nyomtatóbarát verzió

























  Ember a Holdon
Man On The Moon 1999

Mond nekünk valamit az a név, hogy Andy Kaufman? Legtöbbünknek bizonyára semmit, de a róla készült Milos Forman-film után sem érezzük majd, hogy beljebb lennénk ezügyben.
Andy Kaufman egy híresnek mondott komikus volt a '70-es évek Amerikájában, állitólag botrányhős és kísérletező showman, a róla készült film alapján viszont csak egy elég rossz arc, kevés eredetiséggel.
Pedig 118 perc elég sok idő egy életút bemutatására, de főként egy olyan film esetében tűnik ez nagyon soknak, amelyik elfeledkezik a nézők jogos igényeiről, és csupán egy emlékművet szeretne állítani a kiválasztott kedvencnek.
Milos Forman amúgy is hajlamos szentimentális elgondolkodásra egy-egy életút felett, lásd a Larry Flint, a Provokátor c. filmjét, amiben több órán keresztül szenvedhettük végig Flint pályáját, és nagyon érdekes volt, ahogy a nagyhatású személyiség szembehelyezkedett az amerikai prűdséggel, és nem adta fel a harcot élete végéig. Ezt a dokumentarista- érzelmes stílust Forman ott folytatta, ahol abbahagyta, csak most a bulvárlapok világából a show-bizniszbe kirándulunk, hogy választ kapjunk a régóta égető kérdésre: Ki volt Andy Kaufman, és miért kell pont róla tudnunk valamit?
A film egy halványgyenge geggel kezdődik, Jim Carrey (Andy Kaufmanként) bejelenti a stáblista alatt, hogy vége is van a filmnek, mivel minden jelenetet kivágtak belőle, amit humorosnak találtak... A nézősereg már fogja a hasát a kacagástól ( csak vicceltem). Formanról igazán elmondhatjuk, hogy kényszeres alkotó, mivel ebben az álhumorban folytatódik a film kifulladásig.

No, de haladjunk tovább. Kaufman kiskorában már színjátékot űzött a láthatatlan közönségének, majd később becibálta a kishugát, mivel az apja elmagyarázta neki a szórakoztatás alapelvét: a nézők kedvéért bohóckodik az ember.
Andy a szárnypróbálgatása idején egy furcsa stílusban szórakoztat: öntörvényűen untat, aztán átmegy Elvis Presley-be, és sikere lesz. Ez az a pont, ahol többen komolyan átgondolják a mozinézők közül, hogy akár sétálhatnának is egyet a friss levegőn, lehet, hogy nem veszítenének sokat. 
De a show halad tovább: egy kis köpcös nézőről kiderül, hogy a legnagyobb arc a komikusok futtatásában, és fantáziát lát a béna Kaufmanban, úgyhogy most már Danny DeVito is színen van mint George Shapiro ügynök. Aztán Andy-fiú hipp-hopp bekerül a legnépszerűbb műsorba, a Saturday Night Live-be, ahol egy idő után két személyiséget kreál magából: Andy Kaufman, a nevettető és Tony Clifton, a nagyon durva és közönséges néző-provokátor. Itt ismét kihullik kb. háromnegyed óra a film élvezetéből, ha most nem alszik el a néző, akkor már túl van a nehezén. 

Kaufman Shapiro jóvoltából bekerül a Taxi c. tv-sorozatba, ahol igazán nagy sikert ér el, és úgy tűnik, élvezi is ezt a munkát. Forman és csapata fontosnak tartja, hogy az eredeti Taxi-szereplők nagy részét szerepeltesse a filmben, ezenkívül felbukkan még az igazi Bob Zmuda ( Kaufman alkotótársa), illetve Jerry Lawler személyében ugyanaz a pankrátor-király csapkodja Jim Carrey-t a földhöz, mint aki annak idején Kaufman nyaksérülését okozta. 
 
BUDAPEST FILM


Andy szerelembe is esik, a pankrátor-műsorán felbukkan egy heves vérmérsékletű lány( Courtney Love), cowgirl-szerelésben, kiáll egy harcra Kaufmannal, aztán összeházasodnak, és egy kis ideig a házas élet lenyomja a szórakoztató szinpad jelentőségét Kaufman életében.  A film cselekménye nem halad túl zökkenő-mentesen, újabb és újabb események bukkannak fel, de olyan erőltetetten, ahogy az a való életben soha nem történhet, még egy komikus életében sem. 
Courtney Love a Larry Flint-ben is a főszereplő szerelmét játszotta, itt sem lepődtünk meg, hogy pont őt választotta a Forman-stáb Lynne Margulies szerepére, mostantól Love-nak örökös bérlete lesz a mindenkori Forman-filmek női főszerepére. Most nem adódott sok feladata a filmben, de azt a tőle megszokott stílusban teljesítette. Andy Kaufman-nak nem volt túl boldog élete a film szerint, megpróbálta egyedi stílusban mulattatni az embereket, és ezért szélsőségekbe ráncigálta bele magát, de végül egy teljesen átlagos televíziós sorozatban lett népszerű (a Taxi-ban, amit nálunk is vetítettek még nagyon régen), és későbbi műsoraiban is ezt várta el tőle a közönsége, ettől szenvedett persze a legjobban. Aztán a '80-as évek elején megtámadta a szervezetét egy ritka tüdőrák-betegség, amibe belehalt. A film utolsó jelenetében egy csodatevő doktorhoz megy el, hogy meggyógyítsa a gyógyíthatatlan betegségéből, aztán egy kellően hangsúlyozott képben lelepleződik a csalás: az orvos (is) szemfényvesztéssel keresi a nagyon sok pénzét, akárcsak a komikusok - sugallja a mondanivalót Forman. 

Az Ember a Holdon bizonyos szempontból gátlástalan film: mindenképp emléket akar állítani valakinek, aki kedves a készítők szívének, és ettől fogva nem válogat az eszközökben, haldoklás a naplementében, kudarcok a színpadon, utolsó nagy volumenű előadás a szeretett közönségnek - ezek azok az elemek, amik ilyen nagy mennyiségben megfekszik az ember gyomrát. 
A film nagy költségvetésből készült, 52 millió dollárból, aminek tekintélyes része Jim Carrey fizetése, mivel meg kell fizetni, ha a rendező és a stúdió egy nézőcsalogató arccal akar dolgozni. Forman egyébként állítólag nem tudott dönteni Edward Norton és Jim Carrey között, Kaufman szerepére, aztán végül a stúdió választotta a befutottabb Carrey-t. 
Még tovább is bánthatnánk Forman legújabb filmjét, mivel teljesen sematikus, és cseppet sem érzékeny alkotás, de utoljára még csak annyit, hogy ne lepődjenek meg a Jim Carrey-rajongók, mivel kedvencük ebben a filmben egyáltalán nem vicces és szórakoztató, de még csak nem is komoly. 
-lee-loo-
 

oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23