microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


keresés:
search
Amin a Muszlimok Röhögnek (2005)
Looking for Comedy in the Muslim World
Amin a Muszlimok Röhögnek
rendezte:
Albert Brooks

írta:
Albert Brooks

. . . . . . . . . . 7.00
(a cspv olvasók szavazata)  itt szavazz !

. . . . . . . . . . 4.8
(a cspv szerk-ek szavazata)

hossza: 98 perc
nemzetiség:  amerikai
műfaj:  vígjáték
eredeti nyelv: angol
formátum: feliratos
korhatár 12+
tr tr


információ:

vissza a rövid leíráshoz

bővebb info
A produkcióról

Albert Brooks és stábja szorosan együttmûködve dolgozott az indiai kormánnyal azon, hogy elõkészítsék a pompás helyszíneket Delphi-ben és Agra-ban három hónappal a LOOKING FOR COMEDY IN THE MUSLIM WORLD c. film forgatása elõtt. Szerették volna megragadni a 2005-ös Indiát, egy modern Indiát, amelyet ritkán látnak a nyugati filmeken. Az események kezdetétõl fogva Brooks tele volt izgalommal, Indiával kapcsolatban, amelyet a film egyik legfényesebb csillagának tekintett.

A színész/rendezõ és a forgatócsoportja kivételes jogokat szerzett a mecsetekbe, templomokba és emlékmûvekhez való bejutás vonatkozásában. Sokan ezen értékes helyszínek közül még sohasem nyitották meg kapuikat filmes stáb elõtt, beleértve a szent Taj Mahal-t is. A Taj Mahal-nál zajló forgatás szigorú feltételek mellett két napig zajlott. Egyik szabály az volt, hogy a turizmusnak a szokásos rend szerint kellett mennie. Így tehát a forgatókönyvbe bele kellett integrálni a járókelõ embereket amint a napi teendõjük után néztek.
"Nagy kihívás volt úgy dolgozni, hogy 800 ember bámult egy lépésnyire a kamerádtól a lencséidbe", mondja Brooks. Meg kellett õriznünk azt az illúziót, hogy a bámészkodók ellenére egy film zajlik.
Brooks és csapata olyan stratégiát ötlött ki, amelyben egy mozgó emberi láncot alkottak és mindenki valamilyen extra dolgot csinált, ahogy a kamera elé ért. A produkcióban még az indiai hadseregbõl is részt vettek néhányan turistát alakítva oldalról nézelõdtek, így segítették megvalósítani a fõ cselekményt. Brooks azt mondja: "Néhány órán keresztül aggódnom kellett, hogy nem fogjuk megkapni mindazt, amire szükségünk volt.
És aztán azon meditáltam, mennyire szerencsések voltunk hogy egyáltalán a Taj Mahal-nál forgathattunk filmet. Végül, megannyi próbálkozás után sikerült olyan felvételt rögzíteni, ahol nem voltak bámészkodók a képen.
Filmezni egy olyan országban, amely olyannyira sûrûn lakott, mint India rendkívül bonyolultnak bizonyult. Brooks azzal viccelõdik, hogy nem hasonlítható össze Los Angeles-el, ahol a forgatáshoz lezárathatod a Wilshire sugárutat a legnagyobb csúcsforgalom idején is. Indiában nem volt lehetõségük utcák lezárására vagy blokádolására annak érdekében, hogy nyugodt környezetet teremtsenek a filmhez. "Nem állíthatod meg az életet Indiában" mondja Herb Nanas producer. "Akár emberek vagy néhány esetben tehenek elefántok vagy majmok jelennek meg a felvétel kellõs közepén, azokat is bele kell venned a színtérbe, és bele kell foglalnod õket ebbe az egyedülállóan sûrû környezetbe."
A produkció tervezõje Stephan Altman a következõket teszi hozzá: "Kezdettõl fogva nem tudod leküzdeni vagy szabályozni azt, hogy mi történik körülötted ellentétben egy Hollywood-i filmforgatással." Így az egyetlen esélyünk az volt, hogy magunkévá tettük a környezetet és végül megvalósítottuk az indiai valóságot, ahogyan azt Albert mindvégig akarta.
A kihívás része volt az is, hogy filmre vegyük az indiai kultúra vibrálását. "Egyszer, amikor megérkeztem Delphi-be tudtam, hogy a filmben használt ruhák, jelmezek színeinek ízlésvilága folyamatosan változni fog a körülöttünk lévõ környezet változásával együtt." - mondja Deborah Everton jelmeztervezõ. Az indiai városok annyira gazdagok színben, kezdve a nõk viseletétõl a sari-tól a férfi viseleten a turbánon pagris-on keresztül a nõk által hordott chunis-ig, hosszú sálig bezáróan. Az általunk tervezett jelmezek csak kis részét képezték mindannak, ami ott jelen volt. Mindez olyan gyönyörûen egybeolvadt.
************************
Minden produkcióhoz hasonlóan, jelen esetben még inkább, a stábnak készen kellett állnia a bármely pillanatban jelentkezõ meglepetésszerû változásokkal. "Amikor Indiában forgatsz, még akkor is, ha megszerezted a forgatáshoz szükséges összes engedélyt és tervet, és bár minden folyamat tökéletesnek tûnik, a rendszer egyik pillanatról a másik összeomolhat." - mondja az ügyvetõ producer Joann Perritano. "Nem készülhetsz fel rá. A változás váratlanul és elkerülhetetlenül jelentkezik."
A filmezés egyik helyszínen jelentkezõ változása a Delphi Nemzetközi Repülõtéren esett. A jelenet egy bevándorlási tisztviselõvel indul, aki éppen egy íróasztal mögött ül, amint Brooks megérkezik az országba. Egy helyi színésznek osztották a szerepet, aki felkészülten várta a felvételt, amikor váratlanul, Brooks-ot a repülõtéri hivatalos bevándorlási hivatal vezetõje hivatta.
Habár minden jó elõre le volt tisztázva, a bevándorlási tisztviselõ biztonsági okokra hivatkozva ellenezte azt, hogy egy idegen ember üljön a bevándorlási hivatal íróasztala mögött. Brooks inkább megkérte hát, hogy segítségül kérheti-e az egyik hivatalos bevándorlási tisztségviselõt a jelenthez mintsem hogy veszni hagyja azt. Miután maguk között megvitatták a dolgot, a hivatalos bevándorlási tisztségviselõk úgy döntöttek, hogy megpróbálják a szerepet.
Brooks-nak tehát hirtelen át kellett osztani a szerepet úgy, hogy azt rendben találja egy csoport hivatalos bevándorlási tisztségviselõ. Az igazgató kiválasztotta a legszimpatikusabbat, adott neki néhány színészi tippet, elrendezték a frizuráját, sminkjét és elkezdték filmezni a jelenetet. Látszólag minden szinkronban volt, kivéve azt, hogy a hivatalos bevándorlási vezetõnek nem tetszett a forgatókönyvben szereplõ dialógus. Azt gondolta, hogy a szöveg a bevándorlási tisztségviselõt túlságosan szigorúnak láttatja. Brooks elmosolyodott és azt mondta: "A forgatókönyv szövege még csak stúdió változat. Meg fogom változtatni azt a sort."
Brooks improvizáló rugalmasságáról Tenney a következõket mondja: megjósolhatatlanul bátorító és dicsérõ. Mindig menet közben jelentkeznek a különféle problémák, és Albert megpróbálja õket kezelni. Hagyja, hogy véleményt formálj az ötletekrõl, és melletted állva kérdezi, hogy mulatságosnak tartod-e a dolgot.
Néha a dolgok jobban is elsültek, mint ahogy tervezve volt. Talán az indiai szertartásos áldásnak volt mindez köszönhetõ, amelyben a szereposztásnak és a forgatócsoportnak a film forgatásának elsõ napján volt része. Bárhogyan is az eredeti forgatókönyvben szerepelt egy külsõ jelenet a Pakisztáni Nagykövetségen. Sajnálatos módon a nagykövetség filozófiája tilt mindenféle filmes forgatást. És akkor, véletlenszerûen egy magas beosztású pakisztáni kormányzati tisztségviselõ jelentkezett be abba a hotelba, ahová a stáb elszállásolta magát, és ahol Brooks is tartózkodott. Természetesen az igazgató kapcsolatot teremtett a tisztségviselõvel és valamilyen módon megfûzte õt...... Elég az hozzá, hogy a külsõ Pakisztáni Nagykövetségen zajló jelenet végül is látható a filmben.


szereplők:
Albert Brooks ... Albert Brooks
Fred Dalton Thompson ... Id. Fred Dalton Thompson
Penny Marshall ... Penny Marshall
Victoria Burrows ... Casting rendezõ
Paul Eric Jerome ... Studió producer
B.J. Ward ... Barbara Nader
Lynda Berg ... Margaret Allenton
Steve Kramer ... Sam Loman


fényképezte:
Thomas E. Ackerman

vágó:
Anita Brandt-Burgoyne

látvány:
Stephen Altman

jelmez:
Deborah Everton

zene:
Michael Giacchino

művészeti rendező:
John Bucklin
Erik Olson

díszlet:
Chris L. Spellman

producer:
Steve Bing
Herb Nanas