Ha már láttad a filmet, gondold meg, hogy megnézed-e az "Így készült" kisfilm összeállítást, mert utána erős késztetést fogsz érezni, hogy újra megnézd a filmet.

Az "Így készült" szinte ugyanolyan megdöbbentő élmény, mint maga a film.  Látod George Lucas-t, ahogy kikíséri a gyerkőcét az autóhoz, majd eljátssza, hogy ma van az a nap, amikor hozzáfog a film megírásához, így kezdődik.
Bemutatja a ceruzáit, és a noteszét, látod az áthúzgált sorait, amiket akkoriban papírra vetett, és azt is megtudod, hogy elsőre egy olyan 15 oldalas anyagot hozott létre. Lélegzetelállító felvételek, hiszen érzékelteti, hogy a Star Wars színtiszta szellemi termék. Papír-ceruza.
Aztán, 3-4 hónap múlva, amikor egy bizonyos szintig kidolgozta a forgatókönyvet, (összes jelenet), akkor felvette az első munkaerőit, köztük a grafikai tervezőjét. Innentől kezdve közösen tervezték a filmet, ami például a grafikust illeti, naponta egy tucat tervét selejtezte ki, és naponta közelebb és közelebb kerültek a végső formához. De ezzel együtt a Phantom Menace sem egy év alatt készült el, 96 -ban kezdődött ez a kreatív folyamat, ami idén májusban kezdte el behozni az árát. 
Hoszú út vezetett a Duna PlázáigA legtöbb film esetén kábé ugyanaz a gyártási procedúra, kell a forgatókönyv, a szereplők, a helyszínek, és jöhet a forgatási terv. A Star Wars esete kicsit más, mivel semmi, de tényleg semmi nem létezett alapjáraton, helyszínek, szereplők, tárgyak, eszközök, kellékek, ezeket mind létre kellett hozni, sőt, előtte meg kellett őket tervezni. Szereplők arcait megrajzolni, a maszkokat legyártani, stb., és akkor még mindig sehol sem áll a dolog, mert látni kell a helyszínt, a tárgyakat, R2-D2-nak is ott kell mozognia a jelenetben, és csak ekkor, szinte tényleg csak a majdani forgatás idején látod egyben a dolgokat. És még a felvett anyag sem az, ami majd a vásznon látható lesz, mert ekkor jönnek az ILM (Industrial Light and Magic) bonyolult komputer-trükkjei, amelyek nyomán a külön-külön felvett "kép-rétegek" egymásra kerülnek, és végre megpillantható az, amiről a kezdetektől fogva szó van. 

Egyszerűen drámai az a felvétel, amikor látható az első olvasópróba. Hatalmas ovális asztal, körülötte vagy harminc ember, köztük Ewan McGregor, Liam Neeson, Natalie Portman, Jake Lloyd, és sokan mások. A kisfiú kiválasztása, maga mintegy  három évet vett igénybe, a "Casting" (szereposztó)osztály feje, saját bevallása szerint vagy 3000 kissrácot nézett végig. Végigvizsgálták szinte az összes angol nyelvterületet, felvették a kapcsolatot az ottani színész-ügynökségekkel, videó- felvételeket készítettek, amin a srácok mondanak pár mondatot, ahogy szokás. A 3000 végül leszűkült 3-ra, és az első olvasó-próbán már Jake Lloyd jelen. 
Közben fel kellett építeni számtalan díszletet, belsőket, de ez a folyamat az olvasópróba idején még simán futhatott. Ugyanakkor a díszlet, belsők sem csak úgy jöttek létre, hogy na jó, akkor építsetek valami bunkerfélét, aztán az lesz Anakin szobája, hanem szintén hossza tervezés, tervrajzok, színezett tervrajzok, story-boarddal összehangolt tervrajzok tömkelege került Luca szeme elé, sőt, a már épülő Anakin-szobába is ellátogatott, pedig akkor már jó sok szálon futott a gyártási folyamat, és több száz ember dolgozott már neki. És akkor belép ebbe a térbe, és elmondja, hogy ide még kell két polc, oda egy szekrény, plusz mindig megbeszélték, hogy milyen legyen a stílus a Tatooine bolygón. 
 

starwars.com
A kellékmesterek fegyvereket, és mindenféle eszközöket gyártottak, szintén tervrajzok, stb., és egész raktárhelységek voltak tele ezekkel a sehol máshol meg nem található dolgokkal. 
Egy hónappal a forgatás megkezdése előtt, (ami a filmgyártásban a legbecsesebb dátum, és angolul a First Day of Principal Photography névvel jelölik), már mindenki úgy érezte, mintha "holnap lenne az a nap", annyira keményen dolgoztak, és annyira fel voltak pörgetve az események. 

Starwars és Coca-Cola - a két nagy termék - A Duna PlázábanR2-D2 pedig még magába a forgatásba is bekavart. Lucas azt úgy mondta, hogy "rossz android karmája van". R2-D2 felvételek tucatjait rontotta el, hasraesett, nem állt le időben, neki ment az ajtófélfának, leesett a feje, stb., és egy forgatást elrontani már nem semmi, hiszen akkor nagyon sok ember van oda-diszponálva, nagyon sok technika, stb. R2-D2-nak "ebben a részben" sokkal komolyabb kihívásoknak kellett eleget tennie, kellett neki homokban, lejtőn, sárban, küszöbön keresztül, szóval extrém viszonyok között is közlekednie, a korábbi részek sima műtermi talajához képest. A robot-részleg mindent megtett, hogy R2-D2-t felturbózzák, de végül Lucas elrendelt egy teljes újrakreációt. Angliában és az USA-ban párhuzamosan dolgoztak a profi roboton, ami "mindent járó", és idő-csúszás és sok pénz ellenében végül el is készült a vadiúj R2-D2. Ezzel a pici kis epizóddal kapcsolatban figyelemreméltó, hogy eszükbe sem jutott változtatni a forgatókönyvön, vagy eltüntetni a homokot, szóval "csalni egy kicsit", és hogy simán bevállalták a pluszköltségeket. Persze a Phantom Menace-t nem kellett félteni, Lucas pontosan kalkulálhatott vele, mekkora bevétele lesz. 

Az "Így készült" filmecskék legjobb része talán (R2-D2-n kívül), amikor a "First A.D." beszél. 
"First Assistant Director" ("Éj-dí"). Ez a cím egyáltalán nem rendező-asszisztenst fed, hanem asszisztens-rendezőt. Komoly különbség. A rendező-asszisztens egyébként hazai fogalom, az USA-ban úgy nevezik, hogy pl. "Mr. Lucas asszisztense", akinek az a dolga, hogy az illető földi ügyeivel tartsa a kapcsolatot a forgatás alatt, (felvenni a telcsit, befizetni a számlákat, elvinni a gyereket szülinapi zsúrra, bármi). A 1st A.D. a forgatás bonyolítását végzi, és teljes mélységében ő a felelős, ő intézi, ő tervezi, minden az ő kezébe fut össze. Az A.D is természetesen egy osztály, az első A.D keze alatt több 2., 3., 4. A.D dolgozik. Egy forgatási nap után, amikor a színésze például már hazamentek, az A.D.-k még jó pár órát dolgoznak, mert szervezik a következő napot, így éjfél előtt nemigen kerülnek ágyba, és hajnal 4-5 között már megint talpon kell lenniük, szóval nagyon tiszteletreméltó szakma. A Star Wars 1.st A.D-je tette a legmeglepőbb kijelentést a filmről, elmondta ugyanis, hogy állandóan a minimális erőbefektetésre törekedett, arra, hogy egy-egy jelenetet a lehető leggyorsabban, legegyszerűbben vegyenek fel, mert ha sokat szőröznének, akkor egy-egy nap csak 3-4 snittet tudnának felvenni. Ez meglepő egy olyan film esetén, ahol mindent ilyen hihetetlenül alaposan dolgoztak ki, de persze nem kell megijedni, az A.D akkor rendelheti el az átállást a következő jelenetre, amikor a rendezőnek már tetszett, amit látott, és azt mondja, hogy "ez megvolt", másrészt őt éppen ezért fizetik, hogy az a sok száz ember gyorsan és egyszerűen dolgozzon együtt, és egyedül a rendező merülhessen el a részletekben. 
Odafent, a tévében Yoda mester, a világ összes tévéjébe beledugja a fejét ..A fogatversenyt, csak úgy, mint a Tatooine bolygó külsőit Tunéziában vették föl. A sivatag közepén valóságos várost építettek föl, és például az összes fogatot is mind ide kellett szállítaniuk, amik önmagukban hatalmas területet foglaltak el. És akkor bekövetkezett a természeti csapás. Egyik éjjel egy villámlás volt látható a horizont alján, amit egy nagy erejű homokvihar követett. Annyira nagy ereje volt, hogy például a terület őrzői bemenekültek a toalettekbe, hogy ne fulladjanak meg. Következő nap gyászos kép fogadta a stábot. Hiába szállítottak át Anakin fogatából is két példányt a tengeren túlról, most ott hevertek kettétörve, romos állapotban, a város díszletei szintén, a kellékek sok kilométerre szétszórva s sivatagban, szóval drámai volt a helyzet. George Lucas, akit R2-D2 szinte kikészített, most csak azt mondta, "a vihar jó előjel, a Jeti Visszatér idején is volt vihar, és most megismétlődött, ez jó előjel". Nem hagyta, hogy végzetes pánik alakuljon ki, megváltozatták a felvételek sorrendjét, teljes erővel megindultak a helyreállítási munkálatok, hegesztők, festékszórók, és minden elképzelhető erő bevetésével, és késő délután Anakin fogatja már kamerák elé került, és a nap végén, amikor daruról vették a helyszín totálképét, a több emelet magasságból látható volt a dombokon túl egy másik Star Wars stáb is, akik szintén végezték a dolgukat, és a lemenő nap vényében el lehetett mondani, hogy ameddig a szem ellát, mindenütt a Star Wars Produkció forgatási munkálatai folynak, és nemcsak hogy kiheverték a katasztrófát, de teljes mértékben uralják a helyzetet, és a várva várt film ismét teljes sebességgel halad a megvalósulás felé. Ez a tíz perces rész felér egy önálló moziélménnyel, mégpedig a legjobb fajtából.

Kis kép a nagy emberről -George Lucas 99-benLáthatunk még nagyon izgalmas képsorokat arról, hogy a kaszkadőrök hogyan találják ki a Jedi-k párbaját, lépésről lépésre, hogyan játsszák le teljes sebességgel, és láthatjuk azt is, ahogyan elkezdik betanítani a bonyolult mozdulatsorokat a színészeknek, akik majd a vásznon előadják. És elmagyarázzák, hogy a Jedi-k harcművészete mennyire különleges, mert minden egyes mozdulat egy sakk-helyzetet teremt az ellenfél számára, amiből csak egyetlen válaszmozdulat a kiút, és ez a mozdulat pedig a másik fél számára teremt sakk-helyzetet. 
Természetesen ez az "Így készült" is, mint bármelyik másik filmé a film reklámozására szolgál, és nagyon jól betölti ezt a szerepet, mert utána egyből "még meg akarod nézni" a filmet. De ezen túlmenően tényleg bepillantást ad "egy" film születésébe, (vagyis nem abból áll, mint a legtöbb így- készült, hogy a szereplők egy plakát előtt beszélnek a karakterükről), ami nemcsak hogy filmes iskolák kötelező olvasmánya lehet, de bárkivel a világon egy életre megszeretteti azt a csodálatos dolgot, a filmet.

-ZÉ-



oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18