cspv logo
cspv szám: 45 / 02 tartalom
keresés

cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 14 00219
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2002-11-22

Szeretni Bolondulásig

Folie… Pas du Tout , A , La 2002.

Amélie bekattant
Nem viccel a filmcím: tényleg egy őrült szerelemről szól Laetitia Colombani 26 éves francia színésznő első rendezése, amiben ki más ijesztgetné a nézőket, mint Audrey Taotou, a szelíd Amélieként megismert szépség.

Apropó, szépség - Audrey Taotou ebben a filmben (meglepő módon) egyáltalán nem volt olyan elbűvölő, mint amilyen az Amélie-ben volt, cserébe viszont jobban nézett ki, mint az Isten Nagy, Én Kicsi Vagyok c. vallásos oktatófilmben. Pedig a felület sokat számítana filmünknél, mivel nem rendelkezik egy rendes történettel, sőt, ami van neki, azt is két részletben kell bemutatnia ahhoz, hogy kicsit is érdekes legyen. Adott egy fiatal képzőművész lány, Angélique, aki a film elején még teljesen normálisnak tűnik, azt leszámítva, hogy egy nős férfibe szerelmes. Egész életét a Loic nevű fiatal orvoshoz igazítja, és végigcsinálja mindazokat a kommersz tennivalókat, amiket egy nős férfi barátnője meg szokott tenni: ül a telefon mellett, és várja a hívását, titokban megy el egy partira, ahol Ő is jelen van, a férfi születésnapján hiába várja egész este, kiborul, és másnap újra kezdi a várakozást… Miközben ezt nézzük, olyan nagyon nem érint meg minket Angélique története, nem sokat izgulunk érte, nem igazán drukkolunk neki, egyszóval kissé hidegen hagy minket főhősnőnk személyisége.

Visszafogottságunkat nagyrészt a történet sematizmusa magyarázná, az, hogy nagyon sok "szeretős filmet" láttunk már, és egy rajongó diáklány túlcsorduló érzelmei nem számítanak nagy dobásnak. Erre számíthatott a forgatókönyvíró-rendezőnő is, ezért megbonyolította a dramaturgiát, és ugyanazt a történetet két szemszögből mutatta be, a film első felében Angélique-éből, a másik felében pedig Loic-éből. Ez a megoldás némileg emlékeztet a Nő Kétszer c. Gwyneth Paltrow-film újításra, azzal a különbséggel, hogy itt nem a sorsszerűség jön le a kétféle történetből, hanem egy meglepő fordulat, ami teljesen más fénybe állítja a film első felében látottakat. Tehát trükközünk - a dolgok nem azok, amiknek látszanak, ez a fő mondanivalója a filmnek. Kár, hogy csak a film közepefelé derül ki, hogy itt rendezői csavar készülődik, mert addig azzal kell lefoglalnunk magunkat, hogy Amélie-t átültessük Angélique-be, vagyis megszokjuk Audrey új arcát, ami nem annyira megnyerő. Hősnőnk erőszakos, elvakult, ál-naiv, egyszóval idegesítő, és ez az érzésünk a film második felében csak erősödni fog róla.

A film feléig tehát várakozó állásponton vagyunk, és amikor már azt várnánk, hogy valami érdekes jutalmat kapunk a türelmünkért, akkor kiderül, hogy az eddig látottakat újra végig kell néznünk, csak most más nézőpontok és történések hangsúlyozódnak ki, mint azelőtt. Ez a megoldás egy olyan filmet ad ki, amiben a trükkös meglepetés-fordulat a lényeg, olyat, aminek a sztoriját nem mesélhetjük el másoknak (nem árulhatjuk el a film végét), vagyis az egész egy csavarra épül. Ettől jobb esetben érdekes és elgondolkodtató lesz a film (lsd. Hatodik Érzék), de elsülhet rosszabbul is, és filmünk esetében inkább ez történt. Végignézzük ezt a szó minden értelmében őrült szerelmi történetet, de a végén csak olyan érzésünk van, mint amikor Poirot megold egy gyilkosságot, vagyis számunkra, nézők számára is kiderül, mire ment ki a játék röpke másfél órán keresztül.

Audrey ide, vagy oda, ez a film nem vált a kedvencünkké, már csak azért sem, mert nem kedveljük az olyan filmeket, amelyekben bármilyen formában is terhes nőket bántalmaznak. De ezenkívül is több hibát látunk a filmben, minthogy azzal elintézhetnénk, hogy ez egy 26 éves színészlány debütálása a rendezői szakmában…

-lidocka_2002-
2002-11-22
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14