cspv logo
cspv szám: 49 / 03 tartalom
keresés

cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím cikk cím

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 02 00273
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2003-03-23

A Zongorista

The Pianist 2002.
Tudjuk előre, hogy egy komoly és drámai filmre ülünk be, tudjuk, hogy a Holocaustról szól, és azt is, hogy egy elismert európai rendező munkája, mégsem tudunk igazán felkészülni erre a filmre. Sokkal megrázóbb annál, hogy ne érjen minket váratlanul a hatása.

Roman Polanski, a lengyel születésű és Franciaországban élő rendező Wladyslaw Szpilman zongoraművész életéről készített filmet, pontosabban a művész visszaemlékezése nyomán született könyvet dolgozta fel film formájában. Szpilman 1942-ben 30 éves volt, akkor, amikor egész családját elhurcolták a németek, és ő is csak egy apró véletlennek, vagy segítő szándéknak köszönhetően menekült meg a deportálástól. Miután egyedül marad, elkezdődik a folyamatos küzdelme a túlélésért, egy olyan környezetben, ahol a többi Varsóban maradt zsidóval együtt minden pillanatban szembe kell néznie a halállal. Polanski filmje nemcsak megrázó, hanem jó is, ezt örömmel állíthatjuk, azzal együtt, hogy Polanski eddig nem igazán tartozott a kedvenc rendezőink közé. (Még legjobban a Kínai Negyed/Chinatown c. filmjét kedveltük, illetve a '88-as Őrületet, de a legújabb munkáival, A Halál És A Lánykával, a Keserű Mézzel, vagy A Kilencedik Kapuval már kevésbé voltunk kibékülve). Egy olyan rendezőnek tarjuk, aki a művészfilmes érdeklődés és a közfogyaszthatóság között lavíroz, és miközben mindegyik filmje ezek ötvözetét jelenti (plusz a misztikáét), azért a filmográfiája időben mégis mintha a "normálfilmektől" (Chinatown, Frantic) lejtene a művészdarabok felé (Keserű Méz).

A Zongorista teljesen más kategória: itt nem az a kérdés, hogy mennyien fogják látni, vagy hogy milyen kellemes lesz két zacskó popcorn társaságában végigülni, hanem az, hogy mennyire valóság- (vagyis történelem)hű a film megjelenítése, mennyire átélhetőek az események benne, és hogy egy személyes tragédiát hogyan lehet film formába önteni, ráadásul úgy, hogy maga a rendező is hasonló helyzeteket élt át. (Polanski maga is túlélte Krakkó és Varsó bombázását, a deportálásokat).

Miután kétszer megnéztük a filmet, biztosan állíthatjuk, hogy minden szempontból helyénvaló a film "stílusa", egy percig sem patetikus, soha nem hatásvadász, ezzel szemben nagyon közvetlen, személyes, és a megindító. Szpilman szerepében a számunkra még szinte teljesen ismeretlen fiatal színészt, Adrian Brody-t látjuk, aki félig magyar származású, idén lesz harminc éves, és fantasztikusan jó színész. Tökéletesen tudta eljátszani Szpilmant, az érzékeny, de a világtól csöppet sem elzárt fiút, aki ahelyett, hogy kottákkal és zenedarabokkal foglalkozna, munkaigazolások után rohangál, az ellenálláshoz igyekszik elszegődni, egy bárban zongorázik, és folytonosan menekülni kényszerül. Miután a történet szerint Szpilman majdnem éhen hal a háború végefelé, és csak egy német tiszt segítségével éli túl az utolsó heteket, Brodynak elég sokat le kellett fogynia a szerep hitelessége kedvéért. A 6 hetes szigorú fogyókúra eredményeképpen 14 kilóval könnyebb volt, amikor az utolsó jeleneteket forgatták, az eredetileg 73 kilós színész a kúra végén 59 kilósan botorkált Varsó romjain.

A film nemcsak drámai, hanem nagyon érzékletes formában mutatja be a varsói háborús "hétköznapokat", folyamatában láthatjuk, hogyan próbálták meg élni az életüket a "kis gettóba" kényszerített zsidók, hogy viselkedtek a segítőkész, illetve a gyűlölködő lengyelek, hogyan szakadt át egy gát az emberek képzeletében a borzalmak láttán, és milyen út vezetett az utcai megalázásoktól, a karszalaggal való megkülönböztetéstől a deportálásokig és a marhavagonokig. Mindezeket úgy látjuk, olyan élesen, mintha mi is jelen lettünk volna, és az biztos, hogy kevés megrendítőbb kép van egy átlagos őszi délutánnál, ahol a hazafelé tartó idős embert a csatornában való közlekedésre kényszerítik, vagy egy napfényes délelőttnél, ahol emberek ezrei várnak a deportálásukra. Persze minden eseménynek Szpilman a főszereplője, de ez is finoman van megoldva, bár kétségtelenül az ő visszaemlékezéseiről szól a film, a karaktere beleolvad a többiek sorsába, és ez ismét nagyon jól veszi ki magát.

Brody mellett a többi színész is kiemelkedően jó munkát végzett, Szpilman családjának a tagjai olyan közelieknek tűntek, mintha személyesen ismernénk őket, az ő elhurcolásuk pedig mindennél jobban szíven üti a nézőt.

A film alatt mindössze néhány perc adódik, amikor úgy érezzük, hogy elakadt, vagyis nem halad a cselekmény, és csak egy vonal van, amit részletesebben is kibonthatott volna a film: ez a varsói gettó lázadása, amire még a történelemkönyvekből emlékszünk, a filmben viszont eléggé áttételesen és röviden jelenik meg. (Persze így is két és fél órás lett a film, megértjük, ha nem fért bele minden).

Amúgy a Zongoristát nemcsak Polanski eddigi legjobb filmjének tartjuk, hanem egy olyan alkotásnak is, ami nagyon érzékenyen és valóságosan dolgozta fel a Holocaust drámáját, úgy, hogy még hetek múlva is eszünkbe fognak idéződni a film képei.

-ming li-
2003-03-23
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20