a vasút is válság jeleket produkál
A COVID 2020-2021-es időszakában magyar specialitás volt, hogy több ember halt meg nálunk (magasabb volt a halálozási arány), mint a civilizált országokban (Belgiumot kivéve). Az áremelések is durvábbak Magyarországon, mint más EU-s országokban – bár ennek részben oka az is, hogy nálunk nem voltak hajlandóak bevezetni az EURÓT, annak ellenére, hogy 20 éve EU tagállam vagyunk. Most pedig itt a vasút, mindannyiunk “kedvence”… ami a Kádár Rendszerben (KR) negatív hírnévnek örvendett, és most ismét a régi formáját hozza… Késnek a vonatok. Máshol is van ilyen, nem igaz? Persze, persze, dee nem ennyire! Mi történik? De tényleg?
A Vasúttal a helyzet az, hogy a vonatok késnek. Arról, hogy az utasok visszakapják a jegy árának egy részét is akár, már leszoktatták az utazóközönséget. Megyei bérletekkel és országbérletekkel kápráztatják el őket – minket. Meg a MÁV applikációval, ami kedvezményt ad. De a vonatok mindemellett késnek.
nyári menetrend 2023
2023 nyara volt a nagy áttörés. Ekkor megváltoztatták a menetrendet. A vonatok menetidejét átírták, adott esetben 3 óra 20 percről 3 óra 50 percere. Ezt még mindenki lenyelte volna simán. De a vonatok továbbra is késtek. A meghosszabbított menetidőt sem tudták tartani. Minden vonat, minden nap, mindig, és előreláthatóan késett. A megnövelt menetidő szabta határokat úgy szakították át a büszke magyar mozdonyok, mint dühöngő bikák holmi célvonalat. Mint őrültek, kik letépték láncaikat, vágtattak az egyre nagyobb késések tartományába.
Az egészségügy is hasonló. Ott van a sok-sok lelkiismeretes és professzionális ápoló (akik kezében válik végrehajtottá a legtöbb kezelés, leszámítva a konkrét operációkat), de közben mégis negatív az összbenyomás, mert mindenütt ott vannak az olyan ápolók, akik “míszek”, és úgy dolgoznak, mintha szívességet tennének, és közben ez nemcsak a hangulat rovására megy, hanem a halandóságéra is egy válságos helyzetben, amilyen a COVID 2020-2021-es időszaka volt.
A vasútnál is hasonló a helyzet. Ott van a sok-sok kalauz, akik egy európai színvonalú utazást biztosítanak, illetve szeretnének biztosítani, és kedvesek, és professzionálisak, és lelkiismeretesek. És ott vannak a sok ezer milliárdos felújítások, korszerűsítések. És ott vannak a mérnökök, és ott van az Elvira mögötti hatalmas fejlesztői stáb, akik már tényleg európai színvonalú szolgáltatást hoztak létre. De amikor valaki jegyet vált egy átszállós vonat útra, gyakran hazárdírozik, mert a vonatok szisztematikusan késnek.
ránézéses diagnózis
A mérleg nyelve 2022 óta ide-oda billeg a “jó” és a “romlásnak indult” között. Végül a késések döntötték el a küzdelmet: a vasút romlásnak indult, az állapota válságos. Ez persze csak ránézéses diagnózis. De elmondható, hogy olyan válságtünetek ütötték fel a fejüket, amik az egész rendszer állapotáról árulkodnak. Értsd, nemcsak hibák vannak, maga a rendszer “beteg”. Avagy, fejétől büdösödik a hal. Illetve, valami rothad az államgépezetben.
Ezt a diagnózist nem politikai elvakultság nyomán állapítja meg az ember, nem abból kiindulva, hogy az OR rossz, hanem a tüneteket analizálva.
Az, hogy 2023 nyarán különleges menetrendet léptettek érvénybe, azt indikálja, hogy a normál menetrend betarthatatlan volt. Az pedig, hogy ennek ellenére késtek a vonatok, arra utal, hogy valamit nem árulnak el nekünk. A nem-tájékoztatás őszintétlenség, és akár hazugságnak is nevezhető, és ezen a ponton már az OR egyik közismert hibájával van dolgunk.
más a valóság
Más a valóság, és más az, amit az embereknek mondanak. Ezt akár egy matyó falvédőre is ráhímezhetnénk, egy Kövér-bajuszos alakkal, hütty, azáldóját neki! És persze eszünkbe jut a KR, és a Mosoly Birodalma, amelyben az egyik jelenet vége az, hogy “a kurva anyját a vasútnak”. De Isten őrizz, hogy ilyet mondjunk! Csak arra próbálok utalni, hogy újra az van, mint pár évizeddel ezelőtt. Visszatértünk oda, ahonnan 1989-ben elindultunk.
Ami az OR működését tekintve valószínű, az az, hogy stratégiai helyekre nem jutott el a kellő mennyiségű pénz, és nem történtek meg stratégiai felújítások a kellő időben, hanem csak “okosban” (korrupt módon, csalva) “oldották meg”. Hogy ez konkrétan mi lehet, arról nekünk nem lehet fogalmunk, hiszen ez az OR első számú törvénye: a népnek kuss, nincs joguk tudni, mit művelünk idefönt. Nehogy már a ló paskolja ostorral a gazda hátát, azáldóját neki, hütty!
De amit látunk, az az, ami: egy túlhajtott rendszer, ami azért van túlhajtva, mert “elvileg”, azaz, “papíron” a rendszer egy vadiúj MitsubishiTM R, mondjuk, de a valóságban csak egy Mitsubishinek kinéző járgánnyal van dolgunk, amiben egy lehasznált, olcsó motor teljesít szolgálatot, mert a valódit (metaforikusan) "kilopták". Így amikor az elvtársak odafönt kiadják az ukázt, hogy a vasút igenis kell, hogy tartsa a félórával meghosszabbított menetrendet, a valóságban csak az történik, hogy a császár parancsa végiggurul a rendszer hierarchiájában, és bár mindenki továbbadja, egyre kevésbé realisztikus az utasítás, legalul pedig, a mozdonyvezetők és kalauzok szintjén már egyszerűen röhejes, akár egy Hofi előadás valamely jelenete. Tartani a menetrendet, ja, és hogyan? Megmondná valamelyik illetékes elvtárs?
Az, hogy vannak vonatok, amik eleve késéssel indulnak, senkit ne tévesszen meg. Ez csak a szokásos magyar módi. Minek hajtsuk magunkat, minek röhögtessük ki magunkat, ha úgyis minden vonat késik?
A polgárok meg tanulják meg, hogy az átszállás rizikós, és hogy az utazástervezés alapvetően woodoo, és több órás ráhagyásokat igényel. Akinek pedig nem teszik a rendszer, az vegyen elektromos autót, töltse fel jól, és azzal utazgasson a MÁV helyett.