cspv logo
cspv szám: 64 / 04 tartalom
keresés

cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím GluGlu Fesztivál cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 08 00610
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2004-06-29

Datolya

Khorma - La Betise 2002.

Az idióta zseni
Bár hivatalosan a Khorma egy francia-belga-tunéziai koprodukciós film, valójában mi inkább egy olyan jó "arab film"-ként gondolunk rá, ami kettő-az-egyben alapon szórakoztat, és a történet mellett még egy kulturális utaztatást is nyújt a nézőinek, "arabföldre".

Ez a plusz szolgáltatás nem lebecsülendő erénye a filmnek, hiszen bizonyára nem véletlen, hogy a film első 10 perce után úgy érezzük, mintha jártunk volna már a filmbeli megnevezetlen arab faluban, vagy legalábbis hangulatilag ismerős lenne nekünk, és ez az érzés mindenképp érdekessé teszi a filmet.

Úgy indulunk, hogy sem az idő, sem a hely nem meghatározott pontosan, de ez nem zavaró. Egy kis arab faluban vagyunk, ahol egy kis köpcös férfi rohangál fel-alá, és egy Khorma nevű valakit keres megszállottan. Mindig jó ötlet a főszereplő késeltetett színrelépése, főként úgy, hogy már előre csak rosszakat hallunk róla. Most is hatásos, ahogyan előbukkan a főhősünk, és beigazolódnak az előzetes jelek, és egy a falat fényes nappal lepisilő, idióta vigyorú, eléggé csúnya Khormát pillanthatunk meg. Egy-két perc elteltével megtudjuk, miből él ez a mi Khormánk, és hogyan. A rohangáló köpcös ember az ő mentora, Boukhalb, vele együtt énekel siratóénekeket a temetőben a halottak lelki üdvéért, illetve kiáltja ki az esküvők és temetések időpontját, persze a családtagok fizetségéért cserébe. Azt is látjuk, hogy ez az üzlet csak Boukhalb számára működik jól, mivel Khorma sohasem lát pénzt az igyekezetéért, és bár ő dolgozik a legtöbbet, az idiótának elkönyvelt fiú folyton csak egy-egy üveg szódát kap fizetségül.

Ez így mehetne bármeddig (bár akkor nem lenne érdekes a film), de egyszer csak Boukhalb félrehall egy megbízatást, és egy lány esküvőjének kihirdetése helyett a lány anyjának a halálhírét kürtöli szét a faluban. Ez pedig egy rendes vígjátéki jelenetet eredményez, főként akkor, amikor a lány anyja a maga teljes valójában megjelenik a sirató férfiak előtt. Ez tényleg vicces, bár a humor amúgy nem éppen a legfőbb erőssége a filmnek. A malőr után felgyorsulnak az események: a helyi vezetés (a köztiszteletben álló férfiak egy köre) úgy dönt, leváltják Boukhalbot a tisztségéből, és helyére Khormát helyezik, némi megkötéssel: a hasonló félreértések elkerülése végett csak temetési híreket kürtölhet szét a faluban. És hősünk beindul, a karrierje váratlan nekilódulását úgy reagálja le, hogy hirtelen "vérszemet kap". Az addig ténylegesen idiótaként viselkedő Khormáról kiderül, hogy egy üzleti zseni, aki mindenki másnál jobban átlátja a helyi pénzkereseti viszonyokat, és rögtön megtalálja a helyi "temetői biznisz" majdnem mindenki számára legoptimálisabb formáját.

Már eddig a pontig is eléggé érdekes volt a film, de ennél a "vérszemet kap"-fordulatnál kezd még érdekfeszítőbbé válni a cselekmény, úgyhogy tényleg nem unatkozunk menet közben. Valójában nem sok történeti szál pereg a szemünk előtt, de ez a puritán cselekményvezetés illik a film stílusához, és így nincs hiányérzetünk. Khorma "beindulása" után pedig annyira felpörögnek az események, hogy két percnek tűnik, és már vége is van a filmnek, bár a végkifejlet passiójellege azért kicsit meglepő.

Végülis a Khorma sokkal jobb film lett annál, mint amit az első percekben futólag gondoltunk volna róla: van gondolati tartalma (de nincs nagyon karakter-bemutató képessége), van egy rendes története (bár azért még elfért volna egy-két történeti szál a fővonal mellett), és legfőképp van egy saját, egyedi hangulata, ami jól jön a már említett kulturális utaztatás funkciójához. Ha létezik olyan, hogy "arab film", akkor ez az, éspedig a jobbak közül.

-lidoc-
2004-06-29
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11