Analyze This (1999)
Csak egy kis pánik

Eltörött a mécses? De tényleg, mi a hézag? Kérdezhetnénk Mr. Paul Vitti-től, az olasz-amerikai maffiavezértől. 
Amióta visszafordult egy (olasz) étterem kijáratából, egy fogpiszkálóért, a dolgok kicsit megváltoztak. 
A másik komoly maffia-tagot, ott az ajtóban szitává lőtték, ő pedig megúszta. Megúszta, de annyira azért mégsem. Egy időzített bomba találta el, ami napokkal később máris elkezdte kifejteni súlyos és tartós hatását. A bomba neve pánikbetegség. 

Először szívproblémákra gyanakodott, de kiderült, hogy szorongásai vannak, és hogy bizony pszichiátriai kezelésre szorul. 
Nem fogunk olyan szavakkal dobálózni, hogy "fergeteges vígjáték", de azért bőven van min nevetni, és alapvetően bájos filmet tudhatunk magunkénak, ha megváltjuk a jegyet. 
A történet képlete velejéig klasszikus. A szuper-képességekkel rendelkező főhős átmenetileg padlóra kerül, elveszíti azt a képességet, amitől ő az, ami. Amikor Steven Seagal az Ölve Vagy Halva-ban kómába kerül, vagy amikor Superman nem tud röpködni, attól a kristálytól, vagy a Mechanikus Narancsban barátunk nem képes erőszakosan viselkedni (egy kezelés hatására), vagy amikor bármelyik cowboy-os, vagy indiános filmben a főszereplő lesérül, vagy amikor szegény E.T. elveszíti az űrhajóját, és a laboratórium-sátorban fekszik kiterítve ugyanezt a történetet élvezhetjük, mint most az Analyze This-ben. Mint az Oroszlán, aki gyáva az Óz-ban, ugyanolyan esetlenné válik Robert De Niro alias Vitti, a szorongásos pánikbetegség hatására. Van, hogy elsírja magát, van, hogy képtelen meghúzni a ravaszt, de mindközül a legszebb, amikor egy reklámfilmet lát a tévében, amiben egy apa és a fia látható, és egyszerűen összeroskad, és képtelen elmenni a maffiózók találkozójára. 
Kezelésre van szüksége, nincs mese. A doki, akire a választásuk esik, Ben Sobol (Billy Crystal). Billy Crystal-t sokáig nem kedveltük béna stílusa miatt, (a mélypont a két évvel ezelőtti Oscar ceremónia volt, aminek ő volt a házigazdája), de Woody Allen Agyament Harry-je óta úgy megkedveltük, mint Annak idején Richard Gere-t, amikor a Higgy Neki, Hisz Zsaru után először láttuk pozitív szerepben. De ha még nem láttad az Agyament Harry-t, a Csak egy kis pánik is remek alkalom, hogy elszívd a Crystal békepipát, mert jó a srác. 
Egyébként, ha van valami, amit utál Billy Crystal, illetve Ben Sobol, az az, ha ezt mondják neki, hogy "nagy vagy". Meg lehet érteni, hiszen Robert De Niro folyton ezzel zaklatja, megtalálja az éjszaka közepén, az esküvője boldogító igen jeleneténél, egyszerűen mindenütt. Aztán ordítozik vele, majd elsírja magát, és a végén kezdi elölről, hogy köszönöm, doki, sokat segítettél, nagy vagy. És ez a "nagy vagy" mindig azt jelenti, hogy legközelebb ismét jelentkezni fog egy kis kezelésért. És Dr. Ben Sobol alig várja. 
Robert De Niro 59 óta van a pályán, és vagy 60- 70 filmet lenyomott, és valami miatt az olasz-amerikai karakterek fő megformálójává vált, és az egész nyugati világ az ő személyén keresztül szerezte meg ezekről az alakokról alkotott képét. (legmarkánsabb olasz maffiózó szerepei a GoodFellas (Nagymenők), a Keresztapa, a Kaszinó, a Volt egyszer egy Amerika, a Bronx-i Mese, az Érinthetetlenek, ahol magát Al Capone-t személyesítette meg. 
 
 
 
 
 
INTERCOM


Az Analyze This remek alkalmat kínált, hogy most akkor paródiaként hozza a "megszokott" stílust, és a film nagyon sokat köszönhet annak, hogy Paul Vitti szerepét ő és nem bárki más játssza. Ettől hiteles, na nem mintha egy paródia-filmnek bármi köze kéne, hogy legyen a hitelhez, de ettől izgi. 
A negatív maffiózót Chazz Palminteri alakítja, a Bronx-i Mese írója és főszereplője, a Lövések a Broadway-n írói vénájú maffiózója.  Igaziból bármilyen filmet hajlamosak vagyunk megnézni, amiben De Niro és Palminteri együtt szerepelnek, de kivételesen nem is bántuk, hogy most nem maffia-filmet, hanem egy maffia-light-ot, illetve vígjátékot láttunk, nyáron ez sokkal jobban csúszik.
Jó film, de ha már itt tartunk, nem igazán teszik a magyar cím, az "Ezt kapd ki" jobblett volna, akkor is, ha ez szinte a szószerinti fordítása az Analyze This-nek. A rendezés is kicsit béna. Úgy tűnik, Harold Ramis rendező és forgatókönyvíró nem tudta eldönteni, hogy tisztán paródiát csinál, vagy egy igazi maffiózót akar lélektanilag kielemezni. Nem sikerült eldöntenie, min van a hangsúly.  Mr. Vitti problémája mintha csak ürügy lenne, hogy egy "a maffiózó közönséges emberekkel vegyül" c. történet bontakozhasson ki, mert ez a pánikbetegség hol előjön, hol meg csak úgy elmúlik, egyszer például azért, mert a kisfia azt mondja, hogy addig nem megy ki játszani, amíg a papa nem tér magához. Plusz belecsúszik egy kis moralizálásba is, mintha Mr. Vitti szükségszerűen meg kéne, hogy javuljon, pedig erre nekünk nincs szükségünk. 

És azt is sajnáltuk, hogy Dr. Ben Sobol pufi és pimasz fiából sem hozta ki, ami benne volt, mert a film 3/4-edénél kivonta a forgalomból, (felküldte a szobájába). Lisa Kudrow apukáját sem játszotta ki rendesen, az elején ui. befenyegeti Billy Crystal-t, hogy ha valami történik a lányával, stb., és ezzel annyi is. 
Bocs, hogy ezt mondjuk Harold Ramis teljesítményéről, hiszen az Idétlen Időkig (The Groundhog Day) is neki köszönhető, amit nagyon bírtunk, (mondjuk azt nem ő írta). 
Persze az is lehetséges, hogy jó volt a forgatókönyv, csak bele kellett
préselni 103 percbe, és ezért maradtak ki jó kis dolgok. Ez a 103 perc azonban abszolút remekül telik, és utána jól fog esni egy spagetti, egy zöld kockás terítős kerthelységben, partnernőddel, aki az egész filmet olyan aranyosan végignevette.

PS: Külön értékeljük, hogy a filmben nincs zöldkockás terítő, és a spagetti szó sem hangzik el, a maximum a ravioli, de azt is úgy kell kianalizálni De Niro-ból.
-zé-
 

oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17