információ:
vissza a rövid leíráshoz
bővebb info
A CSALÁDTAGOK
A Kõkemény család egy New England-i família karácsonyát mutatja be. A történet azzal kezdõdik, hogy a legidõsebb fiú hazaviszi bemutatni családjának új barátnõjét. A bohém Stone család furcsán, némi zavarral és ellenségességgel fogadja a karrierista New York-i nõt.
Sybil Stone (Diane Keaton) játssza az ötgyerekes anyát: õ a család valódi feje. "Rögtön megtetszett Sybil karaktere, mert annyira sokrétû - véli Keaton. - Ez a szerep lehetõvé tette, hogy annyi érzelmet végigéljek. Élveztem, hogy olyan szereplõt játszhatok, aki némi rendet visz az amúgy kaotikus háztartásba és családba. Sybil tartja össze a családot."
Sybil és a családja nem túl lelkes, hogy a legidõsebb fiú, Everett hazahozza barátnõjét, Miriam Mortont (Sarah Jessica Parker) az ünnepekre. Miriam a tökéletesen kitalált, divatos New York-i nõ, akinek legújabb kosztümjei, divatos frizurája és sminkje sokat elárul róla: felejthetetlen benyomást kelt. Amikor a Stone családdal megismerkedik, az eredmény felejthetetlen ugyan, de nem a szó jó értelmében.
"Miriam más, mint a legtöbb szereplõ, akit el kellett játszanom - meséli Sarah Jessica Parker. - Szeret irányítani, totál rugalmatlan, ideges típus. Makacs és nehézkes, és amikor nem érzi elemében magát, ahogy a Stone család közelében sem, teljesen összetörik.
Miriam azon van, hogy megtalálja a hangot a furcsábbnál furcsább családtagokkal, törekszik rá, hogy minden beszélgetésben részt vegyen - folytatja Parker -, de sajnos nem nagyon érzi a család stílusát, és így azt sem veszi észre, hogy mikor kéne befognia a száját. Na, aztán amikor megpróbál kimászni ezekbõl a kellemetlen helyzetekbõl, csak tovább rontja a dolgokat!"
Az elsõ nagyobb leégése után Miriam a húgát, Julie-t (Claire Danes) hívja segítségül. Julie, aki egy olyan alapítványnál dolgozik, amely mûvészeket támogat, ezerszer lazább, mint nõvére.
"Julie nem érzi magát kellemetlenül, mivel nem neki kell bizonyítania - véli Claire Danes. - Akkor érkezik meg, amikor nõvérének a legnagyobb szüksége van rá."
Danes szerint a legnagyobb kihívás az volt, hogy a szereplõk megtalálják a megfelelõ arányt a dráma és a komédia között.
"Fantasztikus volt ez a film számomra, mert rákényszerített, hogy teljesen õszinte legyek - meséli Danes. - Nem lehet elbújni egy nagyon drámai vagy nagyon komikus szerep mögé, mert akkor az ember már nem képes arra, hogy az érzelmek egész skáláját bemutassa a film során."
A mit sem sejtõ Julie bátran lép be "az oroszlán barlangjába" mint nõvére, de felbukkanása rengeteg nehézséget okoz egyes családtagoknak, kivált Everett Stone-nak (Dermot Mulroney). Everett sikeres manhattani vezetõ, akinek a vonzereje leginkább abban rejlik, hogy abszolút fogalma nincs arról, milyen hatást gyakorol a nõkre külseje és barátságos stílusa.
"Everett eljátszása azért volt komoly feladat, mert elõször nagyon elegáns és kikent-kifent figurának tûnik, és a film során folyamatosan bújik elõ belõle valódi egyénisége - magyarázza Dermot Mulroney. - Legbelül Everett nem az a túlteljesítõ, engedelmes ’öltöny’, akinek a film elején tûnik, hanem pont olyan, mint a család többi tagja: laza, kicsit bohém figura, aki szereti a nyílt beszédet és a sok kacagást."
Everett testvére, Ben Stone (Luke Wilson) az az alma, amely a legmesszebb esett a (család)fától. Ben a nyugati parton él, filmes, és öltözködése hûen tükrözi kiszámíthatatlan, szertelen egyéniségét.
"Testvéreihez képest Ben egy lúzer - véli Wilson. - Õ a független, Kaliforniában élõ gyerek, akinek még barátnõje sincs. Ben igazi ellentéte a kiszámítható Everettnek."
Ben és Everett legfiatalabb húga a szenvedélyes és szókimondó Amy (Rachel McAdams). Természetes szépségét teljes közönnyel és némi agresszióval viseli, ellenszenvét Miriammal szemben nem rejti véka alá.
"Érdekes az az út, amit Amy bejár a történet során - így McAdams. - Amy magát egy végtelenül õszinte, kedves embernek látja, aki teljesen nyílt... de mások ennek épp az ellenkezõjét gondolják róla.
Amy rögtön elutasítja Miriamot, mint aki nem megfelelõ a testvére számára. Teszi mindezt azért, mert Miriam olyan életmódot képvisel (sikeres divatos yuppie) amit Amy (komoly erõfeszítéssel ugyan, de) megvet - folytatja McAdams. - Aztán rádöbben, hogy igaziból bárki mást is elutasítana, mert inkább az új emberek befogadásával, a változással van baja. Azt szeretné, ha minden maradna a régiben."
A papa, Kelly Stone (Craig T. Nelson), a hatvanas éveiben járó egyetemi tanár, mély benyomást tesz mindenkire. A családja iránti szeretet irányítja minden mozdulatát.
"Tetszett a szerep, mert látszólag Kelly a Stone család feje, de hamar kiderül, hogy valójában Sybil irányítja a családot - mondja Nelson. - Csöndes, nyugodt egyénisége ellenére látszik, hogy milyen nagy hatással van gyerekeire."
Elizabeth Reaser játssza Susannah Stone-t, Ty Giordano pedig a legfiatalabb fiúgyereket, Thad-et, aki nemcsak meleg, hanem süket is. Giordano egy süket színész, aki - mint filmbeli szerepe - szájról olvas és jelbeszédet használ, de azért tud beszélni is.
"A történet középpontjában nem a süket szereplõ áll - mondja az író-rendezõ, Thomas Bezucha. - Thad süket. Ennyi. Emiatt a Stone család profi a jelbeszédben." Bezucha felkért egy jelbeszédtanárt, hogy segítse a színészeket felkészülni.
"Stone-ék, Miriam és Julie olyan emberek, akikkel bármikor találkozhatsz az életben - véli Michael London producer. - Néha csak rövid távon képesek gondolkodni, néha elég szemetek egymással, de ezek a hibák teszik õket valódivá."
TABUK NÉLKÜL
A Kõkemény család karácsonykor játszódik, egy kis egyetemi városban. "Történetünk az ünnepek alatt zajlik, az év azon részében, amikor elvileg adni kéne, vendégszeretõnek, barátságosnak és jónak lenni - így London. - De amikor Miriamról van szó, a Stone család valahogy nem tudja magát beleélni az ünnepi hangulatba."
A Stone családnál nincs sok hagyományos társadalmi tabu. Rendszeresen megbeszélnek minden olyasmit, mint a füvezés, a szüzesség elvesztése, vagy például Miriam Morton személye.
A film nyitójelenetében a tökéletesen elegáns Miriam Everettel vásárolgat egy New York-i boltban, miközben az irodában lévõ asszisztensének utasításokat osztogat mobilján.
Divatos magas sarkú cipõje látványosan elüt a Stone család otthonos, kicsit lelakott házától. A kultúrák ütközése elég gyorsan bekövetkezik, és Miriam elég hamar megérzi, hogy lenézik, így kiköltözik a Stone-házból egy helyi fogadóba. Annak ellenére, hogy Everett öccse, Ben megpróbálja megvigasztalni, Miriam inkább húgát kéri meg, hogy csatlakozzon hozzá, és legyen a támasza. Julie megérkezik, és a feje tetejére áll minden, nem kis részben köszönhetõen annak, amilyen hatást Everettbõl kivált a húg.
"Stone-ék csak hozzák a formájukat - vélekedik Bezucha. - Miriamot elítélik, mert más, mint õk. Õk nyitottak és bohémok, Miriam pedig zárkózott és munkamániás. Összefognak Miriam ellen. Bárhogy is viselkedjen, idegesíti õket. De mivel kedves emberek, a dolgok lassan a helyükre kerülnek."
"Bárki, akinek van családja, át fogja érezni a történet lényegét - véli Bezucha. - A nézõk felismerhetik magukat egyik vagy másik szerepben."
A szereplõk megalkotásához Bezucha segítségül hívta saját fiatalkori emlékeit. Egy egyetemi tanár fiaként Massachusetts államban nõtt fel, olyan emberek között, mint amilyenek a filmben is feltûnnek. Ennek ellenére a film nem önéletrajzi jellegû. "A történet nem az én családomról szól, bár kétségtelen, hogy ilyen embereket, mint amilyeneket a filmben láthatunk, nem is egyet ismertem."
Ahogy befejezte Bezucha a forgatókönyvet, õ és London meggyõzte az Oscar-díjas Diane Keatont, hogy vállalja el Sybil szerepét. A filmesek tudták, hogy Keaton képességei és sokarcúsága nagyon jól illene mind a film drámai, mind komikus oldalához. Emellett Keaton szerepeltetésének egy másik oka is volt: "Biztosra vettük, hogy ha Diane Keaton elvállalja Sybil szerepét, akkor sokkal könnyebben tudunk más színészekkel is tárgyalni" - jegyzi meg London.
Nem sokkal azután, hogy Keaton elolvasta a forgatókönyvet, alá is írta szerzõdését Sybil szerepére.
"Diane Keaton igazi legenda - véli London. - Ez a szerep rengeteget követelt tõle. Diane alakítása áll a film középpontjában, köré csoportosulnak a szereplõk és az események."
Miután Keatont megszerezték, a többi nagy klasszis színész szerzõdtetése sem okozott nagy nehézséget. New Yorkban Bezucha találkozott Sarah Jessica Parkerrel, aki pont akkoriban fejezte be a Szex és New York címû sorozat forgatását. Parker számos szerepet utasított vissza amiatt, hogy túlzottan hasonlított a sorozatban játszott szerepéhez, Carie Bradshaw-hoz. "Hajlandó voltam várni addig, amíg a megfelelõ szereppel nem találkozom - mondja Parker. - A Kõkemény család különleges történetnek tûnt, és rástartoltam Miriam szerepére."
Szépen sorban a filmesek leszerzõdtették Dermot Mulroneyt, Claie Danest, Rachel McAdamst, Luke Wilsont és Craig. T. Nelsont.
A színészek Los Angelesben találkoztak próbákon, még a forgatás elõtt, hogy összeszokhassanak. Ez olyan luxus, amire a legtöbb filmforgatás során nincs lehetõség. "Thomas elsõ pillanattól tudta, hogy a film hitele azon múlik, mennyire tudnak a színészek családként viselkedni - véli Parker. - A próbák közben rendszeresen társasjátékokat kellett játszanunk, amit egy jelenetben, a filmben is látni lehet. Az egész próba alatt úgy éreztük magunkat, mintha nem is dolgoznánk, hanem otthon lennénk a családdal, ahol egész nap szórakozhatunk."
DÍSZLETEK ÉS JELMEZEK
Miután a színészek összebarátkoztak, Bezucha és London a stáb összeállításával kezdett foglalkozni. Bezucha filmes karrierje elõtt Ralph Lauren divattervezõnek dolgozott, õ tervezte a Ralph Lauren-boltok belsõ kialakítását. A Kõkemény családban is óriási figyelmet fordított a részletekre, hogy az eredeti elképzeléseinek megfelelõ legyen minden.
A látványért Jane Ann Stewart volt a felelõs. A feladata az volt, hogy olyan szobákat, tereket alakítson ki, amelyek pont olyanok, mintha tényleg egy nagy család élne bennük.
Az étel-ital is komoly szerepet játszott a filmben, mivel a Stone család tagjai rendszeresen nassolnak vagy kaját készítenek a különbözõ jelenetekben, és lelkesen készülnek a karácsonyra. A kulináris látvány csúcsa az a jelenet, ahol a Stone család összes tagja az asztal körül ül karácsony este. Az asztalra kerülõ ételek megálmodásához Bezucha Valerie Aikman-Smith-t, a híres szakácsot kérte fel.
Bezucha ragaszkodott ahhoz, hogy a házon kívül zajlódó jeleneteket a szabadban forgassák. A forgatás legelsõ napjaira tervezte ezeket a jeleneteket, ezért az egész stáb 10 napra a keleti partra költözött. A legelsõ napon óriási hóvihar fogadta a csapatot.
"Tulajdonképpen nagyon szerencsések voltunk, hogy jött a vihar, mert a képek üdvözlõlapszerûek, egyszerûen gyönyörûek lettek - vélekedik Michael London. - Viszont egy dologban megnehezítette a dolgunkat. Utána olyan rettenetesen hideg lett, hogy majd megfagytunk a forgatás során!"
A keleti parti forgatás helyszínéül a New Jersey állambeli Madison városkát szemelték ki. A látványtervezõ és csapata az egész várost új ruhába öltöztette karácsonyi lámpácskák végtelen soraival, az üzletablakok gyönyörû díszítésével és a város központjában egy óriási karácsonyfa felállításával.
"Madison úgy nézett ki a díszítés végére, mint egy mesekönyv borítója - mondja Jennifer Ogden executive producer. - A keleti partnak egész más a hangulata. Los Angelesben nem aggathatsz fel karácsonyi égõket a pálmafákra, és nem várhatod el a közönségtõl, hogy elájuljanak a látványtól. Nekünk mázlink volt, mert minden tökéletesen alakult, a hó is meg minden."
A ház, aminek a külsejét a filmhez használni szerették volna, Connecticut államban található. A filmesek nagy örömére itt is egy jó nagy hóvihar után kezdhették meg a forgatást, így a hóval borított táj fantasztikus hátteret teremtett. A Connecticutban készült képeket aztán a hollywoodi stúdióban is használták. A tájról készült képeket kinagyították, és kb. 40 méteres félkörívû háttérre applikálták. Így a stúdióban felépített házból kinézve pont ugyanaz a látvány, mintha a házban zajló jeleneteket is Connecticutban vették volna fel.
Los Angelesben a filmesek csaltak egy kicsit, ugyanis itt vették fel az elvileg New Yorkban játszódó jeleneteket. Ilyen a film legelején az a jelenet, ahol Miriam és Everett egy bevásárlóközpontban ajándékokat nézeget. Ezt valójában egy Beverly Hillsben található boltban vették fel.
A film kétharmada a Stone család házában játszódik. A házat stúdióban építették fel. "Az én szememben a ház a film utolsó színésze - vallja be Bazucha. - Sybil és Kelly 30 éven keresztül ebben a házban nevelte 5 gyerekét, és azt akartam, hogy látszódjon is a házon, hogy igenis komoly használatnak volt kitéve. A keleti part tele van ilyen leharcolt házakkal."
Stewart olyan hatást szeretett volna teremteni, hogy az ember gyakorlatilag hallja is például a lépcsõk nyekergését. Stewart szerint a ház Sybil ízlését tükrözi, de azért érzékelhetõ a férfiak jelenléte is.
"Kelly és Sybil a férfi tanári fizetésébõl él, nem nagy lábon, és ez a bútorok összeválogatásán is meglátszik - így Stewart. - Addig ragaszkodnak a dolgokhoz, amíg azok szét nem esnek. Nem szoktak gyakran átalakítani, felújítani dolgokat."
Bezucha és Stewart célja az volt, hogy hitelesen mutassa be, milyen is a Stone család élete, és a családtagok különbözõ egyénisége szobájukban is tükrözõdjön. Amy például a padláson lakik, ebbõl is látszik különc természete. Everett szobája rendezett: az 1982-bõl való sporttrófea azt mutatja, hogy megállt az idõ szobájában.
Ahogy a háznak, úgy a ruháknak is megvan a maga története. Bezucha a ruhatárak kialakításában is aktív szerepet vállalt.
Annak ellenére, hogy a film az ünnepek alatt játszódik, a filmesek nem akartak hagyományos zöld és piros dekorációval dolgozni. Inkább halványabb színeket választottak. "Thomas mutatott nekem néhány képet régi, viktoriánus karácsonyi üdvözlõlapokról, amelyeknek a színvilága meleg, barnás és aranyozott volt - emlékszik vissza a jelmeztervezõ, Shay Cunliffe. - Nem akart kék színt látni semelyik szereplõn. Ezzel nehéz feladat elé állított, ugyanis emiatt senki nem hordhatott farmert! A végén a farmerbe kívánkozó Bent (Luke Wilsont) kénytelen voltam kordnadrágba öltöztetni."
"Nagyon élveztem, hogy olyan sztárokkal dolgozhattam, mint Diane Keaton, Sarah Jessica Parker, Claire Danes és Rachel McAdams, akiknek remek divatérzéke van - folytatja Cunliffe. - Szorosan együttmûködtünk a színésznõkkel, hogy mindegyiküknek olyan ruhatárat alakítsunk ki, ami illik az egyéniségükhöz, és nem azt érzik, hogy jelmezt viselnek."
"Sybil erõs egyéniség - vélekedik Cunliffe. - Mindig hû marad önmagához, akár kertészkedik, akár egy partin vesz részt."
A film cselekménye három napot ölel fel. Ebbõl egy egész napot Sybil köntösben tölt. Miután Diane Keaton végignézte a Cunliffe által javasolt köntösöket, hazament, és elõvett egyet a saját ruhatárából. Eleinte Cunliffe tartott attól, hogyan fog kinézni a nagy, lestrapált köntös a vásznon, majd el kellett ismerje, hogy tényleg passzol Sybil egyéniségéhez. Aztán elõkerült Keaton régi pizsamanadrágja és papucsa, vastag zoknija és férje kardigánja, így a színésznõ teljesen otthonosan érezhette magát.