nyomtatóbarát verzió
























 
Interjú dj radi0edit-tel

dj radi0editDJ radi0edit profi web designer, reklámszakember, újságíró, valamint az Elte Bölcsész karának művészet történet szakos hallgatója, civil neve Blaumann Edit. Az, hogy a Tilos Rádió DJ-je egyáltalán nem okoz fura kettősséget az életében, sőt, valójában minden egybevág. A Tilos Rádió DJ-i egyébként is, -ahogy Edit mondta - kicsit "lefedik" a magyar internetet, Simó és Nádori például az Origó, Alien a PangalaktikMedia, maga radi0edit pedig az InsiteGrafx képviselője, szóval a paralel karrier ebben a szövegösszefüggésben teljesen normális jelenség. 

cspv: Mitől jó egy DJ? 
radi0edit: Egyrészt rá kell éreznie arra, hogy aktívan milyen egy parti. Ez pszichológia, hogy akik ott vannak, fejek, azok mit akarnak ott hallani, hogy hogyan építi fel a programját, hogy például elindul egy down-tempóval és az emelkedik föl,  hogy hánykor kezd el játszani, és ahhoz képest meddig fog tartani a parti, és a szetten belül milyen lemezek vannak. Tehát a program az nagyon fontos, a pszichológia, meg hogy milyenek a fejek, akik ott vannak. 
Lehetsz olyan DJ, hogy többféle zenei stílusból építed föl, és akkor, ugye vannak "hardabb" és a  szolidabb műfajok, és ezekből dolgozol. Például az elején, mondjuk kilenckor a szolidabbak, és később keményíthetsz. És aztán vannak a specifikus DJ-k, akik egyféle stílust játszanak, mondjuk Drum & Bass-t, vagy Electro-t, vagy bármi mást. Így, egy műfajon belül is lehet programot építeni, nyilván , mármint tematikusan, ebben az esetben egyszerűen másféle témákat játszol a parti elején, és másféléket a végén. 
cspv: Te ugye Drum & Bass vagy? 
radi0edit: Igen, illetve újabban Break-Beat -et játszom, de a Drum & Bass-hez azért mindig visszatérek ..
részlet egy Duft Punk CD-borítóból -'radio edit' verzió, 'promo' példány ...cspv: És akkor ott vannak ezek a számok, ezeket hogyan rakod egybe?
radi0edit: Vágás, keverés, mindenféle verziók vannak. Nagyon fontos az, hogy végig egy tempóban menjen a buli, mármint viszonylag, mert ez is attól függ, hogy milyen népek vannak ott, mert van akik pont nem fogják szeretni azt, ha végig egy tempóban megy a buli, hanem azt szeretik, ha hirtelen váltások vannak, és ez is a pszichológia része. Mert lehet profi egy parti úgy is, ha nem egy nagy mix-master van ott, hanem a DJ egyszerűen a jó lemezeket választja ki a jó helyen, egymás után, mondjuk "változatosság gyönyörködtet" alapon. Egy házibulin például nem biztos, hogy azt szereti a nép, amit egy nagy bulin,  hogy végig nyomják az egyeket, és hajnalban, amikor már elfogytak a sörök, akkor már másféle zenét kell játszani, mint egy partin, ahol egy nagy színpadon játszol, és arról szól a dolog, hogy mennyire csipog villog egybe az egész. Egy intim hangulatban tehát tök más zenét kell játszani, mint egy nagyon nagy partin. 
A keverés maga meg szól tempóról, nyilván, szól hangnemekről, nyilván, meg mondjuk, hogy a jó helyen hagyd meg a kiállásokat. A techno ugye ilyen loop-okból, egyforma elemekből épül össze, ezért nagyon jól kompatibilizálható minden, és ezért lehet egy nagy folyam az egész. És van olyan  DJ, aki azt szereti, ha kiállás nélkül, egy pillanat szünet nélkül küldi végig az egészet, hogy "na most ti táncolni fogtok, és abba az irányba mentek!", és ez is egy lehetséges jó megoldás egyébként, de ...
cspv: te ezek szerint nem ilyen DJ vagy? 
radi0edit: Én szeretem azt, ha vannak jó kiállások, mert egy jó kiállás után jobban beindul a buli. Nem kell túl sok, de ha megcsinálsz egy két jó kiállást, akkor utána elindul a "vinnyogj, sikíts, vágtass" műfaj, és mindenki sokkal jobban érzi magát. Például a Cinetrip-en volt egy olyan, hogy a zenében rövid szünet keletkezett, mert a cigarettás hostessek ki akarták sorsolni a sapkákat meg ilyeneket, de népek egyre csak a zenét akarták, és ilyeneket kiabáltak, hogy menjetek már onnan, meg minden. Ezalatt egy down-os szám ment, aztán, amikor vége lett ennek a sorsolásnak, olyan hajnal kettő körül, (mert háromkor van vége a Cinetrip-nek), és a Titusz folytatta a zenélést hihetetlen sikere lett, életre kelt az egész hely, sokkal jobban, mintha csak úgy folytatta volna, és a számot csak úgy odarakta volna, jó tempóban egy másik számra. Szóval jó dolog tud leni egy-egy kiállás ..
cspv: Amikor így zenélsz, akkor rögzülnek benned szám-kombinációk, hogy mi után mi jó, vagy már otthonról hozod magaddal fixen .. 
radi0edit: Egyrészt van az, hogy miközben zenélsz látod, hogy mi van, és ha látszik, hogy itt még mindig emelkednie kell a hangulatnak, akkor azokat a lemezeket választod ki, amik a kívánt pontra eljuttatnak. Először is van egy szett, mert ugye, nagyjából úgy rakod be már eleve a lemeztáskádba a lemezeket, ha egy szép ívet építesz, hogy már nagyjából annak az ívnek megfelelő sorrendben van minden. De ez persze változhat a helyzettől függően, mert lehet, hogy csak például négy lemez múlva érnél csak el arra a számra, de látod, hogy a nép már nagyon táncolna rá, és akkor kihagysz kettőt. Lehet, hogy ettől ugrik maga a szett egy kicsit, szóval nem annyira szép kompozíció, de ezeket egyrészt össze lehet húzni, azért van a DJ, másrészt a buli is sokkal jobb lesz attól, hogy te kihagytad azt a két számot, .. 
cspv: Mondod, hogy "szettek", meg "lemeztáska", .. milyen kellékek vannak ?
radi0edit: Mik a DJ attribútumai?
cspv: Igen ..
radi0edit: Hát lemezláda, az játszik, az abszolút kell .. lemezládával egyszerűen komolyabban néz ki az ember, főleg, hogyha lány. Mert megy, mondjuk, egy táskával, és akkor az olyan, hogy "a kiscsaj ma játszani fog", de ha lemezládával érkezel, az eleve egy komolyabb valami. 
cspv: Miért, milyen egy lemezláda? 
dj rad0edit a lemezládáján ül ..radi0edit: Az enyém az mondjuk effektíve piros, jó, már úgy kaptam, tehát nem direkt piros, amúgy pedig egy nagy fém "rack", egy ilyen fém láda, eleve baromi nehéz, nagy görgők vannak a sarkain, meg tele van matricákkal különböző magazinokból. Tehát tök pop és tök jól néz ki már  így magában is mint tárgy, másrészt több hasznos funkciója is van. Amikor várod a buszt és hullafáradt vagy, és már nagyon hajnal van, akkor szépen ráülsz. Másrészt ha kint játszol Törökbálinton, vagy a Frankhegyen, akkor nem lesz dzsuvás, nem lesz csurom vizes az összes lemezed. 
Kell persze jó turn-table, jó lemezjátszó, ami persze nagyon drága ..
cspv: Mármint nem a lemezjátszó, hanem a lemezek drágák, nem ? 
radi0edit: Egy lemezjátszó, egy rendes ilyen pro, az ...
cspv: olyan húsz rongy? 
radi0edit: száznegyven ezer forintba kerül újonnan, plusz áfa, per darab !
cspv: Ne! Én ismerek egy DJ-t aki olcsóbban vette ..
radi0edit: Az olyan is, biztos könnyű a teste és nem lehet rajta scratch-cselni, ..
cspv: tehát a tied is 140 volt? 
radi0edit: Az enyéim darabja 100 volt, de használtan vettem őket ..
cspv: Amindenit ...
radi0edit: Aztán itt van a keverő, a másik súlyos műfaj, abból is van olcsóbb persze, (az Omnitronic), de nekem Technics-szem van, ami azért egy paraszthajszállal jobb, meg egy fokkal durvább is az ára, mondjuk 80 ezerrel .. Tudod, ez olyan, mint a monitor, végül is a 14 collos monitor is monitor, de azért egy 17-es, vagy egy 19-es.., az az igazi .. 
cspv: értem ..
radi0edit: a pic-up-os doboz is nagy attribútum, az ilyen bordó bársonyban van, és az nagyon szép, és abba is nagyon jól lehet pakolni .., és kell egy jó füles, és lemezek .... 
cspv: Ez az, lemezek, hogy szerezed be a lemezeidet? 
radi0edit: Pesten van ugye egy pár jó lemezbolt, ahol az a nehézség, hogy egyrészt nem hoznak be annyi lemezt, mint kéne, mármint egy-egy lemezből, amennyit a sok DJ megvenne, másrészt nem hoznak be olyan skálán lemezt, tehát Pesten azért nagyon kell küzdeni. Lehet tudni, hogy "na, szerdán háromkor érkezik a szállítmány", és lehet startolni ..
cspv: Tehát a szállítmányt egy az egyben átveszik a DJ-k ..
radi0edit:  Nagyjából. Ha ott marad egy-kettő, akkor ha szerencséd van esetleg még le tudod vadászni őket másnap. 
cspv: Az pedig, hogy mit tartalmaz a szállítmány az mitől függ? A ti rendeléseitektől? 
radi0edit: Több verzió van, olyat is lehet, hogy te adsz le rendelést, de magát a piacot azért nyilván a Palotai teremtette meg...
cspv: Ne, ez komoly? 
radi0edit: De, igen. Egyrészt megteremtette, hogy legyen ilyen underground DJ-ség ebben az országban, meg behozta ezeket a zenéket. És ha mondjuk megjelenik a Bad Company-nak egy új lemeze, akkor ő egyrészt tudja, szinte név szerint, hogy hányan és kik  fognak ilyen lemezt venni. 
cspv: Ja, hogy neki van lemezboltja? 
radi0edit: Nem neki van lemezboltja, hanem a Tommy Boy-nak, de a Palotai ott dolgozik és ő csinálja a rendeléseket. 
cspv: Ah, so ..
dj radi0edit több emelet magasban ..radi0edit: Aztán van olyan, hogy el lehet ugrani Bécsbe, mert ott is van egy pár jó lemezbolt ...
cspv: ÉS honnan szerzi egy DJ az információit? Mert ugye ti, a DJ-k nem mainstream zenéket nyomtok, tehát rádióban, MTV-ben sem nagyon lehet őket hallani .. Tehát honnan tudsz magukról a zenékről, amiket játszani akarsz? 
radi0edit: Van a szombat esti igehirdetés, ez az egyik, a Palotainak a műsora, amikor az új lemezeket letolja, 
cspv: Amindenit .. 
radi0edit: Én ezt így hívom, (nevetés), fater igét hirdet, szóval ez az egyik. Amúgy megvannak a favoritjaid, pont úgy mint minden normális embernek, és figyeled, hogy mi történik velük. Azt, hogy egy-egy új album megjelent, azt nyilván onnan tudod, hogy egyrészt a Palotaitól hallod aznap este, mert ő megkapja promóba, és akkor meg is érkezik egy hónap múlva, és megkapod, amikor ő már szarrá játszotta, de mondjuk ez egy ilyen buli. A másik az, hogy azért a hálón van egy csomó site, amiken azért meg lehet találni a jobb cuccokat, Digital Noise, meg ilyenek, 
cspv: Site, mint újság? 
radi0edit: Újságok, rádiók, .. a Digital Noise például egy rádió ..
cspv: Nyomtatott magazinok? 
radi0edit: Vannak nyomtatott magazinok is, amik tartalmaznak hasznos információt, például a DJ Magazin, ..
cspv: Az Magyar? 
radi0edit: Ah, dehogy. Szóval kábé ezek a források, meg ha utazol, és bezuhansz lemezboltba, 
cspv: Szoktál utazgatni? 
radi0edit: Igen, és olyankor az a legszebb, amikor ügyesen válogatsz, és a lemezboltos még hozzád is vág egyet, Camden-ben (Londonban), meg ugyanez volt Párizsban is, sőt NY-ban is. Szóval ismerek pár jó lemezboltot.... 
cspv: Még valamit mondjál már légyszi a mainstream-ről, hogy általában mit jelent az egy DJ-nek, meg hogyan viszonyulnak hozzá, meg ilyenek .. 
radi0edit: Szerintem mi nem viszonyulunk sehogy sem a Sterbinszky-hez, 
cspv: Mihez? 
radi0edit: Sterbinszky-hez, az egy overground DJ, na jó, azt mondják mostanában, hogy nincs ilyen, hogy underground meg overground, de ez nagyon nem igaz, hogyha mondjuk Sterbinszky kap egy óráért mondjuk 300 ezret, az eleve különbség már. Másrészt olyan zenét játszik, harmadrészt az RTL klub-ban mutatják, meg a Radio 1-benmegy, meg a nem tudom, a Juventus-on. 
cspv: És ő egy Mainstream DJ?
radi0edit: Ő egy overground mainstream DJ, aki house-t játszik, ami egyrészt sokkal egyszerűbb zene, könnyebb megérteni, hogy miről van szó, hogy így négy negyedben mennek az egyek, és ilyen nők azt mondják, hogy "ó, szexi!", vagy nem tudom, és egy ilyen zenét sokkal könnyebben felfogsz, táncközben jobban le tudod reagálni, le tudod, táncolni. Itt nincsenek olyan komoly tört ritmusok, mint amilyenek az underground-ban. 
cspv: És mi a helyzet a mainstream zenékkel? Ha egy szám például népszerű az MTV-n, akkor az már slágernek minősül, és azt már nem szokás lejátszani? Létezik ilyen megfontolás? 
dj radi0edit a gépe előtt ..radi0edit: Létezik, de ez is közönségfüggő. Van olyan közönség, akinek örömmel és bátran lejátszom olyan számokat, mint a Touch and Go "Would you go to bed with me?"-je. De már a Saigonban nem játszanék, illetve nem játszottam kommerszet. És már a Free Stylers is kommersznek számít. Ilyen layer-ek vannak, körök, meg társadalmi rétegek, és mindegyikben más számít kommersznek. Létezik olyan közönség, hogy a lemezeim 80 százalékát egyáltalán nem kajálnák, ha nem a megfelelő kontextusban raknám fel őket. Volt, hogy egy középkorú társaságnak csináltam zenét, az Oktogon c. újságnak volt a lapbemutatója, és a Balázsovits Lajos háromkor, a parti végén már Drum & Bass-re táncolt, mert úgy épült fel a szett, hogy nem vette észre, hogy Drum & Bass-be mentünk át. Az elején még ilyen hatvanas évek volt, "easy" volt, lassabb volt, táncos-dallamos volt, és utána, a végén már -ok, női hangos - éneklős - de törtritmusú base-eket játszottam, és a Balázsovits Lajos is teljesen élvezte. 
cspv: Hm, jól hangzik ... És mikor lettél DJ, hogy kezdődött? 
radi0edit: Emlékszem, amikor először álltam oda egy keverőhöz, olyan három éve. Épp a tilosban dolgoztam, ilyen társadalmi és szociális alapon, amikor mondták, hogy lesz most egy francia adás, és én fogom keverni, nagyon izgultam, mert azt sem tudtam, melyik button kivel van, de aztán jól ment. 
És emlékszem, amikor az Almási téren volt egy Tibet parti, és egyik barátommal ott ültünk a mélynyomóknál, és élveztük a mély hangokat, és akkor egyik percről a másikra elhatároztuk, hogy Drum & Bass DJ-k leszünk. Ez is olyan három éve lehetett, és olyan két és fél éve vagyok DJ. 
cspv: Tényleg, ide a végére még kellene egy gondolat a szegény Tilos Rádió-ról, mondanál egyet? 
radi0edit: Éljen a szabad és független Kuba, és szeretjük a Tilos rádiót, és legyen mindig !
cspv: Köszi!
 


oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22