microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: cikkek -> filmekről

2012-10-04

Looper - A Jövő Gyilkosa

erőszakos férfiak


Ha ezt a filmet egy művész rendezte volna, azon belül is, ha egy nő rendezte volna, akkor akár egy kifejezetten érdekes film is lehetett volna. Nem sokon múlott, pusztán csak le kellett volna vonni a tanulságot, és jól kidomborítani, miszerint: a világ jobban járna az erőszakos férfiak nélkül .) Így azonban, művészi színvonal hiányában a néző maga kénytelen értelmezni és tanulságot levonni, beleértve azt az extra tanulságot, hogy a világ jobban járna buta akciófilmek nélkül .))

------------
FYI: a cikk nyomokban spoilert tartalmaz – nem direkt, de előfordulhat, meg egyébként is, ez a film úgy van kitalálva, hogy beülsz, elkezded nézni, és csak utána gondolkozol el azon, hogy ezt most mi volt? Ha pedig bárki elmeséli, hogy kb. mi a sztori, vagy csak bizonyos elemeit, akkor máris kevésbé vonzóként tűnhet fel az egész … máris ott a spoiler :) Szóval, kedves olvasó, tekintsd inkább úgy, hogy van benne spoiler ..

A film, bár próbál elkápráztatni minket némi sci-fivel, igaziból halál-üres, kong az ürességtől. Főszereplőnk egy fiatal bérgyilkos, aki úgy végez ki embereket, mintha agyaggalambokra lőne. Van egy hely a mezőn, oda küldi vissza a jövőből a maffia a kivégzésre ítélt áldozatokat, ő ott vár, és amint megjön a csomag, a megkötözött áldozat, a csávó lelövi, és kész, utána összecsomagolja és elégeti a holttestet. Nos, így él .. Ha az utcán valaki ellopja valakinek a tárcáját, akkor is odapörköl, vagy autójával üt el valakit, ha kell – nem számít, ezek csak szerencsétlen, hajléktalan zombik, nem úgy, mint ő, akinek drága autója van, és állandóan be van drogozva. Nagyjából ez az élete.

 

Azt, hogy ez a drogozós, gyilkolós élet hogy néz ki, a film be is mutatja. Mintegy harminc évet pörget előre, szépen összefoglalva, hogy hogy néz ki drogozós gyilkos főhősünk élete. Harminc év múlva megkapjuk Bruce Willis-t, az ő későbbi önmagát, aki élete utolsó (egy-két) évében összejött egy csajjal, aki leszoktatta a drogokról, és akivel emberi életet kezdett élni, idős korára. Ám a csajt megölik – a hozzá hasonló bérgyilkosok, akik ugyanannak a maffiának dolgoznak – őt pedig visszaküldik a múltba, azért, hogy fiatalabb önmaga kivégezze, mielőtt észbe kapna, mielőtt felismerné, hogy ez ő, maga (ez a loop lezárása, nagyon fantziadús cím egyébként).

 

Az akciófilm, ami kibontakozik, lényegében erről szól, Bruce Willis harcol az életéért, a fiatal verzió meg próbálja megölni, mert ha megöli, akkor a maffia hagyja, hogy tovább éljen, de ha nem, akkor felkutatják, és megölik. Szerencsére nem egymással harcolnak igazából. Ezt a film úgy oldja meg, hogy konkrétan elkezdődik egy másik film, ejtve gyakorlatilag az egész Bruce Willis-es cselekményszálat, a maffiával, Jeff Daniels unalmas, egyhelyszínes jeleneteivel, és a Mátrixból kölcsönvett kabátokban, muzeális pisztolyokkal harcoló maffia-katonákkal, gárdistákkal, akik a mordályaikkal max. 15 lépésről képesek eltalálni valakit (kb. mintha kővel dobálóznának). Bruce Willis-t már csak annyira látjuk, hogy meg akar gyilkolni néhány gyereket, akikből később a nagy durva maffiafőnök nőhet fel, jó jelenetek ezek egyébként, mert nemcsak hogy elköveti a film, amit tilos (hogy egy főhős gyereket öl), de utána még előadják azt a szánalmas lelkiismeret furdalás jelenetet is, amitől még gázabb az egész. Mindegy, ennyit Bruce Willis-ről.

 

A film nagyobbik fele egy farmon játszódik, a lány (Emily Blunt, akinek Bruce Willis-hez hasonlóan ugyancsak kár volt elvállalnia ezt a filmet) itt él, itt nevel egy gyereket. Adott egy ház, verandával, istállóval, egy kukoricaföld határban, ez a miliő, a lány pedig déli akcentussal beszél, és persze szexi, de kit érdekel, amikor egy lepusztult sci-fiből költöztetek át ide minket? (Amennyi sci-fi ebben a fimben van, annál az Időzsaru egyetlen morzsájában több van.)

 

Nagyjából ez a film, egy drogos és gondolkodás nélkül élő gyilkosnak kell drukkolnunk, ő a protagonistánk, a főhősünk :) Közben pedig azzal szórakoztatjuk magunkat, hogy megpróbáljuk kitalálni, Bruce Willis-t vajon mi miatt osztották be ebbe a filmbe a szereposztók? Tudjátok, mindig vannak előzményszerepek, amik miatt valakire ráesik a választás. Nos, az első tippünk természetesen a francia eredetiből készült 12 Majom volt, amelyben visszaküldik őt az időben, hogy megakadályozzon egy katasztrófát, és a végén, mi tagadás, létrejön némi loop-lezárás effekt. Ez a filmelőzmény az első másodperctől világos … A Hatodik Érzék csak később esik le, amelyben az a jellemző motívum, hogy a nagy nyomozás végül azzal az eredménnyel jár, hogy ő maga az, aki után nyomoz .)

 

Értsd, tényleg eléggé filozofikus a filmben (és ennyiben emlékeztet a Hatodik Érzék-re), hogy a történet egy pontján mindenki felismeri, hogy ez az egész elszabadult, állat-férfi maffia világ semmiről sem szól, és hogy mindenki jobban járna ezek nélkül a szánalmas, nyomorban élő, folyamatosan a pénzüket lapátoló férfiak nélkül … A nyomok a nyomozóhoz vezetnek, mi pedig értékeljük, hogy a film is elismeri azt, ami nekünk az első perctől a problémánk, hogy ti. ki a franc ez a főhős, és miért kell őt néznünk? Ezek után nyilván nem meglepő, hogy a film végén eljátszadoztunk a gondolattal, hogy milyen jó lenne egy időutazás, legalább egy Omega 7200, amely segítségével 2 órát visszaugorhatnánk az időben, és az egész élményt kihagyhatnánk .)) Mert tényleg az lenne a legtisztább ...

-jepe-
2012-10-04

Címkék: bruce willis, emily blunt



:::::::
  LÁSD: Looper - A Jövő Gyilkosa info-file
:::::::  (Looper 2012.)