microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: cikkek -> filmekről

2013-03-08

Zero Dark Thirty - a bin Láden-Hajsza

katonai dráma, ismét


Kathryn Bigelow-t az 1991-es Point Break (Holtpont) miatt kedveljük, az akkor még ismeretlen rendezőnő egy tökéletes drámát hívott elő egy FBI-ügynök, és megszállott szörfös-bankrabló főhősök segítségével. A Holtpont tökéletessége és a 95-ös Strange Days bemutatta Bigelow kivételes rendezői tehetségét, amit az utóbbi időkben (leginkább a 2008-as Bombák Földjén c. filmje óta) katonai drámák elkészítésében kamatoztat, bár az is igaz, ez a műfaj sokkal több Oscar-díjat tartogathat számára, mint pl. a Strange Days virtuális krimije. Most bin Laden elfogásának körülményeit dolgozta fel, egy férfias keménységű törékeny női karakter főszereplésével.

Mint tudjuk, 10 év telt el a 2001 szeptember 11-i terrortámadás után, amikor végre el tudták fogni a több, mint 3000 halálos áldozatot követelő terrortámadás értelmi szerzőjét, Osama bin Laden-t.



A film az elfogás előtti kb. 8 év történetét öleli fel, a terroristák kihallgatását, a szálak követését, az idegőrlő nyomozást, és mindezt egy un. „kemény csaj” karakterén keresztül. A sztori szerint egy 50 kilós, lényegre törő és a végletekig kitartó CIA-s lánynak (Maya) köszönhető bin Laden elfogása, akit a filmben a nemrég felkapott színésznő, Jessica Chastain (Az Adósság, Az Élet Fája, Fékezhetetlen, stb..) játszik. Maya karaktere szemmel láthatóan a rendezőnő hasonmása, Bigelow rendezőként is „kemény nőnek” van beállítva, és persze a forgatókönyv is sokkal érdekesebb, ha egy munka-megszállott fiatal nő az, aki ragaszkodik bin Laden elfogásához, akinek jók a megérzései, remek a szakmai tudása, és aki jól mutat a sok CIA-s fickó és kommandós között.

Bigelow törekedett arra, hogy egyrészt élethűnek tűnjenek a jelenetek (vagyis a kihallgatások brutalitása, a pakisztáni és egyéb helyi emberek életmódja, a CIA-n belüli hierarchia és munkamegosztás, stb..), másrészt a tökéletes profizmus lengje körül a hősnőt (aki az arab neveket rendes akcentussal ejti ki), és kidomborodjon az (nem tudjuk, fikció-e vagy valóban így történt), hogy egy törékeny lány látta át az egész terrorista világot, és szúrta ki bin Laden búvóhelyét.

Katonai dráma: a harci bevetéses, kihallgatásos jelenetek és a drámai elemek együtt hatnak, Maya magányossága és elhivatottsága, nulla magánélete és a fő akció utáni kiüresedettsége mind átjönnek a filmen, de mégsem annyira érdekesek, mint ahogy azt a rendezőnő elképzelte.

Bigelow a saját alteregoját alkalmazva egy kemény csaj erejét mutatta be, ami szép és jó, de némileg közhelyes. Nem kedvenceink a filmbeli kihallgatások, és eléggé kilóg a lóláb, miszerint a Bombák Földjén 7 Oscar-díja után a rendezőnő és Mark Boal forgatókönyvíró ismét egy nagy dobást szerettek volna (kis képzavarral) gurítani, ami nem sikerült, tekintve, hogy mindössze egy Oscar-t gyűjött be a film, a legjobb hangvágás díját.

Jessica Chastain tehetséges és jó színésznő, de még nála is akadtak olyan jelenetrészek, amikor idegesített minket az erőltetett profizmusa, a nőiségének kontrasztja a CIA-s fafejek között, stb...Bár az is lehet, hogy ezt jobban nem lehetett volna eljátszani, főképp egy „kemény” rendezőnővel a háta mögött.

Már a Bombák Földje sem volt a főkedvencünk, a Zero Dark Thirty is egy koncepció-filmnek tűnik, ami a cselekményéhez képest túl hosszú, és kissé vontatott. Az is igaz, hogy Bigelow-n és társán kívül senki más nem dolgozta fel bin Laden történetét, aki a legújabbkori terrorizmus egyik leggonoszabb alakja, úgyhogy méltán várhatták érte a sikert. Ha valakit foglalkoztat ez a kérdés, akkor egy spektrumos, viasat history-s dokumentumfilm mellett ez a legjobb forrás, ahonnan tájékozódhat. Ennyiből már érdemes volt elkészíteni a filmet.

-olasz-
2013-03-08

Címkék: Kathryn Bigelow, Mark Boal, Jessica Chastain



:::::::
  LÁSD: Zero Dark Thirty - a bin Láden-Hajsza info-file
:::::::  (Zero Dark Thirty 2012.)