microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: cikkek -> filmekről

2013-04-16

re: Menzel budapesti beszéde

köszönjük, kedves Jiří Menzel!


Jiří Menzel a Titanic nemzetközi zsűrijének elnökeként különös dologra ragadtatta magát, a gálaestén, a díjkiosztás lélektani pillanatában egy nem-várt beszédet adott elő, azzal kapcsolatban, hogy mennyire lehangolták a versenyfilmek, amiket látott. Nem, ez nem valami félreértés … tényleg pontosan azt mondta, amit elsőre gondolunk … nagyon komoly üzenet volt ez, felírjuk az éraváltás fő motívumai közé .)

Jiří Menzel különös pozíciót élvez kultúránkban (teljes joggal), egy tiszteletbeli filmes, olyasvalaki, aki konszenzusosan megfelel „a nagyszerű kult-rendező” fogalomnak. Kevés ilyen van. Korábban David Lynch volt ilyen, de Tarantino átvette tőle ezt a helyet (és nem örültünk - a hülye, elmebeteg kungfu, meg B-film őrületének, amivel a saját béna filmjeit próbálta üzemanyaggal megküldeni, s amiből trendet csinált, kb. ugyanúgy, mint a kereskedelmi televíziók), de aztán Lynch visszatért, azzal, hogy Tarantino kikopott. Nekünk, itt Európában Godard és Wenders mellett csak Menzel van, sőt, leginkább ő. Nem mindegy, mit mond egy olyan ember, mint Jiří Menzel. Egyáltalán nem mindegy. Ha bárki próbálna átsiklani afelett, amit elmondott, pontosan azt támogatná, ami ellen egy a nagyszerű művész kiállt. S az milyen dolog lenne? Fontos tehát meghallgatnunk, és értelmeznünk, amit mondott …

Jiří Menzel középen, balról a harmadik ... nem volt hajlandó angolul megszólalni ...
 

Azt mondta, szomorú amiatt, hogy ilyenek a filmek, szomorú volt számára ezeket a filmeket látni a Titanic fesztiválon. Mert nem igaz, hogy mindenki csak direkt a durva és brutál és csúnya oldalát akarja látni és láttatni az életnek … Körülbelül ezt mondta …
Plusz hozzátette, hogy hol marad a szépség? Valahogy így …

Felmerül részünkről, hogy értjük-e, mit „akart” mondani, illetve, hogy mit mondott Jiří Menzel?

Szó se róla, abszolút tudjuk hova tenni a hívei által „Mesternek” nevezett nagyszerű művész, ember kiáltványát – mert úgy vettük, hogy ez az, kiáltvány …


Tényleg, milyen dolog olyan filmeket csinálni, vagy ünnepelni, amiket az erőszak és a pusztítás ad el? Miért megy tönkre a legtöbb filmben a történet? Miért kell valami durva dolognak történnie? Szórakoztatás céljából? Ez okoz szórakozást? Hát akkor ez nagyon gáz …

 

Nem azt mondjuk, ha van egy szomorú történet, azt nem akarjuk „betiltani” … de miért kell, hogy minden filmben folyjon a vér? Miért kell, hogy minden filmben elfogadott legyen, hogy a nyitójelenetek után beüt a durva szitu?
Ez a mozi? NA NE !!!!!!!!!!

Legyen itt elég!!
Menzel ráadásul azzal a felelősségteljes jogkörével élt, amire Godard korábban felhívta a figyelmet, hogy az értelmiség, a diskurzusban résztvevők részéről fontos, hogy megmondják az embereknek, hogy mi van … nem ér falazni az iparnak, az anyagi érdekeknek, a kommercialitásnak …

A világ itt van, a valóság itt van, és megismerésre vár … a filmek életmintákat, élethelyzet-mintákat adnak a nézőknek … Miért kellene durva, destruktív mintákat nézni? Filmnézés gyanánt is? Nem elég az ostoba, lebutított tévé?

Egyetértünk Menzel-lel, és csatlakozunk hozzá. Nem kellenek a fantáziátlan lövős helikopteres, géppisztolyos, kokós, kómás, véres filmek … még akkor sem, ha „művészfilmekként” futnak a mozikban … köszi, elég volt!

Köszönjük, Jiří Menzel-nek, hogy felhívta a figyelmünket: valami baromira nincs rendben a filmkultúránkban. Köszönjük, és RESPECT ezért!
A minimum az, hogy PRO CULTURE díjjal tisztelgünk előtte :)

Éraváltás van - legyen egészen az! Felejtsük el az olyan filmeket, amik ostobán szórakoztatnak, vérrel, nyomorral, géppisztolyokkal! Értelmes és érzékeny filmeket preferáljunk mostantól, amik az életről szólnak, beleértve az élet szépségét …

Éljen az emberarcú filmművészet !!!! A filmművészet Prágai Tavasza .)

-jepe-
2013-04-16

Címkék: Jiří Menzel, titanic