cspv logo
cspv szám: 25 / 01 tartalom
keresés

hírek Videók Számkivetett Jég és Föld Között Táncos a Sötétben Tigris és Sárkány Sade Márki Játékai Dr. T. és a Nők Interjú Török Ferenccel, a Moszkva Tér c. film rendezőjével Rekviem Egy Álomért A Vörös Bolygó Hullahegyek, fenegyerek Billy Elliot A Jövő Kezdete Apádra Ütök! Gyilkosok Anyegin Szívörvény A Harc Mestere Sátáni Játszma Blöff Egyszer Élünk Ősz New York-ban Reklámok Filmszemle 2001 Moszkva tér Werckmeister Harmóniák Egérút Utolsó Vacsora az Arabs Szürkénél Torzók Macerás Ügyek Vakvagányok Paszport Nexxt - Frau Plastic Chicken Show Üvegtigris Feri és az Édes Élet Seychelles puzzle Öcsögök Rendőrsztori

this is
cspv home
régi link, már nem működik

page number: 40 00537
PREVIOUS articleNEXT article
2000-11-30

Rendőrsztori

Rendőrsztori

Két éve az Európa Expressz bejött nekünk, mert értékeltünk pár dolgot a filmben. Jó volt, hogy igyekeztek "komoly" akciófilmet csinálni, merték vállalni azt is, hogy valami bénán, vagy "magyarul" fog kinézni, és közben élvezték a játékot. Már a szignál az elején is jól sikerült, mint valami vicces B-film, sőt, mint egy magyar akciófilm! Aztán jöttek a jó kis szereplők, plusz Gryllus Dorka, akit oly ügyesen kidobtak a vonatból, nem volt szép dolog, de végülis egyfajta színfoltja lett a sosem volt magyar akciófilmnek, mint műfajnak. Az egész filmben ezen felül ott lebegett valami az egykori Kántor Nyomoz-ból is, szóval, kellemes szórakozás volt.

A Rendőrsztori egy ebből a filmből készült 6 részes tévésorozatot fed, és már az elején volt egy kis félelemérzésünk, mert a Nikitából ha készül egy sorozat, az elég béna lesz, ráadásul, a Nikita az nagyon jó volt, és nem úgy, műfaji "idézőjelben", mint az Eu Expressz.

Az előítélet, sajnos abszolút beigazolódott, bár tegyük hozzá, szinte semmi kétség, hogy a televíziós szakemberek , akik úgy döntöttek, hogy ez elkészül és majd lemegy, illetve méginkább a televíziós próbaközönség véleménye sokkal mérvadóbb, mint amit mi mondunk, ugyanis minket "csak" mint mozgókép érdekel ez a produkció is, és nem mint "tévéfilm", mert annak nyilván bőven elmegy majd.


A probléma világos, de az eredmény annál meglepőbb. Az egykori film alkotói ugyanúgy léptettek egyet lefelé a produkción, mint ahogy a külföldiek csinálják, viszont ez a lefelé léptetés itt fordítva sült el. Az eredeti film is a türelmünket élvezte (cserébe az ártatlan Made in Hungary hangulatért), ez azonban most már annyira alacsony szint, hogy teljesen béna. Pont a hangulat rovására csökkentették, illetve léptették lefelé a színvonalat, és így pont a báját veszítette el a kis sztori. Az, hogy a korábbi főszereplők közül hármat lecseréltek (lefelé léptettek), még nem is volna feltétlenül gond, de az, hogy a Dobót alakító Xantus Barbara haja, illetve frizurája jelenetenként (összevissza) változik, az már az igénytelenség talaját súrolja, mégpedig alulról.

A másik probléma, hogy kezd kiderülni, hogy ezt a filmet erőnek szakával akarják, és hiányzik belőle a könnyedség. A vetítés során ugyanis a közönség megtapsolt egy (értelem szerűen eléggé kezdetlegesen sikerült) akrobatikus mozdulatot. Amikor valakinek a nyakát hátulról egy kötéllel szorítják, és az illető, a falon sétálva átfordul, jól néz ki. Az egyik epizódban láthatunk ilyet, és hiába kezdetleges, azért mégiscsak tetszett a közönségnek, viszont ezt az illető színész valahogy sértésként fogadta. Tegyük fel, hogy nem is volt így, fátylat rá, de akkor is jó tanulság, hogy kicsit könnyedébben kellene venni, akkor kerülhetnének bele a finom magyaros ízek, meg minden. Ez a hat részes sorozat nem minőség, hanem tévé, akárhogy is fáj, bár nem kellene, hogy fájjon, mert bizonyára szórakoztatja majd a tévénézőket...

Egyébként a televíziós filmeket sem kell feltétlenül lenézni ám, a Jó Barátok is tévé, és a Merlose Place is az volt, és nem utolsó sorban a Kántor Nyomoz is, mely utóbbiból rendesen lehetett vona tanulni. Ha valaki egyszerre akar művészetet és tévét, akkor "kultot" kell csinálnia. Ehhez éppenséggel elegendő hagyománnyal rendelkezik hazánkban a "krimi", inkább erre kellett volna rámenni, és nem az átlag-amerikai, vagy inkább német klisék szorgalmas másolására. A nagy Európa Expresszben pont ez volt a bájos, hogy nem éreztük rajta a marha nagy szorgalmat, erőlködést, (klisének) megfelelni akarást, ezért vettük meg. A "hibák", amikor valami kicsit "bénán" sikerült, csak növelték az élvezetet, mert ahol az ipar szerint hiba van, a néző számára ott kezdődik a művészet, akármilyen magas, vagy alacsony formában is. Röviden, két útvonal állt rendelkezésre e második generációs Európa Expressz létrehozásában, attól függően, hogy az alkotók hogyan gondolnak az adaptálandó eredetire, (magyar) akciófilmre, vagy magyar (akciófilm)-re. Egy kicsit is jó adaptációhoz jól kell tudni megítélni, hogy az eredetiben mi volt a jó, mi volt a hajtóerő, kár, hogy ez most nem jött össze.

-zé-
cspv.hu