microcspv    "time is not money"
logo Marilyn


::: cikkek -> filmekről

2012-11-18

Lopott Szavak

film a lelkiismeretről


Van két fiatal srác, az egyikük színész (főleg tv-sorozatokban szerepel), és ketten írnak egy számítógépes játék-alapú film forgatókönyvet (Tron: Örökség 3D), majd rá két évre már együtt írnak és rendeznek egy kis költségvetésű (6 millió dollárból készült), 3 szereplős kamaradrámát. Ami egyszer megnézhető, de nem sok ötlet és eredtiség van benne, az már biztos.

Egy un. „küszködő” (struggling) fiatal író véletlenül talál egy kéziratot, amit újra legépel és a saját nevén jelentet meg egy könyvet belőle. Aztán később találkozik az eredeti szerzővel, és lelkifurdalása támad, mert „ellopta az életét”. Nagy vonalakban ez a film sztorija, ezt bontja ki másfél órában, több drámai jelenettel megküldve.



Ezt a nem túl bonyolult történetet egy hármas idősíkkal próbálja meg a forgatókönyv feldobni, adott a főszereplő srác, Bradley Cooper jelen ideje, amiben ellopva más kéziratát befutott író válik belőle, adott Jeremy Irons múlt ideje, a háború vége felé, amikor történtek a könyvben leírt dolgok, és van Dennis Quaid ideje, valamikor a közeli jövőben, ami a könyv és Cooper karakterének az utóéletét mutatja be. Ezek közül a Jeremy Irons-é elvileg a legdrámaibb, vele történtek olyan események, amiket megírva több millió embert érintett meg a története, mégis, ha belegondolunk, ez a sztori sem túl nagy dobás, szomorú, de nem túl eredeti. És ezen túl olyan sok minden nem történik: Bradley Cooper és szerelme (Zoe Saldana) „drámáznak” egy sort, miután Bradley bevallja a lopást, még könnyeket is láthatunk Cooper szemében, de ettől nem lesz meggyőzőbb vagy érdekesebb a film.

Tulajdonképpen épp arról szól a film, amit a magyar fordítás sugall, egy ellopott szöveg elkezdi megmérgezni a tolvaj lelkét, habár saját erejéből is jó íróvá válhatott volna, a nagy sikerét az idegen anyag eltulajdonításának köszönheti, és ezt a lelki terhet nehezen viseli el. Egy igazi kamaradráma: legtöbbször egyszerre max. két szereplőt látunk, és a köztük levő feszültségek adják a film összetartó erejét. Elvileg, mert a gyakorlatban mind a történet, mind a színészi megvalósítás elég vértelen, a legjobb Zoe Saldana a csapatban, az ő őszinte kisugárzása nagyot dob a filmen.

A The Words tipikusan egy olyan film, amit egyetlen „ötletre” alapoztak, a forgatókönyvíró (majd később rendező) srácok kb. azt adták el a leendő producereknek, hogy „ez egy film a szavak erejéről, az irodalmi szöveg mögötti életekről, drámákról, amik képesek tönkretenni az illetéktelen tulajdonos életét..”. Ez az ötletmag kevés egy filmhez, és ez látszik a végeredményen is, nem tudunk igazán belehelyezkedni a történetbe, és nem izgulunk senki sorsáért sem a film során.

Arra viszont tagadhatatlanul „jó volt” a film, hogy Saldana és Cooper egymásba szeressen a forgatás során, és egy kis különlevési idő után a mozipremier idején már ismét együtt voltak...

-lido-
2012-11-18

Címkék: Bradley Cooper, Zoe Saldana



:::::::
  LÁSD: Lopott Szavak info-file
:::::::  (The Words 2012.)