cspv logo
cspv szám: 86 / 06 tartalom
keresés

Elemi Ösztön 2 Tûzfal Maradj! Tour de voks - végeredményben ..  / 1. Tour De Voks - végeredményben .. / 2. Transamerica V, mint Vérbosszú Rejtély Anyám Nyakán A liberalizmustól a konzervatív viselkedésig

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 06 00861
PREVIOUS articleNEXT article
2006-04-04

Tour De Voks - végeredményben .. / 2.


Bringa perspektívák - SZDSZ, FIDESZ
Folytatva cikkünk előző részét, az alábbiakban a saját szempontjaink szerint megpróbáljuk elemezni a parlamenti pártok bringa-kérdésre leadott Tour De Voks dolgozatait ..

Az SZDSZ bringa-programját az jellemzi, hogy frappáns, lendületes, és alapvetően jól hangzik, egyebek közt már szerepel benne a KRESZ módosítása is, sőt, még egy Tour de France-szervezés is, ami külön vicces, lévén, hogyha Magyarországon rendeznék, akkor nem "de France" lenne, hanem "de Magyarország". De komolyra fordítva a szót, az első bekezdésben tesznek egy utalást arra, hogy köteleznék az önkormányzatokat arra, hogy kötelezően egyeztessenek a kerékpáros érdekképviseletekkel és futárcégekkel - ami felér egy megvesztegetési kísérlettel a Critical Mass és a Hajtás Pajtás felé. Ezzel kapcsolatban fontos lehet megjegyezni, hogy a Hajtás Pajtás például már hosszú évekkel ezelőtt (a '90-es évek elején) megkereste Demszky Gábort, SZDSZ-es politikust, aki az elmúlt 16 év során egyetlen percnyi szünet nélkül Budapest Főpolgármestere, és felajánlották neki, hogy szívesen bonyolítanák a futárfeladatokat a város számára (is). Ezzel a városvezetés nagyban hozzájárulhatott volna a kipufogógáz-mentes közlekedéshez (ami a Hajtás Pajtás töretlen és eredeti célkitűzése), de a Demszky-féle városvezetés nem kért a bringás futárokból.

A kerékpárút-hálózat fejlesztését elsősorban az M0-s körgyűrű majdani befejezésére alapozzák, ami révén elképzelésük szerint drasztikusan fog csökkenni a belvárosi forgalom. Mi úgy tudjuk, hogy a körgyűrű elsősorban ahhoz kell, hogy a kamionok, teherautók elkerülhessék a várost, és semmilyen formában nem képes befolyásolni az autósokat, akik egyszerűen mindenhova autóval akarnak menni, mert ehhez szoktak hozzá. Ahhoz, hogy az emberek kerékpárral akarják elérni a céljukat, a mi nézetünk szerint elsősorban biztonságos kerékpárutakra van szükség, hogy a közlekedés ne fenyegető életveszélyt jelentsen, hanem hatékony és élvezetes mobilitást. Ha valaki a Bosnyák tértől be akar menni a belvárosba, mondjuk a Szabadság térre, jelen pillanatban a Thököly út foghíjas macskakövein kell zötyögnie az önmagában is életveszélyes forgalomban. Ki akarna magának ilyen tortúrát, ilyen életveszélyt? Senki. Ezért nem száll ki az autóból. Ha kerékpárral nemcsak oda lehet eljutni, ahova véletlenül vezet valamiféle kerékpárút, hanem oda is, ahova az embernek szüksége van eljutni, akkor már hajlamos lesz arra, hogy bringával tegye meg az utat.

Az SZDSZ tervezettel kapcsolatban ugyancsak meg kell jegyeznünk, hogy az SZDSZ most kormányon van, tehát az elmúlt 4 év fejlesztéseiről is említést kellett volna tenniük, sőt, tekintve, hogy 16 éve töretlenül Demszky Gábor Budapest főpolgármestere, túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a jelenlegi állapotokért éppen az SZDSZ, illetve Demszky a felelősek, akár pozitív, akár negatív értelemben.

Vegyük figyelembe, hogy a tavaly elkészült Bajcsy Zsilinszky út felújításánál eredetileg megfeledkeztek a kerékpárút kialakításáról, később pedig egy, a lehető legszakszerűtlenebb kerékpárutat építettek a Bajcsyra. Eme új bringaút hibája, hogy nem vette figyelembe a gyalogosforgalom sűrűségét, és eleve két egyirányú kerékpárút helyett az egyik járdán alakították ki a dupla szélességű sávot. Ez a sáv pazarló módon bánik a térrel, a holtteret képező elválasztó díszsávokkal együtt kb. egy méterrel szélesebb, mint amelyen lehetne. Tetejébe mindennek még egy korlátot is építettek mellé, amivel a gyalogosokat végképp bosszantó helyzetbe taszították (miközben a cél a gyalogosok és kerékpárosok okos és barátságos egymás mellett közlekedése volna), ami miatt sok gyalogos a kerékpárúton sétál, ahonnan az adott pillanatban nem is tud lelépni a korlát miatt. Az egész kerékpárút ráadásul mit sem ér, hiszen a Nyugatiig nem is lehet eljutni rajta, és amiatt, hogy nem a parkoló autók sávjából választották le, a közlekedési lámpák révén körülbelül 5 perccel hosszabb idő eljutni a Nyugatiig, mintha az úttesten halad az ember.

Az Andrássy úti kerékpársávok sem az igaziak, eleve számos helyen megszakadnak (olyankor mit kellene tennie a bringásnak, repülni?), az autókból kiszálló emberek, illetve a kinyíló ajtók pedig konkrét életveszélyt jelentenek - különösen a fiatal, naiv bringások számára, akik azt hiszik, hogy most van egy rendes kerékpárútjuk. Az SZDSZ az elmúlt 16 év alatt bármit megtehetett volna, illetve így, hogy meglehetősen elhanyagolták a bringásokat, a bringázást mint olyat, most legalább valami okát adhatnák e mulasztásnak, vagy ha ez nem megy, akkor legalább azt megmondhatnák, hogy mi jót vitt véghez az a 10 millió forintért megbízott politikus (miniszteri biztos?), akinek az volt a feladata, hogy felmérje a kerékpárutakat (ami tipikusan olyan feladat, amelyet nem egy embernek kellene elvégeznie, hanem mondjuk egy kerékpáros szövetségnek, mint amilyen a Critical Mass (akik azt a 10 milliót is biztos jobban tudták volna hasznosítani, mint egy politikus).

Tervüket, illetve eddigi tetteikhez való viszonyukat mi sem jellemzi jobban, mint hogy a vasúti bringaszállítás körülményeinek javítását már idénre ígérik. Amire az elmúlt négy év nem volt elég idő, a következő pár hónap biztosan elég lesz. Mint ismeretes, vasúton úgy lehet szállítani bringát, hogy jó esetben van egy külön kocsi erre, mármint egy fél kocsi, ahol az embernek, mint valami marhavagonban, végig ott kell ülnie a biciklije mellett, miközben az egész vonaton mindenki oda akar menni cigizni, és így adott esetben fiatal diáklányoknak kell megküzdeniük azért a kis térért, ott a fapadlón, ha figyelni akarják a járgányukat. Máskor ilyen bringaszállító kocsi nincs is, és egyszerűen csak a legutolsó kocsiba lehet és kell felszállni biciklivel, ahol vagy van két darab kampó (2 db bringa számára elég / vonat) - vagy nincs.

A hangzatos, tényleg jól hangzó tervezet ilyenformán, a valósággal, a jelenlegi helyzettel ütköztetve (amiért az SZDSZ Demszky révén inkább felelős, mint bármelyik másik párt) eléggé fedezetlennek tűnik - ha úgy vesszük.

A FIDESZ bringás tervezete az előzőekhez képest további evolúciós ugrás több szempontból is, aminek számos nyilvánvaló oka is van. Egyrészt a Tour De Voks felvonuláson a FIDESZ-t képviselő Medgyesi Balázs a menet üdvözlésekor a híres Critical Mass-os bringaemelést a saját bringájával hajtotta végre, sőt, a petíció átvétele után civilben a menettel együtt biciklizett maga is, mint mindig, ha bringás felvonulás van. Egyszóval úgy tűnik, ebben az esetben nem egy politikus biciklizik, hanem egy biciklis politizál.

A FIDESZ programjában az is más a többi három pártéhoz képest, hogy nem az egyszerű modellről van szó, hogy "na, akkor az állam, a kormány utakat épít", hanem sokkal inkább a tényleges kormányzati munka szemszögéből nézik a tennivalókat. Nem azt írják, hogy ennyi és ennyi kilométer utat építünk, hanem azt mondják, hogy helyreállítják a pályázati rendszert, amely révén az önkormányzatok majd kerékpárút-fejlesztést hajthatnak végre. A korábban nem pályázó városokat (mint Budapest), külön fogják ösztönözni, hogy pályázzanak.

A kerékpáros turizmus fejlesztése Euro Velo-utak létesítésének formájában ugyancsak nem hangzik rosszul, mert mire használhatják a bringaőrült bringások százezreket érő briliáns gépeiket, ha nincs hova kirándulniuk, ha nincs rá lehetőség, hogy mondjuk Pestről lebringázzanak Szegedre? A biztonságos városi bringás közlekedés mellett ez sem egy elhanyagolható motívum.

A csillagos ötöst a mi szemünkben azért kapják meg, mert kitérnek a kereszteződések biztonságossá tételére. A legtöbb baleset a kereszteződéseknél történik meg, aminek számos oka, összetevője van, kezdve azzal, hogy az autósok gyakran nem is tudják, hogy egy 15-20 km/óra sebességgel a kereszteződés felé száguldó kerékpárost kellene figyelniük, és csak a járdaszegélyen lábukat meglóbáló gyalogosokra koncentrálnak. Az, hogy a kerékpárutak veszélyes pontjainak felderítésébe be kell vonni a kerékpáros szervezeteket, ugyancsak isteni ötlet (gyakorlatilag ez az általunk preferált svéd minta), mert ki más tudna ebben tanácsot adni, mint az, aki az adott útszakaszt használja. A Gellért térnél például, ha a Szabadság hídon szeretnénk átmenni az Erzsébet-híd irányába, szinte biztos, hogy elüttetjük magunkat, ha rögtön lehajtunk, amint megkapjuk a zöld lámpát, lévén, hogy az autók, akik a hídra kanyarodnak fel, már rég elhajtanak a lámpájuk mellett, amikor megkapják a sárgát és a pirosat, ami meg kellene, hogy állítsa őket, mielőtt keresztezik a bringások és gyalogosok zebráját. Így jóhiszeműen, mintha zöld lenne, úgy fordulnak be, s közben már rég pirosuk van, ami miatt nem egyszer látni életüket féltő, káromkodó bringásokat, akik éppen, hogy megúszták.

Egy tervezet végeredményben attól lehet igazán jó, ha valaki azzal is foglalkozik, hogy időnként feltárja, bemutassa, hogy addig mit tettek. Ez további pozitív eleme a FIDESZ tervének, hogy tudniillik, ha rajtuk múlik, 2 évente be kell számolni az addigi fejleményekről. A FIDESZ programjával kapcsolatban illő még megjegyeznünk, hogy valójában ezt az egész Tour De Voks-ot nekik köszönhetjük, lévén, hogy ők keresték meg hónapokkal ezelőtt a Critical Mass-t konzultáció céljából, hogy mondják el, ők, mint a bringások bringásai, mi volna jó a bringázásnak, a bringásoknak, mert azt, ha kormányra kerülnek, szívesen megvalósítanák. Hogy egészen pontosak legyünk, csak annyit tudunk, hogy az egyik nagy párt kereste meg a CM-t, és csak tippelünk, hogy a kettő közül ez a FIDESZ, és nem az MSZP. A Critical Mass ekkor döntött úgy, hogy nem örülnének, ha egy párt kampányolhatna a kerékpárosok érdekeinek képviseletével, kerékpáros fejlesztések tervezetével, és ekkor találták ki a Tour De Voks megoldást, ami egyenlő esélyt biztosít mindegyik pártnak, hogy maguk is követhessék a FIDESZ kezdeményezését. Mindez megértjük, ha a politikusokra jellemző "kampányolást" látjuk magunk előtt, ugyanakkor mindez máris kevésbé érthető, ha azt vesszük, hogy egy párt szeretné megkérdezni a bringásokat (ugyanúgy, mint a társadalom egyéb rétegeit), hogy mit szeretnének, mik az elképzeléseik. Elvégre jó esetben pontosan így működik a képviseleten alapuló demokrácia. Na mindegy.

Az egész végeredménye annyi, hogy nevével ellentétben a Tour De Voks egy egyhónapos bringás kampánycsendet kényszerített a FIDESZ-re, sőt, ha most jobban belegondolunk, egy totális kampánycsendet, lévén, hogy április 3-a este 8-ig senki sem olvashatta a dolgozatként leadott programokat. Így marad április 4-5-6 a voksokért való versengés kiértékelésére, ami, hogy így fogalmazzunk, nem minden párt számára egyformán előnyös, vagy előnytelen :)

Mindenesetre, ha ránk hallgatsz, kedves olvasó, úgy döntesz, ahogy jónak látod :) Nem rossz ötlet elolvasnod a programokat, és aludnod rá egyet-kettőt, többet már nem is nagyon lehet ..

-jepe-
2006-04-04
cspv.hu
oldal: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11