Közönséges Bűnözők (The Usual Suspects)

kop-kop - címlapfotónk - Jósvai NóraA 2000-es év hazánkban mint a média éve került terítékre a jelenlegi kormány asztalán. A rendezetlen országot sikerült olyan profin megregulázni, hogy idén márciustól már a sajtószabadság sem jelenthet kavicsot a kancellária szandáljában. A márciusban hatályba lépett törvényt a Népszabadság egy március 29-i cikkének íróján már frissiben alkalmazták is, és Varga Attilát, a cikk íróját "rendesen" bűnügyi nyilvántartásba vették, fotóval, számmal, tenyér- és ujjlenyomattal együtt, "ahogy kell", mivel Balogh Gyula, az FKGP országos szervezőtitkára, akiről az ominózus cikk szólt, feljelentette Varga Attilát rágalmazásért. Noha a bíróság megállapította, hogy a cikk "nem közölt valótlanságokat, más kifogásolt megállapításai pedig véleménynyilvánításnak minõsülnek" (Népszabadság), Varga Attila aktája már ott figyel a bűnügyi nyilvántartóban, és ez elvileg így marad az idők végezetéig, lepecsételték, illetve megbélyegezték. Csak gratulálni tudunk, mind neki, mind a jelenlegi kormánynak. A MUOSZ az alkotmánybírósághoz fordult, az SZDSZ és az MSZP a törvény módosítását sürgeti. A bűnügyi nyilvántartás egyébként hasznos dolog, minden második krimiben megcsodálhatjuk, ahogyan a rendőrség hozzákezd a nyomozáshoz - előkapja a bűnügyi nyilvántartást, és máris megvannak a szokásos gyanúsítottak. Varga Attila pedig ha esetleg állást, vagy pályát szeretne változtatni, az önéletrajzában ott szerepelne egy külön bekezdés, hogy 2000-ben bűnügyi nyilvántartásba került, Sandra Bullock a Hálózat Csapdájában, mint Ruth Marx ...az erkölcsi bizonyítványát nem is említve. A Varga Attila-ügy csak akkor lehetett volna sikeresebb (a jelenlegi kormány részéről), ha nemcsak az újságírót, hanem az egész szerkesztőséget sikerült volna rágalmazásért nyilvántartásba venni.

Viszonyításképpen: az Egyesült Államokban például megkülönböztetik a kriminális bűncselekményeket, és az egyéb büntetni való kihágásokat, éppen így megkülönböztetik a sajtót gyakorlatilag minden más intézménytől, hiszen az alkotmány és a demokrácia döntő mértékben alapul a sajtó szabad és zavartalan működésén, illetve azon, hogy az állampolgárok, akiknek alkotmányos joguk a hírekről értesülniük, valóban megtudhassák, amit az újságírók felfedtek a számukra, ezen felül ugyancsak megkülönböztetik a közéleti személyiségeket, és az egyszerű magánembereket, a közéleti személyiségekkel kapcsolatos hírekről ugyanis szintén joguk van az állampolgároknak értesülniük.

Matt LeBlanc Budapesten

A Jó Barátok Joey Tribiani-ja, Matt LeBlanc Budapesten forgat, a "Queen's Men" című német produkció főszerepében. A film rendezője Stephan Ruzowitsky, az osztrák filmes első angol nyelvű filmje lesz, 15 milliós költségvetéssel, és a dráma, valamint a vígjáték műfaji besorolásait egyaránt magáénak mondhatja, (nem is tudnánk "Joey"-t egy igazi drámában elképzelni). A történet a II. Világháború idején játszódik, és központjában egy különleges katonai egység szerepel, akiknek az a küldetése, hogy álruhában beszivárogjanak egy Berlini gyárba, ahol csak nők dolgoznak, és ahol dekódoló készülékeket készítenek, meg kell szerezniük a kütyüt, és haza kell vinniük Angliába, ami egyből a háború végét tudja majd jelenteni. A film produkciós stúdiója a német Atlantic Sreamline, melynek elnöke Marco Weber, de független producerek is részt vesznek a filmben, Gabrielle Kelly és Zachary Feuer személyében.
Joey nem tud hozzászólni a kérdéshez  - passzol...Szeretjük Matt LeBlanc-t vásznon látni, hiszen a Jó Barátokban, mint Joey éppen színészt játszik, akinek folyton sikerül a legbénább szerepeket kikapnia. Specialitásai közé tartozik a haldoklók alakítása, az egyik legjobb epizódban például, amikor a kis csapat meglátogatta Ross egykori majmát, Marcell-t, akiről kiderült, hogy nem is halt meg, ahogyan ezt hazudták neki az állatkertben, hanem él és virul, és a Vírus 2.-ben szerepel, Jean-Claude Van Damme oldalán, a sminkes nő pedig Julia Roberts. Joey ebben a Vírus 2.-ben is haldoklót alakít a film végén. Tulajdonképpen ő lehetne a reménysugarat jelentő túlélő, de annyiszor elbaltázza az egysoros szerepét, hogy végül Van Damme már nem is teszi fel a kérdést, hogy
"túléli?", hanem egyből ráborítja a lepedőt, és közli, hogy "ennek már annyi". Joey további emlékezetes alakítása lehetett volna Al Pacino fenék-dublőrének a szerepe, de sajnos nem úgy zuhanyzott, ahogy a rendező fütyült, (túl komolyan vette a szerepet), és így kirúgták, ami miatt Joey nagyon szomorú lett, mert már mindenkinek beharangozta, hogy ő lesz Al Pacino feneke, és ha sokan nem is ismernék fel, hogy mégsem őt látják a testrész szerepében, Joey tudta, hogy az anyja úgy is kiszúrja, és szomorú lesz.

Robot

A Filmplus és a Duna Tv kooprodukciójában készül Incze Ágnes új filmje, a Robot. A film különlegessége, hogy az 50 milliós költségvetésének csaknem fele az utómunkálatokra fog fordítódni.
A film DOP-ja, (Director of Photography)
Pohárnok Gergely (pl. Cukorkékség), és ő találta ki a koncepciót, miszerint a filmet szuper 16-os nyersanyagra forgatják, majd az egészet bedigitalizálják, és különféle speciális effekteket alkalmaznak a már digitális anyagon, amit a 20th Century Fox egyik stúdiójában fognak végrehajtani, és 2-3 hónapot fog igénybe venni. Ezt követi a majd munkálatok utolsó fázisa, a rendes 35 milliméteres formára történő felnagyítás. Az utómunkálatoknak ez a felfogása merően újszerű, (eddig egyedül Bódy Gábor alkalmazta pl. a Nárcisz és Psyché c. filmjénél, noha neki a technika 80-as évek beli fejlettsége miatt nem volt módja bedigitalizálni a filmet), és hazánkban továbbra is abszolút úttörőnek számít, filmbedigitalizálás terén pedig gyakorlatilag a legelsőnek.

A film 22 forgatási napot igényel, amiből 17-et már meg is csináltak, augusztus 1-5-ig pedig be is fejezik. A forgatást 1 hónapnyi folyamatos próbálás előzte meg, melyeken nemcsak a rendező, hanem Pohárnok Gergely is részt vett, egy felkészült és lelkes csapattal állunk tehát szemben. Pohárnok Gergely eltörte a kezét, így "forgatóopcsi"-t kell alkalmaznia, így tényleg elmondhatjuk, hogy ő nem operatőr, hanem Direktor of Photography, amely státuszra a magyar nyelvben gyakorlatilag nem létezik adekvát kifejezés, csak maximum az, hogy "fényképezte".

A forgatókönyvet Incze Ágnes írta, és "a szerelem esélyeiről, a boldogulás stratégiáiról" szól. Anikót a legjobb barátnője, Móni Pestre hívja, "Itt olyan lehetőségek vannak, csak figyeld majd meg .. , itt akkora lóvék röpködnek, hogy abból nekünk is juthat ..., én ezt már észrevettem". Egy albérleti szobában laknak, és egy gyárban dolgoznak. "Anikó rögtön az első nap véletlenszerűen megismerkedik Mikivel, aki őr a gyárban, első látásra ők a nagy vesztesek, de talán mégis belőlük lehet leginkább egy álom-páros .." - ígéri nekünk Incze Ágnes.

Meg Ryan és a Gladiátor Russell Crowe szerelmesek egymásba...

Hollywoodban a színészek leginkább forgatások alatt szerethetnek bele egymásba, mivel amúgy elég kevés lehetőségük nyílik ilyenfajta megismerkedésre, a partikra, premierekre és díjkiosztásokra csakis párosan érkezhetnek, amúgy pedig kicsi a valószínűsége, hogy a sarki kávézóban véletlenül egymásba botlik két ismert színész, egy férfi és egy nő, hogy aztán kedélyesen elkezdjenek beszélgetni az élet dolgairól. Meg Ryan, aki Hollywood legvarázslatosabb szöszke színésznője, férjével, Dennis Quaid-del is egy filmforgatáson ismerkedett meg, 1987-ben az Innerspace c. kalandvígjátékban játszottak együtt, majd egy évre rá a D.O.A. című thrillerben, aminek befejezése után már komolyan elkezdtek randizni egymással. 1991-ben, Valentine-napon esküdtek örök hűséget egymásnak, a következő éven megszületett fiúk, Jack, és azóta is a filmvilág legstabilabb házaspárjaként emlegették őket.

Boldogok voltak együtt kilenc évig, Meg Ryan nagyon komolyan vette a családját, ő vezette a háztartást, igyekezett minél több időt eltölteni Jack-kel és férjével, de most, úgy tűnik, valami másra vágyik. Mostanság Russell Crowe 36 éves, Új-Zéland-i születésű filmsztárral forgat együtt éppen, a Proof of Life c. túszdrámán dolgoznak, amiben Crowe egy profi túszmentőt játszik, akit Meg Ryan (Alicia) felbérel, hogy szabadítsa ki a férjét dél-afrikai kormányellenes gorillák fogságából. A filmet Equadorban, Lengyelországban és Londonban forgatják, és ezeken a helyszíneken szemtanúk állítják, hogy Ryan és Crowe között már több van, mint munkabarátság. Ezzel egy időben a Dennis Quaid-Meg Ryan házaspár hivatalosan bejelentette, hogy szétköltöznek, és beadták a válókeresetet is. A Ryan-Crowe páros meglepte a Londonba tartó junius 19-ei Concorde-járat utasait, mivel a színészpár leplezetlen gyengédséggel viszonyult egymáshoz, Russell simogatta Meg Ryan haját, bőrét, és a megfigyelő üzletember arra gondolt, hogy ő bizony nem örülne, ha a feleségével így viselkedne egy idegen férfi. Miután megérkeztek Londonba, befejezni a filmforgatást, mindenhova együtt mentek, kószáltak a városban, vacsoráztak a Mirabelle étteremben (ide Jack, Ryan fia is velük tartott), majd elmentek egy David Bowie-koncertre, ahol ismét egymáshoz simulva látták őket. Felbukkantak egy ausztrál stílusú kocsmában is, ahol Crowe szívesen látott törzsvendég, itt Crowe italokat készített Ryannek és a személyzetnek, aztán egy meghitt tánccal ért végett az estéjük, amit ismét nagyon gyengédnek és meghittnek könyveltek el a jelenlevők. A hírek alapján a 39 éves Meg Ryan nagyon boldog a 36 éves Russell Crowe oldalán, míg a 46 éves "volt" férj, Dennis Quaid, a barátai szerint lelkileg nagyon megviselt, nem tud aludni, és rendkívül szomorú, s felettébb aggódik a fia miatt.

Léteznek olyan nyilatkozatok, amelyek szerint Quaid a forgatások alatt hajlamos volt flörtölni a fiatal lány-statisztákkal, bár nem valószínű, hogy emiatt távolodott volna el egymástól a Ryan és Quaid, mindenesetre a mostani helyzetben mindketten a fiúk lelkivilága miatt aggódnak, és igyekeznek minél zökkenőmentesebben elrendezni a dolgaikat.

Jennifer Aniston és Brad Pitt közeli házasságkötése

Los Angelesben az újságírók tömegesen próbálnak a végére járni annak a pletykának, miszerint Jennifer és Brad ezen a hétvégén végre összeházasodnak, (lapzárta után megerősítést nyert, hogy szombaton, 07. 29, a házasságkötés valóban meg is történt). Mióta együtt járnak (1998 tavaszától), már többször elterjedt a házasságkötésük híre, de ők mindannyiszor cáfolták az erre vonatkozó híreszteléseket. Most viszont komolyabbnak tűnik aa szőke színészpáros.. dolog, a New York-i Daily News' értesülése szerint állítólag ezen a hétvégén történik meg az esemény, a California állambeli Malibu Beach egyik palotájában, 200 vendég már kézhez is kapta az esküvői meghívót, és a tortát is megrendelték már. A szőke színészpáros hiába kéri az újságírókat, hogy tartsák tiszteletben a magánéletüket, mivel a mostani esküvői-hír biztosabbnak tűnik az eddigieknél, már újságírók és paparazzik szállták meg az esküvői helyszínt, ahol egy hatalmas fehér sátrat találtak, ami pont őket hivatott távol tartani az eseménytől. A 31 éves Aniston tavaly úgy nyilatkozott a Rolling Stone magazinnak, hogy " a házasság csodálatos dolog", a 36 éves Pitt pedig a szerelemről beszélt hasonlóképpen, mindenesetre az összes ismerősük és barátjuk úgy szokott nyilatkozni róluk, mint akik láthatóan nagyon megtalálták egymásban a tökéletes társat, borzasztóan boldogok együtt, de ezzel együtt nem kerül szóba a házasság közöttük. Eddig legalábbis, ha hihetünk a Daily News'-nak, illetve a brit Sun nevű pletykamagazinnak...Ha valóban ezen a hétvégén lesz az esküvő, akkor a Anistonék remekül kihasználták személyes bájukat és befolyásukat az esküvőben közreműködők diszkrécióját illetően, mivel sem a Los Angeles-i anyakönyvvezető hivatal, sem a helyi sztár-esküvőrendező társaság nem volt hajlandó egy szót sem elárulni a leendő esküvőről, ellenállva az újságírók minden cselt bevető kutatásainak.

A Napsternek annyi ..

A Napster Inc., a kis cég, amely a www.napster.com site-ot működtette, folyamatosan jogi problémát jelentett a zenei kiadóknak és forgalmazóknak, de ennek gyakorlatilag vége is 26.-ai a Szövetségi Bírósági meghallgatások kezdete óta. A Napster egy olyan programot hozott forgalomba, amely segítségével az eddigieknél is forradalmibb módon tudtak a fiatalok zenéket cserélgetni egymás között az Interneten. Ez a békésnek ható "cserélgetés" mp3 formátumban történik, és természetesen akkora méreteket öltött, hogy a vezető lemezkiadók ugyancsak komoly veszteségeket könyvelhettek el. A Napster ellenesség csúcspontja a Metallica zenekarban testesül meg, érzékenyen érintette őket a tavalyi év mintegy 40%-os (?) eladási visszaesése. Az RIAA szerint a Napster 20 milliós felhasználói köre évente mintegy 300 millió veszteséget okoz a könnyűzenei iparnak elmaradt eladások formájában. Ugyanakkor egy a Jupiter Communications által nemrégiben közzétett 2200 mintán végzett felmérés eredménye azt mutatja, hogy a legtöbb fiatal, aki mp3 formában "zenéket töltöget le", illetve aki aktív Napster felhasználó, sokkal hajlamosabb arra, hogy boltban megvásároljon CD-ket, mint azok, akik nem vesznek részt a zenei kalózkodásban, illetőleg csere-berében. Az RIAA elnöke, Hilary Rosen azt is mondta, hogy "egyértelmű, a Napster felhasználók imádják a zenét, és valószínűleg a legjobb vásárlóink".

Mindezeknek utána, a 26.-án kezdődött meghallgatások már az első nap femutathattak egy bírósági határozatot, amelyben a bíró kötelezi a Napster Inc.-et, hogy függessze fel a tevékenységét ebben a formában, ahogy most létezik. A meghallgatáson mindkét fél elmondhatta a magáét, majd a bíró kiment, és 10 perc múlva visszatért, hogy bejelentse, mit határozott. A legdöntőbb mondandót vélhetően az jelentette, amikor az RIAA ügyvédje részleteket olvasott fel a Napster korai, kezdeti üzleti terveiből, melyek közt ilyen mondatok szerepeltek, mint "arra készülünk, hogy halált hozzunk a CD-re, és hogy a lemezboltokat kiiktassuk".
A felperes a tárgyalásokon szerzői tulajdonjogok megsértése mentén támad majd, a Napster pedig a zenék magán célú másolása, mint szövetségi törvény által garantált állampolgári jog mentén próbálnak védekezni. Ez a bírósági határozat feltétlenül
mérföldkövet jelent az Internet jövőjével, illetve azzal kapcsolatban, hogy mi is lesz az Internet a jövőben.

 

Scary Movie

A manapság oly népszerű tini-horrorok paródiája úgy tűnik, még népszerűbb, mint az eredeti filmek - a Scary Movie (mely először még a “Scream If You What You Did Last Halloween” címet viselte) bemutatójának első hétvégéjén 42,5 millió dollárt hozott Amerikában, mely egyben a gyártó Miramax filmstúdió történetének eddigi legjobb eredménye is! A Sikoly-trilógia, a Tudom, mit tettél tavaly nyáron-filmek és a Halloween tini-horrorfilmekre épülő paródiát Keenen Ivory Wayans rendezte és október 5-én kerül a magyar mozikba.

 

Universal - Hollywood-i stúdió francia kézben

Szerencsére már kezd felszakadozni az általános nézet Hollywooddal kapcsolatban, hogy a Hollywood-i filmek egy speciális válfaját képezik a moziipar termékeinek. Ezt a nézetet elsősorban az európai filmipar hozta létre, mintegy védekezésképpen, és elég jól is működött. Miközben ma már gyakorlatilag egyedül az elérhető nézőszámról van szó, és a filmek költségvetéseiről, minőségi- vagy, művészeti színvonalbeli különbségekről azonban egyre kevésbé. Régen, a 70-es években Jean Luc Godard például merőben másféle filmeket készített, mint amik a Hollywood-i stúdiókból, (vagy bármelyik filmstúdióból) kikerültek, de ha már csak egy ajtóval arrébb tekintünk, a szintén újhullámos Truffaut filmjeit véve, azokról már nem egyértelműen lehet elmondani, hogy (a szó akkor értelmében) anti-Hollywood-iak. A nagy stúdiók többé nem engedik meg maguknak, hogy a filmművészet fegyverét ne vessék be a versengésben, (lásd legutóbb pl. a Gladiátor, amely egyszerre szuper-produkció és művészfilm), másrészt a kisebb, esetleg független filmes csoportosulások is ugyanúgy a jegyeladások, a box office alapján értékelik a filmek sikerességét.

És akkor még nem beszéltünk a Luc Besson jelenségről, a francia művészfilmesről, akinek a Nikita c. filmjét "lefordították" amerikaira, (amiért persze ő és a Nikita jogainak tulajdonosai konkrét pénzt kaptak), majd a következő filmjét, a Leon a Profi-t már amerikaiul forgatta, és ugyancsak sikeres lett, nemcsak hazájában, hanem a nyelvi és gazdasági határokat átszakítva az USA-ban is, és akkor az Ötödik elemet még nem is említettük. De nem is érdemes említeni, hiszen a gazdasági határokat nemrégiben ismét átszakították a "franciák", és ma már ha a Universal Studios-ról beszélünk, figyelembe kell vennünk, hogy az konkrétan francia tulajdont képez. Ez azt jelenti, hogy pl. a Gladiátor már a Universal Pictures új főtulajdonosának, a Vivendi-nek a malmára hajtja a profitot.

címlapfotónk: Jósvai Nóra A Universal Studios a Seagram nevű kanadai italgyártó és forgalmazó tulajdonát képezte, és most, hogy a Vivendi nevű francia eredetileg vízszolgáltató társaság a Seagram-et fúzió formájában bekebelezte, francia kézre került. (HVG 2000 06. 01.) A továbbiakban pedig azt tervezik, hogy létrejhozzák a Vivendi Universal-t, amely a Vivendi, a Seagram és a Canal Plus (59%,29%,12%) tulajdonát képezik majd, és az elnöki székben a Canal Plus jelenlegi elnöke Pierre Lescure fog ülni.

Az egykori Universal Studios ugyanazt az utat játra, és járja majd be, mire megszületik a Vivendi Universal, mint egykor a Columbia és a Tri-Strar, melyeket 89-ben a Sony vásárolt meg, és utána az anyavállalatot Sony Pictures Entertainment-re keresztelték át. A Columbia a Sony előtt, 82-től 89-ig a Coca-Cola Company tulajdona volt. A Hollywood-i stúdiók megvásárlása a 90-es évek első felében vált népszerű manőverré, 94-ben, öt hónapnyi versenytárgyalás után a Paramount került a Viacom Inc. kezébe, ezt követte az MCA Inc, melyet a Seagram vásárolt meg, és közben az MGM pedig többször is gazdát cserélt.



oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18