Anna és a Király
Anna And The King (1999)

A Twenties Century Fox Studió biztosra ment egy sikeres filmtörténet újra feldolgozásával: az Anna és a Király 1999-es produkció egy 1946-os és egy 1956-os film remake-je, az előbbi az "Anna és a Sziámi Király", az utóbbi "A Király és Én" címmel futott, több Oscar-díjjal kisérve. 
Anna Leonowens - az eredetiAnna Leonowens, a film főszereplője (Jodie Foster) valóban létezett személy, aki angol tanítónőként került 1862-ben a sziámi (ma Thaiföld) udvarba, hogy Mongkut király gyerekeit angolra oktassa. A király ekkor kereken 60 esztendős volt.  Szinte ez az egyetlen biztos pont a film történelmi hátterét tekintve, mivel ezentúl elég mély szakadék tátong a hölgy visszaemlékezései, illetve a thai történészek megítélése között Anna Leonowens személyét illetően. A Fox eleinte "igaz történetként" reklámozta az Anna és Mongkut Mongkut király - a 60 éves ..király kapcsolatát bemutató filmet, de a thaiföldiek annyira felháborodtak  történelmük ilyenfajta eltorzított bemutatásán, hogy később megváltoztatták "elképzelt történetre", ami "történelmi anyagok és Anna Leonowens kiadott írásain alapul". Anna Leonowens kicsit fontosabbnak állította be magát visszaemlékezéseiben, mint amilyen a valóságban volt, a király életében egyszer tett említést a tanítónőről, és akkor is csak annyit, hogy túl kíváncsi természetű volt.  A thaiföldiek annyira haragszanak erre a filmre ( már az '56-os verziót is üldözték), hogy nem engedélyezték a forgatást Thaiföldön, a forgalmazását szintén tiltják az országban ( ha valakinél találnak egy Anna és a Király videokazettát, egy év börtönre, pénzbüntetésre, vagy mindkettőre büntethetik az illetőt), és thaiföldi egyetemisták tiltakozó levelekkel bombázzák a Fox-ot, hogy ne járassák le a királyukat és a történelmüket egy hamis alapokon nyugvó Hollywood-i produkcióval.
Látványos felvételek ..
A film története roppant egyszerű, és ha valami hatással tud lenni a nézőkre az Anna és a Király-ban, az a csodaszép látványvilág, a gyönyörű ruhák, az akkurátusan berendezett királyi palota,a feldiszitett elefántok, a keleti világ egzotikus szépsége. 
Az Art Director Luciana Arrighi volt, kapott Golden Globe - és Oscar díj jelölést is, az Oscart még meg is nyerheti.
Anna Leonowens egy 19. századbeli angol tanítónő, Jodie Foster előadásában minden olyan motívum megjelenik, amit egy ilyen karakterről képzel a néző: hideg, kimért, affektál a gyarmatosítók felsőbbrendűségének vélt tudatában, persze, mivel egyedül neveli a fiát, ezért érezhető, hogy a sors tette ilyen keménnyé, de belül érzékeny lélek lakozik,aki nyitott a világ ismeretlen dolgaira…Szóval a Jodie Foster-Anna karakter egy igazi közhely-gyűjtemény, akit nem tudunk igazán megkedvelni a film végéig, hiába változóképes és szerelmes, mégis egy idegen és letűnt világ hűvös képviselője, akiben még a jószándék is szánalomnak tűnik. Jodie Foster azért kedvelte meg a forgatókönyvet, mert "szereti az olyan történeteket, melyek rendkivüli emberekről szólnak – nem túl rendkivüli időkben". Mi inkább azt mondanánk, hogy a kor és a helyszín, amit alapul választott a film, rendkivüli volt, de Mongkut királyon kivül nem sok rendkivüli személy jelent meg a filmben.
 
 
 
 
 
 INTERCOM 


Jodie Fosternek bizonyára nem esett nehezére a sematikus karakter megformálása, igazából csak végig keménykednie kellett, néhány perc megszakitással, ami azt hivatott bemutatni, hogy Anna épp most próbál kicsit kapcsolatba lépni a környezetével, és pillanatokra felvillantani személyiségének érzelemdúsabb zugait.
Mongkut király Chow Yun-Fat előadásában igazi elegáns és erős uralkodó, Chow Yun-Fatben amúgy is van valami uralkodói vonás a film producerei szerint, úgyhogy nem tűnt túl elrugaszkodott ötletnek, hogy a keleti sztárszinész alakítsa Mongkut-ot.
A tanítónő ..
A film sztorija szerint Anna megérkezik a sziámi udvarba, hogy a király 58 gyerekét angolra és nyugati tudományokra oktassa, kezdetben a király és Anna részéről is élénk ellenállás mutatkozik a másik kultúrája és elképzelései irányában, de idővel lanyhulnak az előítéletek, és egy reménytelen szerelem csírái bontakoznak ki a két fél között, a történelem harcos eseményei közben.
Mongkut király természetesen országa érdekeit preferálja elsődlegesen a döntéseiben, eleinte Annát is ezügyben akarja felhasználni, később azonban a film szerint az eredetileg is tanult és művelt uralkodóra külön hatással lesz az angol tanítónő személye, ez az, ami ellen annyira tiltakoznak a thaiföldiek. 
A film az "egzotikus film" kategóriába tartozhat, azt az egyszerű hatáskeltő effektust és dramaturgiát követi, hogy milyen érdekes konfliktusok keletkezhetnek abból, ha összeengedsz két kultúrát, annak két, ellentétes nemű képviselőjével egyetemben, akiknek adott két óra, hogy összebarátkozzanak, illetve egymásba szeressenek. 
Az Anna és a Király már csak azért is okoz egy kisebbfajta csalódást, mert az alkotók már közreműködtek egy-két jó filmben.
A rendező, Andy Tennant rendezte az Örökkön Örökké(Ever After) c. Hamupipőke mesefilmet, nagyon jól, illetve a Kettőn áll a vásár(It Takes Two)-t, és a Bolond szél fúj(Fools Rush In)-t. Lawrence Bender producer munkái közé tartozik a Good Will Haunting, a Reservoir Dogs(Kutyaszorítóban), a Pulp Fiction (Ponyvaregény), és még más jó filmek is.
Terence Chang executive producer nevéhez fűződik a Tökéletes célpont c. John Woo film(társproducerként), illetve az Ál/Arc, a Gyilkosok Gyilkosa, és más további John Woo-filmek produceri munkája. Woo-val most csináltak egy közös vállalatot, a Lion Rock Productions-t, amivel fogják elkészíteni a Mission Inpossible 2.részét.
Esti fürdőzés, Jody Foster csak kintről nézi őket ..
Az Anna és a Király esetleg javasolható kellemes vasárnapi mozidélutánra, mivel csak egy lefejezés van benne, ezért gyerekek is megnézhetik, de ne várjunk tőle nagyon a filmen túlmutató hatást, inkább gyönyörködjünk a szép ruhákban, az édes királyi csemetékben, illetve Chow Yun-Fat erőteljes uralkodói megnyilvánulásaiban.
-lee-loo-


 

oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22