõsen hosszú beállításokkal."
A KÖZELEBB!, jelenti ki Marber, nem moralizál, mozgásteret hagyva ezzel a nézõnek, hogy saját ítéletet alkosson.
A forgatókönyv megõrzi a darab fanyar humorát, két pár egybefonódó történetét, vagy - ahogy Cary Brokaw producer fogalmaz - "két férfi és két nõ közti kapcsolat, mely a két férfi versengésében bontakozik ki, amint harcolnak a nõkért."

FURCSA PÁROK

Calley producer szerint Julia Roberts számára Anna karaktere egy utazás. "Julia bámulatos színésznõ, aki mindig csodálatosan játszik."
Brokaw hozzáteszi: "Anna ellenállhatatlan nõ, aki tudja, mit akar, még akkor is, ha ez változik, és miközben õt játssza, olyannak láthatjuk Juliát, amilyennek még sosem láttuk ezelõtt."
A történet elején Anna sikeres, frissen elvált fotós. Miután megismerkedik és flörtöl Dannel, hozzámegy Larryhez (Clive Owen), egész idõ alatt titkos viszonyt folytatva Dannel. Juliát nagyon érdekelte, hogy feltárja a karakter erõsségeit és hibáit. "Sok gondot okozott egy ilyen hihetetlenül jellemhibás karakter ábrázolása - mondja a színésznõ. - Nagyon sok borzasztó dolgot mûvel, amihez képest én a legrosszabb perceimben is amatõr vagyok..."
Összességében Robertset lenyûgözte a KÖZELEBB!, mert "arról a helyzetrõl szól, amikor az emberek megpróbálnak közelebb kerülni egymáshoz, valamihez, aminek igazán értéke van az életben, egy igazsághoz, amihez talán sosem lesznek elég közel..."
A filmben Jude Law személyesíti meg Dant, a feltörekvõ írót, aki nekrológok írásával keresi a kenyerét. Bár Marber szerint nincs fõhõse a történetnek, Dan az a karakter, akin keresztül a többieket megismerjük. Law már bizonyította tehetségét a kérkedõ karakterek megformálásában az Oscar-díjra jelölt A thetséges Mr. Ripley-ben.
"Nem volt egy nap sem, hogy egy kicsit lazíthattál volna, mert gyakorlatilag minden jelenetnek van egy érzelmi csúcspontja - mondja Law. - Vagy nyitottál valaki felé és felajánlottad magad, vagy bezárkóztál, és próbáltál szabadulni valakitõl. Nagyon intenzív és embertpróbáló munka volt."
Az általa megformált karakterrõl Law ezt mondja: "Dan frusztrált író, aki egyfajta burokban él mindaddig, míg meg nem ismeri Alice-t, aki a múzsája lesz. Ezután kivirul... Sajnos a kapcsolat eleve kudarcra van ítélve, és bár élete legszebb napjait hozza, végül is Dan veszít, mivel teljes szívvel átadja magát neki."
Nichols elõször Csehov Sirály-jában dolgozott együtt Natalie Portmannel, aki akkor még tini/kamasz volt. Portman Alice szerepét játssza. Portman elismeri: "ez a szerepkör határozottan újdonság volt számomra." A kulcs Alice személyiségéhez a benne rejlõ konfliktus. "Alice nagyon egyedül van, amikor Londonba érkezik, így kitalálja a saját világát, tökéletesen felépítéve magát. Mégis, van egy gyerekes oldala. Õszinte és direkt az érzéseiben, ez különbözteti meg a többi karaktertõl. Annak ellenére, hogy hazudik a személyiségét illetõen, mégis õ a legõszintébb karakter a filmben."
A sokoldalú nõ karakterének megformálása mellett Portmannek lengyel táncleckéket kellett vennie, mert a filmben egy elegáns londoni sztriptíz klubban dolgozik. "Szórakoztató volt, de fizikailag nagyon megerõltetõ, a tánc és az aerobik kombinációja."
Portman számára a KÖZELEBB! "azt vizsgálja, hogy az embereknek milyen kapcsolatuk van egymással, hogyan vesznek el a kapcsolatokban néha, hogy válnak érzéketlenné más emberek érzelmei iránt."
Clive Owen a jóképû, magabiztos bõrgyógyászt, Dant játszotta az eredeti színpadi darabban. Amikor meghallotta, hogy Nichols neki szeretné adni az egyik szerepet, megkérdezte, nem játszhatná-e Larryt. "Szerettem Dan szerepét, de Larryt eljátszani igazi élvezet volt - mondja Owen. - Olyan volt, mintha mindent elölrõl kezdenék, hiszen ha játszol, mindent az általad megformált karakter nézõpontjából látsz...
Nagyon fontos - folytatja a színész -, hogy szeresd mind a négy karaktert. Mindegyik jelenet mélyen átélt, ahhoz, hogy jól tudj játszani, változtatnod kell az álláspontodat. Mindkét féllel szimpatizálnod kell, és bele kell élned magad a helyébe."
Larry sérül a történet során, és elhatározza, hogy soha többet nem hagyja, hogy megbántsák. Ahogy védi magát, végül odajut, hogy õ bánt meg másokat. "Ez a négy ember szerelmes lesz és kiábrándul - mondja Owen -, megmutatva, milyen brutális és kemény dolog tud az lenni. A végére odajutsz, hogy azon gondolkozol, ‘Miért tesszük ezt magunkkal?’"

A FORGATÁS

A négy fõszereplõ részt vett egy négyhetes próbaidõszakon a forgatás megkezdése elõtt. Ez lehetõvé tette számukra - és a rendezõ számára is -, hogy valóban megismerjék a filmbeli a karaktereket.
Nichols mindig próbát tart a forgatás elõtt, de teljesen más módon, mint a színházi darabok esetében. A filmforgatás próbáin mindig szem elõtt tartja, hogy a filmet jelenetekként veszik fel, a sorrendiséget figyelmen kívül hagyva. "Tehát a próba folyamata során el kell döntenünk, milyen történetet mondunk el - mondja Nichols. - Minél bensõségesebb egy történet, minél rejtélyesebb, annál inkább ki kell találnunk, mi fog következõleg történni."
A KÖZELEBB! esetében, ahol a történet nagyobb idõszakaszokat átugorva halad elõre, fontos volt kitalálni, mi következik. Nichols azért is tart próbát, mert ezalatt a színészek megismerhetik egymást, "felfedezhetik, milyenek lesznek egymással, hogyan éreznek egymás iránt. Minél jobbak a színészek - mint a KÖZELEBB! négy szereplõje -, annál jobban tolmácsolják a köztük történt dolgokat a filmben."
Portman szerint, aki korábban már dolgozott Nicholsszal Csehov Sirály-ának színpadi produkciója során, a rendezõ a film próbái során sokkal inkább beleszólt a munkába, mint a színdarab esetében. "Olyan volt, mintha egy nagyon érdekes angol irodalom órán vennénk részt, analizálva a darabot a próbák során."
Law szerint - aki jobban élvezte a próbákat és az azok során tett felfedezéseket, mint magát a forgatást - a mód, ahogy Nichols próbál, egyedülálló. "Nagyon finoman közelíti meg a dolgokat. Lassanként ráeszmélsz, hogy a beszélgetések során irányít, szinte tudat alatt abba az irányba terel, ahova akarja, hogy eljuss. Ez azt a biztonságérzetet adja, hogy te vagy az egyetlen alkalmas ember erre a szerepre, úgyhogy soha nem kételkedsz magadban."
Owen szerint a rendezõ nagyon jól életben tudta tartani a történetet, nem engedte, hogy az ellaposodjon, unalmassá váljon. "Mike nagyon okos, és amit észrevettem, hogy ha egy rendezõ nagyon okos, minden a helyére kerül."

LÁVÁNY ÉS JELMEZ

A KÖZELEBB! fontos eleme, hogy napjaink Londonjában játszódik, megmutatva, hogy a négy fõ karakter hogyan viselkedik ebben a miliõben. Brokaw szerint: "Az igazi mai Londont mutatja meg, nem azt az idealizált várost, ami az emberek képzeletében él."
Nichols a díjnyertes színházi tervezõt, Tim Hatleyt kérte fel látványtervezõnek. A rendezõt annyira lenyûgözte Hatley színházi munkája, hogy semmi kétsége nem volt afelõl, hogy Hatley - ezen a területen újoncként - a filmes szakmában is megállja majd a helyét.
Hatley tizenötször olvasta el a darabot, míg "az összes, az egyes karaktereket érintõ kérdésemre a választ megtaláltam itt, a szövegben - állítja.
Hatley és munkatársai (Mark Ragett mûvészeti vezetõ, John Bush dekorátor) figyelmét nem kerülte el, hogy a filmben szinte minden jelenet feszültségben bõvelkedik, és a díszleteknek vissza kellett adniuk valamit a párbeszédek intenzitásából.
Dan, a szegény újságíró és sikertelen író számára Hatley egy lelakott, szûk kis lakást képzelt el, mely közel van a könyvesboltokat és a kávézót is magában foglaló piachoz.
Anna fotóstúdiója egyben az otthona is, mely sokat változik, ahogy a történet halad elõre. A loft stílusú apartman lelakott a film elején, de ahogy Anna sikeressé válik, a lakás is átalakul - egy eklektikus, bohém fotóstúdióból elegáns munkahellyé és lakássá.
Hatleyék számára a legnagyobb kihívást a táncklub megtervezése jelentette. Hatley tanácskozott Nicholsszal, aki nem akart egy tipikus, kopott sztriptíz lebujt, egy fokkal elegánsabb helyet képzelt el. Sok klubot néztek meg, míg végül a Reform Club nehéz téglaépülete mellett tették le a voksukat. "Tim szürreális környezetet teremtett a tükörlépcsõvel és az áttetszõ falakkal - mondja Ragett. - Tökéletesen megragadta a hely hangulatát."
Hatley kikérte Ann Roth, a veterán jelmeztervezõ véleményét is, akivel Nichols a hatvanas évekbeli Broadway-produkció, az "Odd Couple" (Furcsa pár) sikere óta dolgozik együtt.
Nichols hatórás HBO-produkciójának részletes jelmeztervezõi munkáját követõen Roth ezt a filmet viszonylag egyszerû feladatnak tekintette. "A legérdekesebb karakter Dan volt, akit Jude Law játszott. Szegény volt, a ruhái nagyon vacakok, sivárak és olcsók - mondja Roth. - De ezzel együtt Dan nagyon szexis férfi, ez volt a kihívás a felöltöztetésében."
Roth megértette, hogy újságíróként Dannek általában öltönyben, ingben és nyakkendõben kell megjelennie, még ha az öltözete olcsó is. "Az volt a feladat, hogy jól nézzen ki a vacak öltönyében - amit nehezen, de sikerült elérnünk -, felruházva õt a hatvanas évek közepének megfelelõ külsõvel."
A Portman által megformált karaktert, Annát, Roth egy táskából élõ, utazó figurának képzelte el. "Alice szabad lélek, aki csak felkapja a táskáját, és már megy is. Csak egy nadrágra és pár pólóra volt szüksége" - jelenti ki Roth.
Roth szerint Anna és Larry gazdagabbak, de a generációjukhoz híven általában alul öltözöttek, a ruhatáruk is ezt az életstílust tükrözi vissza.


szereplők:
Natalie Portman ... Alice
Jude Law ... Dan
Julia Roberts ... Anna
Clive Owen ... Larry
Nick Hobbs ... Taxisofõr
Colin Stinton ... Vámos


fényképezte:
Stephen Goldblatt

vágó:
John Bloom

vágó:
Antonia Van Drimmelen

látvány:
Tim Hatley

jelmez:
Ann Roth

művészeti rendező:
Grant Armstrong

díszlet:
John Bush

producer:
Cary Brokaw

producer:
John Calley

producer:
Robert Fox

producer:
Mike Nichols

producer:
Scott Rudin