cspv logo
cspv szám: 65 / 04 tartalom
keresés

cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 05 00613
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2004-07-08

Dirty Dancing 2.

Dirty Dancing 2: Havana Nights 2004.

Kuba - mit vétettem?
A Dirty Dancing 1. nem volt a kedvenc filmünk, nem is igazán emlékszünk az egészre, így a mostani folytatást inkább egy önálló filmként tekintjük, és nem kérjük rajta számon elődje erősségeit vagy gyengéit. Adva van egy lány, aki táncolni fog Kubában, nem is akárhogy, hanem mocskosul, szóval lássuk, mit lát, aki jegyet vált rá.

Először is: a helyszín Kuba, mégpedig az 50-es években. A kis család hátat fordít az USA-nak, és erre az új helyre költözik, ami mai szemmel nézve tök nagy szemétség a gyerekek tanulása szempontjából, mert miért is kellene egy eminens lánynak érettségi előtt Kubába költözni, ahol biztosan van pár dolog, de jó amerikai iskolák biztosan nem. A kubai környezetnek azonban az egész film szempontjából csak annyi a szerepe, mint egy olyan hely, ahol a salsa a helyiek hivatalos tánca. Az pedig, hogy nemcsak térben, de időben is utazunk, vissza az 50-es évekbe, azért elengedhetetlen a film szempontjából, mert mai szemmel teljesen érthetetlen lenne, mit esznek az emberek ezen a salsa dolgon, Kubán, amikor a fiatalok számára az a fontos, hogy jó egyetemre járjanak, jó környékre járjanak bulizni, jó haverjaik legyenek, és hasonlók. Az 50-es évek remek álcát ad a történet mai szemmel értelmezhetetlen elemei számára, nem is álcát, valóságos óvóhelyet, ahova a film hibái tényleg mind jól bemenekülhetnek. Egyszóval, ne is kérdezzük, mit csinál ott ez a lány, miért nem érdekli semmi más, csak a tánc, a salsa, mit eszik (majd) a helyi srácon, miért akarják a szülei megmondani neki, hogy kivel járjon, és kivel ne, mert mindez nem tartozik szorosan a film tartalmához.

A történet egyszerű: a szegény helyi srác és a gazdag amcsi csaj elkezdenek együtt haverkodni, és lám-lám, mi jut eszükbe, elhatározzák, hogy beneveznek a helyi táncversenyre, aminek az első díja 5000 dollár. Ezen a rém egyszerű történeten a film rém egyszerűen zongorázik végig, anélkül, hogy a film bármelyik pontján azt éreznénk, hogy valami megérintett minket, vagy mi.

Amikor a lány lemegy a koszos helyi klubba, ahova amcsik alig járnak, és ott élesben nyomják a salsát, elvileg azt kellene éreznünk, hogy itt aztán valaminek benne vagyunk a sűrűjében. Ehelyett viszont csak azt tapasztaljuk, hogy a sötét helyen párok egymáshoz tapadva denszelnek, mint valami erotikus show-műsorban, vagy egy latin klubban. Bizonyára nem a mi hibánk, hogy nem látunk semmi különöset ebben a klubban, hiszen akármiről is akarjon szólni egy film (hacsak nem direkt az adott téma (pl. a salsa) rajongóinak csatornáján nyomják le a filmet videóról), vennie kell a fáradtságot, hogy a nézőket bevezessék, és velük minimális esetben elfogadtassák azt, amiről a film szól, vagyis az adott témát.

Ha az eddig leírtak alapján valakiben az a kép alakulna ki, hogy e filmnek nulla története van, de még maga a salsa sem képez érdekességet benne, hát csak meg tudjuk erősíteni, pontosan erről van szó, ilyen ez a film. Az, hogy a lány és a kubai srác nem is fekszenek le egymással, vagy hogy az amerikai srác nem is rosszfej, csak egy pillanatra direkt erőszakossá tették a forgatókönyv írói, meg az, hogy a lány nem is tud táncolni, ami a filmbéli versenytáncosok mellett napnál világosabban látszik, szinte semmi ahhoz képest, hogy menyire üres ez a film.

Egy roppant egyszerű koppintása lehet ez az előző résznek (ha emlékeznénk rá), és az is eléggé egyszerű, ahogyan el akarják adni, azzal, hogy Patrick Swayze-t (az első rész főszereplőjét) teljesen értelmetlen jelenetekben, összesen két helyszínen direkt szerepeltetik a filmben. A film egyetlen különlegessége, hogy nincs végkifejlete neki, valójában be sem fejeződik, csak hirtelen abbamarad. Filmtörténelmileg is elképesztő ez a pimasz csel, ahogyan gyakorlatilag arra hivatkoznak, hogy Castro hatalomra lépett, és emiatt a film befejezése elmarad. Az, hogy a legevégén a salsa alatt a zene határozottan hip-hop-os vonásokat ölt magára, mintha nem is egy anti-feminista, 50-es évek béli történetet néztünk volna 90 percen keresztül, hanem egy beindult hip-hop filmet, már csak egy enyhe csúsztatás.

Nem látjuk át, miért ülne be valaki erre a filmre, hiszen ha a tánc érdekli, rossz, nagyon rossz helyen keresgél, csak idegesítené magát, ha pedig valami más, akkor csak egy olyan filmet lát, aminél bármelyik szappanoperába több történet szorult.

-zé-
2004-07-08
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8