cspv logo
cspv szám: 76 / 05 tartalom
keresés

Sin City  / 1. Sin City  /  2 Galaxis Útikalauz Stopposoknak B-13, a Bûnös Negyed cikk cím Edukators Szerelem Sokadik Látásra A Csajom Apja Ideges Világok Harca

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 10 00760
film info
PREVIOUS articleNEXT article
2005-07-01

Világok Harca

War of the Worlds 2005.

1 dolog, amit utálunk Hollywoodban
Európa-szerte szokás utálni filmeket csak azért, mert Hollywood-iak, mi azonban nem teszünk ilyen hátrányos megkülönböztetést, s?t, elismerjük a tényt, hogy kedvenc filmjeink közül is a legtöbb Hollywoodból kerül ki. Ezzel együtt tisztán emlékszünk, honnan és miért eredt a Hollywood-utálat, mint az üres, értéktelen, archaikus kifejezéssel: "kommersz" filmek ellen táplált érzés, amely filmek legújabb prototípusa most a Világok Harca lett.

Ha valaki látott már jó filmet, akkor az olyan moziélményeket határozott csalódásként éli meg, amikor egy filmben gyakorlatilag nincs semmi, amikor egy film mindössze annyit tud, hogy leköti a figyelmünket 1-2 órára. A kizárólag kereskedelmi szempontokat szem el?tt tartó filmek nem akarnak mást, csak azt, hogy a néz? megvásárolja azt a fránya mozijegyet, és ennyi. E célból pedig gátlástalan módon állnak hozzá a filmkészítéshez, és egyedül arra törekednek, hogy valami olyan látványosságot produkáljanak, amire mindenki kíváncsi, mint a középkorban a kivégzésekre a f?téren, vagy napjainkban a katasztrófákra a híradókban. Azokat az ostoba Hollywood-i filmeket (amik persze simán lehetnek angolok, franciák, új-zélandiak vagy magyarok is), amik csupán olcsó látványosságot kínálnak, arról lehet megismerni, hogy nincs bennük történet. A Világok Harca pontosan egy ilyen film, zéró történettel, 2 órán keresztül azt bámulhatjuk, hogy primitív lények, a tripod-ok (eléggé vicces módon tényleg így hívják ?ket a filmben, magyarul: fotóállvány) szétlövik az embereket, felszippantják, bedarálják, majd sugárba kihányják a vérüket, máskor pedig felszippantják, és kiköpik magát az embert is, csak azért, hogy aztán még látványosabban mészárolhassák le. Ennyi ez a film, vagyis egy darab nulla.

A film ismertet?i mind azt közlik, hogy az emberiség felveszi a harcot ezekkel a lényekkel (fotóállványokkal), pedig ez bizony a legszerényebb mértékben sem igaz. Két órán keresztül mindössze azt látjuk, ahogyan ezek a fotóállványok embereket trancsíroznak szét. Tom Cruise semmit sem csinál, semmit sem tesz ellene, a hadsereg is tehetetlen, egyszóval senki nem vesz fel semmiféle harcot - és nem is történik semmi.

Ezzel együtt a történet is nulla. Tom Cruise menekül a kislányával, mint mindenki más, ennyi. Menekül, menekül, aztán egyszercsak vége - a filmnek. Rajtuk kívül van még két szerepl? (az egész filmben), a többi néma tömeg. A két szerepl? egyike Tim Robbins - aki valósággal nevetséges, de nyilván megfizették ezért. Spielbergnek is nagy szüksége volt a Tim Robbins-jelenetre, hiszen ez csapja be a néz? gyomrát, emiatt nem t?nik fel, hogy a filmben semmi sem történik. Ha 2 órán keresztül végig csak azt látnánk, ahogy ezek a fotóállványok ledarálják az embereket, egy id? után elfáradnánk, és kiosonnánk a moziból. Azt, hogy ez az id? mikor következne be, nagyon könny? kiszámolni, na, és ide kell betenni egy olyan jelenetet, ami a küls?, nyílt színi mészárlások helyett egy "közelit" ad az emberekr?l. Természetesen ez a pár perc, amit Tim Robbins-szal töltünk, ugyanolyan gagyi, mint az egész film, de legalább kicsit tényleg megpihenhetünk, már csak a hangok miatt is, mert ez a film baromi hangos, biztos is, hogy halláskárosodást okoz.

A Függetlenség Napja egy gagyi Hollywood-i akciófilm? Az Armageddon egy nulla, nyálas Hollywood-i ócskaság? Felejtsük el, ezeknek a filmeknek van valami történetük, és ha tévében adják, miközben épp be van gipszelve a lábunk, és a tévé elé vagyunk kényszerítve, vagy épp repül?n ülünk, és ki kell húznunk néhány órát, ezek a filmek abszolút élvezetes órákat nyújtanak a számunkra, akár még többedszeri megnézésre is. A Világok Harca ehhez képest egy valódi nulla-film, aminek tényleg nincs története, és tényleg nincsenek szerepl?i sem. Tim Robbins mellett a másik szerepl?, aki felbukkan filmközben (egy n?, Lisa Ann Walter) már csak néhány szót szól, és csak néhány másodpercig szerepel.



A f?szerepl? Tom Cruise pedig valóságos világcsúcsot állít fel passzív semmittevésével. Bár folyton olyan színben t?nik fel, mint egy alvó oroszlán, akinek a részér?l egyszer majd valamiféle tettre kellene számítanunk, gyakorlatilag egy t?t sem tesz arrébb egész film alatt. Nem igazán szól a mentségére az sem, hogy a film egyik férfi mellékszerepl?jét (a nem túl sok közül) egyszercsak puszta kézzel megöli, és hogy egy adott pillanatban három darab kézigránátot análisan inzertál az egyik fotóállványba, hiszen így az általa meggyilkolt emberek és lények aránya még mindig csak 1:1. Így technikailag azt sem tudjuk, melyik oldalon harcol, és ha a film úgy végz?dne, mint a Harmadik Típusú Találkozások, és Mr. Cruise úgy végül döntene, hogy mégis inkább az idegenekkel tart, azon sem lep?dhetnénk meg nagyon.

Más filmek mintájára azt hinnénk, illetve azt is próbálják meg elhitetni velünk, hogy majd Tom Cruise végül csinál valamit. De nem. Hiába kezd?dik azzal a film, hogy Tom Cruise óriásdaru-kezel?, ami révén valahogy ? áll a legközelebb ahhoz, hogy legy?zhesse ezeket az óriás fotóállványokat. De nem, mindez csak átverés. Egyszer?en csak azt a látszatot akarták kelteni, mintha tényleg történne valami, vagy legalább lenne erre valami remény. A kislány, a kis Dakota Fanning ugyanilyen zéró módon szerepel. Az elején bemutatják, hogy klausztrofóbiás, és hogy vigyázni kell rá, de aztán ennyi. Kés?bb a föld alatt tök jól megvan Tim Robbins-szal egy pincében. Ugyanez a helyzet a fiúra, aki utálja az apját, Tom Cruise-t, és mindig azt sürgeti, hogy támadják már meg a hülye fotóállványokat, és akkor a B-filmeket alulmúló jelenetben ott birkózik Tom Cruise és a fiú, aki a katonasággal együtt rá akar rohanni a fotóállványokra - bár a tankok és helikopterek által kil?tt lövedékek hatástalanok. Birkóznak, birkóznak , és a fiú szeretne harcolni menni, a dombon túlra (így jön ki olcsóbban a jelenet), Tom Cruise pedig nem bírja visszatartani, mert egy "kedves házaspár" 5 méterrel arrébb épp le akarja nyúlni a kislányát, a kis Dakotát. Így hát döntenie kell, és azt mondja a fiának, hogy "menj" - egy szerepl?vel kevesebb a film végéig.

Az egész film egyedül akkor lehetett volna kicsit is szórakoztató, ha a f?szerepl?, meglehet?sen suttyó csávót Tom Cruise helyett Ed O'Neill (Al Bandy a Rém rendes családból) alakította volna. Akkor legalább párat nevethettünk volna az ostoba fickó megnyilvánulásain, mert így, Tom Cruise-zal végig azt hihettük, hogy majd kialakul a karaktere, most még nem tud tenni semmit, most még csak egy bunkó arc, de kés?bb majd bel?le lesz a h?s. Ed O'Neill esetében legalább végig annak láttuk volna állítólagos h?sünket, ami - egy nulla bunkónak.

Spielberg ezzel a filmjével mindenképp túll?tt a célon. Ha valaki ennyire durván, ennyire er?szakosan akar pénzt keresni, az mindig visszatetszést kelt az emberekben. A szakma tudja, hogy az el?z? egy-két filmje, beleértve a halálosan gyenge Terminált, nagyon rosszul teljesített a jegyeladások terén, és hogy most eljött az ideje, hogy bizonyítson, hogy valami nagy bevételt letegyen az asztalra. No, ez a film lesz az a nagy bevétel. Nagy bevétel minden áron, úgy, hogy nem tiszteli a mozi szentségét sem. Spielberg látványosan elárulta az E.T.-t, a Harmadik Típusú Találkozásokat-t, de még a primitív Hollywood-i Cápát is, no és a Párbajt, mert e filmekben is ott volt az ismeretlen, mint olyan, ami az izgalmat keltette - szemben a mostani fotóállványokkal. Spielberg most nagyot akart szakítani, mégpedig anyagilag, és csakis anyagilag. Meg akarta mutatni, hogy ha pénz kell, tud ? pénzt csinálni, aztán ha azzal vádolják, hogy a film gagyi, nyugodtan mutogathat a közönségre, hogy nem magam miatt csinálok gagyit, a közönség ezt szereti, és most pénzt kellett keresnem, mert már nagyon le voltam égve. Szerintünk viszont éppenséggel ez az igazi égés, egy ilyen olcsó (méregdrága) filmmel el?hozakodni.

Hiába választott olyan témát, ami 2x-es véd?pajzs-réteget biztosít a projekt számára (Orson Welles és H.G. Wells révén), a nulla történet, az olcsó film önmagában is akkora égés, amihez talán még a WTC szeptember 11-ei tragédiája sem kínálna elegend? védelmet.

Spielberg, úgy t?nik, egy prímás, aki azt húzza, amiért pénz üti a markát. Úgy t?nik, tud ? ilyet is, olyat is: néha csinál egy Terminált, vagy álmodozik egy kört a rémes A.I. Mesterséges Értelem cím? filmjében, ami a gyenge min?sége mellett ugyancsak csúnya anyagi bukás is volt, most pedig gurít egy vért?l fröcsög? katasztrófa-horrort, egy primitív mészárlás-filmet, hogy a pénzénél legyen. Spielberg ezzel a filmjével most övön alul próbálkozott, és ezek után, még ha van is jópár filmje, amiket meglehet?sen kedvelünk, számunkra többé nem egy komoly rendez?. Egy ilyen filmet 8 általánossal már bárki meg tud csinálni, ha kéznél van ekkora mennyiség? pénze, és ezért ezt semmilyen formában nem tudjuk filmként tisztelni. Mellesleg elkészíteni minden bizonnyal könnyebb és kellemesebb is lehetett, mint amilyen volt nekünk most megnézni.

-jepe-
2005-07-01
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10